Simon schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 16:51:
[...]
belichter heb je geloof ik alleen bij afdrukken nodig, je hebt alleen de vloeistoffen en een ontwikkelbakje nodig voor ontwikkelen geloof ik (en de foto knijpers om 'm te laten drogen, maar die heb ik nog van m'n pa)...
Belichten moet je idd niet met je negatief doen. Je hebt een ontwikkeltank nodig.

De film wordt bij volledige duisternis in de spiraal gespoeld door de ene helft ervan heen en weer te bewegen. Bij elke beweging wordt de film dan wat verder in de spiraal geschoven. Je kan dit het best even oefenen met een stukje film bij daglicht tot je dit blindelings kan doen.
De ontwikkeltank heeft twee deksels, één die lichtdicht sluit en het in- en uitgieten van de oplossingen toelaat en het tweede deksel dat het geheel waterdicht afsluit zodat je de tank kan schudden of kiepen.
Gedurende één minuut dien je nu de tank te bewegen door deze steeds regelmatig ondersteboven en weer rechtop te draaien (kiepen). Na deze eerste periode zet je de tank met een paar flinke tikken neer op je werktafel, zodat eventuele luchtbelletjes die zich op de film kunnen vastzetten, loskomen. Elke dertig sekonden dien je nu de tank te kiepen. Vijftien sekonden voor het einde van de ontwikkeltijd giet je de ontwikkelaar uit de tank. Op het einde van de ontwikkeltijd gaat het stopbad in de tank voor een minuut ongeveer. Giet het stopbad dan weer in de fles. Het fixeerbad kan nu in de tank, de fixeer tijd is afhankelijk van het soort fixeer dat je gebruikt. Ook nu weer regelmatig kiepen tot het einde van de fixeertijd.
Het spoelen.
Zorg ervoor dat het spoelwater dezelfde temperatuur heeft als de ontwikkelbaden. Wanneer je over een rubber spoelslang beschikt die op de tank kan aangesloten worden, bedraagt de spoeltijd ongeveer twintig minuten in stromend water. Heb je geen spoelslang, dan vul je de tank gewoon met water en blijf je de tank of spiraal bewegen gedurende ongeveer twee minuten. Daarna het water weggieten en de tank opnieuw vullen met water. Herhaal dit zes tot zeven maal. De bedoeling van het spoelen is dat elk spoor fixeer uit de emulsie wordt verwijderd, zodat de film goed houdbaar blijft. Aan het laatste spoelwater voeg je een beetje vloeimiddel toe (Agfa Agepon of Ilford Ilfotol). Zo vermijd je droogvlekken, vooral als je kalkhoudend water gebruikt.
Als je dit vaker gaat doen, dan zou ik een oude kast van zolder halen, daar bovenin een rond gat zagen en een oude haardroogkap er op monteren. In die kast kun je dan veilig je negatieven laten drogen.