[Vreemd] Corrupte DVD niet leesbaar, behalve in 1 machine

Pagina: 1
Acties:

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02 12:15
Ok, Ik heb eind 2K4 mijn volledige machine gebackupped. 480GB aan data op DVD's oftwel 120DVD's 3 weken mee bezig geweest. Daarna mijn machine volledig overnieuw geinstalleerd en gepoogd de backups terug te zetten, ALLE 120 dvd's onleesbaar/corrupt. Diverse spelers in mijn machine gebouwd maar niets mocht baten. Vlak daarna op een lan party zo'n 20 machines geprobeerd maar geen enkele leest mijn DVD's. Sinds kort heeft mijn schoonvader er een 2e machine bijgekocht om mee te testen. Daar heeft hij een LG Multi DVD brander ingezet. En wonder boven wonder, deze machine kan met isobuster ALLE data van de corrupte schijven afhalen.?!? Nu zit ik alleen met een probleem,... HOE KAN DAT?

Wat specs:
Mijn Machine waar de DVD's op gebrand zijn
K8V SE deluxe / AMD 64 3000+ / 1GB / 2x 160gb S-ata 1x 200gb S-ata / Nec 2500 Brander / Benq lezer. WinXP SP2/SuSe 9.0

De machine die het op dit moment aan het recoveren is:
Intel Mobo / 1 Ghz P3 / 512mb / 40 gb / WinXP SP2

Verder op diverse spelers gepoogd te lezen, phillips, LG, benq, goedkope b merken.
Diversen os'sen vanalles en nog wat.

Ik hoop dat jullie hier een idee over hebben want ik sta versteld!

I said I'd be back...

• RoBBS
subtiel SCHOPJE :P

I said I'd be back...

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:07
Welk soort media heb je gebruikt? Klinkt als el-cheapo dvd's... (goedkoop blijkt duurkoop)

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Wat is nu de vraag dan? Hoe het kan? Dat weet ik ook niet..maar feit is wel dat je data gered is. Probeer eens die LG drive in je eigen systeem..

Maar heb je ook niet na het fikken van zo'n DVD hem even gechecked? Dat doe ik wel altijd. En waren ze toen wel gewoon leesbaar? En zijn het budget-DVD's of merk-dvd's?
Verder wel een vreemd verhaal inderdaad.. dat een paar DVD's van de 120 kapot gaan ofzo kan, maar allemaal is nog onwaarschijnlijker dan dat er morgen een vliegtuig op je huis stort. Lijkt me toch een probleem gezeten te hebben in je manier van branden, of de schijfjes zelf.

Verwijderd

Gefelicteerd zou ik zeggen. Netjes dat je het zolang bleef proberen.
Ik heb geen antwoord voor je helaas, bizarre kwestie.

Ik gebruik even je topic op probleempje van mezelf hier neer te pleuren (zonder een eigen topic te opene n) heb een aantal cd's die ik mount met deamon tools (bin/cue) geen van de images wil helaas toestaan er data af te halen (of wel een copy error of wel meer specifiek: een cyclic redundancy error) De cd's kunnen gewoon door windows ingelezen worden alleen kopieren iets er van gaat niet goed. Heb er al een cd van gefikt werkt ook niet. Iemand een idee?

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 21:02:

Ik gebruik even je topic op probleempje van mezelf hier neer te pleuren (zonder een eigen topic te opene n) heb een aantal cd's die ik mount met deamon tools (bin/cue) geen van de images wil helaas toestaan er data af te halen (of wel een copy error of wel meer specifiek: een cyclic redundancy error) De cd's kunnen gewoon door windows ingelezen worden alleen kopieren iets er van gaat niet goed. Heb er al een cd van gefikt werkt ook niet. Iemand een idee?
Cyclic redundancy check errors staan beter bekent als CRC checksum errors..wat je ook regelmatig tegenkomt bij gedownloade images. Op deze site vond ik de volgende oorzaken:
1. During the transmission of the file it became corrupt or bad
2. The file was sent inappropriately
3. The device being opened from is bad or contains errors
4. The file itself is bad or the program attempting to open the file is bad.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42

The Third Man

The Third Jellyfish

De DVD's hebben blijkbaar zulke zware fouten dat de meeste branders/lezers hem niet foutloos kunnen lezen (PO Failure). Echter het hele proces van foutcorrectie is hardwarematig dus ook fabrikant (en ontwerp) afhankelijk, vandaar dat het voor kan komen dat een bepaald merk brander/lezer hem nog net wel kan lezen.

In ieder geval METEEN de data kopiëren, en laat dit een les zijn NOOOOIT DVD's voor backup doeleinden te gebruiken tenzij je absoluut zeker bent van betrouwbare (lees 0 P1-failures, ook wel C2-fouten genoemd) burns.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-03 17:49
Hoezo gebruik je isobuster om een DVD te lezen?
Heb je soms aan spanning gedaan, of zo? Dus niet gewoon wat losse bestanden en mappen op de dvd's gebrand?

• RoBBS
SyS_ErroR schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 21:00:
Welk soort media heb je gebruikt? Klinkt als el-cheapo dvd's... (goedkoop blijkt duurkoop)
Princo Plusjes
HyperioN. schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 21:02:
Wat is nu de vraag dan? Hoe het kan? Dat weet ik ook niet..maar feit is wel dat je data gered is. Probeer eens die LG drive in je eigen systeem..
Werkt niet :S al geprobeerd
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 21:02:
Waren oa 15000 MP3's die ik in de loop der jaren verzameld heb, zelfs nog met een enkele ISDN lijn. Heb nu een aantal lan party's bezocht en zat weer op 17500 MP3's maar kon weinig van mijn collectie meer terugvinden. Naast het feit dat ik nu bijna 27000 liedjes heb (paar duizend dubbelen) Wilde ik ook mijn collectie terug, en daarnaast stonden er was belangrijke Administratieve documenten op (1995-2005) dus dat wilde ik per definitie terug. Verder veel games/films/appz die te vervangen waren. Maar ik heb gelukkig niet te snel opgegeven.
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 21:22:
In ieder geval METEEN de data kopiëren, en laat dit een les zijn NOOOOIT DVD's voor backup doeleinden te gebruiken tenzij je absoluut zeker bent van betrouwbare (lees 0 P1-failures, ook wel C2-fouten genoemd) burns.
Een betere optie voor 480GB? die ook betaalbaar is.
Hoezo gebruik je isobuster om een DVD te lezen?
Heb je soms aan spanning gedaan, of zo? Dus niet gewoon wat losse bestanden en mappen op de dvd's gebrand?
Geen enkel programma wilde hem inlezen. behalve ISObuster. Geen spanning. wilde dat risico niet lopen. Had alle extreem belangrijke dingen dubbel gebrand en verder alles zoveel mogelijk per volle dvd gebrand. Geen spanning.

I said I'd be back...

• zetje01
Je leest MP3'tjes met isobuster? Ik snap er geen fluit van, maar laat maar zitten...

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Vaak word een CD/DVD ook niet correct gelezen wanneer deze na het branden niet afgesloten word. Heb ik vaker gezien. Dan kun je in programma's als NERO prima terugzien wat erop staat, maar direct lezen is een no-go.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

zetje01 schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 22:52:
Je leest MP3'tjes met isobuster? Ik snap er geen fluit van, maar laat maar zitten...
Hij leest zijn mp3 niet met isobuster. Het is meer zo dat als je moeilijk bij je data op een dvd kunt komen, iso buster kunt proberen of hij er noch wat van kan maken ( kan terug zetten naar je pc eventueel) Misschien had hij zijn data wel als iso gebrand, en dat hij het daarom met isobuster probeerd. :Y)

• zetje01
Kijk, en daar wilde ik naar toe. Ik vroeg namelijk al eerder HOE hij gebrand had...

• RoBBS
Ok dan was ik niet duidelijk geweest wellicht. Ik heb de data gewoon in dezelfde mapstructuur op dvd gezet. Zoveel mogelijk op een DVD, geen spanning, geen iso helemaal niets. puur m'n data op dvd gezet met nero, daarna gewoon afgesloten, was eerder wel leesbaar (heb het kopieren toen niet geprobeerd) Hoop dat het nu een beetje duidelijker is.

[ Voor 8% gewijzigd door RoBBS op 27-03-2005 13:25 ]

I said I'd be back...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Doe eens een media check van zo'n gebrande princo met bijvoorbeeld nero cd/dvd speed.Zo zie je al snel of ze een redelijk compatible zijn met je Nec brander :)
Verder lijkt het me sterk dat die LG drive de schijfjes in de ene pc wel leest en in de andere niet, lijkt erop dat er iets op jouw pc de juiste werking van die LG drive verstoort, een brandprogje of bijvoorbeeld EAC of deamon tools die in de achtergrond aanstaan willen dat nog wel eens doen, een hardwareconflict is ook mogelijk, you name it :). Sluit het ding eens als enige apparaat als master op een ide poort aan, start zo weing mogelijk achtergrond proggies op en kijk of het dan wel werkt.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1