[Debian] Kernel Panic na upgrade

Pagina: 1
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goedenavond!

Ik heb een debian unstable systeempje draaien als mailserver, en daar heb ik vanmorgen een upgrade uitgevoerd, dmv apt-get upgrade. Leek allemaal goed te gaan, totdat het systeem opnieuw opgestart werd...;
"Kernel panic: no initial console found. Try init="

En waar anderen vaak nog een stortvloed van foutmeldingen krijgen voor de betreffende panic, ziet alles er bij mij helemaal perfect uit... Maar hij doet op deze wijze zo weinig...

Natuurlijk heb ik me de hele dag de ziekte zitten zoeken, maar de gevonden tips hebben niks opgelost voor mij... Wat heb ik gedaan:

- harde schijven gecontrolleerd dmv e2fsck
- met knoppix lilo.conf nagelopen
- init= opties geprobeerd (o.a. bash)
- locatie en aanwezigheid van de init gecontroleerd (in /sbin)
- debian rescue disk uitgevoerd, zelfde foutmelding

en nog veel meer dingen die ik ondertussen niet meer weet...

Wat is het probleem... Ik kan gewoon de lilo.config aanpassen, maar alles lijkt daarin goed te zijn... Nu heb ik gelezen dat je na elke wijziging "lilo" moet draaien, maar daar krijg ik een foutmelding:

"Unrecognized token "! Please edit /etc/lilo.conf before running lilo!" at or above line 20 in file '/etc/lilo.conf'

Nu heb ik regel 20 bekeken, en die regel is uncommented... Dus ik zou zeggen dat er geen fout zou kunnen zijn...

Naar mijn idee zou hier dus een fout kunnen zitten... Maar ik snap er zogezegd niks van... Dus mijn vraag: wat zou de reden kunnen zijn van deze foutmelding?

overigens... De initrd directory is leeg... Klopt dit, of is dit de veroorzaker van de melding?

Verwijderd

Ik weet niet of je bij die upgrade ook een kernel hebt weggegooid of ge-upgrade, maar dat lijkt me in dit geval het probleem. Post even je lilo.conf, daar zit blijkbaar een errortje in.

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Die kernel heb je toevallig niet zelf gebouwd. Persoonlijk hou ik helemaal niet van voorgeconfigureerde en gecompileerde kernels, je weet nooit wat er wel en wat er niet in gecompileerd is. Je kan beter zelf de debian source van de kernels downloaden en zelf die dingen compileren, dan loop je minder vaak tegen ditsoort problemen aan. Daarbij weet je na het zelf compileren van een kernel ook een beetje hoe zo'n ding werkt waardoor je ditsoort problemen makkelijker kan oplossen. Kernel configureren klinkt moeilijk maar als je er ff wat tijd instopt is het niet zo lastig, zeker niet als je eenmaal een werkende config hebt, die kan je eindeloos hergebruiken.

Dit ff als tip, maar daar hebben we jouw probleem niet mee opgelost. Wat ik denk dat er gebeurd is dat de support voor je root filesystem "/" niet is meegecompileerd in de kernel. Als dat het geval is dan kan je root partitie niet meer gemount worden en krijg je dus een kernel-panic. Je kan dit oplossen door:
a) Zelf je kernel te compileren en de support voor je root filesystem (bijvoorbeeld ext3) mee te compileren in de kernel en dus niet als module.
b) Een initial ramdisk (initrd) aanmaken waar de support voor je root filesystem inzit.

Vermeld ff de filesystems die je gebruikt. Post ook even je 'lilo.conf' en post de inhoud van het configuratie bestand je kernel even (die staat ergens in /boot als het goed is).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ik zal maandag de lilo.conf even posten... Hoewel daar volgens mij niks verkeerds in staat...

Ik snap het ook echt niet... Want er is geen kernel upgrade uitgevoerd... Die is in een eerder stadium al succesvol uitgevoerd... Alle upgrades waren kleine modules, waarvan ik nieteens had gedacht dat het kwaad kon...

Filesystem is op de hda2 schijf ext2, en op de swap schijf weet ik het eigenlijk niet... Daar staat niet veel leesbaars in... Ik zal maandag iig meer info posten. Hoop dat dat duidelijkheid biedt, en dat ik niet opnieuw hoef te beginnen met de installatie...