Toon posts:

OSX Virus wedstrijd geannuleerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
$ 25.000 voor degene die 2 Macs van DV Force kon besmetten. Leuke wedstrijd natuurlijk maar etisch verantwoord is wat anders. Juristen hebben er dan ook op aangedrongen om de wedstrijd te annuleren.

Langs de ene kant wel spijtig want ik wou wel eens weten hoe lang het zou duren voor het zou lukken en ik wil ook wel eens weten hoe gevaarlijk zo'n virus wel zou zijn. Ik gebruik al 5 jaar geen Anti Virus of andere troep meer in de veronderstelling dat er wel nooit een deftig virus zal ontworpen worden voor OSX, maar met al die voorspellngen van analisten dat de dagen van Microsoft geteld zijn en als je ziet met welke snelheid Apple mensen iPods doet kopen is een doem scenario van een OSX monopolie toch wel een dreiging voor de veiligheid van het OSX platform.

The contest that, sadly, will never be

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

UNIX-achtigen zijn gewoon niet heel erg geschikt voor virussen. Het kan natuurlijk wel, maar omdat gewone users geen serieuze rechten hebben valt de schade die aangericht wordt mee. Tenzij je natuurlijk dom bent en alles als root gaat draaien...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je er vanuit gaat dat veiligheid relatief is aan het marktaandeel, wat gewoon niet zo is.

Daarnaast zijn de meest succesvolle virussen het minst schadelijkst. Hoe schadelijker ze zijn, hoe meer media-aandacht en hoe minder mensen zich laten besmetten, en hoe sneller er een fix komt. Virussen die niets anders doen dan zichzelf ongezien verspreiden gaan veel langer mee.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
maar even hypothetisch bezien, kan bvb zo'n virus niet wachten tot de volgende keer dat je een programma moet installeren dat admin privileges nodig heeft en zich op dat moment installeren of is dat ook onmogelijk?

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op zondag 27 maart 2005 @ 11:59:
Als je er vanuit gaat dat veiligheid relatief is aan het marktaandeel, wat gewoon niet zo is.
Ik ga er wel vanuit dat de snelheid waarmee een virus zich kan verspreiden relatief is aan het marktaandeel.

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 14:18
Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2005 @ 12:02:
maar even hypothetisch bezien, kan bvb zo'n virus niet wachten tot de volgende keer dat je een programma moet installeren dat admin privileges nodig heeft en zich op dat moment installeren of is dat ook onmogelijk?
Zodra jij je wachtwoord ingeeft om een applicatie tijdelijk admin privileges te geven, dan is dat expliciet voor dat proces. Het gaat dus niet om een deur die je tijdelijk helemaal openzet waardoor meerdere processen diezelfde toegang krijgen.

In principe kan het dus niet, maar ik kan mij voorstellen dat een virus stilletjes in een hoek gaat zitten en vervolgens via een keylogger probeert je wachtwoord te achterhalen. Verder ben je natuurlijk nooit veilig voor remote of locale root exploits. Altijd oppassen dus met onbekende gebruikers of software die je download en nooit zomaar je wachtwoord ingeven.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27
Johnny schreef op zondag 27 maart 2005 @ 11:59:
Dat is natuurlijk gewoon wel zo. Hoe het verband precies is, dat weet ik niet, lineair zal wel niet, maar het is er zeker.

Virusschrijvers zeggen vaak dat ze het doen omdat ze het kunnen, om de kick en om het aanzien. Dat krijg je alleen als je een succesvolle en wereldbekende uitbraak veroorzaakt. Dat bereik je momenteel vooral met virussen voor Windows. Voor die anderhalve Maccer of Linuxxer hebben heel wat minder mensen moeite over (of de juiste vaardigheden voor, Windows is iets waar haast iedereen wel eens mee gewerkt heeft en zelfs waar haast iedereen mee blijft werken).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Ander eenvoudig punt is dat de verspreiding gewoon een heel stuk minder makkelijk gaat. Als je een willekeurig subnet scant dan kom je al snel tientallen windows machines tegen. Je moet flink wat geluk hebben om een Mac tegen te komen op die manier. Om die reden is het voor een worm veel en veel makkelijker om zich via Windows machines te verspreiden.

Overigens ben ik tot nu toe niet echt onder de indruk van het security beleid van Apple. Er is nu al maanden een local root exploit bekend (in de mRouter daemon) en daar is bij mij weten nog steeds geen patch voor.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Misschien maar beter ook. Het is natuurlijk wel de goden verzoeken zo'n wedstrijd. Lukt het niet, dan is er niets veranderd, lukt het wel ...... begin van alle ellende.
Dat die zielige losers graag virussen schrijven en zo de wereld lastig vallen is met Win 1 ding, maar die 25k zou voldoende zijn om ook voor de Mac eens een poging te wagen.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ecteinascidin schreef op zondag 27 maart 2005 @ 13:40:
Dat die zielige losers graag virussen schrijven en zo de wereld lastig vallen is met Win 1 ding, maar die 25k zou voldoende zijn om ook voor de Mac eens een poging te wagen.
Het is natuurlijk wel een feit dat wanneer een OS maar populair genoeg is de ellende vanzelf wel begint. Maar om het inderdaad zo aan te moedigen is wat sneu. En nix is onmogelijk, neem aan dat mijn PB die security-patches ook niet voor niets installeert.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1