[Batterijlader] Hema verrast weer!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98170

Topicstarter
Dit topic is niet bedoeld als reclame! Ik heb geen aandelen Hema ;)

Het was allang bekend dat Hema fatsoenlijke spullen verkoopt voor een zeer redelijke prijs. Maar ze blijven me verbazen. In een zoektocht naar een goede, snelle lader voor 4 AA-batterijen kwam ik er o.a. achter dat Hema een 1-uur snellader incl. 4x 1900mAh AA's verkoopt. Verrek, dacht ik later, toen ik de laders van Varta op hun site aan het bekijken was, dat zijn de zelfde! Na nog wat zoekwerk kwam ik erachter dat Rayovac de eigenlijke producent is van de lader.

Nu komt het: Varta en Rayovac vragen respectievelijk E69 en US$79 voor de lader, terwijl Hema hem voor E35 aanbiedt! Het is absoluut het zelfde ding, ook inclusief 4 AA's!

Links:

Rayovac 1-hour charger
Varta high-speed charger 57043
Van de Hema lader heb ik nog niets op het net kunnen vinden. Je zult zelf moeten gaan kijken.

Edit: de Hema lader heeft een veel compactere schakelende voeding erbij zitten, Amerikanen krijgen die niet. En een handige knutselaar kan zelf een auto-aansluitkabel maken, aangezien Rayovac zo'n kabel als accessoire levert; het bewijs dat de mogelijkheid bestaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 98170 op 26-03-2005 23:23 . Reden: wat nieuwe info gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
Die HEMA oplaadbare batterijen zijn btw ERG goed!
Ik merk geen enkel verschil met GP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
EEKzz schreef op zondag 27 maart 2005 @ 17:48:
Die HEMA oplaadbare batterijen zijn btw ERG goed!
Ik merk geen enkel verschil met GP's
Klopt, een aantal maanden terug stond een test in de Consumentenbond waar ze ook als beste uitkwamen, en dat terwijl ze veel goedkoper zijn dan de A-merken als GP en Camelion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133692

Ik heb diezelfde lader 22 februari bij de Hema gehaald, en toen was die in de aanbieding voor €29.
Het kan dus nòg goedkoper.
En dat ding doet zijn werk gewoon perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoelang is die lader al beschikbaar? Ik heb wel een hema lader ergens liggen, maar die was uitermate traag. Volgens mij heb ik rond de kerst vorig jaar nog 's gekeken, maar was er nog niks nieuws onder de zon :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-06 22:25

Erw

en toch zweer ik bij GP

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:22

steveman

Comfortabel ten onder

Lol, nieteens de moeite doen om het ding een ander uiterlijk te geven 8)7

En toch ziet m'n GP-powerbank U-smart er gaver uit :P (in 2100 mah battjes)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76438

Het enige wat me niet echt aanstaat is dat ze 'maar' 1900mah zijn... Maar voor de rest prima natuurlijk. Maar dit is net zo bij andere producten hoor, kijk maar naar de fietsonderdelen bijvoorbeeld, en vergelijk die met wat er bij de fietsendealer in de schappen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zondag 27 maart 2005 @ 19:20:
Hoelang is die lader al beschikbaar? Ik heb wel een hema lader ergens liggen, maar die was uitermate traag. Volgens mij heb ik rond de kerst vorig jaar nog 's gekeken, maar was er nog niks nieuws onder de zon :)
Volgens mij nog maar een maand. Ze zullen wel bij de introductie in de aanbieding gegaan zijn, zoals Stinger Burns zei.

@Stinger Burns: Jij hebt er dus goede ervaring mee? Dat geeft hoop. Ik ga er sowieso één halen. Ik was al wel bezig met een zelfbouwproject, maar tegen Hema kan ik niet op...

@Steveman: nee, een ander uiterlijk zou alleen maar de prijs verhogen. Dat klinkt niet als Hema... Ze betrekken het ding waarschijnlijk van de zelfde produktielijn (in China natuurlijk) als Varta en Rayovac, maar dan zonder de AA-merk status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:51

YellowCube

Wait...what?

steveman schreef op zondag 27 maart 2005 @ 20:17:
Lol, nieteens de moeite doen om het ding een ander uiterlijk te geven 8)7

En toch ziet m'n GP-powerbank U-smart er gaver uit :P (in 2100 mah battjes)
je loopt op straat met een powerbank om je nek onder het motto: "Kijk mij eens gers zijn met m'n powerbank?"
:P

Al is het ding ontworpen door de tokkies, als het maar laadt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Anoniem: 76438 schreef op zondag 27 maart 2005 @ 21:32:
Het enige wat me niet echt aanstaat is dat ze 'maar' 1900mah zijn... Maar voor de rest prima natuurlijk. Maar dit is net zo bij andere producten hoor, kijk maar naar de fietsonderdelen bijvoorbeeld, en vergelijk die met wat er bij de fietsendealer in de schappen ligt.
Ze kunnen ook zeker wel AA van 2300 mah opladen hoor. Uiteraard duurt dit gewoon wat langer. Die batterij druppelt wel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:14

FaceDown

Storende factor.

HyperioN. schreef op zondag 27 maart 2005 @ 17:49:
[...]

Klopt, een aantal maanden terug stond een test in de Consumentenbond waar ze ook als beste uitkwamen, en dat terwijl ze veel goedkoper zijn dan de A-merken als GP en Camelion.
Haha ja de consumentenbond.. 8)7

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

ga 'm morgen halen als ze 'm nog hebben :)
Loopt nu trouwens ook een actie, 15% korting op "alles", je moet alleen ff een stickertje plakken (kreeg ze bij de de folder).
edit:

bij de mediamarkt heb ik idd ook snelladers gezien met zwaardere accu's, ook daar maar ff langs gaan dan :)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 29-03-2005 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

FaceDown schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:15:
[...]

Haha ja de consumentenbond.. 8)7
wat is er met de consumentenbond?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 98170 schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 23:17:
Nu komt het: Varta en Rayovac vragen respectievelijk E69 en US$79 voor de lader, terwijl Hema hem voor E35 aanbiedt! Het is absoluut het zelfde ding, ook inclusief 4 AA's!
WTF, zo duur nog? 8)7 Import is goedkoper. :P Ik heb mijn snellader, inclusief 4 2200mAh AA-batterijtjes van een Duitse Mediamarkt, voor nog geen 20 euro. Krachtigere batterijen voor een lagere prijs dus. Misschien een idee voor de mensen die ook dicht bij de grens wonen?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

YellowCube schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:41:
[...]
Dat de testuitslagen/methodes totaal ondeugdelijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door TheBorg op 29-03-2005 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

YellowCube schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:41:
[...]
Die kunnen nog niet fatsoenlijk een strijkbout beoordelen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wat was er zo dubieus aan de test dan? Ik ben het niet oneens met de stelling over de consumentenbond, maar waar moet ik dan op letten met het kopen van batterijen en laders (behalve het voor de hand liggende mAh) en wat voor 'n tests moet je uitvoeren om de kwaliteit van die dingen te beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

YellowCube schreef op maandag 28 maart 2005 @ 14:03:
[...]

je loopt op straat met een powerbank om je nek onder het motto: "Kijk mij eens gers zijn met m'n powerbank?"
:P

Al is het ding ontworpen door de tokkies, als het maar laadt.
Is I bling? ;)

Tja het maakt wel 'indruk' op bezoek hoor "ah jij hebt ook voor kwaliteit..." als er met koeienletters HEMA op staat... tja ;) Lekker belangrijk, ik ben toch al niet zo van de merknamen.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
steveman schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:24:
Tja het maakt wel 'indruk' op bezoek hoor "ah jij hebt ook voor kwaliteit..." als er met koeienletters HEMA op staat... tja ;) Lekker belangrijk, ik ben toch al niet zo van de merknamen.
Ik maak liever indruk door op "Heej, heb jij ook zo'n snelle Varta lader? Het kost wat, maar dan heb ook iets, hè?" te antwoorden: "Neej, die was hardstikke goedkoop, Hema, 35 euro en nog 15% korting ook!"

Alsof mensen bij mij thuis komen en gaan staan kijken naar m'n batterijlader of zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-NMe- schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:43:
[...]

WTF, zo duur nog? 8)7 Import is goedkoper. :P Ik heb mijn snellader, inclusief 4 2200mAh AA-batterijtjes van een Duitse Mediamarkt, voor nog geen 20 euro. Krachtigere batterijen voor een lagere prijs dus. Misschien een idee voor de mensen die ook dicht bij de grens wonen?
Dan heb je dus niet dezelfde, denk ik. Bekijk mijn links eens, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

YellowCube schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:58:
wat was er zo dubieus aan de test dan? Ik ben het niet oneens met de stelling over de consumentenbond, maar waar moet ik dan op letten met het kopen van batterijen en laders (behalve het voor de hand liggende mAh) en wat voor 'n tests moet je uitvoeren om de kwaliteit van die dingen te beoordelen?
Voor laders en batterijen geldt hetzelfde als voor fotocamera's: aan de specs zie je alleen een indicatie van wat er mogelijk is. De kwaliteit kan alleen bepaald worden door het apparaat te testen en te vergelijken met concurrerende apparaten.

Een goede lader beschikt over een processor die de lader laat stoppen wanneer de batterijen vol zijn (-delta V techniek). Een goede lader kan de batterijen ontladen (hoewel men beweert dat dat tegenwoordig niet meer nodig is). Een goede lader zorgt ervoor dat de batterijen niet te warm worden tijdens het laden (verkort de levensduur). Een goede lader heeft een korte laadtijd (anders worden de batterijen "lui", deze stelling wordt overigens betwist door mensen die claimen dat een langere laadtijd juist zorgt voor betere batterijen).

Goede batterijen halen de capaciteit dieop het stickertje staat (dat lukt bijna geen enkele batterij en de verschillen kunnen erg groot zijn). Goede batterijen behouden hun capaciteit bij veelvuldig opladen (of lopen nauwelijks terug). Daarnaast hebben goede batterijen minder last van warmte bij het opladen dan slechte batterijen.

Probeer dat maar eens uit de specs van een product te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

en bovenstaande dingen zijn door de consumentenbond niet meegenomen in hun tests?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Jazeker, kijk zelf maar in deze pdf versie

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:01

Barrycade

Through the...

Je test van de consumentenbond is alleen uit 2003. Dus heeft niet echt relevantie met de hier genoemde lader.

Lader is trouwens prima en batterijen zelf ook, houden het langer uit dan 2100 mAh Panasonics. (heb er een gekocht voor moeder). Lader wil zelf nog wel wat warm worden. Maar is veel voorkomend "probleem" bij 1 uursladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Volgens mij is de lader die in 2003 getest werd vrijwel dezelfde als degene die nu bij de Hema te koop is.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:09:
[...]
blabla
Probeer dat maar eens uit de specs van een product te halen.
Sinds wanneer kijkt de consumentenbond alleen maar naar de specs? Lees de test eens, man! Weet waar je over praat als je kritiek geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EXX schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:12:
Volgens mij is de lader die in 2003 getest werd vrijwel dezelfde als degene die nu bij de Hema te koop is.
Nee, het is een totaal andere. Hema verkoopt die vorige nog wel, maar die ik bedoel is een hele andere, en wordt nog maar +/- 1 maand verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133692

De Hema lader beschikt over de 'delta V techniek' lees ik in de gebruiksaanwijzing en kan tot 2300 mAh AA batterijen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Die Varta heeft een veiligheidstimer van 75 minuten en een laadstroom van 1740mA. Als ik die vermenigvuldig dan kom ik op 2175mAh. Heeft die Hema lader dezelfde begrenzingen?
Zo ja, kun je die limiet omzeilen door een batterij er een 2e keer in te plaatsen, zodat hij verder laadt, of wordt de batterij bij plaatsing altijd eerst ontladen (m'n oude hema lader doet dat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Anoniem: 98170 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:49:
[...]

Alsof mensen bij mij thuis komen en gaan staan kijken naar m'n batterijlader of zo. ;)
Tja ik heb hem een prominente plaats gegeven he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107696

@rvm

wat jij wilt, dus de batterijen er nog een keer inzetten, zal helaas niet lukken. Batterijen, en vooral NiMH hebben een speciale laad-cyclus. Dat wil dus zeggen dat ze op een bepaalde manier geladen moeten worden. Dus als je een batt. er nog een keer inzet, dan begint de lader weer vooraan met de cyclus. De accus worden dan niet fatsoenlijk opgeladen.
En om dezelfde reden wordt een NiMH accu dus ook niet goed opgeladen in een NiCD lader. Simpelweg omdat NiCd accus een andere cyclus nodig hebben.

Verder zijn er inderdaaad ook laders die de batterijen eerst onladen, omdat dat bij NiCD nodig is. Dit is bij NiMH veel minder het geval, dus dat doen de meeste laders ook niet. Daarbij komt dat een snelle onlading slecht kan zijn voor de batt. en als het een 1-uurs lader is, blijft er niet veel laad-tijd meer over.

Er is dus een groot verschil tussen NiCd en NiMH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Anoniem: 133692 schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 17:41:
De Hema lader beschikt over de 'delta V techniek' lees ik in de gebruiksaanwijzing en kan tot 2300 mAh AA batterijen laden.
Als 'ie 2300mAh's kan laden doet 'ie het net zo goed met 2500mAh's..geloof me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Niet online

rvm

-deltaV detectie zou moeten werken onafhankelijk van het feit of je er een lege of halfvolle batterij in plaatst. Als dat niet zo is, dan zou je dus nooit een batterij kunnen laden die niet leeg is en zou er dus op elke batterijlader standaard eerst ontladen worden alvorens weer te laden.

Hier een test van die Varta/Hema lader uit CameraMagazine van vorig jaar:
http://www.powercell.nl/I...a%20Magazine%20200dpi.pdf

Daarin lees ik (als de tabel klopt) dat die lader geen ontlaadfunctie heeft (de andere laders wel, optioneel). Wat me tevens opvalt is dat het laden van een 2100mAh batterij ongeveer anderhalf uur duurde, wat vreemd is gezien de 75 minuten veiligheidstimer...
HyperioN. schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 19:53:
Als 'ie 2300mAh's kan laden doet 'ie het net zo goed met 2500mAh's..geloof me.
Tenzij je tegen de grens van een veiligheidstimer aanloopt... vandaar de vraag of je de batterij dan nogmaals kunt plaatsen, zodat die veiligheidstimer gereset wordt en het laden vervolgens door de -deltaV detectie wordt beindigd als de batterij vol is (veiligheidstimer heeft z'n grens dan nog niet bereikt).

[ Voor 27% gewijzigd door rvm op 30-03-2005 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rvm schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 19:57:
vandaar de vraag of je de batterij dan nogmaals kunt plaatsen, zodat die veiligheidstimer gereset wordt en het laden vervolgens door de -deltaV detectie wordt beindigd als de batterij vol is (veiligheidstimer heeft z'n grens dan nog niet bereikt).
Dat lijkt me prima te werken. Zorg wel dat de batterijen afgekoeld zijn als je ze "herstart", anders worden ze wél overladen. Maar ik zou eerst eens kijken of ze niet misschien toch wel 100% opgeladen worden in één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:28
Anoniem: 98170 schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:19:
Nee, het is een totaal andere. Hema verkoopt die vorige nog wel, maar die ik bedoel is een hele andere, en wordt nog maar +/- 1 maand verkocht.
Zojuist bij de Hema wezen kijken en kon alleen een snellader vinden van 20,- Euro zonder batterijen. Dit lijkt mij het type welke is getest door de Consumentengids. Is dit nou het oudere type welke binnenkort niet meer wordt verkocht of is het type incl. de 4 batterijen het oude type welke binnenkort niet meer wordt verkocht? :?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Niet online

rvm

Die van 20 euro is het oudere type. Het nieuwere type, die herken je makkelijk doordat de batterijen, als je ze erin plaatst, onderaan verder uitelkaar zitten dan bovenaan. Bij de oudere zitten ze netjes parallel naast elkaar. Hier in Weert hebben ze beide types nog bij de Hema (en daarnaast de antieke grote universeel laders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Nu kost de Hema lader incl 4 1900 batterijen 35,-. Een GP snellader met 4 GP 2300 batterijen (GP PowerBank Rapid 2) is ook te koop voor 35,-. Als ik de verhalen mag geloven kan ik beter voor de GP batterijen gaan toch?

De GP lader is ook nog eens een stekkermodel (batterijenhouder vast aan stekker) waardoor deze compact is en dus makkelijker qua omvang en gewicht mee kan op vakantie. De Hema lader is een behoorlijk blok welke je niet even in je rugzak mee neemt. Nu ben ik een behoorlijk n00b op dit gebied dus als ik appels met peren vergelijk schroom dan niet om te reageren.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Hema lader is 4x zo snel, vergelijkbaar met de GP Powerbank Smart 2 van 60 euro.

En dat je het ding niet als een zware klont aan een stekkerdoos moet hangen en ingeplugd moet zien te krijgen zie ik als een groot voordeel. Bovendien kan je 'm in de auto gebruiken als je er een kabeltje voor maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 98170 op 14-04-2005 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 09:09
Een smart 2 kost echt geen 60,- (44,- http://www.improvebv.nl/website_computer/main.html)

Het waardeloze aan als die test is is dat ze niet kijken naar de werking van de lader.
In de meeste laders moet je minimaal 2 batterijen plaatsen dit betekend dat hij de status bepaald an de hand van 2 batterijen. is de lader klaar is er dus altijd 1 betterij die niet helemaal vol is.

De smart 2 en volgens mij ook de duurdere van ansmann (er zijn er nog meer die dit kunnen maar de meeste uit de test van de C bond niet) laden per cel en hebben ook controle per cel.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Anoniem: 98170 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 12:16:
De Hema lader is 4x zo snel, vergelijkbaar met de GP Powerbank Smart 2 van 60 euro.

En dat je het ding niet als een zware klont aan een stekkerdoos moet hangen en ingeplugd moet zien te krijgen zie ik als een groot voordeel. Bovendien kan je 'm in de auto gebruiken als je er een kabeltje voor maakt.
De Hema lader is een 1 uur lader. De Smart 2 ook :?
Maar de Rapid 2 laadt 2 tot 5 uur dus is wel trager. Deze wordt voor dezelfde prijs echter wel met betere batterijen geleverd! De Hema verkoopt zelf ook batterijen los die groter zijn dan 1900.

Concludeer ik dan juist dat als je een snelle lader wil met batterijen voor de goedkoopste prijs dan is de Hema lader een goede koop en als je sterke batterijen wil en het mag best wat langer duren dan kan je net zo goed voor de GP lader van 35 euro gaan en voor een snellere GP lader voor de Smart 2 a 37 Euro (47,- incl verzendkosten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Niet online

rvm

De Rapid 2 laadt de batterijen niet afzonderlijk, maar in paren, dus je moet er of 2 of 4 tegelijk in stoppen. Afzonderlijk laden is beter, om beter batterijen met iets afwijkende werkelijke capaciteit goed te kunnen laden (zonder te overladen). De nieuwere Hema lader doet dat wel (het vorige model Hema lader overigens niet).

Rapid 2 gebruikt een laadstroom van 1050mAh bij 2 batterijen en 525mAh bij 4 batterijen
Hema lader gebruikt een laadstroom van 1740mAh (onafhankelijke laadschachten)
De Smart2 gebruikt een laadstroom van 2000mAh (onafhankelijke laadschachten)

Laadtijden zijn (ongeveer) omgekeerd evenredig met de laadstroom. De Hema lader laadt dus alleen in 1 uur bij batterijen van ongeveer 1600mAh. Bij grotere capaciteiten stijgt de laadtijd.

Ook niet onbelangrijk: hoe warm worden de batterijen. Bij grote warmteontwikkeling daalt de levensduur (aantal x opladen) fors. Voor wie de Duitse taal een beetje machtig is, staat hier best een hoop interesante informatie over het laden van NiMH batterijen:
http://www.accu-select.de/praxis-hinweise.htm
Pagina: 1