2x Fujitsu MAP 36GB icm. LSI MegaRAID 320-2X werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ok, nou de titel zegt al heel wat natuurlijk, maar nu het volgende:
Ik heb steeds problemen met het in RAID 0 zetten van 2x Fujitsu MAP 36GB schijven, dit heeft nooit vlekkeloos gewerkt, het volgende had ik toen geprobeerd omdat het constant 1 schijf bleek te zijn van de 2: de 'kapotte' schijf ertussen uit gehaald en 1x Fujitsu MAP 36GB in RAID 0 gezet (ipv. de 2 schijven dus) nu doet deze schijf het ook ineens niet meer ok :S ok dus dat haalde ook niks uit, toen heb ik die 'kapotte' schijf er weer bj gezet om het nogmaals te proberen, nu deed alleen de eerste schijf het weer?

Elke keer als ik iets naar de RAID 0 config (2x Fujitsu MAP 36GB) kopieerde wijgerde de schijf dienst en zag ik in de Powerconsole van LSI de schijf als rood aangemerkt oftewel de array van de 2 schijven was weer kapot... ik snap niet dat als ik 1 van de 2 (weigerende) schijven er tussen uit haal dat de andere ook ineens weigerd, het lijkt wel of er iets fout ingesteld staat oid.

De termination staat goed naar mijn weten, jumpersettings achterop de schijf ook, ik weet niet meer hoe ik dit kan oplossen, ik heb de schijven met de tool van Fujitsu getest op een andere computer met een normale SCSI controller (Adaptec 29160N) en hij geeft totaal geen fouten, ik begrijp niet wat ik hier fout doe, de andere schijven in mn config werken allemaal uitstekend, het zijn puur elke keer de 'MAPs'.

Hieronder zie je de jumper layout:

Afbeeldingslocatie: http://www.hetjuisteforum.nl/jumper.jpg

Ik weet niet of ik daar het probleem moet zoeken, maar wie weet.
Ik heb de juiste ID's ingesteld (2 & 3) en Motor start mode, wie weet is dit wat ik nu bespreek een bekend probleem?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Haaaaai daar ben ik weer!!! B) Je hebt een beetje opstartproblemen met je vette shit niet ;)

Ik heb ook 2 MAP's in raid 0 op een lsi eilite 1600.

Ik heb de jumpers als volgt, jumpers voor de ID's, en een jumper op de motor start positie. Ik kan me niet herinneren dat ik er 1 op de laatste term power heb zitten, volgens mij niet, en volgens mij moet dat ook niet.

(Mocht het zou blijven zou je kunnen vragen aan fujitsu of/en LSI of er incompatibiliteiten bekend zijn, gewoon voor de zekerheid, t'is zo stom als je er maar niet uit komt en het blijkt structureel te zijn. Natuurlijk moet het eigenlijk wel gewoon werken)

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 26-03-2005 13:17 ]

specs

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:07
Haal de jumper van de Terminator supply eens weg op alle schijven. En ook de jumper op motor startup mode is in een 2 disk configuratie nog niet belangrijk (die dient er in een configuratie met stel 10 disks voor dat niet alle schijven gelijktijd opstarten en daarmee meer stroom vragen dan de voeding kan leveren).

Verder meen ik dat er bepaalde series IBM/Fujitsu schijven zijn die i.c.m. RAID controllers problemen geven. In dat geval is een firmware update nodig. Mail Fujitsu support maar eens over dit probleem maar dan moet je wel meteen de serienummers van jouw schijven in het bericht opgeven. Indien een firmware update aanwezig dan zal men instructies sturen.

Hans van Zijl

• maratropa
  • Niet online
Ik geloof dat bij de MAP juist als de jumper van "motor start" AF is dat ie gaat wachten op de controller of een delay geeft, en als ie er op zit dat ie meteen aan gaat. Dat doen ze bij mij tenminste.

De revision van mijn MAP's is trouwens 0106 en 0104, 1 sca en 1 68pins. (maarja ik heb wel een wat oudere u160 controller dus tis misschien niet relevant)

[ Voor 29% gewijzigd door maratropa op 26-03-2005 13:37 ]

specs

• Lennieboy83
Ik heb trouwens nog nieuwere revisies, ik zie net in de tool van Fujitsu 0108 en dat voor beide schijven :)

Ik ga de tips trouwens gelijk uitproberen, ik hoop dat ik er dan vanaf ben ;)

Verwijderd

Ik denk eerder dat het aan de LSI RAIDcontroller ligt. Fujitsu stop standaaar RAID controllers in servers (die host raid k*tdingen) die geen flikker kunnen, omdat ze de chip er niet opdoen of geen geheugen erop prikken. Je kan een extra add-on bestellen.
Mijn bericht gaat ervanuit dat je een Fujitsu server gebruikt.\
Ik zou dit even uitzoeken.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 13:50:
Ik denk eerder dat het aan de LSI RAIDcontroller ligt. Fujitsu stop standaaar RAID controllers in servers (die host raid k*tdingen) die geen flikker kunnen, omdat ze de chip er niet opdoen of geen geheugen erop prikken. Je kan een extra add-on bestellen.
Mijn bericht gaat ervanuit dat je een Fujitsu server gebruikt.\
Ik zou dit even uitzoeken.
Het lijkt mij dat ze zich daarmee aardig in de vingers snijden. Alles wat ik kan vertellen is dat de niewue MAU disken sowieso werken op de 320-2X controller, en de MAP disken prima zijn werk doen op een Megaraid Elite 1600. Ik heb weinig aan de jumpers veranderd, bijna alles staat nog op de fabrieksstandaard (behalve de ID's natuurlijk).

• Lennieboy83
Aikeleer zou jij een foto of een tekening oid. voor me kunnen maken welke jumpers jij hebt gebruikt?

• Lennieboy83
Ik heb eindelijk een goede jumpersetting gevonden (lijkt 't) ik heb nu een jumper in Force Single Ended: LVD Mode gedaan en nu lijkt alles goed te werken :)
Ik wacht nog af en test een beetje met de schijf maar voor zover lijkt het goed te gaan, ik ben gewoon jumper na jumper setting afgegaan en dit werkte dus ik ben blij, geen haperingen meer ;)
Als het nog steeds mis gaat post ik hier wel weer...

• Lennieboy83
Ik ga de winkel waar ik hem heb gekocht maar eens mailen, ik zit nog in de garantie periode dus ik probeers ze maar om te ruilen voor iets degelijkers zoals Seagate 10K.6/15K.3 36GB schijven :'(

[ Voor 59% gewijzigd door Lennieboy83 op 26-03-2005 18:38 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Werkt het nog steeds niet goed met die nieuwe jumpersetting dus? :( Die Seagate disken zijn imo niet zo goed als de MAP disken, ik heb vrij bewust voor de MAPs gekozen eigenlijk.

Ik kan helaas niet gemakkelijk een foto schieten voor je, maar ik heb nog wel een installation manual waarop alle deafult instellingen gaan. Ik denk echter dat jij die er ook bij hebt gekozen, en dat ik je dus niet veel verder kan helpen. :o

• Lennieboy83
In tegenstelling tot de MAP's werkt mn Fujitsu MAS wel naar behoren :?
Ik vind het allemaal een beetje vaag, SCSI schijven worden over het algemeen toch altijd in RAID gezet (vooral bedrijven etc. natuurlijk)?

Ik hoop dat ik de schijven kan inruilen, ik heb immers een goede reden ;)
Ik probeer deze schijven in te ruilen voor waar mn meeste voorkeur naar uitgaat en dat is toch wel de Seagate 15K.3, als het erg duur wordt dan wordt het pas een Seagate 10K.6 oid. (kan ook nog naar Maxtor kijken natuurlijk ;) )

• Lennieboy83
Ik heb de schijven nu toch maar te koop gezet voor de liefhebber ;)

Schijven zijn overigens (zonder de controller ;) ) wel 100% error free.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Fujitsu Siemens gebruikt o.a. MegaRAID SCSI RAID-adapters in hun servers. Je zou mogen aannemen dat Fujitsu Siemens de voorkeur geeft aan Fujitsu-harde schijven en dat die schijven zouden moeten werken op de MegaRAID SCSI 320-2X. Ik heb overigens nooit problemem gehad met Fujitsu schijven op een LSI 53C1030 SCSI-controller (dezelfde controller als op de MegaRAID SCSI 320-2X).

Ik heb overigens nog wel een stel 18GB Atlas 15K's te koop.

De desktop/workstation-prestaties van Seagate's laatste SCSI-harde schijven is niet geweldig. De schijven van Maxtor en Fujitsu presteren beter.

• Lennieboy83
Ja ik weet hoe stom het klinkt, maar helaas, als het niet werkt dan werkt het niet :'(

Ik heb je schijven in de advertentie idd al gezien maar ik ben op zoek naar 36 GB schijven, anders heb ik 4 schijven pas dezelfde capaciteit, 36GB is toch wel het minimum voor mij, liefst heb ik nu 72GB schijven maar dat is nu onhaalbaar...

• Lennieboy83
Ik ben met stomheid geslagen :)

Ik heb nu op kanaal 1: Fujitsu MAS 18GB & 2x Fujitsu MAP 36GB
Op kanaal 2: 2x Seagate 15K.3 36GB

Nu werkt het ineens wel, ik heb totaal geen problemen meer ondervonden 8)
Dit was echt het laatste wat ik kon proberen en het werkt dus ook nog :)

/me SCSI beest is blij

• maratropa
  • Niet online
gaan zo alleen je raid scores niet achteruit, zo samen op een kabel, want ik neem aan dat de 2 seagates en map's samen in 2 raid 0 volumes zitten? Of maakt het niet zo veel uit?

specs

• Lennieboy83
Het maakt echt niks uit :) ik haal de top van 1 kanaal nieteens door het limiet van mijn PCI-X bus, omdat ie op 266 MB/s gecapped is, reads writes hebben ongeveer een 50% verhouding (250 MB/s read en 120 MB/s write) en dat is zo gebleven, als het goed is krijg ik morgen van Femme de BBU + het geheugen thuisgestuurd dus dan gaan we gewoon weer testen, ik merk trouwens wel dat als data uit het geheugen is (bv. een 100 MB bestand) dat dat binnen 2 seconden op de schijf gezet is :)
Dat werkt dus zeer goed, ik moet gewoon meer cache hebben ;) en de BBU natuurlijk, want ik wil wel Write back cache aanzetten ;)

En dan zit jij nog met een megaRAID Elite 1600 :P (geintje hoor prima kaart ;) ) , je weet dat ik hem ook heb gehad een tijdje, maar ik vind het echt wel een dramatisch verschil hoor, de MegaRAID 320-2X is écht snel 8) icm. mijn Xeonnnetjes is het echt toppie, het enige wat ik wel merk is dat ik aan 1 GB systeemgeheugen te weinig heb dus dat wordt de eerstvolgende upgrade :) maar dat is niet zo gek duur.
Pagina: 1