Nieuwe pc - Ubuntu 5.04 - 32 of 64 bit / hoe te installeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 08:08
Zojuist is mijn nieuwe pc binnengekomen, bedoeld als desktop een amd64 3500+ met 1gb ram.

Ik zit mij nu af te vragen of ik 64 bit wil gaan draaien, of 32.
Heeft 64bit op dit moment al voordelen tov 32?

Zijn er dingen die niet draaien? flash/java in firefox bv?

---

Nadat die keuze gemaakt is, zit ik me af te vragen hoe ik de pc het beste kan installeren.

Mijn huidige systeem is geinstalleerd op een lvm met twee oude harde schijven.
Mijn /data (muziek/rips/documenten) is verdeeld over meerdere partities op die twee schijven.

Ik zoek de beste manier om die data over te zetten, zodat zoveel mogelijk van mijn programma's en instellingen gewoon werken op de manier waarop ik gewend ben, zodat ik niet over een maand nog kleine instellingen aan het tunen ben.

---
Mijn plan is nu de schijf van 300gb op te delen als volgt
100mb /boot
1/2gb swap
25gb /root (dagelijks systeem - 64bit?)
25gb ... (evt secundair OS - 32bit?)
10gb /tmp

Waar ik /home /data e.d. ga laten, of ik die op een lvm zet, welk filesystem, dat staat alle nog open.

[ Voor 17% gewijzigd door HiddenWolf op 26-03-2005 14:39 . Reden: Huidiige plannetje toegevoegd, dit was wel erg algemeen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook allebei doen (dus 32 bits libs en 64 bits libs), dacht ik. Over 3 maanden ofzo ben ik zelf expert op dit gebied (mompelt zelfde situatie enzo) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 08:57

Valium

- rustig maar -

25 GB is te veel voor je secundaire OS, gebruik 15 o.i.d. Er hoeft toch geen uitgebreide hoeveelheid data op te staan. Dat del je immers.

Het enige wat je hoeft over te zetten is je /home. Daar staan al je persoonlijke instellingen. En je /etc....even als backup meenemen. En natuurlijk de gewone data zoals je docs en muziek e.d.

Sommige dingen werken idd niet met 64bit. Voorbeeld is flash. Er is wel een Open source flash-implementatie, maar die werkt niet 100%. Java werkt wel. Er is een 64bits blackdown java voor ubuntu (debian). De windows-codecs lijken op dit moment niet te werken. Dus je favo DiVX film werkt niet. Je zult daar die extra 32-bits versie voor moeten gebruiken. Het hoeft gelukkig geen volledig OS te zijn. De 32bits bibliotheken zijn genoeg. Een embedded wmv-filpmje in firefox werkt dus alleen als je firefox in 32bits start.

Dit is geen persoonlijke ervaring, maar een vriend van mij heeft eergisteren zijn 64bits laptop van Ubuntu voorzien. Dit zijn zijn ervaringen.

64bits "voelde" trouwens wel sneller, maarja...da's zo subjectief als maar kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Valium op 26-03-2005 16:10 ]

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
Het gaat me voornamelijk om firefox-java, dat is nu wel beslist.

Ik download wel ernstig veel rips, meestal avi of mpeg. Gaat dat problemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als die niet in WMA9 staan, zal dat wel lukken, ffmpeg heeft voor de meeste formaten wel open source decoders en die werken ook op AMD64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

Maar hoeveel voordeel heeft 64bit nú ten opzichte van 32bit?
Heb zelf ook een AMD64 bak, met debian er op (32bit).

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggy
  • Niet online
Een van de benchmarks die ik met Google vond: http://www.cs.ucf.edu/~wspires/32bit_versus_64bit_amd64.pdf

Uit mijn eigen ervaring zou ik't niet weten, ik heb op deze machine alleen maar een 64-bit Ubuntu staan, en heb dus geen vergelijking met 32-bit. Het kan me ook weinig schelen, de gedachte alleen telt al voor mij, ik vind gewoon dat op een 64-bitprocessor een 64-bit OS hoort, het staat gewoon cool :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
[b][message=23057416,noline]Freggy schreef op zaterdag 26 maart 2005 @
Uit mijn eigen ervaring zou ik't niet weten, ik heb op deze machine alleen maar een 64-bit Ubuntu staan, en heb dus geen vergelijking met 32-bit. Het kan me ook weinig schelen, de gedachte alleen telt al voor mij, ik vind gewoon dat op een 64-bitprocessor een 64-bit OS hoort, het staat gewoon cool :Y)
Heb je natuurlijk wel gelijk in.
Hoe zit dat als je een 32bit applicatie moet draaien op een 64bit systeem, zeg een spel of skype ofzo.
Veel werk/omslachtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de kernel goed geconfigureerd is (dus ook voor 32-bit ELF binaries), en de benodigde libs geinstalleerd zijn, horen 32-bit programma's op een 64 bit systeem geen problemen te geven. Zo werkt OpenOffice bijvoorbeeld naar behoren. Ik gebruik echter Gentoo, maar dit zal voor Ubuntu ook opgaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggy
  • Niet online
Ubuntu levert wel weinig 32-bits libraries mee (enkel een paar noodzakelijk om 32-bit OpenOffice.org te draaien), maar de statisch gelinkte versie van Skype zal het meer dan waarschijnlijk wel zonder probleem doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
Kan iemand mij een handige manier aan de hand doen om mijn data van mijn oude 2-disk lvm naar mijn nieuwe pc over te zetten?

Ik geloof dat mijn /data over drie of vier verschillende partities verdeeld staat...

Ik zat eraan te denken de oude schijven aan te pluggen tijdens de installatie zodat de installer de lvm kan detecteren en meenemen, en ik makkelijk de data over kan pompen, maar dan heb ik mogelijk weer gezeur zodra ik de oude schijven loskoppel.
Pagina: 1