newbie wil graat site maken

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• chrissie107
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08-2021
Ik ben dus compleet nieuw met het maken van een site voor mezelf.
Nu is mijn vraag, om door de bomen het bos een beetje te kunnen zien, welke tool(s) kun je hiervoor het beste gebruiken en waar kan ik die vinden, en het liefste met een (nederlandse) gebruiksaanwijzing.
Ik heb al een beetje gestruind op het internet, en er zijn verschillende mogelijkheden. Varierend van html leren schrijven tot tools(dreamweaver en frontpage) die html voor je genereren. Alleen voor dat ik mij ergens in stort wil ik eerst wel eens goed advies hoe je dit als beginneling het beste kunt gaan doen. Ik heb wel ervaring met programmeren, dus het snel leren van een tool om een site te maken moet volgens mij wel kunnen.

• chrissie107
  • Laatst online: 17-08-2021
Ik zie net dat de kop niet helemaal goed is, moet natuurlijk 'graag' zijn :)

Verwijderd

Ik zou eerst eens goed kijken wat voor soort site je wilt gaan maken. Wil je het interactief doen, kies dan voor bijvoorbeeld Flash. Moet het een informatieve site worden, dan is HTML een goede keus. Moet de informatie dynamisch zijn (komt bijv uit een database), kijk dan eens naar bijv PHP. Bedenk wel dat je voor een dynamische pagina in bijv PHP ook HTML moet kennen. Als je deze keuze hebt gemaakt zou ik wat tutorials op internet gaan zoeken en dan kom je er vanzelf achter wat je nodig hebt en wat de mogelijkheden zijn.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Begin gewoon met html. Dat is eenvoudig te leren, zeker als je css nog even oversla. Voor een goede handleiding zie: http://www.handleidinghtml.nl/

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 13:16

Blauw

De Schreeuw

Als je ook al programmeer-ervaring hebt dan is html wel een goede keuze. Met een beetje doorstuderen kan je in 2 dagen de meeste-basic html dingetjes opzetten. Dan zou ik eens even op zoek gaan naar een goede handleiding om CSS te gebruiken om de layout op te zetten.

Een beetje vergeten aan webdesign is ook dat je eigenlijk wel iets van photoshop of PSP moet kunnen om zelf graphics te maken. Dus het is ook handig daar vast mee te beginnen :)

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Als ik jou was zou ik HTML gaan leren het is een simpel begin en je leert er de opbouw van een simpele website beter van begrijpen, mensen als je een paar database onderdelen wil gaan maken kan je ook in plaats van php aan asp gaan denken omdat je daat heel makkelijk elementen zoals vbscript enzo in kan verwerken

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Flapietoetoe schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 11:28:
mensen als je een paar database onderdelen wil gaan maken kan je ook in plaats van php aan asp gaan denken omdat je daat heel makkelijk elementen zoals vbscript enzo in kan verwerken
Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden dan alleen PHP. Bedenk alleen wel dat er ontzettend veel informatie, tutorials, boeken en topics over PHP zijn te vinden en dat de stap daardoor makkelijker is om er aan te beginnen. Maar TS, begin maar eens met HTML (tenzij je een interactieve site in Flash gaat bouwen maar bedenk goed wat je precies wilt gaan doen, HTML is iig de basis voor de meeste websites).

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:31

samo

yo/wassup

Je kan ook voor het gemak kijken naar pre-fab sites zoals mambo en xoops. Het kost iets meer in hosting (meestal php/mysql vereist), maar is erg makkelijk op te zetten. Kijk eens op www.opensourcecms.com
Als je het zelf wilt maken, moet je vooral kijken hoeveel tijd je er in wilt steken. Om zelf php/html/javascript enz aan te leren duurt soms nogal lang. Programmas als dreamweaver kunnen jou erbij helpen. Ik vermoed dat er op www.beginnersweb.nl wel meer informatie over alle programma's staan.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als editor zou ik editplus pakken (als je onder windows werkt dan). Gebruik die zelf (met subEthaEdit op mijn iBook) om php en html in te bouwen. grote voordeel is dat deze duidelijk tag highlighting heeft. daarnaast gewoon wat tutorials erbij pakken en gewoon klooien.
imho is het gebruik van een WYSIWYG editor niet echt bevordelijk voor het snappen van hoe het precies in elkaar zit. Daarbij is het zo dat edit plus een aantal standaard elementen gelijk aan kan maken (gelijk een form neerzetten) en dit scheelt ook eea typwerk terwijl je toch krijgt te zien waar hij welke code neerdumpt.

gewoon simpel beginnen en steeds verder uitbreiden totdat je wat leuks hebt.
Voor mezelf helpt het ook altijd om een duidelijk doel te hebben, ben nu met een redelijk uitgebreide php pagina + database bezig die ook daadwerkelijk een bepaald doel heeft en ik weet wat de inhoud ervan wordt. Dat is imho makkelijker dan gewoon een keer watin HTML doen, zonder dat je daadwerkelijk een doel voor ogen hebt.

• Cubix
  • Niet online
Omdat je compleet nieuw bent met het maken van websites is het belangrijk dat je meteen op de juiste manier sites leert te maken.
Als je hier rondkijkt op het W&G forum zie je dat mensen die HTML verkeerd gebruiken en vragen hebben meteen een hele lading kritiek krijgen op hun manier van websites maken. En dat is niet voor niets.

De omschakeling van "fout denken" (bijvoorbeeld layout in tables) naar goed (layout compleet in CSS) is voor veel lastig. Doe het daarom in één keer goed, dat scheelt alleen maar tijd en moeite, en je kan betere, meer toegankelijkere sites maken.

Ik raad je aan om zelf HTML te leren schrijven in een uitgebreidere text editor zoals Ultra Edit (syntax highlighting). Bij HTML is het belangrijk om je weer te geven informatie een goede structuur te geven. Gebruik de tags die er ook voor bedoeld zijn. Komt er een lijstje met informatie, gebruik dan ook een tag die voor lijsten is bedoeld (OL en UL). Maak je een titel/kopje: geef die dan ook een H1, H2... enz tag.

Als je dit kan (en dat lukt zeker, want het is erg makkelijk) kan je verder met de vormgeving. Dat doe je met CSS.

Ga eerst maar eens HTML leren bij W3schools. Naar mijn mening leggen die het vrij aardig uit: http://www.w3schools.com/html/html_www.asp

Als je dat hebt afgerond kan je doorgaan met de CSS tutorial.

Edit: Ik las de tutorial nog eens door en ik kwam depricated zooi tegen zoals bgcolor in de body tag. Eigenlijk is w3schools dus niet geschikt om het goed te leren. Weet iemand een echte goede tutorial?

[ Voor 9% gewijzigd door Cubix op 26-03-2005 12:12 ]

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 13:16

Blauw

De Schreeuw

Cubix schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 12:01:
Ga eerst maar eens HTML leren bij W3schools. Naar mijn mening leggen die het vrij aardig uit: http://www.w3schools.com/html/html_www.asp

Als je dat hebt afgerond kan je doorgaan met de CSS tutorial.

Edit: Ik las de tutorial nog eens door en ik kwam depricated zooi tegen zoals bgcolor in de body tag. Eigenlijk is w3schools dus niet geschikt om het goed te leren. Weet iemand een echte goede tutorial?
Viel mij laatst ook al op, zou er hier in devschuur niet een Wikipedia komen? Misschien een idee om daar eens een basic html cursusje in te zetten zonder font face en <td color> ?

• freddifish
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

voor een aardige site die de basis html in het nederlands uitlegt, kijk eens hier: http://home.concepts-ict.nl/~michael1/introductie :)

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:03
Toch is er inzake de basics van het bouwen van een website genoeg te vinden. :)
Gebruik de search eens zou ik zeggen.

Motor onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.