Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Soldeerset

Pagina: 1
Acties:
  • 752 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gaan beginnen met solderen.
en ik zou graag van jullie willen weten wat ik moet kopen.
ik wil hier ongeveer € 50,- voor uitgeven.
ik wil het bij conrad gaan bestellen.
maar weet dus niet wat ik precies moet hebben,
kan iemand dat mij vertellen?

Verwijderd

Als je gaat beginnen ben je klaar met een soldeerboutje van een tientje.
Rolletje tin kost ook geen drol.
Bestellen bij conrad heeft niet echt nut. Gewoon naar je lokale electroboer gaan of bij een bouwmarkt iets halen.

Later kan je altijd meer gaan uitgeven.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat wil je precies gaan solderen ?

Voor smd onderdeeltjes heb je ander gereedschap nodig, dan voor gas leidingen ;-)

Voor normale onderdelen en normale printplaten is een 25W Weller boutje prima om me te beginnen. (E 10,- a E 15,-) Deze zijn te koop bij de doehetzelf zaak.
Neem dun soldeer tin.. klusje met 0,7mm dik draad ongeveer. (electoboer)
Koop een goede zeikniptang, goede platbek tang etc.

Verder bout vaak schoon maken met wc papier als hij heet is, en af en toe bij veilen.

Later kan je een de-soldeerpompje kopen, en andere benodigheden. Maar voor het standaard soldeer werk, kan je hiermee erg goed uit de voeten.

[ Voor 3% gewijzigd door jhead22 op 25-03-2005 15:43 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

jhead22 schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 15:42:
Verder bout vaak schoon maken met wc papier als hij heet is, en af en toe bij veilen.
Koop er zo'n speciaal sponsje met houdertje bij om de bout schoon te maken. En van vijlen gaat de punt kapot, daar zit namelijk een beschermlaagje omheen.

Verwijderd

Bij de Gamma supersoldeerbout (12W) met mooie punt (ook reserve te krijgen) van Weller (goed merk) voor ca 20-25 euro. Echt een aanrader, ben er zelf ontzettend tevreden over. Nieuwe punt kost per 2 stuks 2,50. Ik neem aan dat je elektronika gaat knutselen etc, dan is hij perfect.
TheBorg schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 15:45:
[...]
En van vijlen gaat de punt kapot, daar zit namelijk een beschermlaagje omheen.
Over dat beschermlaagje betwijfel ik omdat Weller aanraadt de bout met schuurpapier schoon te maken/te gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
het word elektronica ja...
is deze wat:ANTEX SOLDEERBOUT HP30 30W

Verwijderd

Voor elektronika is 30W wel maximum, voor SMD-componenten is het te veel. Of het verder wat is weet ik niet.

Verwijderd

jaa lokale electronica winkel heeft goed spul

antex heeft perfecte soldeerboutjes die echt een leven lang mee gaan kosten rond de 20 eurie's en een beetje tin kost ook nix, ook derde handjes en krok klemmetjes kunnen erg handig zijn ;)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Over dat schuren: Dat moet je alleen doen als je geen long-life-punt hebt. Dan schuur je namelijk samen met de troep die je eraf wilt hebben, ook het laagje metaal eraf wat ervoor zorgt dat die punt long-life is. Als je een gewone punt hebt is dit verder geen probleem.

Als je electronica wilt solderen, pak dan soldeertin met harskern en ga absoluut geen troep als S39 gebruiken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-11 15:08
Probeer als het even kan en als je budget het toelaat een soldeer apparaat uit te kiezen die in te stellen is op een temperatuur.

Deze apparaten zorgen er zelf voor dat de punt niet te heet wordt en hebben dus een langere levensduur, bovendien is hiermee gemakkelijk te voorkomen dat electronica gefrituurd wordt.

I can see clearly now, the brain is gone...

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

ALs je geen longlife punt hebt en hij is beetje zwart/vies gewoon even flink vijlen, werkte bij mij prima. Helemaal handig als je te lui bent om naar de winkel te fietsen :P

[CM] Flightcase Mod

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Wat ook bij een longlife punt werkt, een bot mes erlangs halen, krab je het zwarte mee af, maar de longlife beschermpunt blijft intact, doe ik zo vaak ;)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
ik gebruik thuis een 100watt soldeer pistool die ik 12 jaar geleden eens bij kijkshop voor 10 gulden heb gekocht, Ding werkt nog perfect. Verder heb ik in me toolcase een goedkope 7,50 euro boutje zitten van skytronic werkt ook prima.

Dus voor een tientie heb je al een prima beginnersbout

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
eh .. punten schoonmaken doe je met een (nat en daarvoor bedoeld ) sponsje, en NIET met een vijl !! ( nee ook niet stiekem )

Afbeeldingslocatie: http://www.stellartechnical.com/images/1a.jpg

Repareren doe je zo.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

shure-fan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 18:22:
ik gebruik thuis een 100watt soldeer pistool die ik 12 jaar geleden eens bij kijkshop voor 10 gulden heb gekocht, Ding werkt nog perfect. Verder heb ik in me toolcase een goedkope 7,50 euro boutje zitten van skytronic werkt ook prima.

Dus voor een tientie heb je al een prima beginnersbout
Soldeerpistool is totaal zinloos voor fijne electronica. Dodelijk soms zelfs.

Gewoon een normaal Antex kolfje van zo'n 20 euro, dan ben je helemaal het ventje voor het normale lichte soldeerwerk. Mocht je bij moederborden de elko's willen vervangen, dan kun je beter investeren in een echte soldeerbout.

Verwijderd

neem iig niet een te groot vermogen, 100 watt leuk voor groot spul als ledjes en weerstandjes, maar zodra 't wat kleiner wordt of dichter op elkaar gaat zitten is het wat minder. Dan moet je wel erg goed oppassen dat je niet ineens een pootje uit een ic solteert bijvoorbeeld (ervaring :X ).
Ik gebruik nu voornamelijk een Weller 25 watt (220 volt, dus zonder zo'n kastje). Ding is al heel wat jaartjes oud, maargoed d'r zit toch niks in wat kapot kan gaan.
Heel soms gebruik ik nog wel eens m'n 100 watt pistool, voornamelijk voor dik spul (installatiedraad enzo).

Sebastius was me voor :>

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 19:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 19:13:
neem iig niet een te groot vermogen, 100 watt leuk voor groot spul als ledjes en weerstandjes, maar zodra 't wat kleiner wordt of dichter op elkaar gaat zitten is het wat minder. Dan moet je wel erg goed oppassen dat je niet ineens een pootje uit een ic solteert bijvoorbeeld (ervaring :X ).
Ik gebruik nu voornamelijk een Weller 25 watt (220 volt, dus zonder zo'n kastje). Ding is al heel wat jaartjes oud, maargoed d'r zit toch niks in wat kapot kan gaan.
Heel soms gebruik ik nog wel eens m'n 100 watt pistool, voornamelijk voor dik spul (installatiedraad enzo).

Sebastius was me voor :>
100 watt op een ledje of weerstandje? :D misschien als je 50 ledjes tegelijk aan elkaar vast wil solderen ofzo. 25 watt is goed om mee te beginnen. Neem een niet te dikke punt, want dat soldeert niet echt fijn.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 06:57
ik zou gelijk die paar euri extra uitgeven voor zo'n longlife punt. ik werd helemaal gek van dat gepruts met een roestige soldeerpunt. vooral met kleine electronica soldeert een zwarte/roestige punt voor geen meter. ;)
meestal zijn ze los verkrijgbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Meester_J op 25-03-2005 20:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Meester_J schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 20:16:
ik zou gelijk die paar euri extra uitgeven voor zo'n longlife punt. ik werd helemaal gek van dat gepruts met een roestige soldeerpunt. vooral met kleine electronica soldeert een zwarte/roestige punt voor geen meter. ;)
meestal zijn ze los verkrijgbaar.
ANTEX HP30 highpower Soldeerbout 30W 230 V met longlifestift

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:31
Als je bereid bent iets boven budget te gaan, heeft Conrad een heel leuk setje van Ersa staan :) Naja, 'iets' boven budget, 89,95. Dat setje heb ik zelf, en dat bevalt echt super, soldeerstation met een 6W boutje en een 25W bout, en dan nog een houder en sponsje enzo :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
sebastius schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 19:08:
[...]

Soldeerpistool is totaal zinloos voor fijne electronica. Dodelijk soms zelfs.
wie zegt dat ik fijne electronica ermee doe? fijne electronica doe ik met m'n skytronic boutje.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Wat ik zelf erg belangrijk vind is dat het snoer een beetje flexibel is. Anders zit het je telkens in de weg. Als je het anders neerlegt, moet het ook zo blijven liggen en niet weer teruggaan in de vorige houding omdat het zo stug snoer is! |:(
Verder denk ik dat als je iets vaker wilt gaan solderen je eigenlijk wel een soldeerstationnetje moet hebben. Hoeft echt niet veel te kosten (ik heb er zelf ook eentje van €30), en je hebt er veel plezier van. Sommigen zou je eventueel ook nog SMD-componenten mee kunnen proberen. :Y) Een station warmt over het algemeen ook veel sneller op!

Die HP30 die jij op het oog had, leek me een beetje lomp overigens.
Verder: Weller is een erg goed merk, maar daar betaal je eigenlijk ook teveel voor... ;)

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• The mindkiller
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:38
Deze heb ik en is voor mijn toepassingen perfect.
http://www1.nl.conrad.com...L&p_init_ipc=X&~cookies=1

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Weller was een goed merk. De bouten van 20 jaar oud doen het nu nogsteeds, maar de laatste modellen die ze hebben gemaakt die vallen bij bosjes uit elkaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 20:08:
[...]

100 watt op een ledje of weerstandje? :D misschien als je 50 ledjes tegelijk aan elkaar vast wil solderen ofzo.
gaat makkelijk. 't gaat alleen wat sneller dan een 25w boutje.
Je moet 'm natuurlijk niet 5 sec op je ledje houden, dan ligt er een plasje gesmolten hars op je print.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11 00:04

Part

Helemaal niets.....

Voor het schoonmaken heb je speciale sponsjes die je wel nat moet maken.
Als je het goedkoop wil houden koop je een stukje natuurspons bij je schoonmaak speciaal zaak (supermarkt). Probeer geen nylon spons te gebruiken. ;)

Verwijderd

Ik heb een soldeeraparaat van 9 euro en daar kun je bijna alles mee
en zeg nou zelf wat is 9 euro? :P :P

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Ik heb hier een Weller van (idd) 20 jaar oud, werkt perfect. Wist niet dat ze nu zo weinig solide zijn. Heb ook een nieuw boutje met zgn. longlife punt maar dat is een ramp.... Is zo vies, en dan niet meer schoon te maken (Oxidatie). Soldeer vloeit dan niet meer en blijft niet aan de punt zitten. Ik vijl die Weller nog wel ff bij!

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik had een 30 watt weller maar heb nu een 12 watt erbij gekocht en die werkt echt veel fijner voor electronica. 30 watt gebruik ik alleen nog maar voor 230v aansluitingen enzo.

Verwijderd

een weller is goed (25W)

bij de goedkope soldeerbouten van 5 euro is de punt waardeloos.

op mijn werk heb ik een weller soldeerstation ( 250€) en de punten gaaan zeeeer lang mee als je ze niet misbruikt..

ik zelf heb thuis een goedkope 4 euro soldeerbout maar heb er een Weller punt in gestoken .

Kostte samen 7 euro . Voor een goede goedkope bout. :)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het enige wat mij nog aan mijn elektronica herinnert is mijn nick en mijn diploma, lang niet meer met componentjes in de weer geweest, maar misschien staat er in Soldeerapparatuur voor fijn soldeerwerk nog wat.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:45
Heb een maandje geleden een Ferm gassoldeerboutset voor €20.00 met 3 jaar garantie aangeschaft.
Een complete set met 3 stiften, bak met spons, snijhulpstuk en een buisje tin. Dat alles in een stevige beschermdoos. Al met al een goede beginnersset, alhoewel ik er als beginner moeite mee heb om de juiste hoeveelheid tin aan te brengen, er landen nu van die dikke klodders op m'n pcb !

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb vroeger gesoldeerd met "300 franks bouten", deze dingen gaan nogal snel kapot. Ik heb nu een 25W Weller soldeerbout, deze zijn erg goed.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 08:14
Calvin&Hobbes schreef op zondag 27 maart 2005 @ 12:20:
Heb een maandje geleden een Ferm gassoldeerboutset voor €20.00 met 3 jaar garantie aangeschaft.
Een complete set met 3 stiften, bak met spons, snijhulpstuk en een buisje tin. Dat alles in een stevige beschermdoos. Al met al een goede beginnersset, alhoewel ik er als beginner moeite mee heb om de juiste hoeveelheid tin aan te brengen, er landen nu van die dikke klodders op m'n pcb !
Gewoon het tin niet aanbrengen boven het te solderen stuk? Of het tin op het deel leggen en daar dan vanboven op solderen.

Hoe krijg jij hele klodders dan :?

• Dentheman
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 21:46:

bij de goedkope soldeerbouten van 5 euro is de punt waardeloos.
Weet ik :X

kben ook bezig met een nieuwe, en ik neig naar die weller van 25W, en zo vaak gebruik ik hem toch niet. Wel handig, zo'n draadje over bouten ;)

Zie ondertitel

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Sine schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 18:28:
eh .. punten schoonmaken doe je met een (nat en daarvoor bedoeld ) sponsje, en NIET met een vijl !! ( nee ook niet stiekem )

[afbeelding]
Na wat rondvraag een jaartje terug op tweakers heb ik dit station gekocht :)
Sindsdien zweer ik het bij Weller voor mij geen ander merk meer.
Ik zou zeggen als je van plan bent veel te solderen meteen wat beter spul te kopen.
Een Weller soldeerstation kost wat maar dan heb je ook wat in mijn ogen was het een prima tip van medetweakers waarvan ik nog jaren plezier hoop te hebben.

computer voor alle werkzaamheden

• Nebuch
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-10 21:38
Weller heeft speciale bouten voor elektronica. Mini 2000 heten ze geloof ik. Max 12w dus voor dat soort dingen genoeg en werken erg fijn. Stiften zijn te vervangen maar er zit standaard een 2mm stift in.
Heb em zelf ook en ben er prima tevreden over. Was geloof ik 20 euro ofzo.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Als je ic en dat soort dingen gaat solderen zou ik gewoon een regelbare soldeerstation halen, ik heb zo'n ding bij de praxis gehaald en die bevalt mij heel goed en goede puntes zijn ook heel belangerijk

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik een derde hand vinden bij conrad???

Verwijderd

Art.nr's 813141, 810592, 824684 en 812018 onder artikelbenaming "Printplaathouder" in groepen "Printplaat-uitrustingsframe" en "Gereedschap & soldeertechniek"

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Vooral een houder voor je bout is erg handig. Anders moet je de bout ergens neerleggen of vasthouden als je even iets wil doen.

Uit ervaring weet ik dat de punt heel heet is.

[ Voor 4% gewijzigd door Daos op 27-03-2005 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2005 @ 19:44:
Art.nr's 813141, 810592, 824684 en 812018 onder artikelbenaming "Printplaathouder" in groepen "Printplaat-uitrustingsframe" en "Gereedschap & soldeertechniek"
dank je _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Daos schreef op zondag 27 maart 2005 @ 20:00:
Vooral een houder is erg handig. Anders moet je de bout ergens neerleggen of vasthouden als je even iets wil doen.

Uit ervaring weet ik dat de punt heel heet is.
ik heb eens me hele hand erop gelegd }:O en ik kan je verzekeren,,, dat is geen pretje.
Lang leve school :z

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb die houder met bestel nr. 813141, en ik kan je zeggen dat dat ding erg lekker werkt :)
Er zit aan 1 kant een veer mechanisme waardoor je je printplaat er makkelijk in kan steken.
Ook als je ff de print moet draaien om te zien waar welk componentje zit o.i.d. is dat ding erg handig.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

bonzz.netninja

Niente baffi

tja ANTEX of WELLER. Beide hele goede merken imho. Ik zelf ben voor antex gegaan, want die had mijn elektroboer op voorraad, maar thuis hebben we een weller station. Kan niet zeggen dat de ene fijner is dat de andere

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Verwijderd

Topicstarter
bonzz.netninja schreef op zondag 27 maart 2005 @ 20:05:
tja ANTEX of WELLER. Beide hele goede merken imho. Ik zelf ben voor antex gegaan, want die had mijn elektroboer op voorraad, maar thuis hebben we een weller station. Kan niet zeggen dat de ene fijner is dat de andere
elektroboer heeft ook alleen die op voorraad!
dus morgen daar maar eventjes naartoe als hij open is

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:31
LOL, een tijdje geleden waren er hier nog tientallen Tweakers die Ersa aanraadden als goedkoper alternatief voor Weller. Dit advies heb ik toentertijd opgevolgd en ik kan zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn boutjes :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:35
Ik zweer heilig bij Vellemans digitale soldeerstation, ik had eerst het budget niet voor een weller soldeer station en ik ben toen na een lange tijd te hebben getwijfeld overgestapt op een Velleman :)

• rapture
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wormaap schreef op zondag 27 maart 2005 @ 20:37:
LOL, een tijdje geleden waren er hier nog tientallen Tweakers die Ersa aanraadden als goedkoper alternatief voor Weller. Dit advies heb ik toentertijd opgevolgd en ik kan zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn boutjes :)
Ersa zou kwalitatief evengoed moeten zijn, ik heb nog geen praktijkervaring ermee.

• systemfan
  • Laatst online: 23-09 13:23
ik gebruik voor alles mijn 50Watt EC2002 van Weller :)

The end may justify the means as long as there is something that justifies the end.

• mae-t.net
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 15:51:
Voor elektronika is 30W wel maximum, voor SMD-componenten is het te veel. Of het verder wat is weet ik niet.
Als je een goedkoop lor hebt, kan inderdaad de temperatuur te hoog worden bij meer dan 30W. Bij een wat betere bout zou ik niet lager gaan dan 50W, omdat je anders kans loopt dat je veel te lang zit te stoken om eens iets los te krijgen van een plek waar warmte afgevoerd wordt en daarmee dus juist dingen de vernieling inhelpt (loslatende printsporen, halfegeleiders die er geen zin meer in hebben).

[ Voor 11% gewijzigd door mae-t.net op 27-03-2005 22:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zit te twijfelen tussen deze 2:

ANTEX Soldeerbout 18W 230 V met longlifestift
Afbeeldingslocatie: http://radiocentrum.com/images/producten/cs18.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://radiocentrum.com/images/producten/hp30.jpg

qua prijs verschilt het bijna niets.
wie kan mij advies geven welke nou de beste koop is

groetjes mstr

• mae-t.net
  • Niet online
Nebuch schreef op zondag 27 maart 2005 @ 13:54:
Weller heeft speciale bouten voor elektronica. Mini 2000 heten ze geloof ik. Max 12w dus voor dat soort dingen genoeg en werken erg fijn. Stiften zijn te vervangen maar er zit standaard een 2mm stift in.
Heb em zelf ook en ben er prima tevreden over. Was geloof ik 20 euro ofzo.
Juist, ik heb er ook 2 van die versleten voor het fijnere werk. Voor het grovere werk had ik een 75W bout met een bijgevijlde punt die ik via een lichtdimmer voedde om vermogen (en daarmee de temperatuur) te regelen. Tegenwoordig heb ik een 50W Alecto soldeerstation, voorloper van o.a. de populair Solmon en HQ modellen, en een losse 25W bout uit dezelfde serie.

Over die Weller bout nog wel 1 opmerking: het eerste dat je moet doen is het miniatuurschroefje waarmee de punt vastzit vervangen door een normaal M3x5 boutje. Tegen de tijd dat je de punt wil vervangen kom je er anders achter dat je het schroefje in tweeen draait zonder dat het loskomt...

• mae-t.net
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2005 @ 22:07:
groetjes mstr
Als ik de constructie zo van de plaatjes afzie en dan het vermogen erbij denk, dan is die 18W afgekoeld zodra je het werkstuk aanraakt. Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt gaan doen, maar vrijwel zeker heb je van de 30W meer profijt.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb zelf een tweedehands Weller WECP-20 met LR-20 en LR-21 bout gekocht.
Het zijn hele fijne aparaten, en imho het prijsverschil met een simpele bout waard.
Vooral het assortiment op het gebied van punten, en de kwaliteit van het snoer is superieur tenopzichte van de meeste andere merken.

Op Marktplaats zijn deze stations redelijk betaalbaar, en op dit moment worden er erg veel aangeboden. Ik zou kijken of je wat meer geld er voor over hebt, en in dat geval eens goed rondkijken naar 2e hands bouten.

.. alleen je wil er wel een in goede staat. Die van mij was in doos etc, dus goed. Eentje die lang gebruikt is wil je liever niet.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

[afbeelding]

en

[afbeelding]

groetjes mstr
De gele! De gele!!! :Y)

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

[afbeelding]

en

[afbeelding]

groetjes mstr
Ook die gele...

Een punt die ver bij het handvat af zit soldeerd niet chill... vooral als je nooit een derde hand gebruikt...

MEt die Ersa boutjes heb ik ook gesoldeerd... WAT EEN GENOT :)... vooral die met de punt dichtbij het handvat... Weller 12 en 25 ook nix nis mee... en met mij €4,50 bou ook niet totdat hij uit elkaar knalde :)...

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Verwijderd

nu we het toch over solderen hebben, in 2006 moeten we overstappen op loodvrije tin (allthans, bedrijven moeten vanaf juli ofzo overstappen, maar wij moeten er natuurlijk ook aan geloven), krijg je dat nog wel gesmolten met een low power soldeerboutje? De smelttemperatuur gaat namelijk nogal omhoog. Lijkt me erg flauw als je nu een 15 watt boutje (ofzo) koopt en over een jaar of 2 heb je er niks meer aan omdat ie niet warm genoeg wordt.
Pagina: 1