Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waterschade aan electronica voorraad

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
3 dagen geleden probeerde ik in mijn kelder een verstopping in een afvoer pijp voor het regenwater te verhelpen. Na een tijdje te priegelen in het sifon (had de beschermplug verwijderd) gebeurde het. De verstopping schoot los een kwam heel heel heel veel water uit de pijp. Blijkbaar stond deze nog vol met warter met zijn 12 meter lengte.
Had wel wat voorzorg maatregelen genomen maar dms van een 200 liter ton er onder, maar dit was echter veel te weing.
Kortom al het vieze water stroom over de 2 blokken met ladenbakken waar dus alle weerstanden,transitors, leds potmeters en diverse IC in zaten.

De bakjes stonden helemaal vol met water, electronica en modder. Heb de bakje een voor een leeg gemaakt en de modder erafgespoeld met schoonwater. Daarna heb de uitgespreid over mijn werkbank en er warme lucht over geblazen om de boel te laten drogen.Hierdoor is er niets geoxideerd en er is ook geen aanslag op de componenten omdat ik alles afgedroogt heb

Nu is mijn vraag welke componten zouden nu nog bruikbaar zijn en welke twijferlachtig of onbruikbaar.

Pormeter en trimcondensatoren lijken me onbruikbaar.
Maar weerstanden en diodes lijken me wel bruikbaar.

Graag hoor ik u mening

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Ik denk dat alles nog gewoon te gebruiken is, mits er geen oxidatie optreed. De mechanische waarschijnlijk niet trouwens. Er is immers geen kortsluiting geweest waardoor de onderdelen gesloopt zouden kunnen worden. Het is hetzelfde als met mijn videokaart die eens vol met water lag. Na goed droog te hebben gemaakt, doet hij het nog steeds goed :)

Als je nu echt twijfeld, ga dan even steekproefgewijs enkele componenten testen :)

[ Voor 19% gewijzigd door GeforceDDQ op 26-03-2005 23:15 ]

301SQN

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Alle niet-mechanische passieve componenten lijken mij nog goed, van de gene waar je het niet weet bouw je toch iets moois? werkt het zal de rest ook wel werken, werkt het niet dan werkt het niet ;)

-edit-
oh ja, je kan het nog even naspoelen met demi water (of iig schoon), wat rapture in "Waterschade aan electronica voorraad" zegt dus.

[ Voor 31% gewijzigd door Resistor op 26-03-2005 23:09 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

De meeste onderdelen zonder bewegende onderdelen kunnen ertegen. Ik heb mijn Terratec geluidskaart nog ff onder de douche gewassen, daarna nog ff met de haardroger erover. En het werkt perfect.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Yep,ze zullen verder waarschijnlijk nog compleet ok werken. Electronica zelf kan prima tegen water, tis de stromen die gaan lopen als een werkend electrisch apparaat nat word die alles stukmaakt.

Het zou trouwens wel kunnen dat een paar ICtjes overleden zijn aan EMC tijdens het drogen, maar die kans is niet zo groot.

[ Voor 18% gewijzigd door Sprite_tm op 26-03-2005 23:12 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
De IC waren wat and en or poorten en invertertes en een paar NE555.
De relais kan ik gewoon testen en nameten.
Alleen de trimcondensatoren vertrouw ik niet meer

Voor de rest bevestigen jullie wat ik al dacht en kan ik alle passieve componenten gewoon gebruiken.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Als je ze gewoon rustig laat drogen denk ik wel dat ze het allemaal blijven doen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

Trimcondensatoren kun je inderdaad weggooien, die doen het waarschijnlijk niet meer goed. De potmeters zouden nog wel goed kunnen zijn. De betere trimpotmeters hebben een afdichting. Relais die niet hermetisch gesloten zijn zijn twijfelachtig. Voor gebruik even testen zou ik zo zeggen. Voor de andere componenten verwacht ik geen enkel probleem.

Verwijderd

zeer vuile printen( met de componenten erop) spoel ik gewoon af in ontvetter.
Pagina: 1