Installeren van ATI drivers op een dell gaat niet.

Pagina: 1
Acties:

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 15:14
hallo allemaal, weer heb ik een vraagje aan jullie,

Nu ik eindelijk het gerommel met mijn windows-niet-opstartende pc heb opgelost, kon ik eindelijk verder gaan met het installeren van de ATI 9250. maar dat lukt niet.

even wat gegevens:
Systeem
Dell Dimension 2400
Intel Celeron 2.4 Ghz
Windows XP home + SP2
Intel Extreme Graphics controller (onboard)
512 mb DDR ram.

Gekochte kaart:
ATI radeon 9250 + 128MBram + TVout van Club3d

en nu wat feitjes:
  1. ik heb in het bios de videokaartkeuze op "auto" gezet;
  2. het bestand ATISETUP.EXE, wat ik zou moeten opstarten nadat ik de nieuwe videokaart erin gedaan heb, staat niet op de bijgeleverde cd (en ook niet op de andere)
  3. volgens sommigen valt de onboard videokaart niet uit te zetten
  4. zodra ik de setup uitgevoerd heb die onder de map /drivers op de cd staat, moet de pc opnieuw opgestart worden. Vervolgens sluit ik de pc handmatig af, verbind de monitor met de nieuwe videokaart, maar bij het opstarten gaat de PC wel aan (in tegenstelling tot in de tweakers FAQ, waar een situatie beschreven werd met een pc die niet aanging), maar de monitor blijft op stand-by.
  5. om weer beeld te krijgen, moet ik de monitor op de oude kaart aansluiten, maar als ik de pc dan opstart, wordt de oude kaart als nieuwe hardware herkend.
  6. de nieuwe kaart wordt niet als nieuwe hardware herkend, niet als de monitor op de oude videokaart aangesloten zit, en of dat het geval is wanneer de monitor op de nieuwe videokaart aangesloten is, weet ik niet omdat ik dan geen beeld krijg.
  7. er staat een setup op de cd, die wel een "ati display device setup" opstart, maar die wordt verder niet geladen.
  8. nu ben ik weer bij af. ga verder bij punt 2.
Mijn probleem:
Hoe krijg ik de monitor aan?
Ik hoorde dat er speciale drivers voor dell-systemen zijn, maar waar vind ik die?
Willen jullie mij alsjeblieft helpen?

Hartelijk bedankt!
_/-\o_ rian.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik denk, zonder het systeem te kennen, dat je in het BIOS wel even moet aangeven welke VGA-kaart moet worden gekozen. Immers, AUTO, kan i.m.o. best de on-board zijn.

Verder is het een kwestie van het buiten gebruik stellen van de on-board. Meestal is daar ook een optie voor.

ARME AOW’er

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 19:55
Volgens mij moet je bij Dell moet je perse hardware's kopen van Dell. Een kennis heeft ook geheugen gekocht voor ze Dell PC, maar die blijkt niet te werken. Toen had hij Dell gebeld en een 512MB geheugen van Dell besteld en die werkt.

Sorry, maar Ik denk dat je beter Dell kan bellen.

Hope for the best, prepare for the worst...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[quote]Go4attack schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 18:40:
• ik heb in het bios de videokaartkeuze op "auto" gezet;Gewoon je belangrijkste kaart/interface selecteren.[q]• het bestand ATISETUP.EXE, wat ik zou moeten opstarten nadat ik de nieuwe videokaart erin gedaan heb, staat niet op de bijgeleverde cd (en ook niet op de andere)Dan dowload je de nieuwste driver.[q]• volgens sommigen valt de onboard videokaart niet uit te zettenWeet ik niet, mag geen invloed hebben op dit probleem.(maar als je toch maar 1 scherm hebt, kan je net zo goed kijken of je de onboard uit kan zetten)
[q]• de nieuwe kaart wordt niet als nieuwe hardware herkend, niet als de monitor op de oude videokaart aangesloten zit, en of dat het geval is wanneer de monitor op de nieuwe videokaart aangesloten is, weet ik niet omdat ik dan geen beeld krijg.Heb je ook geen beeld bij het opstarten? Als je zorgt dat windows in soft vga modus gaat heb je altijd wel beeld, kan je daarna rustig de drivers goed regelen.
Ik hoorde dat er speciale drivers voor dell-systemen zijn, maar waar vind ik die?
Zijn er niet. Voor meegeleverde hardware of afwijkende hardware van Dell kan je bij hun zijn voor drivers, maar met los aangeschafte videokaarten hoef je je helemaal niet druk te maken dat je een Dell hebt.
wenneyhanney schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 18:47:
Volgens mij moet je bij Dell moet je perse hardware's kopen van Dell. Een kennis heeft ook geheugen gekocht voor ze Dell PC, maar die blijkt niet te werken. Toen had hij Dell gebeld en een 512MB geheugen van Dell besteld en die werkt.
Is niet per definitie waar. De uitbreidingskaarten (AGP, PCI etc) worden alle ondersteund, daar zijn standaarden voor. Soms kan geheugen bij grote OEMs wel afwijken, alhoewel dat de laatste tijd steeds minder het geval is (lees: misschien/wellicht had die kennis gewoon het verkeerde spul gehaald. Maar goed dat is offtopic.)

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 25-03-2005 18:53 ]

{signature}

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 18:11

neh

Voutloos schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 18:51:

[...]
Is niet per definitie waar. De uitbreidingskaarten (AGP, PCI etc) worden alle ondersteund, daar zijn standaarden voor. Soms kan geheugen bij grote OEMs wel afwijken, alhoewel dat de laatste tijd steeds minder het geval is (lees: misschien/wellicht had die kennis gewoon het verkeerde spul gehaald. Maar goed dat is offtopic.)
Een probleem wat soms voorkomt met OEMs is dat ze cas2 geheugen leveren en het systeem daarop tunen. Als de niets vermoedende consument vervolgens cas2,5 of 3 koopt kan dat rare gevolgen hebben

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 17:24

Opa

Nu Multifocaal!

Wat voor opties heb je allemaal in het bios voor de grafische kaart?
Auto werkt klaarblijkelijk niet, die pakt gewoon je onboard.

Kijk ook es op het Delltalk forum. Daar lopen ook Techies van Dell rond.

http://support.euro.dell.com/nl/nl/delltalk.asp

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 15:14
wennyhanny: sorry, maar ik heb geen nieuw geheugen aangeschaft, maar een nieuwe videokaart, en dell is over het algemeen wat soepeler met videokaarten dan met geheugen :)
guardian angel, voutloos: de instelling kan alleen op onboard of auto gezet worden. volgens Dell, die ik opgebeld heb, herkent het systeem automatisch de nieuwe kaart en gebruikt die dan.
voutloos: nee ik zie helemaal niks, ook niet bij het opstarten. Hoe kom ik dan in de soft VGA modus? (neem aan dat dat niet kan, aangezien ik met de nieuwe videokaart aangesloten, niet kan zien wat ik doe)

Edit: kijk eens aan, iemand op het dell forum heeft exact het zelfde probleem als ik. hopelijk is daar ook een antwoord aanwezig... :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Rian op 25-03-2005 19:21 ]

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:50
heb je dit probleem toevallig ooit opgelost gekregen ? ik loop al de hele dag te zoeken op internet. Maar nergens een concrete oplossing. Ik krijg steeds te maken met feit 4 uit jouw feitenlijst. Het gaat bij mij om een club3d Radeon 9250 icm met een Dell Dimension 2400.

Heb echt van alles geprobeerd. Alledrie de PCI-sloten. Aanwijzingen zoals beschreven op Dell Forum en andere Forums maar helaas geen oplossing :( ( als er al een oplossing is ).
Pagina: 1