Asus P5P800/P4 3.2 GHz boot heel traag

Pagina: 1
Acties:

• SilentThunder
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 11:47
Hallo,

Ik heb een nieuwe PC in elkaar gezet, met de volgende specs:

Asus P5P800 moederbord (Intel 865PE chipset, AGP 8x)
Intel P4 3.2 GHz 800MHz Socket 775
2x 512MB PC3200 Kingston Value RAM (in Dual Channel setup)
Western Digital 200GB 7200rpm 8MB cache
ATi Radeon 9800 Pro (TV-out)
Windows XP Professional SP 2

PC netjes in elkaar gezet, netjes een boot scherm. :) Nu wil het volgende probleem:

Hij komt op een gegeven moment aan bij de IDE hardware detection en hier lijkt ie bijna een halve minuut nodig te hebben om te vinden welke HD en DVD speler er in zitten. Als ik de timeout van deze detectie terug zet naar bv 10 seconden, dan vindt ie de HD niet meer.

Als de hardware gevonden is, dan gaat ie netjes door, geen problemen. Alleen voordat ie met opstarten van Windows begint, is ie eerst een minuut niks aan het doen. Er verschijnt dan alleen een knipperende cursor in beeld, verder niks. Ook geen zichtbare HD activiteit of iets anders. Eenmaal aangekomen bij het opstarten van Windows, dan gaat het allemaal razend snel. In Windows ook gewoon stabiel en snel, verder niks aan te merken.

Het vreemde blijft gewoon de in mijn ogen trage detectie van IDE hardware en de minuut vertraging voordat ie Windows opstart :?

Ik heb al op andere fora gekeken, sommige mensen leken problemen te hebben met een USB controller, dat is hier niet het geval (ook al losgetrokken). Tevens heb ik de BIOS geflasht naar de nieuwste versie, dit had ook geen resultaat.

Heeft iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? :?

Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX

• SilentThunder
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 11:47
Ok, probleem gefixt, nog ff iets verder rond gekeken.

Het bleek aan de HD jumper te liggen. |:(

De HD was de enige op het IDE kanaal en ik had de jumper op master gezet. Blijkbaar houdt die schijf daar niet van, want toen ik de jumper eruit haalde detecteerde ie de HD gewoon binnen 2 seconden. Het opstarten van Windows gaat nu ook gewoon snel :D

Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX

• ewf2003
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-07 12:54
Maar als de HD als enige op de controler zit moet je hem toch instellen als master ? Of zie ik dit verkeerd?

Verwijderd

ewf2003 schreef op maandag 28 maart 2005 @ 12:39:
Maar als de HD als enige op de controler zit moet je hem toch instellen als master ? Of zie ik dit verkeerd?
Sommige hdd's hebben nog de optie "Standalone" naast "Master", "Slave" en "Cable select". :)

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 13:27

dawauz

XboX live : DaWauZ

Vreemd,

Ik heb een soortgelijk systeem in elkaar gebouwd, deze heeft dezelfde problemen als die jij omschijft.

Ik heb hetzelfde mobo en geheugen, een dvd brander, dvd speler en een maxtor 300gb schijf erop.
Ook traag met opstarten etc, en in windows xp pro herkent hij de brander niet.

Haal ik de brander van de kabel, is alles supersnel.
Ik heb gewoon de ide kabel brander op master en dvd speler op slave, dat zou toch moeten werken? Ik heb vanalles al geprobeerd, maar kom er niet mee uit.

Doe ik de brander in een ander systeem, werkt die gewoon prima, gelijk herkend en dvds branden er mee.

.

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 21:32
dawauz schreef op donderdag 14 april 2005 @ 11:54:
Vreemd,

Ik heb een soortgelijk systeem in elkaar gebouwd, deze heeft dezelfde problemen als die jij omschijft.

Ik heb hetzelfde mobo en geheugen, een dvd brander, dvd speler en een maxtor 300gb schijf erop.
Ook traag met opstarten etc, en in windows xp pro herkent hij de brander niet.

Haal ik de brander van de kabel, is alles supersnel.
Ik heb gewoon de ide kabel brander op master en dvd speler op slave, dat zou toch moeten werken? Ik heb vanalles al geprobeerd, maar kom er niet mee uit.

Doe ik de brander in een ander systeem, werkt die gewoon prima, gelijk herkend en dvds branden er mee.

.
Ik denk dat cable select ook kan omdat het niet uitmaakt wat het eerste is. Misschien werkt het dan

• dawauz

dawauz

Dus beide dvd-gevallen op CS?

dat heb ik nog niet geprobeerd. MAar ook als ik de brander alleen op de kabel zet, als master, krijg je een traag startend systeem....

• dawauz

dawauz

Mijn probleem is opgelost, van het ide-2 kanaal was 1 pinnetje blijkbaar omgebogen 8)7 iets waar je niet direct aan denkt.

Zal wel lompigheid wezen...

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 19:05

dailyleaf

...

Voor mensen die dit topic nog gaan lezen:

Ik heb eerder ook hetzelfde probleem gehad.

Bij mij bleek het probleem dat de IDE kabel niet op de aanbevolen manier zat..

Mijn oplossing was toen: De IDE kabel zo connecten als dat de kabel wil (blauw in mobo etc)

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

Pagina: 1