Toon posts:

S-ATA harddisk verkeerde drive mapping

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Aangezien ik met het probleem zit en ik op GoT zag dat er meerdere mensen met dit probleem komen te zitten vroeg ik mij af wat jullie gedachtes zijn m.b.t. deze oplossing.

Probleem:
De S-ATA drive wordt pas na de rest van de componenten gevonden bij de windows installatie en krijgt daardoor een hogere drive letter toegewezen dan de rest.
In mijn geval kreeg mijn harddisk (I:\) toegewezen. Terwijl op (C:\) nu de cardreader zit.

Mogelijke oplossing (gevonden met google):
start/run/regedt32
then
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices
Locate keys: \DosDevices\A: where A: is the drive letter
Map out your changes ie: C: to M:
H: to C:
M: to H:
Then rename the \DosDevices\ to your mapping
AS in right click on \DosDevices, select Rename and Change the drive letter
do not map to an existing drive letter, thats why I used M: as a temp drive letter
select file\exit in regedt32
Reboot.
I do this a lot because I play with my sata mounting (ide to sata and back)
every time I do this it screws up my dive mapping.

Link: http://help.lockergnome.com/index.php?act=ST&f=70&t=32033

Nu vroeg ik mij dus af of dit werkelijk gaat werken met de harddisk. Ik heb het even getest met mijn DVD-speler. En dat werkte! Ik heb hem van (J:\) naar (K:\) gemapped. Na het rebooten (zonder enige problemen) werkte dit goed. In principe is het natuurlijk gewoon het veranderen van een adres waar de drive-letter naar verwijst. Ik vraag me alleen af of dit in de toekomst geen mogelijke problemen zou kunnen opleveren...

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Het zou wel kunnen werken denk ik (tenzij je windows98 gebruikt waarbij in plaats van %SystemDrive% op sommige plekken echt C:\ hard coded is :P ), alleen zouden in je register echt alle verwijzingen van je cardreader en je schijf moeten wisselen anders kan dat voor problemen zorgen. Dus doe eerst de cardreader verplaatsen en dan pas je sata. Het lijkt me best tricky...

Makkelijker is om bij een reinstall alleen je sata schijf aan te sluiten en evt andere hd's en cardreaders tijdelijk te ontkoppelen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 16:12
Je kan je PATA schijven ff uitzetten in je BIOS voor installatie van Windows.

Na de installatie weer aanzetten en ze krijgen "hogere" letters toegewezen! :)

Verwijderd

Topicstarter
Epitome schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 00:55:
Je kan je PATA schijven ff uitzetten in je BIOS voor installatie van Windows.

Na de installatie weer aanzetten en ze krijgen "hogere" letters toegewezen! :)
Tja.. The thing is dat ik liever niet weer heel m'n computer moet reinstallen. 't Zou natuurlijk mooi zijn als ik het zo op zou kunnen lossen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Eh, ik vat het nut van al dit gekloot in je register even niet... voor zover ik weet kun je onder Diskmanagement ook de driveletters aanpassen? Of werkt dit niet met je systeemschijf ofzo?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

XanderH schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 01:03:
Eh, ik vat het nut van al dit gekloot in je register even niet... voor zover ik weet kun je onder Diskmanagement ook de driveletters aanpassen? Of werkt dit niet met je systeemschijf ofzo?
Probeer het eens voor de grap :P

Nee het mag dus niet van diskmanagement ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 01:07:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel. Bij diskmanagement staat nu dus ook die DVD-speler dit ik zojuist heb veranderd aangegeven als NIEUW. Verder alles in orde.

Maar als je daar de boot drive niet mag aanpassen, en je kunt dat met die registers TOCH forcen.. zou het dan goed gaan...? Iemand zo stoer om het effe voor me uit te proberen >:) >:) >:)

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 16:12
In de tijd die je nu bezig bent met een reghack de driveletters te veranderen, had je Windows ff opnieuw kunnen installeren... :P

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Turkish schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 01:07:
[...]

Ah, dan heb ik niets gezegd ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Kijk eens Hier voor het veranderen van de driveletter van je bootdrive :)

[ Voor 15% gewijzigd door blobber op 26-03-2005 02:33 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
blobber schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 02:31:
Yep.. nou als ze het bij microsoft zelf ook zo uitleggen.. zelfs voor de bootdrive.. dan zal het toch wel werken. Ga het nu in ieder geval uitproberen, dan horen jullie het wel.

PS: Ik snap dan nog steeds niet waarom ze het niet mogelijk hebben gemaakt in de diskmanager en wil in regedit. :/

Verwijderd

Topicstarter
Nou..

Het werkte dus niet.... :/
Bleef hangen tijdens de windows startup.

Heb inmiddels toch maar de windows installatie opnieuw gedaan, daarvoor natuurlijk even m'n cardreader eruit gehaald en met part. magic even de harddisk goed gepartitioneerd.

Helaas. Maar dan weten we dat ook weer. :*)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Balen man, maar wel idd goed om te weten dat het kennelijk niet altijd(?) goed gaat :7

[ Voor 3% gewijzigd door blobber op 26-03-2005 17:55 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 11:41

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

blobber schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 02:31:
Ja hoor lekker domme opmerking weer.
"This article describes how to change the system or boot drive letter in Windows. For the most part, this is not recommended, especially if the drive letter is the same as when Windows was installed."

Oftewel, doe het het daarna weet je zeker dat je windows helemaal niet meer start. Maar daar was de eigenaar al achter gekomen.

Ik vraag me overigens af welke versie van Windows je dit op probeerd? Ik neem aan XP. Voer je je S-ATA driver dan op via F6 bij het booten van de installatie CD of installeer je pas later die drivers? Als je de eerste optie (via F6) gebruikt is het wel heel vreemd als je drive letters voor je systeempartitie/boot geen "natuurlijke" volgorde hebben.

Laat maar.. .

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me overigens af welke versie van Windows je dit op probeerd? Ik neem aan XP. Voer je je S-ATA driver dan op via F6 bij het booten van de installatie CD of installeer je pas later die drivers? Als je de eerste optie (via F6) gebruikt is het wel heel vreemd als je drive letters voor je systeempartitie/boot geen "natuurlijke" volgorde hebben.
Met F6 gedaan ja. Floppy erin met de drivers van mn asus board. Dit was dus niet voldoende. \
Het is helemaal vreemd omdat je zou zeggen dat die USB-cardreader pas na het installeren van de drivers van het moederboard zou moeten werken. Maar deze krijgt dus nog eerder een drive toegewezen dan de S-ATA drive.

PS: Werk met XP ja.

Verwijderd

USB - drives/readers kunnen als boot device worden gebruikt, wordt ondersteund door de BIOS tegenwoordig, daarom komen ze 'eerst'.
Bij HD's krijg je dit als er primaire partities op die HD's staan. Om dit te vermijden heb ik maar één primaire partitie, m'n boot partitie, de rest extended met logische volumes.
Pagina: 1