Toon posts:

Videokaart sloopt geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een verhaaltje voor het slapen gaan. Het is wel een probleem, maar niet iets waar nog iets aan te fixen valt.

Vanmiddag kwam mijn buurman naar me toe met de vraag of ik een nieuwe videokaart in zijn pc wou bouwen. Zo gezegd zo gedaan, een GF4 Ti 4?00 ipv een GF2 MX zou toch voor een hoop verbetering zorgen. Afijn, alles in elkaar, en aangezet. Krijg ik een piep, 2 sec. aan, 2 sec. uit enz. Nouja, fuck. Weer uit elkaar, ouwe videokaart erin. Doet ie nog steeds hetzelfde :( .
Ik had geen tijd meer en had de pc maar naar mijn huis meegenomen zodat ik later kon testen. Thuis probeerde ik voor de grap eens het geheugen te vervangen (met de ouwe videokaart). En ja hoor, kort piepje, hij start gewoon op. Maar, d8 ik, misschien heb ik dan toch wel dat geheugen verragd (zonder het aan te raken, hoe vind je dat dan). Dus ik zet die nieuwe kaart erin. Zet ik em aan, gebeurt er helemaal niks. Ouwe kaart erin, ook helemaal niks. Ook geen piep. Gvd gvd mijn 512 mb chip zal toch niet naar de klote zijn he! Even mijn eigen testchip testen in mn eigen pc, en ja hoor, deze doet vervolgens helemaal niks meer. Mooi is dat, dat gaat me een bom duiten kosten!

Waar het nou op neer zou komen, is dat die videokaart dus evil is en geheugenmodules verneukt. Wij zitten beide nu dus met verneukt geheugen .... hoe hou je het voor mogelijk!

Maargoed, dat was het verhaaltje voor het slapen gaan, ga nu maar slapen en lekker pasen vieren morgen.

edit:
zit er ergens nog een knopje om de topicnaam te veranderen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 00:09 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:02

Acheron

updatepack.nl

Misschien een kapot moederbord?

Inderdaad even naar de winkel maandag dinsdag :p

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

Topicstarter
Maar die oude kaart doet het nog wel! ligt het dan aan het mobo of aan de videoplank? Dit heb ik nog nooit meegemaakt nl. De garantie van mn kingston is al verlopen denk ik, het stamt uit zomer 2002.

edit:
Lifetime Warranty: The following Kingston products are covered by this warranty for life: ... ValueRAM

8)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 00:27 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt + paar posts getrasht.

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
serieus super vet verhaal :D
ben benieuwd wat de winkel gaat zeggen:
"Ja idd, na 3 geheugenmodules hebben we geconcludeerd dat deze vika idd je geheugen sloopt"
:+

Verwijderd

Topicstarter
Nou nu wordt het nog vager. Ik kreeg te horen dat er met spoed een bak nodig was, dus d8 ik; met die ouwe videokaart en een ander stuk leengeheugen, moet het allemaal wel werken. Vervolgens wordt dit ook geweigerd, met die goede videoplank dus! Maar wat blijkt nou? alle geheugenmodules blijken nu ineens weer wel te werken in mn eigen bak. Die pc met die nieuwe videoplank doet nu helemaal niks meer, met of zonder videokaart en met of zonder geheugen erin. Dan zou je zeggen: mobo! Maar dat laat toch een aantal onverklaarbare dingen achter:

- gister werkte mn eigen test 512mb niet meer in mijn eigen pc
- na het vervangen van het geheugen startte die pc ineens weer wel op
- er is nog steeds geen paashaas langsgehuppeld

Verwijderd

Je weet ook zeker dat er niets in die kast kortsluiting maakte, of dat er ergens waar je mee bezig was spanning op stond?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 22:28 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:58

Mentalist

[avdD]

Ik kan het niet onderbouwen, maar denk dat het wel mogelijk is dat het geheugen een opdonder heeft gekregen waardoor het een paar uur op de plank moest liggen waarna het weer werkte.

Sowieso zou ik nu maar eens memtest draaien voor je die reepjes weer helemaal gaat vertrouwen ;)

Maar ik zou ook eens naar de voeding van de bewuste PC kijken. Als die te gaar is en de nieuwe videokaart niet trekt kan dat problemen veroorzaken. Als de voeding krachtig genoeg is en geen baggermerk zou ik het mobo eruit gooien. Op het moederbord trouwens, gezien de leeftijd van die videokaarten, staan daarop geen condensators bol toevallig?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
En daarmee sla je de spijker op de kop. Voor de gein heb ik het mobo maar eens los gelegd, even een testopstelling. Aangezien ik geen zin had om de voeding uit de kast te schroeven, had ik maar een andere voeding gepakt die al los lag. En ja hoor, krijg ik vrolijk het VGA ritueel over de pc-speaker te horen. AGP kaartje erin, monitor erop en hij boot. M.a.w. hieruit concludeer ik dat niet het mobo naar de tering is maar de PSU. Qua reparatiekosten maakt dat echter niet zoveel uit =)

Edit:
Hij doet het nu weer helemaal, met originele voeding, videokaart, geheugen en mobo :S

VAAG

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 19:49 ]

Pagina: 1