Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Tuinberegening] Grondvochtigheidssensor.

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik er vorig jaar niet helemaal ben uitgekomen, onderneem ik nog maar eens een poging:

Voor mijn tuinberegeIing hier zou ik graag een vochtigheidssensor willen hebben die ik ergens in de grond inplug (mooie woordspeling :d), als de grond te vochtig is moet hij simpelweg de Hoofdspanning onderbreken van m'n adapter (24 V) in het andere geval moet hij niets doen, en de stroom gewoon open laten staan, de pc regelt de aansturing dan weer verder.

Nu heb ik op circuitsonline een schematje gevonden voor een potplantvoeler en dit ook eens gemaakt maar dat werkt niet zoals het moet, je kan er de vochtigheid mee instellen wanneer hij moet afspringen, maar hij springt dan veeel te laat weer op. Kortom niet wat het is.

Gardena dé fabrikant van alles wat met beregening te maken heeft heeft zo'n ding:

http://www.gardena.com/se...&parent_category_rn=10316

Nu is de vraag eigenlijk: Hoe werkt dit? Is dit zelf te maken? Zo ja hoe, zo nee zo deze sensor uit te lezen zijn via de LPT poort?

Ik hoop dat het me deze keer wel lukt :d:p

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000056.gif
"Dit is een erg eenvoudige schakeling die gebruikt kan worden om te testen of een potplant droog staat of niet.
Wanneer de twee voelers in natte grond worden gestoken, dan zal de weerstand tussen de voelers laag zijn. De basis van T1 zal dus meer negatief zijn en de LED brandt niet. Wanneer de potgrond echter droog is, zal de weerstand ervan hoog zijn en zal de basis meer positief zijn. Dan gaat de LED aan.
Voor het afregelen worden de twee voelers tegen een vochtige doek gehouden. P1 wordt dan zo afgeregeld dat de LED net uit gaat." quote van CO.

Je zegt dat het probleem is dat hij wel goed inschakelt, maar te laat weer uitschakelt. MIsschien dat je die voelers niet te diep in de grond moet steken omdat het water daar natuurlijk pas later aankomt.
Misschien dat je emt de pc 1 keer kan meten dat het te droog is, vervolgens 5 minuten sproeien en een kwartier later controleren of de grond nog steeds te droog is..

[zeur]
"in de grond inplug (mooie woordspeling :d)". Je zegt toch ook niet "ik ben in de sloot ingelopen"?
[/zeur]

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Hmm, lijkt me sterk dat je dit niet met google hebt kunnen vinden... Kan me nog goed herinderen dat ik dit nog is heb teruggevonden in een techniekboek van toen ik in de 2e klas zat |:( :X
Maare, veel geluk B)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Verwijderd

DJKroon schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 22:31:
Hmm, lijkt me sterk dat je dit niet met google hebt kunnen vinden... Kan me nog goed herinderen dat ik dit nog is heb teruggevonden in een techniekboek van toen ik in de 2e klas zat |:( :X
Maare, veel geluk B)
Nu is de vraag eigenlijk: Hoe werkt dit? Is dit zelf te maken? Zo ja hoe, zo nee zo deze sensor uit te lezen zijn via de LPT poort?
, sensoren over de lpt uitlezen bij techniek in de 2e? :O

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 22:56 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kan een potplant met 2 geleiders erin in principe zien als een weerstand waarvan de waarde lager word naarmate de vochtigheid toeneemt. Je kan dus gewoon zoeken naar iets om een weerstand met de PC te meten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 22:55:
[...]

[...]
, sensoren over de lpt uitlezen bij techniek in de 2e? :O
Ik had t over die schakeling... Als je daaraan gewoon een schakelaar maakt dat een sproeier in en uit schakelt... ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Verwijderd

Topicstarter
waar waar kan ik zo iets vinden :s heb gezocht op google :lpt+weerstand enzow maar dan vind je niet veel soeps..
Sprite_tm schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 22:56:
Je kan een potplant met 2 geleiders erin in principe zien als een weerstand waarvan de waarde lager word naarmate de vochtigheid toeneemt. Je kan dus gewoon zoeken naar iets om een weerstand met de PC te meten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2004 @ 15:22:
De parallele poort faq Heel mooi uitgelegd, beter ga je nergens vinden en in het nederlands!, hieronder zie je ergens een topic project tuinberegening, dat heb ik gemaakt en dat is ook volledig met de printerpoort gestuurd
Toch grappipg dat je er zelf in een topic naar verwijst, je wist dus van het bestaan af :P

Misschien dat je naar aanleiding van dit plaatje en wat programmeerkennis (van anderen, ik kan dat niet :/ ) iets kan maken.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/lpt-ingang-v2.gif
Als je rechts van diode een potmeter zet en die twee staafjes gebruikt kun je met die potmeter afstellen bij welke weerstand van de staafjes de transistor aan schakelt, waardoor de printerpoort een hoog signaal binnen krijgt als de grond te nat/droog is. Misschien dat dit klinklare onzin is, dan edit ik het wel weg :P (na wat te gaan tekenen lijkt di inderdaad onzin :'( )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 11:11 ]

Verwijderd

k heb hier zo'n boekje van elektuur waar mss iets interesants instaat, hier gaat het over het meten van de huidweerstand maar mits beetje aanpassen van de weerstandswaarden moet dit wel voor vochtigheid ook werken. en voor het programeren wil ik ook wel ff zoeken.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/reindert/weerstandmeten.JPG

dit is wel via de seriele poort, niet via printerpoort

(kan je zeggen bij welke weerstand hij moet reageren?)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het zou wel moeten werken bij de printerpoort, maar dat is mss aan te passen, bij welke weerstand dat zou ik niet weten heb het nog nooit getest:s

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

-laatmaar, sorry-

[ Voor 90% gewijzigd door woekele op 27-03-2005 21:59 . Reden: beetje te offtopic ]

Verwijderd

Topicstarter
@Reindert: Zou je aub me de code kunnen bezorgen? dan moet het me wel lukken volgens mij ...

Verwijderd

mail me, dan heb ik je emailadres om t u door te mailen:)
t is niet mijn eigen programma dus k ga t nie online zetten
je gaat het wel nog beetje moeten aanpassen he ik stuur het zogenamde huidweerstand programma door.
om vanaf een bepaalde waarde iets te schakelen wil ik wel even een aanpassing proberen maken maar dat zal niet voor vandaag zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb je een mail gestuurd Reindert.

Verwijderd

k heb de code doorgestuurt
t was wel een progje voor een NTC weerstand dus de temp uit te lezen
dus dat lineariseeren mag je in principe laten vallen

nog even ter info de pinout van de seriele poort
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/reindert/9pins.bmp

nu zie ik hier ergens dat enkele pinnen van de seriele poort overeenkomen met pinnen van de lpt poort, k zou zeggen test het eens uit of dat idd werkt
pin 2 => TxD
pin 3 => RxD
pin 4 => RTS
pin 5 => CTS
pin 6 => DSR
pin 7 => GND
pin 8 => DCD
pin 20 => DTR
pin 22 => Ri

dan moet je enkel nog een uitgang hoog maken voor je systeem in te schakelen ik zou hiervoor de RTS nemen met de GND dmv een transistortje
en dan RTS 1 maken als de weerstand kleiner wor dan een bepaalde ingestelde waarde

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okey, ik heb het schema nu gemaakt en heb het eens getest met de programmacode van Reindert, als ik geen printje aan de com poort hang dan zegt hij dat er een weerstan is van 29444 Ohm, hang ik het printje eraan en blijft hij dat ook zeggen. Er is dus iets mis. Nu heb ik het printje gemaakt op een bordje met doorlopende lijnen zoals dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcmodders.be/weerstad.jpg

(ik hoop dat jullie er wat aanuitkunnen)

De condensator maakt geen contact met de andere banen, alleen op z'n aansluitpunten, tevens de diode.

Ik weet niet wat , maar zien jullie misschien wat ik verkeerd heb gedaan?

- De diode heb ik zo geplaatst met het streepje aan de kant waar het op het schama boven de Driehoekje staat, klopt dit?)

- En een condensator heeft toch geen - en + ?

- Het enige wat er dan mss nog verkeerd kan zijn is de transistor 8)7

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 14:33 . Reden: Tis weerstad.jpg ip weerstand :d ]

Verwijderd

je hebt het toch aan de com poort gehangen en niet aan de LPT poort, wat dat ze zouden overeenkomen zoals ik in mijn vorige reactie zij is dus onzin (is enkel voor de oude compoorten die 25 pins uitgevoerd waren)

de diode: kathode (-) --|<---- anode (+) en het streepje op de behuizing komt overeen met de kathode

heb je de dll naar je system map gecopieerd?

en voor die transistor, volgens mij is t middeste pootje ook t middeste van in t symbool, maar chek dit ff op t net, gewoon typenr invoeren in google

Verwijderd

Topicstarter
-Jup aangesloten op de COM poort
-DLL gekopieerd naar system 32
-Diode staat dus goed

Heb de transistornummer door google gehaald end ie zegt me dat de aansluitingen CEB zijn (van links naar rechts, platte kant voor)

Het is toch zoals op jouw schema Reindert dat:

Links Boven = C
Links Onder=E
Midden=B

Groeten,

PCModders

Verwijderd

basis (B ) is t middelste pootje uit het symbool
Emitter (E ) is t pootje met het pijltje
en Collector (C ) is t 3e pootje

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik dan ook goed :@ waarom werkt het niet.

Reindert heb jij die schakeling toevallig ooit getest?

Verwijderd

Topicstarter
Okey, reindert heeft het prog nooit getest, dus het zou kunnen dat het niet goed is maar dat betwijfel ik omdat het met een boekje is meegeleverd.

Hoe komt het dat het programma steeds die 24444 ohm aanhaalt? dit getal moet hij toch ergens vandaan halen door berekeneningen weet ik veel?

Zou het kunnen dat de compoort niet werkt onder windows 2003 server editie? heb zo ooit ergens is iets opgevangen dat het onder NT niet werkt, maar weet niet meer waar en vind het ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand???:s

Verwijderd

Geplaatst op vrijdag 01 april 2005 16:55
Geplaatst op vrijdag 01 april 2005 22:45
Geplaatst op zaterdag 02 april 2005 17:23

:/
Gaarne niet kicken BINNEN 24 uur. Ergens op forum van casejunkiez heb ik t wel eens gelezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja zo'n reactie sheb ik niet veel aan.....

Heb de condensator eens omgedraait ondertussen om te zien wat da doet, maar dus ook nie veel..

offtopic:
En nee dit is geen kick...

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 20:28 . Reden: Anders denken ze nog dak het express doe :d:p ]

• 6230lover
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-04-2023
wij hebben hier een proffesionele beregeningens installatie met een pompput en het hele riedeltje.

Maar daat gebruiken ze gewoon een soort dingentje met kurkjes erin. als het genog geregend heeft zetten die kurkjes uit, en dan drukken ze een schakelaartje in zodat de hoofd unit niet meer gaar beregenen. Dat ding kan je ook op verschillende standen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Kan je eens een foto laten zien van dat ding? ken het namelijk niet :d en mss is het zelf te maken op een of andere manier?
Pagina: 1