[XP] Hibernate werkt soms niet

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het gaat om de melding "Er zijn onvoldoende systeembronnen om de API te voltooien" en dat op een Windows XP met SP2. Met SP1 had ik het probleem ook al en hoopte dat het in SP2 verholpen zou zijn (raar dat het niet zo is, want MS weet dondersgoed dat deze bug bestaat en bijzonder vervelend is).

Anyway, mijn analyze is als volgt:
Ik had 512MB geheugen en had toen ter tijd nooit problemen met hibernation. Echt *nooit*. Op een gegeven moment heb ik het geüpgrade naar 1,5GB, waarna dit probleem opeens begon op te treden; zelfs na een volledige reinstall bleef dit probleem bestaan. De logica wijst dus de hoeveelheid geheugen aan als oorzaak (niet het geheugen zelf, dat heb ik gecontroleerd met memtest86 en is in perfecte staat). Dit wordt ook bevestigd door verschillende usenet-postings.

Er is een KB-artikel die zegt een dergelijk probleem op te lossen. Alleen is die patch gemaakt voor SP1, en zou het probleem alleen ontstaan wanneer de computer belast wordt met een hoge workload. Bovendien werkte die patch voor mij niet, in mijn SP1-tijd.

Er wordt hier en daar ook gesuggereerd dat er op de harddisk genoeg ruimte vrij moet zijn. Dat is er wel, maar is niet relevant, omdat de hiberfil.sys altijd bestaat en niet verwijderd kan worden. Ook wordt er weleens geroepen dat dit komt doordat hiberfil.sys gefragmenteerd is. Ook dat is niet het geval, volgens O&O. Een laatste dooddoener is dat de pagefile te klein zou zijn. Sommige mensen met veel geheugen stellen een kleine pagefile in, en een pagefile instellen van minimaal de grootte van het fysiek geheugen, zou het probleem ook oplossen. Nou niet dus. Laatste dat gezegd wordt is om uit te loggen voordat je gaat hibernaten. Dit zou ervoor zorgen dat het systeem "schoon" is. Maar dat weerlegt natuurlijk het hele doel van hibernation.

Verder moet ik vermelden dat dit probleem in ongeveer 20% van de gevallen ontstaat, van alle keren dat ik de computer in slaapstand wil brengen. De staat waarin het OS en de computer verkeren, zijn gelijk, of hibernation nu wel of niet lukt. Dus hibernation met removable devices of met een zware workload kan allemaal wel gewoon. Alleen soms niet dus. Ook als de computer lekker idle is en alleen een kladblok open heeft staat, kan het prima fout gaan. Tevens nadat ik de melding gekregen heb, is hibernaten niet meer mogelijk tot na de eerstvolgende herstart.

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Hm, gister weer... ik druk op de uit-knop (die slaapstand activeert), het beeld gaat uit, maar even later zie ik de drie lampjes op m'n toetsenbord oplichten en sta ik weer terug op m'n dekstop.

Wat ik dus zou willen weten over die melding "Onvoldoende resources om API te voltooien":
  • Welke API? (waarschijnlijk ExitWindowsEx, maar misschien ook wel een lower-level API)
  • Welke resources?
  • Hoeveel resources zijn er en hoeveel zijn er van nodig?
  • Waarom kunnen die resources niet aangevuld worden?
  • Waarom moet ik me er druk om maken?
  • Waarom heeft alleen XP te weinig van die resources, en 2000 niet?
  • Waarom zijn er wél genoeg resources bij <=1GB RAM?

[ Voor 4% gewijzigd door _Thanatos_ op 03-04-2005 15:20 ]

日本!🎌

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
En als je slaapstand gewoon eens ingaat via windows? Via het afsluiten menuutje?

Verwijderd

Heb je misschien een Palm en daarvoor de synchronizatiesoftware geinstalleerd? Zo ja, deinstalleer die eens en kijk of je dan wel kan hibernaten.
Probeer ook eens een clean boot uit te voeren om te kijken of het dan wel werkt:
http://support.microsoft.com/kb/310353

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
• *Hoe* ik slaapstand in ga, maakt niets uit.
• Ik heb geen Palm, en ook geen sync-software geïnstalleerd.
• Clean boot zal vast wel werken, want na een (gewone) reboot werkt slaapstand altijd. Het is pas na 3 of 4 keer dat het de mist in gaat. Maar ik zal het eens proberen.

日本!🎌