mailserver intern en extern via laptop bereiken

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hadebe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 03:41
Ik heb hier thuis een mailserver geinstalleerd welke gewoon via een intern ip-adres te bereiken is, werkt allemaal goed. Echter als ik mijn laptop elders (dus buiten het netwerk op een internetverbinding) aansluit, vindt outlook express (uiteraard) de mailserver niet meer op het interne ip-adres.

Ik had ooit een programma wat de gebruikte smtp server van outlook express doorzette naar de smtp-server van de op dat moment geldende smtp-server (smtp.xsall.nl, mail.planet, etc.). Is zoiets er ook voor de POP/IMAP server? Of wie weet een andere oplossing?

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Kan je niet 2 accounts aanmaken? 1tje voor binnen, en eentje voor buiten het netwerk?
Alleen dan probeert ie, zodra je binnen je netwerk zit, allebei te contacten omdat dat dan mogelijk is.

verder geen verstand van.

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Je kan thuis natuurlijk ook gewoon je mailserver aanspreken,op de manier zoals je het doet als je buiten je netwerk zit.

• hadebe
Dat is via het externe ip-adres, maar dat werkt niet vanuit het eigen netwerk.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan, indien je intern en extern een DNS server onder eigen beheer hebt (je kan A-records aanmaken) een split dns maken: intern bijv. mail.domein.com verwijzen naar je interne ip, extern mail.domein.com verwijzen naar je externe ip.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
hangt er een domein aan die mailserver?

dan laat jeje dns intern je domein doorlussen naar je interne IP, extern zelfde verhaal, maar dan laat je em doorlusse naar je externe IP, ben je van je probleem af.

[ Voor 17% gewijzigd door weijl op 26-03-2005 10:54 . Reden: verduidelijkingetje.. ]

• hadebe
Sorry, een echte netwerkgoeroe ben ik niet. Geen domein volgens mij. Een windows 2000 pc welke in het netwerk een vast ip-adres heeft. Kerio mailserver. Via XS4ALL heb ik een xxx.xs4all.nl adres welke naar de mailserver wijst. Ik kan natuurlijk in de hosts file xxx.xs4all.nl laten doorverwijzen naar het interne adres, maar buiten het netwerk moet ik die hosts weer laten vervallen.

• blackd
  • Niet online
En hadebe.com dan? Kun je daar de DNS aanpassen?
Een windows 2000 pc welke in het netwerk een vast ip-adres heeft.
2000 Prof of 2000 Server?
Indien je 2000 server hebt met active directory heb je de dns service al draaien.
Via XS4ALL heb ik een xxx.xs4all.nl adres welke naar de mailserver wijst. Ik kan natuurlijk in de hosts file xxx.xs4all.nl laten doorverwijzen naar het interne adres, maar buiten het netwerk moet ik die hosts weer laten vervallen.
Dat gaat niet helpen.

Waar je ook naar kan kijken is of je router nat loopback ondersteunt, dan kun je je externe IP gebruiken op je interne netwerk.

• hadebe
windows 2000 prof. dus geen DNS volgens mij. hadebe.com heeft een eigen mailserver bij de hosting provider, dus kan daar verder niets mee. Zie wel in mijn router een IP route table, met velden als Destination / Source / Gateway / Intf Kan ik hier misschien iets mee? Intern hadebe.xs4all.nl (welke ik als server adres gebruik) doorsturen naar het interne adres?

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 21:24
Wellicht een ideetje, wat ik hier zelf ook als setup heb draaien.

Zoals ik gelezen heb, haal je m.b.v. de Kerio Mailserver je mailtjes op bij verschillende POP3 accounts. Om zowel vanaf extern als intern je mailserver te kunnen benaderen, kun je gebruik maken van SSH tunneltje. Zoek eventjes op Cygwin, SSH, Windows 2000 en Google geeft je de oplossing hoe zoiets moet worden opgezet ;).

Kwestie van poorten (110 en 25) doorlussen via de SSH tunnel naar de betreffende interne IP adres binnen je netwerk. Gebruikmakend van localhost in Outlook Express voor zowel je pop als smtp en je kunt met je laptop overal vandaan je mailtjes checken en sturen.

Wil je niet steeds hoeven te connecten (met PuTTY) naar je SSH server, stel dan een public/private key in om automatisch in te kunnen loggen.

Website, Flickr, FB, Twitter

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
zou dit ook gaan dmv een http tunnel?
verder zelfde verhaal, loop je alleen niet te kloten met public/private keys e.d

(ook maar een idee hor)

• blackd
  • Niet online
Je kunt ipv een SSH tunnel ook een VPN configureren: http://support.microsoft.com/kb/257333

• hadebe
bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga er mee aan de slag!
Pagina: 1