Toon posts:

Raid 0 maar ziet de schijven niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen.

Ik zit met een probleempje.

Ik heb gister een wd raptor 36 gig gehaald.
Ik dacht laat ik deze samen met mijn wd caviar 160gb RE SATA in raid 0 zetten.

Ik heb trouwens een asus a7n8x-e deluxe.

Nu bij het installeren van windows ziet hij 1 schijf met 70gb ruimte.
Ok de hele handel geinstalleerd.

Wat nu het probleem is dat ik dus nog 120gb mis!!

Dit is de eerste keer dat ik met raid werk, en weet dus nog niet precies hoe het werkt.
Als ik de schijven niet in raid zet, dan worden ze allebei gezien.

Hoe moet ik dit configureren/aanpassen?

Verwijderd

Het klopt toch gewoon? De helft van de data schrijft hij weg op de ene schijf, de andere helft op de andere. Als je kleinste schijf 36 GB groot is, dan is de RAID 0 array dus 72 GB. Wat dacht je zelf dat er met die andere 124 GB op de tweede schijf zou gebeuren dan?

[edit]
Voor de duidelijkheid, het is dus niet zo wijs om die twee schijven in RAID 0 te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 15:54 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:17

_Ernst_

Mark It Zero!

Hier al gekeken: RAID FAQ ?

Dat je 1 schijf van 70 gig ziet klopt, je moet voor raid0 eigenlijk 2 identieke schijven hebben. 2 verschillende kan ook, maar dan word de totale capasiteit 2x zo groot als die van de kleinste schijf. In jou geval klopt het dus precies

Last.fm

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verschillende schijven in RAID mogelijk?

Ja, dat kan :) Alleen moet je rekening houden met het feit dat de grootte en de snelheid van de kleinste resp langzaamste schijf bepalend is voor de totale grootte en snelheid. Stel, je hebt een 20GB 5400rpm en een 40GB 7200rpm schijf en je wilt deze in RAID0 laten draaien. Er wordt dan slechts 20GB van de 40GB schijf benut en de totale snelheid is ongeveer tweemaal de snelheid van de 5400rpm schijf.

SoftwareRAID: mocht je in het geval van verschillende schijfgroottes de beschikbare schijfruimte 100% te willen benutten, dan ben je beter af met OS-based software RAID onder Win2K/XP. Zie ook Hardware of Software? :)
Uit de RAID FAQ :)

edit:
Traag vandaag :P

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
ok volkomen duidelijk, had ik ff wat beter moeten lezen.
Sorry mensen!!!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Oke. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.