[Netwerk] Hoe moet ik dit aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

• NIMBUS
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 09:49
Hallo,

Ik heb sinds gisteren eindelijk een pc op mijn kamer staan en we willen nu een klein thuisnetwerkje opzetten. Ik weet alleen niet hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Dit ben ik van plan:
Afbeeldingslocatie: http://server2.uploadit.org/files/cyberpunk005-Netwerk.jpg

Even een korte uitleg bij het plaatje. PC1 (WinXP) staat beneden, PC2 (Win98) is een oude bak waar niet veel gebruik van gemaakt zal gaan worden en is aangesloten op het internet via PC1. PC3 (WinXP) is mijn nieuwe pc en moet over de volledige bandbreedte kunnen beschikken. Indien PC3 niet gebruikt wordt dan moet PC1 over de volledige bandbreedte kunnen beschikken, dus niet dat beide verbindingen altijd 50/50 verdeeld worden. Ook moeten PC1 en PC3 met elkaar kunnen communiceren (liefst een beetje snel). Mijn vraag is nu: is dit mogelijk en zo ja hoe moet ik dat dan aanpakken? Wat heb ik hiervoor nodig: hub/router/switch/? ?

Hiernaast heb ik nog een vraagje. Is het aan te bevelen om dit alles draadloos op te zetten? Zijn de snelheden van wifi te vergelijken met die van een kabel? Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat dit in het verleden nogal storingsgevoelig was.

Ik heb al gezocht, maar ik heb het antwoord op mijn specifieke vragen helaas niet kunnen vinden. Jullie hulp is nodig :)

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 20:23
voor internet is wifi al meer dan zat wil je een echt netwerk (dvd's games overpompen van de enen naar de anderen pc dan bedraad netwerk)

verder wat jij bedoeltmet full load is dat je dus alleen pc3 internet en de rest niet en als pc3 uit gaat dat pc 1 kan internetten..

het kan maar is te moeilijk als jij gewoon een router koopt dan word jou snelheid gewoon verdeelt zo eerlijk mogelijk doet pc1/2 niks heb jij maximale download en vice versa meestal merk je hier niks van want ze downloaden bijna toch nooit op zn max (ik had dat eerst ook in gedachte en nu heb ik het niet meer nodig)

verder zie ik dat jij pc 1/2 wilt koppelen met elkaar ikzelf zou gewoon 2 lijnen pakken van de router.

maar zoals ik al zeg je moet dus een router hebben 4 poorts kan je later altijd nog een switch erbij doen.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 07:13

ScSi

Belg.

Gewoon een router plaatsen, dan kan elke bak apart op internet, zonder afhankelijk te zijn van een andere.. Je bandbreedteprobleem lost zichzelf dan ook wel op.
WiFi is trager dan kabels (hangt ook veel af van je infrastructuur), als je de mogelijkheid hebt om kabels te leggen zou ik kabels leggen..

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:39

Metalrick

tcpdump ninja

vanhet internet naar een modem met ingebouwde 4ports router, 1 kabel naar pc 1 waar je een extra netwerkkaart inzet om hem door te kunnen bridgen naar pc 2 (met een crossed cable) en vanaf de router ook nog 1 kabel naar pc3.

wifi is er tegenwoordig in 11mbit en 54 mbit, kabels zijn 100mbit, ik werk hier zelf regelmatig met wlan en stabiliteit is zeer goed, let wel op dat je merk spullen koopt als je op wirreless gaat (ik had een tijd sitecom maar dat was dus 100% brak) ik heb nu een linksys wlan router staan en dat werkt gewoon goed :)

kijk ook even in de Network Troubleshooting faq ;)

Verwijderd

pak gewoon ne 4 poort-router en verbind elke pc met die router. dan heeft elke pc 100mbit.
wil je nu echter de snelheden voor het internet regelen kun je dat met software zoals netlimiter
angel008 schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 10:45:
voor internet is wifi al meer dan zat wil je een echt netwerk (dvd's games overpompen van de enen naar de anderen pc dan bedraad netwerk)

verder wat jij bedoeltmet full load is dat je dus alleen pc3 internet en de rest niet en als pc3 uit gaat dat pc 1 kan internetten..

het kan maar is te moeilijk als jij gewoon een router koopt dan word jou snelheid gewoon verdeelt zo eerlijk mogelijk doet pc1/2 niks heb jij maximale download en vice versa meestal merk je hier niks van want ze downloaden bijna toch nooit op zn max (ik had dat eerst ook in gedachte en nu heb ik het niet meer nodig)

verder zie ik dat jij pc 1/2 wilt koppelen met elkaar ikzelf zou gewoon 2 lijnen pakken van de router.

maar zoals ik al zeg je moet dus een router hebben 4 poorts kan je later altijd nog een switch erbij doen.
wifi is nu al 54Mbit ik denk dat die pc's die hij heeft niet aan de 54 Mbit zal komen dus wifi kan meer dan genoeg zijn

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 10:55 ]

• NIMBUS
Bedankt voor de snelle reakties!

De reden dat ik pc2 aan pc1 koppel is dat deze kabels er al liggen en al een paar jaar werken. Als ik pc 2 aan een router vast zou willen maken dan moet alles weer los en verlengd worden. Dat is het me niet waard aangezien pc2 niet veel gebruikt wordt.

Als ik een router koop en pc1 en pc3 daarop aansluit en stel dat beide pc's aan het downloaden zijn, dan wordt dus de bandbreedte gesplit in tweeën? Dat lijkt me dan wel de meest handige oplossing ja. Wat is dan trouwens kort het praktische verschil tussen router, hub en switch?

Verwijderd

NIMBUS schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 10:54:
Bedankt voor de snelle reakties!

De reden dat ik pc2 aan pc1 koppel is dat deze kabels er al liggen en al een paar jaar werken. Als ik pc 2 aan een router vast zou willen maken dan moet alles weer los en verlengd worden. Dat is het me niet waard aangezien pc2 niet veel gebruikt wordt.

Als ik een router koop en pc1 en pc3 daarop aansluit en stel dat beide pc's aan het downloaden zijn, dan wordt dus de bandbreedte gesplit in tweeën? Dat lijkt me dan wel de meest handige oplossing ja. Wat is dan trouwens kort het praktische verschil tussen router, hub en switch?
band breedte wordt ni in 2 verdeelt maar degene die het "krachtigste" download/upload die krijgt de meeste bandbreedte. bv als jij online aant gamen bent en u zus gaat via msn iets doorsturen mag je het vergete voor te gamen want jij verbruikt mss 2Kbyte/sec en u zus haar pc wil mss 40Mbyte/sec versturen (niet mogenlijk via internet) maar haar pc vraagt dan alle bandbreedte

een switch verbind elke pc met de andere pc zowel in upload als in download
een hub doet het zelfde alleen kan hier slechts 1 pc als upload dienen
een router: is hetzelfde als een switch alleen zit hier nog een dhcp-server in

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 10:59 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 16:37
HUB = oud, niet meer kopen
SWITCH = nieuwe type hub, die veel sneller data kan verwerken.
Router = niet te vergelijken met een hub/switch. Hij verdeelt zoals eerder gezegd internet verkeer tussen pc's. De meeste routers voor thuisgebruik hebben een ingebouwde switch, waardoor je meerdere pc's tegelijk (100mbit) in een netwerk kunt zetten, en de router deelt via die ingebouwde switch het internetverkeer.

Dat is wel heel simplistisch, maar wel de duidelijkste manier zonder met moeilijke termen te gaan gooien ;)

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 09:33

QkE

In your face Gnagna

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 10:57:
[...]

een switch verbind elke pc met de andere pc zowel in upload als in download
een hub doet het zelfde alleen kan hier slechts 1 pc als upload dienen
een router: is hetzelfde als een switch alleen zit hier nog een dhcp-server in
Niet helemaal waar dacht ik.

Een switch is hetzelfde als een hub, maar het voordeel van een switch is dat hij in de netwerkpakketjes die verstuurd worden kijkt waar zo'n pakketje precies naartoe moet (macadres) en zet dit pakketje alleen op die poort. Een hub daarentegen zal het pakketje dom op alle poorten zetten. Hierdoor ben je dus eigenlijk een hoop bandbreedte aan het verknoeien, maar een hub is vaak wel goedkoper.

Een router maakt simpel gezegd van een ip adres, meerdere ip adressen.

[ Voor 8% gewijzigd door QkE op 26-03-2005 11:08 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
HUB stuurt naar alle pc's packets en de pc die erom vroeg/heeft gevraagt zal et packet aannemen, de rest reject em.
Switch is een smart HUB, deze onthoud welk pc op welke port zit en kan zo bepalen wie waarom vroeg en zal het gelijk naar de juiste pc sturen, zonder dat de andere daar last van hebben.
Router is eigenlijk een beetje het zelfde als een switch, alleen kan een router als een soort van gateway dienen, zodat je je internet verbinding direct op de router aansluit (de router krijgt dan ook je externe IP) zodat je geen pc daarvoor hoeft te gebruiken. nog een verschil wat ik zo snel kan verzinnen is dat een router een broadcast wel tegen houd en een switch niet, maar dat gaat te ver en is ook helemaal niet interesant.

als je een router (adsl) modem hebt, dan zou ik helemaal niets kopen, dan heb je al wat je wilt.
als je een gewoon (meeste kabel) modem hebt dan zou ik voor de router gaan, aangezien je anders dmv een andere pc moet gaan internette.

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

QkE schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 11:03:
[...]

Een switch is hetzelfde als een hub, maar het voordeel van een switch is dat hij in de netwerkpakketjes die verstuurd worden kijkt waar zo'n pakketje precies naartoe moet (macadres) en zet dit pakketje alleen op die poort. Een hub daarentegen zal het pakketje dom op alle poorten zetten. Hierdoor ben je dus eigenlijk een hoop bandbreedte aan het verknoeien, maar een hub is vaak wel goedkoper.

dat door geven naar alle aansluitingen is de functie van een hub, het schakelen van de pakketjes dat die alleen naar de goede poort gaan is het switchen van de switch. fundamenteel verschil in techniek en totale datadoorvoer.. ze kunnen aan de buitenkant op elkaar lijken maar van binnen zijn het echt hele verschillende dinge hubs en switches!!!

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

QkE schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 11:03:
[...]

wel waar doordat die weet naar waar die pakketjes moete kunne meerdere pc's tegelijk uploade wat bij een hub niet kan. bij een hub is 100Mbit meestal de TOTALE doorvoorsnelheid in de hub en niet per poort bij een switch is dat meestal niet zo

• NIMBUS
Ok, dat is duidelijk.

Blijft voor mij alleen de vraag over: welke 4poorts router?

Als ik vandaag nog de router wil kopen dan zal dat moeten bij http://www.vobis.nl/?ID=P...uctOverview&mc=NAM&PC=SWI of bij http://www.mfl.nl/ . Staan hier goede routers bij? Een merk als SMC of Edimax zegt mij namelijk niet zo veel. Mocht dit allemaal troep zijn dan bestel ik het wel online.

Om PC3 met de router te verbinden heb ik ook zo'n utp crosscable nodig?

• weijl
  • Niet online
persoonlijk vindt ik linksys wel aardig.. weet niet of er zoiets tussenstaat, dat moet je zelf maar even bekijken.
ik zou alleen niet voor sweex gaan mocht dat ooit ter overweging komen.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Om te voorkomen dat je gaten moet boren is het misschien toch nog wel aardig om naar een draadloze router te kijken. Als het geld niet uitmaakt kan je tegenwoordig zelfs al draadloze routers en kaarten vinden die 100 mbit aankunnen (Voorbeeld). Dit is wel een theoretische snelheid (in tegenstelling tot normaal netwerk) die je meestal niet zal halen, maar ik neem aan dat je niet elke dag hele dvd's over je netwerk heen gaat kopieren en het scheelt wel gaten in het plafond. Daarbij kan je eventueel zonder veel problemen in de toekomst een systeem in een andere aansluiten op internet.

[ Voor 8% gewijzigd door QkE op 26-03-2005 12:35 ]

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

QkE schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 12:32:
Om te voorkomen dat je gaten moet boren is het misschien toch nog wel aardig om naar een draadloze router te kijken. Als het geld niet uitmaakt kan je tegenwoordig zelfs al draadloze routers en kaarten vinden die 100 mbit aankunnen (Voorbeeld). Dit is wel een theoretische snelheid (in tegenstelling tot normaal netwerk) die je meestal niet zal halen, maar ik neem aan dat je niet elke dag hele dvd's over je netwerk heen gaat kopieren en het scheelt wel gaten in het plafond. Daarbij kan je eventueel zonder veel problemen in de toekomst een systeem in een andere aansluiten op internet.
Ik vind dat het verboden moest worden om PC die op een vaste plek staan aan een draadloos netwerk te hangen, daar is het systeem nog veel te instabiel voor. Als je kan gewoon lekker kabels trekken, weet je altijd zeker dat het werkt. Een draadloze router/switch is leuk voor als je een laptopje hebt waarmee je online wilt.

Mother, will they like this song?

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
TheLunatic schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 13:00:
[...]
Ik vind dat het verboden moest worden om PC die op een vaste plek staan aan een draadloos netwerk te hangen, daar is het systeem nog veel te instabiel voor. Als je kan gewoon lekker kabels trekken, weet je altijd zeker dat het werkt. Een draadloze router/switch is leuk voor als je een laptopje hebt waarmee je online wilt.
Instabiel valt best mee en mensen die liever geen kabels willen trekken/boren kan ik me ook voorstellen.
Mits je je beveiliging goed op orde hebt is er niet zoveel aan de hand.
Overigens heb ik het spul hier ook over draad lopen ;-)

Koffie!!

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Mits je goede spullen hebt is draadloos harstikke betrouwbaar. Het kan dus ook zeker goed gebruikt worden voor vaste systemen. Vooral als deze vaste systemen op een onhandige plaats staan ten opzichte van de aansluiting. Sterker nog. Ik zie draden in de toekomst helemaal verdwijnen. Nu de snelheden richting die van bekabelde netwerken gaan is het niet meer nodig om zo'n dikke kabelbundel door heel je gebouw heen te hebben lopen. Het zal nog wel een tijdje duren en mede ervan afhangen hoe schadelijk dit draadloze gebeuren is, maar ik denk wel dat het de toekomst is.

• NIMBUS
Ik ga niet voor de draadloze versie, de gaten zitten namelijk toch al in het plafond (tvkabel loopt er al) en dus heb ik dat probleem niet. Als wifi dan ook nog kwalitatief iets minder kan zijn en ook nog duurder is dan ga ik dus voor de kabelversie.

Wat zijn goede routermerken afgezien van linksys?
NIMBUS schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 11:23:

Als ik vandaag nog de router wil kopen dan zal dat moeten bij http://www.vobis.nl/?ID=P...uctOverview&mc=NAM&PC=SWI of bij http://www.mfl.nl/ . Staan hier goede routers bij? Een merk als SMC of Edimax zegt mij namelijk niet zo veel. Mocht dit allemaal troep zijn dan bestel ik het wel online.

Om PC3 met de router te verbinden heb ik ook zo'n utp crosscable nodig?

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
NIMBUS schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 13:58:
bla.....
Wat zijn goede routermerken afgezien van linksys?
[...]
http://gathering.tweakers...ringen&where=GoT#hitstart

[ Voor 31% gewijzigd door Jaywalker op 26-03-2005 14:19 ]

Koffie!!

• NIMBUS
Heb nu een tijd gezocht naar de verschillende merken routers en de ervaringen daarmee, maar ik zie door de bomen het bos niet meer want er zijn zo verschrikkelijk veel soorten / types 8)7

Dus laat ik het dan maar zo vragen, is dit wat ik nodig heb?

Linksys Router+Switch BEFSR41 4Port
[A23157]

Specificaties

- Model Nummer BEFSR41 ver. 2
- Standaard IEEE 802.3, IEEE 802.3u
- Protocol CSMA/CD
- Poorten WAN: 1x 10BaseT RJ-45 Port
LAN: 4x 10/100 RJ-45 Ports,
One Shared Uplink Port
- Kabel Type UTP Category 5 of beter
- Snelheid (Mbps) WAN: 10
LAN: 10/100 (Half Duplex)
20/200 (Full Duplex)
- LEDs Power WAN: Diag, Act, Link
LAN: 10/100, Full/Col, Link/Act
- Afmetingen 186mm x 155mm x 46mm
- Power Extern, 9V DC, 1 Amp

Of kan deze router niet wat ik nodig heb?

ps: ik heb kabelinternet van quicknet/multikabel

[ Voor 5% gewijzigd door NIMBUS op 28-03-2005 14:07 ]

• weijl
  • Niet online
ik denk het wel ja..

internet -> router -> pc's..

router fetched IP van isp, en deelt ip's uit aan de pc's.. dhcp kan ook nog uit, als je alles statisch wilt instellen.
Pagina: 1