Novell netwerk over huurlijn

Pagina: 1
Acties:

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Hallo,

Hier willen we een Novell Netwerk over een huurlijn aanleggen. Dit willen we maken:

directory server ----- router =====64 kbit huurlijn===== router ------ Novell fileserver met 50 workstations.
We willen alleen dat die directory-server gebruikers verifieert van die Novell fileserver. Dus we willen geen bestanden over die huurlijn gaan kopieëeren. Kan dit over zo'n huurlijn? Of wordt het ontzettend traag? Wat voor snelheid zou dan nodig zijn?

Verwijderd

Je wilt gaan authenticeren over een WAN verbinding :? De kracht van NDS ( je directory ) ligt onder meer in het uitstekend kunnen partitioneren ervan. Kortom, aan beide kanten van de ŽlijnŽ maak je dusdanige partities zodat users en de daarbij behorende resources alleen lokaal traffic genereren, die huurlijn hoef je dan alleen voor je directory synchronisatie te gebruiken.

• Theodoor
Ah zo, dus je maakt als het ware een soort directory-proxy? Da's handig. Bedankt.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Partitioneer je NDS in twee stukken... eentje met [root] en de container van lokatie1 en eentje met alleen de container van lokatie2 (er van uitgaande dat je je NDS tree ook echt als een "tree" hebt opgezet en elke lokatie als een "tak benoemd hebt).

Wil je echt authenticeren over die 64 kbit lijn (langzaam, maar zeker mogelijk) dan moet je voor Novell Netware 4.x ervoorzorgen dat er ook IPX/SPX verkeer over de lijn kan. 4.x heeft IPX/SPX nodig voor authenticatie. Bij 5.x servers kun je pure TCP/IP draaien.

De mooiste oplossing is de NDS tree zo indelen dat je em makkelijk kunt partitioneren/repliceren op de twee lokaties. Dit zorgt voor veel minder verkeer over de lijn

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Authentiseren is leuk via zo'n lijn maar ik zou het alleen doen als het echt noodzakelijk is.

Netware controleerd namelijk om de 10 minuten d.m.v. NCP-pakketjes of de werkstations nog ingelogt zijn. Dit kun je verzetten maar daar zijn problemen mee (zie op website).

Ik zou aan beide kanten van de lijn een server zetten. De NDS splitsen en repliceren naar de servers en via zenworks de synchronisatie van de NDS beheren.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Als je die verbinding met een paar Ciscootjes maakt dan kunnen die allerlei dingen opvangen m.b.t. die checks en rommel..

Cisco is best slim met IPX..

IP Rocks

Verwijderd

Op dinsdag 09 januari 2001 21:14 schreef redguy het volgende:
Als je die verbinding met een paar Ciscootjes maakt dan kunnen die allerlei dingen opvangen m.b.t. die checks en rommel..

Cisco is best slim met IPX..
Ja maar die NCP pakketjes zijn ook de pakketjes waar je mee inlogt en authentiseerd. Dus die kun je niet afvangen. Bovendien lukt dit wel dan denkt netware dat je uitgelogt bent en terminate die je connectie. Erg leuk allemaal, he. >:)

je kunt net als ik dus aan het proberen ben (zie site) om de NCP pakketjes op een langere tijd te zetten.

• Theodoor
Ik ga hierin maar verder reageren want het topic van de Cisco 1601 / 1603 / 1720 heeft alles te maken met dit topic. Ik zal hieronder nog even het plaatje uit dat topic neerzetten.
Afbeeldingslocatie: http://www.gotheo.org/tweakers/netwerk.gif

Ik heb nog een aantal vragen:
- Hoe duur zijn die transceivers die ik nodig heb?

- We weten nog niet zeker of we die netwerken B met elkaar gaan verbinden. Op Lokatie A willen we een "hoofd" Novell NDS-server neerzetten en verder voor iedere lokatie een aparte Novell Netware 5 (file)server. Op de "hoofd" NDS-server willen we alle gebruikers en groepen bijelkaar houden, deze server willen we verbinden met netwerken A en misschien ook met netwerken B (daar gaat mijn vraag over). De fileservers moeten dan worden uitgerust met drie interfaces (1 voor netwerk A, 2 voor netwerk B).
En inderdaad wat mozeskriebels zegt, de NDS splitsen en repliceren naar de servers en via zenworks de synchronisatie van de NDS beheren. Maar moeten hiervoor ook de netwerken B aanelkaar worden gekoppeld? Of kan dat ook via netwerken A? Kunnen de netwerken B dan ook opgenomen worden in de "hoofd" NDS? Zo ja, wat voor voordeel heeft het dan om de netwerken B aan elkaar te knopen?

Verwijderd

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Je hebt 5x netwerk A en 5x Netwerk B.
Dus 2 netwerken op 5 lokatie's :?

Wij hebben het als volgt:

lokatie HQ: Netwerk1 IP: 10.110.x.x
lokatie 02: Netwerk2 IP: 10.120.x.x
lokatie 03: netwerk3 IP: 10.130.x.x
enz.

Op alle lokaties staan servers met een NDS partitie. Op het HQ staan alle master replica's en op de overige lokatie's alleen de replica's van die lokatie. Het netwerk is dus een geheel en dus ook van 1 lokatie te beheren maar als gebruikers op een lokatie inloggen hebben ze toch de voordelen van de lokale file-server. Dit geeft heel veel snelheid winst tijdens het inloggen.

• Theodoor
Ik dacht eerst dat we alle A netwerken met elkaar moesten verbinden en alle B netwerken met elkaar moesten verbinden. Dat plaatje ziet er zo uit: Afbeeldingslocatie: http://www.gotheo.org/tweakers/netwerk3.gif

Maar later dacht ik dat misschien alleen de A netwerken met elkaar verbonden moeten worden. Want de "hoofd NDS"-server kunnen de B-netwerken ook opnemen in hun NDS via de Novell Netware 5 servers (fileserver met replica van NDS) op iedere lokatie. Maar kloppen deze laatste gedachten ook?
Hieronder staat een plaatje van hoe het netwerk eruit ziet als alleen de A netwerken met elkaar verbonden worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.gotheo.org/tweakers/netwerk2.gif

Verwijderd

Ik weet niet precies wat er met netwerk A en B bedoelt wordt.

• Theodoor
Netwerk A is een netwerk waar hele andere gebruikers meewerken dan Netwerk B. Op iedere lokatie zijn de soort gebruikers van Netwerk A hetzelfde. Op iedere lokatie zijn de soort gebruikers van Netwerk B hetzelfde.

Het gaat om een school. Netwerk A is een administratief netwerk (leerlingen mogen geen daar toe hebben), Netwerk B is een leerlingennetwerk (iedereen mag toegang hebben).
Pagina: 1