Problemen bij opzetten eigen webserver

Pagina: 1
Acties:

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:01
Hoi allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik mijn vraag (vragen) op de juiste locatie stel. Excuses wanneer deze topic toch beter past in Internet en Telefonie of een andere subforum.

Anyway, ik ben bezig met het opzetten van een eigen server.
Gaandeweg leer ik hier steeds meer over en begin ik me er meer in te verdiepen en interesseren, maar nog niet alles weet ik of lukt me. Misschien dat er hier wat mensen zitten met een eigen webserver.

Ik heb Apache 2.0.52 draaien op Win XP Home Edition SP1.
PHP 4.3.10, MySQL 4.18 en phpMyAdmin 2.6.0 en dit werkt prima.

Vraag 1:
De server is via het web bereikbaar via url http://82.157.30.106/
Binnen het netwerk geeft dit wat problemen. Andere computers kunnen niet op mijn webserver komen via bovenstaande url (ip dat we binnenkrijgen), of via mijn ip dat ik via mijn router krijg. Het laden gaat niet of moeizaam (waarbij enkel de achtergrond kleur en titel in titelbalk geladen worden).
Op de pc waarop de server draait kan ik de server bekijken via http://localhost of het ip dat ik van de router krijg. Wanneer ik het internet ip gebruik kom ik enkel op de indexpagina. Wanneer ik een submap wil openen krijg ik na lang laden enkel de achtergrondkleur en titelbalk.
Poort 80 staat in router als open. Mensen van buitenaf kunnen probleemloos op de site komen, enkel niet goed binnen het netwerk. Hoe is dit op te lossen (zodat iedereen in het netwerk de gehele server en bijbehorende websites via het internet ip kan bekijken)?

Vraag 2:
Ik krijg htacces en htpasswd niet goed ingesteld.
In configfile van apache staat serverroot op : C:/webserver/Apache (hierin staan config files etc).
Documentroot staat op : C:/webserver/www (hierin staan alle websites). Wanneer ik de sitse via localhost bekijk doen ze het ook gewoon. Echter .htacces en .htpasswd werkt nog niet goed.

In .htpasswd staat: 'gebruiker:codedpass'.
In .htacces staat:
AuthUserFile /webserver/www/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthName "Geheime Pagina"
AuthType Basic
<Limit GET POST>
require valid-user
</Limit>

Ik heb AuthUserFile in diverse dingen aangepast, waaronder C:/webserver/www... etc.
Wanneer ik de .htacces in een map zet, dan krijg ik wel de login-popup, maar lukt het inloggen niet.
Hoe is dit op te lossen?

Vraag 3:
Ik kan nu een aantal sites runnen, maar deze werken met dezelfde database. Hoe kan ik multiple users/sites installeren, met ieder een www/... en een database, zodat men niet in elkaars mappen en database kunnen zitten?

Vraag 4:
Wanneer bovenstaande allemaal goed werkt kan ik een domein aanvragen (bijv. bij transip) en later waarschijnlijk ook meerderen, die naar een bepaalde user leiden. Ik wil dan gebruikmaken van de mailserver Kerio. Ik heb het programam draaien, maar kan hiermee nog niet (goed) overweg en zal waarschijnlijk enkel pas werken wanneer ik een domeinnaam heb en niet met een ipadres (bijv. naam@82.157.30.106).

Ik wil hiermee ervaring op doen om eventueel een echte webhosting bedrijf op te starten.

[ Voor 13% gewijzigd door VincentG op 25-03-2005 21:25 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dit is geen PNS maar op de PC's binnen je netwerk moet je de hostfile aanpassen zodat je internet domein verwijst naar je lokale server.

Alle proemn in n drek

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tijd voor een nieuwe sig..

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
1. Ik zou het intern maar via het interne IP doen. Dat zou in principe goed moeten werken. Firewalls in de weg? Het externe IP gebruiken is in feite je router vragen contact met zichzelf te leggen. Kan me voorstellen dat ze dat niet allemaal even leuk vinden (duurdere misschien wel, simpele minder kans).

3. Lees over "virtual hosting". Apache manual zal het bijvoorbeeld wel beschrijven. Heeft overigens niet direct met één database te maken.

4. naam@ip moet gewoon werken hoor.

5.. Pff.. succes, nog een LANGE weg te gaan jongen (M/V)

• VincentG
Inderdaad nog een lange weg te gaan, maar heb er niet zo een haast bij. :)

Ook via internet IP werkt het niet binnen het netwerk, vreemdgenoeg.

Mailserver nog maar eens proberen dan. :)

Oh oh Mr. B, oh oh!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19

MBV

Verschillende databases is gewoon een kwestie van voor elke gebruiker een nieuwe database aanmaken in dezelfde MySQL omgeving. Vervolgens ken je de gebruikersrechten maar aan 1 gebruiker toe, en kunnen ze niet in de database kijken.
Meerdere webservers: zijn meerdere trucs voor. Virtual server is er 1 van. Je past je apache config aan om voor verschillende adressen een verschillende pagina te laten zien. Wil je echt gescheiden hebben, dan zou ik je toch linux aanraden. Makkelijker met gebruikers beheren (IMHO, wil geen holy war starten) dan op windows. Je zal er ook meer HOWTO's voor kunnen vinden denk ik.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
VincentG schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 23:24:
Ook via internet IP werkt het niet binnen het netwerk, vreemdgenoeg.
Ehm nee; net andersom: als het via interne IP intern niet werkt, dan zou ik dat bestempelen als "vreemd".

2. Die .htpasswd hoort om veiligheidsredenen niet onder de webroot thuis.

Bij mij is het overigens geen file maar een folder met een subfolder voor elk afgeschermd deel van de site met in elk een bestand passwd volgens de door jouw genoemde structuur. Ik heb op deze server geen toegang tot http.conf, dus ik kan niet zien of dat een speciale instelling is of dat het bij jou ook zo staat.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
VincentG schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 21:19:
<knipperdeknip>
Echter .htacces [...]In .htacces staat[...]ik de .htacces[...]
<knippieknippie>
blijkbaar gaat het goed, maar die file hoort .htaccess te heten, niet .htacces

ach...in een volgend leven lach je er om!

• VincentG
Is htaccess inderdaad. Staat zo op de pc, maar hier verkeerd getypt. Ik blijf echter geen loginrechten krijgen, steeds weer "je hebt niet bla bla".
Heb in phpMyAdmin een nieuwe user aangemaakt, maar deze ziet ook gewoon de gehele database.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Pagina: 1