[linux] Welke partities vooraan, tegenwoordig nog verschil?

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Wellicht een goede aanvulling voor de FAQ ?

Een installatie van een server is niet zo moeilijk opzich, partitoneren is ook allemaal wel duidelijk denk ik.

Een vraag die ineens bij mij opkwam waar mensen wel eens op uit zouden kunnen komen is:

Partitioneren, hoe werkt dat nou qua indeling ?

Ik zie hier graag wat meningen van andere personen waar ik natuurlijk wel weer op wil reageren. Het is niet als "goh, ik weet het niet" maar meer op de manier van; "ik vind dat er te weinig over te lezen valt op dit forum".

Stel een partitie-indeling is zo: (lekker simpel voorbeeld want je kunt dit uitbouwen natuurlijk)

swap
/
/tmp
/usr
/var

Wat gaan we hier vooraan zetten ?

Ik zou zeggen:

swap
/

Een vraag die ik wel wil stellen is:

Stel je zegt:

Primary: swap => vooraan
Primary: / => vooraan
Primay: /tmp => achteraan (dit is naar mijn idee logisch)
Logical: /usr => achteraan (dit is naar mijn idee logisch)
Logical: /var => eigenlijk vooraan, kan me even niet meer herinneren of dit nog kan tijdens de installatie

Is echt zo logisch zoals ik het nu zie ?

/var zal je opzich veel aanspreken wanneer het een web-server/mysql/mail betreft dus zal veel aangesproken moeten worden (vooraan zeg je dan). Heb je veel gebruikers die bij hun /home/dir moeten komen vraag ik me af of dit noodzakelijk is wanneer hier een aparte partitie voor is.

Over swap en / moeten we het per direct eens zijn dat dit vooraan de HD moet staan, lijkt me het snelste.

Hoe is overigens de opbouw qua het "vooraan/achteraan" principe. Stel je zegt ik maak eerst swap aan en daarna / en je wil ze beide vooraan hebben, komt dan ook eerst swap vooraan te staan met daar achter / of verdringt de / partitie de swap die je eerst vooraan had gezet ?

Linux begint qua geheugen altijd achteraan, qua HD weet ik het zo 1,2,3 niet dus moet ik me even inlezen. Vooraan lijkt me logisch.

Wat denken anderen hier van ? Hoe zien jullie dit ?

Dit lijkt me een goed topic voor een "centrale duscussie" over het indelen van een HD. (toch ?)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Imho maakt het met hedendaagse snelle harddisks niet zo heel veel uit of je een paritie vooraan of achteraan een schijf partitioneert... :) (geen hard bewijs hiervoor; daar niet van..)

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 19:31:
Imho maakt het met hedendaagse snelle harddisks niet zo heel veel uit of je een paritie vooraan of achteraan een schijf partitioneert... :) (geen hard bewijs hiervoor; daar niet van..)
Ik heb hetzelfde idee.
En tegenwoordig heb je natuurlijk ook weer /srv, wat dan ook weer veel gebruikt zou kunnen worden op bepaalde servers. Ik heb zelf het liefst alles op een partitie, zodat je niet steeds met het probleem zit dat er een bepaalde partitie bijna vol is. Uiteraard heb ik nog wel een aparte swap partitie, alhoewel je hiervoor ook een bestand kunt gebruiken.

Maar met bijvoorbeeld een SCSI of SATA schijf is alles toch lekker vlot, en merk je er volgens mij niet zoveel meer van.

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik denk juist dat de swap acher aan moet omdat aan de buitenkant van de platter een hogere snelheid heeft dan de binnenkant van de platter, of heb ik het verkeerd.

(EDIT)

Als je nu echt snel wilt zijn koop je gewoon 4gb geheugen, hoef je niet meer te swappen :D

Nou denk ik dat 1GB voor de meeste dingen ook meer dan genoeg is

[ Voor 35% gewijzigd door MoNo79 op 25-03-2005 19:39 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 19:36:
Ik heb zelf het liefst alles op een partitie, zodat je niet steeds met het probleem zit dat er een bepaalde partitie bijna vol is. Uiteraard heb ik nog wel een aparte swap partitie, alhoewel je hiervoor ook een bestand kunt gebruiken.
Zelf heb ik /home het liefst op een aparte partitie/schijf, erg makkelijk met backups of het opnieuw installeren :)
En als het een webserver betreft dan /var/www, het ligt vooral aan het doel van de installatie denk ik zo :)
MoNo79 schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 19:37:
Ik denk juist dat de swap acher aan moet omdat aan de buitenkant van de platter een hogere snelheid heeft dan de binnenkant van de platter, of heb ik het verkeerd.
vooraan is de seektime korter :)

[ Voor 22% gewijzigd door Erkens op 25-03-2005 19:40 ]

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Ik ga mee met Cheatah, harde schijven zijn over het algemeen toch al lekker snel. Dus ik let er eigenlijk nooit op welke partitie vooraan komt.

Het liefst maak ik een swap en 1 grote / partitie waar alles op staat, want ik heb nu een paar keer met het gedonder gezeten dat een partitie te klein is en ik helemaal moet herinstalleren. Dat is niet echt prettig. :P

Volgens mij valt er trouwens veel meer snelheid te halen uit het bestandsysteem. Dus je partities zo opdelen dat je alle kleine filetjes op een ReiserFS partitie kan zetten en de grote files op XFS. Welke partitie je dan vooraan zet is volgens mij niet merkbaar kwa snelheid.

En zoals Erkens zegt kan het ook handig zijn om /home of je DocumentRoot op een aparte partitie te zetten voor backups idd. Maar das niet echt relevant voor de snelheid verder. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Mac_Cain13 op 25-03-2005 19:43 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19

Super_ik

haklust!

/boot vooraan, de rest maakt volgens mij (bijna) geen reet uit.
/
en /home op een aparte partitie
ik zet mn www en ftp ook altijd in /home
eventueel /usr op een aparte partitie

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Leuke reacties !! Ik kan me eigenlijk overal wel in vinden !

Stom genoeg blijf ik er ook altijd bij dat swap en / gewoon vooraan moeten. Maar stapelen ze zich nu gewoon op ? En is dit backwards compatible; Dus eerste achteraan en degene erna er voor...... van buiten naar binnen dus ?

Verwijderd

Het maakt inderdaad weinig uit in welke volgorde partities staan. Behalve swap for obvious reasons. Je zou de swap partitie zelfs op een apparte schijf kunnen zetten. Het is algemeen aangenomen dat /boot en / als eerste komen in een partitie layout. Voor een server heb je natuurlijk wel een andere indeling dan voor een laptop. Op mijn laptop maak ik gebruik van alleen /boot swap / onder XFS. Een mail/file server heeft neem ik aan /var en /home op apparte partities. Een lokale source tree op een apparte patitie met reiser4 heeft ook zo zijn voordelen. (e.g. /usr/portage)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 20:01:
Het maakt inderdaad weinig uit in welke volgorde partities staan. Behalve swap for obvious reasons. Je zou de swap partitie zelfs op een apparte schijf kunnen zetten. Het is algemeen aangenomen dat /boot en / als eerste komen in een partitie layout. Voor een server heb je natuurlijk wel een andere indeling dan voor een laptop. Op mijn laptop maak ik gebruik van alleen /boot swap / onder XFS. Een mail/file server heeft neem ik aan /var en /home op apparte partities. Een lokale source tree op een apparte patitie met reiser4 heeft ook zo zijn voordelen. (e.g. /usr/portage)
Klopt helemaal wat je zegt ! Het ligt er natuurlijk aan wat een server zou doen als het om een server zou gaan. Een mailserver hoeft wat mij betreft geen aparte partitie voor /home te hebben.

Een laptop/werkstation is natuurlijk ook weer een ander verhaal.... het leuke is dat men hier kan spuien waarommet het zo zou doen :)

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
imo maakt het geen zak meer uit welke partitie waar staat, vooral tegenwoordig.
verder ligt het aan het doel van je systeem, zoals al een aantal keren eerder gezegt, voor een server heb je een andere indeling dan voor een laptop of een workstation.

persoonlijk heb ik:
/ primary vooraan
swap primary vooraan
/usr logical vooraan
/tmp logical vooraan
/var logical vooraan
/var/log logical vooraan
/var/www logical vooraan
/home logical vooraan (andere schijf)
/bak logical vooraan (andere schijf)

miss iets TE uitgebreid denk de meesten, ergens wel mee eens.. volgende install (als die er nog komt tenminste) eens beter over nadenken :o

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Erkens schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 19:39:

bas_oostland schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 19:37:

vooraan is de seektime korter :)
Aan de buitenkant is de seektime het kortst en de transfer rate het hoogst. De ieder bitje heeft namelijk evenveel schijf "lengte" op zijn spoor. Met andere woorden, aan de buitenkant komt per seconde de meeste data voorbij. Bovendien neemt een partitie van zeg 1GB aan de buitenkant veel minder breedte in beslag dan in het midden, waardoor de kop ook minder hoeft te bewegen --> kleiner zoektijd.

Harde schijven worden voor zover ik weet van buiten naar binnen gevuld, dus een partitie aan het begin van de schijf staat aan de buitenkant van de plaat en heeft dus zowel de laagste zoektijd als de hoogste doorvoersnelheid :)
Vooraan is dus buiten, achteraan binnen.

Swap hoort dus -indien je het veel gebruikt- aan het begin van je schijf. Beter is dan eigenlijk nog een eigen schijf. Als je 2 gelijke schijven hebt en veel swapt is in mijn ervaring een config met een losse systeem schijf en een losse swap schijf sneller dan een raid0 opstelling.
Een partitie als /boot kan aan het eind, die gebruik je 2 seconden bij het aanzetten van je PC en dan niet meer. /boot hoeft alleen vooraan als je een schijf hebt die groter is dan je bios snapt, of als je lilo als bootloader gebruikt.
Waar je /tmp plaatst is afhankelijk van hoe intensief dat gebruikt wordt. Ik zou het aan het eind plaatsen, maar iemand die films/foto's bewerkt misschien weer niet.
/usr kan aan het begin
/home boeit denk ik niet zo
/var kan in de regel ook best aan het eind, tenzij je een pure mail/printserver draait misschien.

[ Voor 6% gewijzigd door VROEM! op 26-03-2005 10:41 ]

ieeeepppppp :P

Verwijderd

/boot hoort juist vooraan! hier staat de kernel. Vroeger waren er BIOSen die alleen vanaf de 1e 8GB ofzo konden starten.
Daarna komt bij mij altijd swap, dan /

De swap achteraan heeft 2 nadelen:
-schijf is vaak aan het eind minder snel, zoals eerder genoemd
-Zelfs bij een vrij lege / partitie moet de kop al helemaal van het begin tot het eind om tussen / en swap te switchen.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 10:48:
/boot hoort juist vooraan! hier staat de kernel. Vroeger waren er BIOSen die alleen vanaf de 1e 8GB ofzo konden starten.-knip-
En bij nieuwe PC's is dat dus niet meer het geval :)

Welk nut blijft er volgens jou dan nog over om /boot vooraan te zetten?
bij een nieuwe machine that is :)
De kernel is immers binnen een paar tiende seconde gelezen en dan hoef je er niet meer bij.
Volgens mij is dat alleen nog maar wat vastgeroeste traditie.

Ik heb zelf de swap op een oude 1GB schijf, niet heel veel sneller maar ik vind het wel leuk om te horen wanneer mijn geheugen volloopt :P

[ Voor 12% gewijzigd door VROEM! op 26-03-2005 10:52 ]

ieeeepppppp :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met grub en de modernere lilo versies maakt het geen ruk uit waar /boot staat. Zelf houd ik dit altijd aan:

swap
/
/var
/home

Waarom geen /usr los? omdat ik met een distro werk die veel rommel in /opt gooit (KDE, gnome). geen losse /boot omdat ik het doelloos vind, tegenwoordige bootloaders booten zelfs vanaf een extended partitie ergens op de 20GB achteraan ofzo. Tis grub die je partitie boot, niet je BIOS.
/var doe ik altijd los omdat de package manager van mijn distro bagger presteert op iets anders dan ext2/3
Pagina: 1