Maxtor 250GB super traag

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:33
Een weekje geleden heb ik een nieuwe harde schijf gekocht voor mijn pc'tje..

Dit is een maxtor 250 gb ATA 16 mb chache.

Maar nu heb ik daar een probleem mee.
Mijn vermoeden was dat mijn harde schijf super traag was, omdat tijdens simpele programma's hij het niet meer trekken kon en dat me hele pc traag begon te lopen.

Nu heb ik even rond gezocht op Got, en ik heb diverse topics gevonden waarin allemaal dingen werden opgenoemd. Dit heb ik allemaal nagekeken. (zoals DMA, master/slave verhaal, enz)

Nu vond ik ook nog een programmatje wat je hd kon bekijken. hd tach was dit.
Nu heb ik dat eens laten lopen, en de uitkomst was al precies wat ik dacht:

mijn 80 gb hd:

Afbeeldingslocatie: http://img233.exs.cx/img233/2658/80gbhd0ms.jpg

Die loopt nog vrij normaal volgens mij..

Maar nu mijn 250 gb hd:

Afbeeldingslocatie: http://img233.exs.cx/img233/8095/250gbhd3gp.jpg

Mijn vraag is: Hoe kan dit?? en hoe kan ik die hd weer normaal laten lopen.

hd's zitten met 1 kabel aan elkaar vast (80 polige kabel heet dat volgens mij :)) dus niet 1 los en 1 aan cd-rom bijv. dus gewoon aan elkaar.

Beide hd's staan op DMA if available. En dat is er dus.. (primary(80 gb) op ultra dma mode 2 en 250 gb op ultra dma mode 5)

specs:

amd athlon XP 2800+
Asus A7V600 KT600
1024 mb ram DDR-400
1x maxtor 80gb (8mb chache) (master)(xp staat hier dus op)
1x maxtor 250 (16mb chache) (slave)
XP proffesional (sp 1+ alle broodnodige updates)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Staan de jumpers goed? Je kunt ze beide op cable select (CS) zetten, maar zelf zet ik ze altijd op Master of Slave. Master schijf aan het einde van de IDE kabel, de slave schijf in het midden.

In apparaatbeheer staat de schijf ingesteld als UDMA6 en niet op PIO-modus of iets dergelijks?

Laatste chipsetdrivers? Bios update?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is wat je zegt inderdaad ranzig traag :o

Is de 80polige kabel echt gezond? Geen pinnetjes krom op de HDD/mobo? En wat als je de HDD als single Master aan de andere IDE controller hangt? (om zo invloeden tussen HDD's uit te sluiten).

Om welke controller/mobo gaat het exact? De DM10 heeft compatibiliteitsproblemen met flink wat controllers, zie ook OM FAQ » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? » Compatibiliteit.
Goeiemiddag, laat maar, heeft alleen betrekking op de SATA versie.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 25-03-2005 12:29 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:34
IS het ook werkelijk een 80-aderige IDE-kabel?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

* PD2JK naar tweede bench
CPU utilization is 99% :o

Dat moet haast wel PIO-modus zijn of iets dergelijks dan...

[ Voor 32% gewijzigd door PD2JK op 25-03-2005 12:33 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Rexcore
Jumpers staan goed.. Bij de 80gb zit die op master. en bij de 250 gb geen jumper want dat is slave zegt ie.. :) (trouwens daar staat ook nog bij het schema van de jumpers : CS enabled... wat houd dat in?)

Master staat dus aan het eind van de IDE en slave aan het begin (midden)

En bij apparaatbeheer staat beide schijven op dma if available. Maar alleen de 80 gb heeft bij de device 0 ultra DMA mode 2 en bij Device 1 Pio mode staan.. en de 250 gb bij device 0 UDMA mode 5 en bij device 1 UDMA mode 5

Chipset drivers zijn geupdate en bios ook
zetje01 schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:30:
IS het ook werkelijk een 80-aderige IDE-kabel?
yep. heb ze niet zitten tellen.. maar het verschil tussen een 40 en een 80 zie ik dan nog net wel :P

[ Voor 21% gewijzigd door Rexcore op 25-03-2005 14:29 ]

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 19:17
check het cpu gebruik tijdens de bench van die 250 gb maar eens (zie plaatjes)

• Rexcore
heb het ook gezien ja. Daarom is die pc ook zo rete traag.. Maar hoe kan dat?? en hoe verhelp ik het?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-02 15:15
Staat ie in je BIOS wel op auto? Bij die screenshot zie ik dat de CPU voor 99% word belast en dat zou kunnen betekenen dat ie op PIO (?) staat. Dan gaat al je data via de CPU dus.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Rexcore
een screenshotje zegt vaak meer dan duizend woorden :)

Afbeeldingslocatie: http://img203.exs.cx/img203/9747/devicemanager5nx.jpg

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:55

Thandor

SilverStreak

Check de S.M.A.R.T. status eens. Dit kan met speedfan wel.
Het kan eventueel ook zijn dat de HDD stuk is, bv. het cache geheugen. Hoe je dit kunt testen weet ik niet.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Rexcore
Thandor schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:37:
Check de S.M.A.R.T. status eens. Dit kan met speedfan wel.
Het kan eventueel ook zijn dat de HDD stuk is, bv. het cache geheugen. Hoe je dit kunt testen weet ik niet.
check.. Preformance uitstekend, fitniss ook uitstekend

Verwijderd

Ik ga d'r maar vanuit dat je HDD's op primary zitten, en je maxtor device1 is. Enneh: die draait PIO... En dat is niet goed, dat valt te verhalen aan jumpering (ZEKER weten dat de 80GB staat gehardjumpered als master en de 250GB als slave? Zet ze anders beide op cable select). Ruil anders de kabels eens om. Ook al is de andere een 40aderige kabel, zou hij op z'n minst één vorm van DMA moeten aankunnen.

Chipsetdrivers, dat kan ook wel eens helpen.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Rexcore schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:36:
een screenshotje zegt vaak meer dan duizend woorden :)

[afbeelding]
Op het 2e plaatje zie ik toch echt PIO mode staan. Dat is zeker je 250 gig HD?

Anders moet je eens je primary channel weggooien in apparaatbeheer.. als je dan opnieuw boot moet het goed zijn (mits goede kabels, 80 pollig en bios alles goed ingesteld...)

Ik heb ook eens bij een dvd rom gehad dat er een pinnetje van een IDE kabel geen contact maakte met de dvd rom. Het pinnetje van de rom was nl te kort, toen ik voorzichtig met een tangetje eraan trok, kwam ie er verder uit (net zo ver als de rest dus) en weg probleem....

Kan natuurlijk alleen gebeuren als je je kabel er eens niet goed in hebt gestopt zoals ik :X

Ik zou trouwens zowiezo wel op die 250 gig een jumper zetten. Windows zegt wel dat die master is, maar hij is zo traag. Windows zegt wel meer dingen.... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Waypoint op 25-03-2005 12:44 ]

• Rexcore
hmm balen.. moet nu werken. dus kan straks weinig doen.. Maar zal het topic wel in de gaten houden vanaf me werk :o
Waypoint schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:42:
[...]

Op het 2e plaatje zie ik toch echt PIO mode staan. Dat is zeker je 250 gig HD?

Anders moet je eens je primary channel weggooien in apparaatbeheer.. als je dan opnieuw boot moet het goed zijn (mits goede kabels, 80 pollig en bios alles goed ingesteld...)

Ik heb ook eens bij een dvd rom gehad dat er een pinnetje van een IDE kabel geen contact maakte met de dvd rom. Het pinnetje van de rom was nl te kort, toen ik voorzichtig met een tangetje eraan trok, kwam ie er verder uit (net zo ver als de rest dus) en weg probleem....

Kan natuurlijk alleen gebeuren als je je kabel er eens niet goed in hebt gestopt zoals ik :X
Die tweede is mijn primary (dus mijn 80gb) maar die doet het gewoon goed..

[ Voor 79% gewijzigd door Rexcore op 25-03-2005 12:44 ]

• leuk_he
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Rexcore schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:32:
(trouwens daar staat ook nog bij het schema van de jumpers : CS enabled... wat houd dat in?)
Cable Select. ik zou beide schijven op cable select of beide schijven met master/ slave jumpers instellen.

zijn ze nu beide master? dat kan niet.

Heb je ook een 2e IDE adapter op je moderbord (==? type model) waar je hem eens op kunt aansluiten (effe zonder brander dus 8) ) .

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:25
nou wordt hier een aantal keer gevraagd of hij niet op pio mode staat, en dan zie ik op de screenshot pio mode? 8)7 of zie ik dat nou verkeerd?

hmz...

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat ook een 'beetje' vreemd is, is dat beide schijven UDMA6 ondersteunen. UDMA6 mag dan geen officiële standaard zijn, maar toch... En je moederbord ondersteund het ook.

UDMA5 en 3 zijn wel weer officiele standaarden, volgens JEDEC dacht ik.

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 25-03-2005 12:45 ]

Verwijderd

Rexcore schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:23:
hd's zitten met 1 kabel aan elkaar vast (80 polige kabel heet dat volgens mij :)) dus niet 1 los en 1 aan cd-rom bijv. dus gewoon aan elkaar.

Beide hd's staan op DMA if available. En dat is er dus.. (primary(80 gb) op ultra dma mode 2 en 250 gb op ultra dma mode 5)
Jumpers staan goed.. Bij de 80gb zit die op master. en bij de 250 gb geen jumper want dat is master zegt ie.. :) (trouwens daar staat ook nog bij het schema van de jumpers : CS enabled... wat houd dat in?)
CS is Cable Select. Het bovenstaande klopt toch niet met elkaar trouwens. Eerst zeg je dat ze op een IDE-controller zitten, daarna dat ze allebei op master staan. Ik neem aan dat de tweede slave moet zijn. Wat ik zou proberen is de HDD's op verschillende IDE controllers te hangen en dan nog is benchen.

Edit: Weer te laat

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 12:46 ]

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Jumpers staan goed.. Bij de 80gb zit die op master. en bij de 250 gb geen jumper want dat is master zegt ie.. :) (trouwens daar staat ook nog bij het schema van de jumpers : CS enabled... wat houd dat in?)
Euhm.. als ze op dezelfde kabel zitten, dan lijkt het me niet goed dat de één op master staat en de andere ook als master aangegeven wordt :?

Of kan ik gewoon niet lezen :? :P

Edit:
Ik zou dus dat CS (Cable Select) even niet gebruiken, maar gewoon handmatig de één Master en de ander Slave maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Laurenz op 25-03-2005 12:47 ]

Leave only footprints, take only memories

• Rexcore
sorry.. !! fout van mij :) wat ik dus bedoelde met dat zonder jumper.. is dat ie dan op slave staat :P

mijn fout!

• Rexcore
maar dat master / slave verhaal lijkt mij meer te maken hebben met de herkenning van de harde schijven.. toch?

En in dit geval gaat het om de snelheid van de 250 gb die zo dramatisch laag is.

maar dat master/slave dat staat wel goed. 80 gig op master 250 gig op slave

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verkeerde jumpersettings kunnen er ook toe leiden dat (een van) de HDD's niet correct worden benaderd. Maar dat is hier dus niet het geval. Hoe herkent de BIOS de 250GB? Tevens als zijnde UDMA5/6? Zo ja, dan ligt het aan Windows. Heb je geprobeerd de IDE controllers helemaal te verwijderen en na een reboot het boeltje opnieuw te laten detecteren :) Zie ook OM FAQ - Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

• Rexcore
Yep de bios ziet de 250GB perfect. Dus daar ligt het niet aan denk ik.

ik zal vanavond wel even de hele boel verwijderen en opnieuw installeren. bedankt voor de tip iig

• Rexcore
hmm.. alles dus ff opnieuw geinstalleerd maar helemaal niets!! :|

Ook ff nieuwe kabel gehaald.. Weer helemaal niets.
jumper op master/slave gedaan.. niets..
jumper op Cable select ook niets..

*zucht* En nu.. iemand nog ideeën?

• eigenwijsje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-09-2022
Wat ik zelf al meerdere malen bemerkt heb:

Je moet eens de pinnetjes van je ide aansluiting op de 250GIG schijf eens bekijken, ik heb al bij meerdere mensen gezien dat er 1 pinnetje, ik meen ergens in het midden naar achteren zat,( niet degene die er officieel niet zit ik meen die onderaan in het midden) komt misschien door eens onvoorzichtig die connector erop te drukken, maar ik haalde het pinnetje terug naar voren, en sloot de connector weer voorzichtig aan, toen werkte het ineens wel met de volle snelheid !!

het hoeft niet jou probleem te wezen, maar je zou eens kunnen kijken. Het heeft mij in elkgeval al meerdere malen hoofdpijn gekost, maar daar kijk ik momenteel toch eerst ff naar !!

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Ik had ook een zo'n maxtor en opeens sommige programma's traag. Toen deed ik een error scan met HD tune en bleek dat ie aardig beschadigd was (rode blokken), was niet te fixen met format of nieuwe partities dus ik heb 'm ge-rma'd. Dus probeer dat eens: http://www.hdtune.com/

[ Voor 19% gewijzigd door HENNESSY op 25-03-2005 22:45 ]

Developer

Verwijderd

Ik heb hier een 40GB maxtor met hetzelfde probleem. Ik heb hem in drie machines geprobeerd én in een externe USB2.0 case. CPU-load 100% bij lezen en traag als dikke stront in de winter.
Niks DMA, PIO, CS, master/slave of 80-aderige kabel, niks bad sectors. Gewoon defect. In mijn geval weg ermee, in jouw geval garantie.

Ik heb de data kunnen redden, al duurde het kopieren een nachtje. Vreemde was dat de schijf wel redelijk snel kon schrijven (ong.12MB/s), maar lezen ging enorm traag (0,4 à 1MB/s).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 23:05 ]

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-02 08:49
Wat je ook nog eens kunt doen is beide CD-Roms eraf halen, en beide harde schijven op een eigen kabel hangen (40-aderig maakt niet uit; je moet zeker boven die 3,5 MB/s uitkomen). Beide instellen op master.

Als je nu ziet dat de snelheid OK is, dan ligt het iig niet aan je harde schijf, maar aan een instelling of een brakke kabel.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:35
Misschien mis ik iets hoor, maar als ik naar de plaatsjes hierbove kijk staat je 250 GB disk toch echt op PIO-mode.

Je zegt zelf dat je 80 GB master is en de 250 GB slave, dus beide op dezelfde kabel. Dan zitten ze dus beide aan op primay IDE-kanaal en staat je 250 GB op PIO.

Aan je secondary IDE-kanaal hangen zo te zien een DVD/CD-speler en -brander, want die staan beide op UDMA2.

Wat je kunt proberen (maar dat is al een paar keer gezegd): in de Device Manager het complete primary IDE-kanaal weggooien. Als dat niet werkt desnoodse de hele IDE-controller weggooien. Als het goed is detecteert Windows deze na een boot opnieuw en schakelt weer UDMA-mode in.

Andere optie is om je 250 GB master te maken en de 80 GB slave...

[ Voor 9% gewijzigd door Mr Magic op 25-03-2005 23:20 ]

• Rexcore
Mr Magic schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 23:13:
Misschien mis ik iets hoor, maar als ik naar de plaatsjes hierbove kijk staat je 250 GB disk toch echt op PIO-mode.

Je zegt zelf dat je 80 GB master is en de 250 GB slave, dus beide op dezelfde kabel. Dan zitten ze dus beide aan op primay IDE-kanaal en staat je 250 GB op PIO.
Wat je ziet op het plaatje is links de secondary drive 250 gb en rechts de 80gb primary.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-02 07:08
Rexcore schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 00:46:
[...]
Wat je ziet op het plaatje is links de secondary drive 250 gb en rechts de 80gb primary.
Nee, je zegt zelf dat beide HD's op 1 kabel zitten. Je hebt 2 hd controllers, Primary en Secundary. Dit is iets heel anders dan master en slave. Je 80GB zit als master op de primary controller en je 250GB zit als slave op de primary controller. Je CD-ROM drives zitten op de secundary controller.
Even simpel gezegd: het linker plaatje geeft aan wat er op de 2e kabel zit en het rechterplaatje geeft aan wat er op de 1e kabel zit (je HD's dus). Aangeduid met device 0 (master) en device 1 (slave).

[ Voor 18% gewijzigd door Jimster op 26-03-2005 00:59 ]

• Rexcore
Jimster schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 00:57:
[...]

Nee, je zegt zelf dat beide HD's op 1 kabel zitten. Je hebt 2 hd controllers, Primary en Secundary. Dit is iets heel anders dan master en slave. Je 80GB zit als master op de primary controller en je 250GB zit als slave op de primary controller. Je CD-ROM drives zitten op de secundary controller.
Even simpel gezegd: het linker plaatje geeft aan wat er op de 2e kabel zit en het rechterplaatje geeft aan wat er op de 1e kabel zit (je HD's dus). Aangeduid met device 0 (master) en device 1 (slave).
ah ok. weer wat geleerd :)

Eens ff proberen wat je eerder poste.

MOOI! :)

Hij doet het eindelijk weer normaal. :) bedankt voor de tip!! hij loopt nu tenminste op volle kracht. Maar nu weer een ander probleem.. tijdens het installeren van de drivers voor hdc (?) geeft hij de melding : a problem has occured , cannot install drivers

iemand misschien een idee waar ik die dingen handmatig weg kan halen.. ? maxtor geeft iig weinig soeps op hun website

Maar hij loopt weer tenminste hoe hij moet zijn! :P

[ Voor 26% gewijzigd door Rexcore op 26-03-2005 01:18 ]

• leuk_he
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Rexcore schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 01:10:
[...]
Eens ff proberen wat je eerder poste.

MOOI! :)

Maar hij loopt weer tenminste hoe hij moet zijn! :P
Ik mis effe wat de oplosssing nou was. kun je dat hier nog effe bij posten? (jimster heeft in dit topic nog niet eerder gepost???). help je welllicht de volgende notg met een oplosssing

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Edit, de slaap hing nog in mijn ogen :O

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 11:42 ]

• Rexcore
Ok.. de oplossing :)

Wat dus mijn probleem was dat ik de secondary IDE channel aanzag voor mijn maxtor 250 gb
En daarvan heb ik dus ook op aanraden van BalusC de drivers van verwijderd. :) (dat waren dus de drivers van de cd-rom)

Maar nu kwam jimster met de uitleg over dat secondary en primary (en nu ik er over nadenk is het ook vrij logisch) Dus ik had de verkeerde drivers gedelete..
Dus primary ook gedelete, opnieuw opgestart en klaar is kees.. That's all.. :|

Alleen nu nog steeds die foutmelding dat hij de driver niet meer kan installeren.. (maar ze doen het wel gewoon goed.. beide schijven)

[ Voor 4% gewijzigd door Rexcore op 26-03-2005 12:10 ]

• tinus94
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05-2025
Ik heb exact dezelfde problemen als Rexcore. Ik krijg het echter niet opgelost. Pirmair en Secundair kanaal verwijderd in apparaatbeheer, maar geen resultaat.

Kan iemand het mij toch nog eens stap voor stap uitleggen?

Bedankt alvast!! _/-\o_

• Oxize
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-02 21:58

Oxize

Social Engineering Specialist

Toevallig niet Command Queuing aanstaan mits je een Nvidia Nforce Controller hebt? Kan op bepaalde systemen zeer traag werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxize op 30-06-2006 16:45 ]

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

Pagina: 1