Windows XP - bootloader

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
ik heb een harddiskje waar ik ff ga kijken voor mn ouders wat sneller draait; windows 98 SE of Windows XP.

Eerst ga ik 98 testen, vervolgens XP. Mijn vraag: als ik na XP niet tevreden ben, en ik verwijder de primaire partitie waar XP op staat, is dan bij het aanmaken van een nieuwe prim. partitie die bootloader weg?

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Verwijderd

Ja, je besturingssysteem is dus ook weg. Als je dan 98 installeerd, maakt hij een nieuwe boatloader aan.

• meelmark
die bootloader zit toch in je MBR? en verwijderen van de partitie is dan voldoende? Thnx

[ Voor 6% gewijzigd door meelmark op 26-03-2005 11:54 ]

Verwijderd

Als je twee partities hebt, de 1 met 98 en de ander met XP en je zet beide partities in de boot.ini dan vraagt hij bij het opstarten wel welke hij wilt hebben. Als je XP dan verwijdert, haal je de regel gewoon uit boot.ini en is het weer 'normaal'.

• snake06
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-03 20:49
Ja, de bootloader is dan weg. is namelijk de Boot.ini in de root van de HDD.
Windows 2000 & Windows XP maken zoiets aan als er al een ander besturingssysteem op staat.

• meelmark
fuck screw me.. ik ging zowieso eerst formatteren voordat XP erop gaat.. niet logisch gedacht.. sorry!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor zover ik weet staat de boot.ini op de eerste partitie (fysiek vooraan op je eerste schijf, IDE0 dus wschl.). Als op je 1ste partitie je Win98 staat, en achteraf wis je je Xp-installatie/partitie, dan blijft de entry wél in de bootloader staan. Die moet je handmatig verwijderen dus. Is niet moeilijk, gewoon zorgen dat Windows verborgen bestanden weergeeft, dan zie je het staan op de root.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit had je dus simpel kunnen vinden door je eventjes in de materie te verdiepen. In Windows Operating Systems - FAQ is een onderdeel gewijd aan het herinstalleren van Windows. Meerdere OSen naast elkaar doe je altijd van oud naar nieuw :)

Lees ook Windows Operating Systems - Policy en Algemene gedragsregels (Netiquette) even goed door. Deze vraag is al vaker voorbij gekomen. Door bijvoorbeeld even te [search=dualboot xp 98 verwijderen] of [search=herinstalleren windows 98] had je zoiezo al heel wat kunnen vinden :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.