Radeon 9800SE AIW Vraag

Pagina: 1
Acties:

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:02
Er is mij aangeraden hier een nieuwe topic over te starten na dit te hebben gevraagd in het algemene ati topic, vandaar dus hier mijn vraag:

Ik ben voor een oom een pc aan het bouwen, niet al te high end, office/emailen maar ook games, geen grafische shit zoals farcry maar wat grafische kracht is wel vereist. Verder wil hij films op kunnen nemen en daarna branden op een dvdtje.

Ik zat te kijken bij Azerty en toen viel mijn oog op een Club3D Radeon 9800SE AIW. Ik draai zelf een 9800SE (met dode pipelines :r) en hij draaid best goede prestaties. Voor hun gebruik vind ik het denk ik wat overpowered (toch?) maar ik kon verder geen goede alternatieven vinden.

Ik had alleen een paar vraagjes, kan iemand mij verder helpen? (ik heb geen ervaring met tvkaarten en/of AIW's):
  • Hoe is die tvkaart chip op deze AIW? (kwa kwaliteit)
  • Wat voor software zit er bij en wat is goede software ervoor? (het niveau van hun is niet veel hoger dan word/office hoor ;))
  • Als ik op wil nemen, kan je dan ondertussen tunen? (nee toch, dacht ik?)
  • Als ik op ga nemen, hoe gaat dat dan?digitaal of net als bij een video recorder met tijd? (vb: van 15:00 tot 16:00)
  • Opgenomen films/programma's, zijn die gewoon te branden met Nero op een dvdtje en kunnen die dan in een "normale" dvdspeler?
Verder wordt het denk ik een Asus A7N8X-X, sempron 2600+, 512MB ram, 80gb hdd, nec ND-3520A dvd brander.

Alvast bedankt, Stevenp

[ Voor 4% gewijzigd door stevenP op 26-03-2005 11:03 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• stevenP
Kan iemand me helpen?

• pes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-08 18:35

pes

Ten eerste; je kan ook voor een AIW 9600 gaan als je denkt dat de 9800 teveel van het goede is. Heb er niet al te veel mee gedaan, dus ben bang dat ik niet alle antwoorden kan geven, maar:
  • De TV-chip is van Philips. Op zich prima ding; van kanaals wisselen is snel, in tegenstelling tot de chip die ATI nu op hun AIW's zet.
  • Ik gebruik ATI's Multimedia Center. Werkt niet super, maar heb zelf geen andere (freeware) pakketten gevonden. TV kijken gaat prima, vooral de Thruview opties zijn handig.
  • Opnemen gaat met tijd; via een wizard stel je in welke zender, welke tijd, en frequentie (dagelijks, wekelijks, weekdagen of eenmalig) en klaar is kees.
  • Je kan via MMC meerdere bestandsformaten kiezen. Je kan deze ongetwijfeld omzetten naar DVD Video-formaat.

• stevenP
Kijk, hier kan ik wat mee! Dank je wel! Alleen 1 ding, de enige 9600 aiw die ik tegenkom is de 9600XT.. En die is boven de 200, terwijl deze 149 is :X

Alleen nog 1 brandende vraag, kan ik (voorbeeld) van rtl4 een film opnemen en ondertussen ned3 kijken? Of moet ik dan een 2e kaart hebben?

• Rembrandt
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee, dat gaat niet, daarvoor heb je idd een 2e tuner nodig.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Voor het kijken of 1 kanaal, en opnemen op een ander, heb je twee kaarten nodig.
De 9800SE AIW wordt trouwens ondersteunt door Windows Media Center 2005, dus wellicht een optie om een dergelijk pakket voor je oom te installeren. MCE ondersteunt trouwens ook het aansturen van 2 tv-tuners, bijvoorbeeld de Hauppauge PVR150, of de dual uitvoering hiervan, de PVR500 (2 PVR150 tuners op 1 PCI-kaart gepropt).
MCE heeft dus wel een geautomatiseerde opname. Je kijkt binnen MCE gewoon naar de gids, en zie je een programma dat je wilt opnemen, ff 1 druk op de knop, en klaar, programma wordt opgenomen. Steeds meer zenders geven hun programma gegevens door aan MS, dus de gids wordt steeds completer.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

stevenP schreef op maandag 28 maart 2005 @ 11:52:
Kijk, hier kan ik wat mee! Dank je wel! Alleen 1 ding, de enige 9600 aiw die ik tegenkom is de 9600XT.. En die is boven de 200, terwijl deze 149 is :X

Alleen nog 1 brandende vraag, kan ik (voorbeeld) van rtl4 een film opnemen en ondertussen ned3 kijken? Of moet ik dan een 2e kaart hebben?
Dat kan niet, want je hebt maar 1 tuner.
stevenP schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 10:47:
Er is mij aangeraden hier een nieuwe topic over te starten na dit te hebben gevraagd in het algemene ati topic, vandaar dus hier mijn vraag:

Ik ben voor een oom een pc aan het bouwen, niet al te high end, office/emailen maar ook games, geen grafische shit zoals farcry maar wat grafische kracht is wel vereist. Verder wil hij films op kunnen nemen en daarna branden op een dvdtje.

Ik zat te kijken bij Azerty en toen viel mijn oog op een Club3D Radeon 9800SE AIW. Ik draai zelf een 9800SE (met dode pipelines :r) en hij draaid best goede prestaties. Voor hun gebruik vind ik het denk ik wat overpowered (toch?) maar ik kon verder geen goede alternatieven vinden.

Ik had alleen een paar vraagjes, kan iemand mij verder helpen? (ik heb geen ervaring met tvkaarten en/of AIW's):
[list]• Hoe is die tvkaart chip op deze AIW? (kwa kwaliteit)
Werkelijk subliem. Mijn BT848 kaartje spuugde al wat mooi beeld uit, maar de AIW is nog eens een heel stuk beter.
• Wat voor software zit er bij en wat is goede software ervoor? (het niveau van hun is niet veel hoger dan word/office hoor ;))
de standaard software is best simpel, niet extreem moeilijk ofzo
[q]
• Als ik op wil nemen, kan je dan ondertussen tunen? (nee toch, dacht ik?)

alleen als je 2 tuners hebt, dus 2 TV kaarten erin (dus 1AIW en een losse kaart)
• Als ik op ga nemen, hoe gaat dat dan?digitaal of net als bij een video recorder met tijd? (vb: van 15:00 tot 16:00)
Hij flikkert het in .avi formaat op de hdd, waarbij er genoeg in te stellen is
• Opgenomen films/programma's, zijn die gewoon te branden met Nero op een dvdtje en kunnen die dan in een "normale" dvdspeler?
ja, dat kan, moet het wel even omgezet worden, maar dat is niet zo'n probleem lijkt me.
[/list]Verder wordt het denk ik een Asus A7N8X-X, sempron 2600+, 512MB ram, 80gb hdd, nec ND-3520A dvd brander.

Alvast bedankt, Stevenp

• stevenP
Ok, die 2e tuner is nu wel duidelijk.

Wat BredeP Zei, wil ik nog even op reageren: MCE is daar wel handig voor ja, alleen verder willen ze gewoon windows gebruiken, dus ik denk dat de standaard Ati software beter is..

Weet iemand anders een progje waarmee je makkelijk de tv-gids kan bekijken (dus gewoon in een netjes overzicht, niet tvgids.nl)? Ik kan het zelf ook wel maken met Serious Samurize, maar daarmee kan het snel fout gaan etc, en je kan niet filteren en/of voor andere dagen kijken!

//edit:
Opnemen vanaf een tvgids is dus mogelijk, weet iemand een prog daarvoor behalve MCE?

[ Voor 9% gewijzigd door stevenP op 28-03-2005 15:45 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:08
stevenP schreef op maandag 28 maart 2005 @ 15:44:
Ok, die 2e tuner is nu wel duidelijk.

Wat BredeP Zei, wil ik nog even op reageren: MCE is daar wel handig voor ja, alleen verder willen ze gewoon windows gebruiken, dus ik denk dat de standaard Ati software beter is..

Weet iemand anders een progje waarmee je makkelijk de tv-gids kan bekijken (dus gewoon in een netjes overzicht, niet tvgids.nl)? Ik kan het zelf ook wel maken met Serious Samurize, maar daarmee kan het snel fout gaan etc, en je kan niet filteren en/of voor andere dagen kijken!

//edit:
Opnemen vanaf een tvgids is dus mogelijk, weet iemand een prog daarvoor behalve MCE?
Waarom zou de standaard ATI softare beter zijn? MCE is gewoon normale Windows XP Pro(met half eruit gesloopte domeinaanmelding) met een extra programma, genaamd Media Center :)

• stevenP
Dat is waar, maar daar kan je toch niet gewoon "uit"? Terug naar gewoon good old windows xp? En ja, wat is er allemaal uitgesloopt? dat is ook wel enig van belang, want er moeten ook gewoon games op kunnen worden gespeeld, office gebruikt, gebrowsed etc etc!

//edit:
Ik was aan het bladeren door de Meuktracker (op tweakers.net) en kwam daar TV Dinges tegen als tvgids, dat is wel aardig alleen, ja, ik weet niet, ik vind het nog wel erg basic en ik mis iets, weet alleen niet precies wat :+ Maar een optie is het wel!

[ Voor 53% gewijzigd door stevenP op 28-03-2005 16:35 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:08
stevenP schreef op maandag 28 maart 2005 @ 16:08:
Dat is waar, maar daar kan je toch niet gewoon "uit"? Terug naar gewoon good old windows xp? En ja, wat is er allemaal uitgesloopt? dat is ook wel enig van belang, want er moeten ook gewoon games op kunnen worden gespeeld, office gebruikt, gebrowsed etc etc!

//edit:
Ik was aan het bladeren door de Meuktracker (op tweakers.net) en kwam daar TV Dinges tegen als tvgids, dat is wel aardig alleen, ja, ik weet niet, ik vind het nog wel erg basic en ik mis iets, weet alleen niet precies wat :+ Maar een optie is het wel!
Zoals ik al zei. Media Center is gewoon een programma binnen Windows XP zelf, je hoeft dus geen rare dingen te doen om deze uit te zetten. Domeinaanmelding is alleen aanwezig bij de install van Windows, daarna dus niet meer(tenzij je hacks gaat uitvoeren). Voor de rest is het gewoon standaard Windows XP Pro met alle mogelijkheden(10x beter dan XP Home)

• stevenP
Nou, in principe ga ik toch voor die 9800SE AIW. Ook gewoon voor XP, geen media centre, opzich wel handig alleen niet voor huis tuin en keuken gebruik...

Nog 1 vraag, als mijn oom inderdaad toch wil kijken en opnemen tegelijk, ga ik er nog een kaartje naastprikken. Mijn vraag is dus, hoe is de support met Ati MMC in combinatie met nog een Hauppauge erbij? Dus met een dubbele en non-ati kaart?

Btw, wat is het verschil tussen de Hauppauge WinTV PVR 150 en de WinTV PVR 150 MC? Want die laatste is 2 tientjes goedkoper, en 90 euro voor een tvkaart...

Pagina: 1