Toon posts:

[XP]IRQ conflict tussen USB controller en Video card

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het opstarten zie je een mooi overzicht met de toegewezen IRQ's. Nu zie ik dat USB controller en de video card beide 10 gebruiken. Ik heb een AGP kaart dus die kan ik niet verplaatsen. De usb controller zit ook op mijn mobo dus kan ik ook niet verplaatsen.

Geprobeerde opties:
- Plug & play os staat op true in de bios.
- De optie om opnieuw de irq's toe te laten wijzen hielp niets. Alles bleef hetzelfde.
- Assign IRQ to USB controller staat ook op true. Als ik deze op false zet -> geen verschil.
- onboard sound is disabled.
- Windows eraf gegooid. Assign IRQ in bios aangezet. Geen verschil. (dus voor niks gefdiskt).

Windows zegt vrolijk dat er geen conflicten zijn. Ik geloof dat windows een mooi truukje uithaalt en IRQ's erbij verzint (IRQ 20 enzo)

Sla ik hier nu de plank zo erg mis? Ik krijg dat IRQ conflict er niet uit. Ik heb 3 usb controllers hardwarematig en juist die ene die ook fysiek aan poorten gekoppeld zit, geeft een conflict.

Zijn er nog opties die ik kan proberen?

Hardware:
Pentium 4 2.4 ghz
asus mobo met 3 onboard usb controllers
512 mb ram
asus Geforce ti 4200 128

Hoop dat iemand een optie heeft

Commodus

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Stottert het beeld tijdens het gamen? Werken USB apparaten niet?

Gedeelde IRQ's hoeven niet meteen een conflict te veroorzaken hoor. Twee PCI sloten naast elkaar delen bijvoorbeeld ook een IRQ#. :)

[ Voor 42% gewijzigd door PD2JK op 25-03-2005 12:09 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vooral met racegames waar het beeld egaal soepel moet gaan last van een beeld slow-down op een vaste interval van ongeveer een seconde. Dus iedere seconde zie ik het beeld heel even iets langzamer lopen.
Zelfs met een ouder spel als colin mcrae 3

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je het ook als je alle settings/details van het spel op het laagste zet?

Nieuwste chipset- en videodrivers?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

IRQ conflicten zijn tegenwoordig dankzij ACPI echt geen issue meer. Of je moet enorm ranzige drivers gebruiken. Ga eens na of er BIOS/driverupdates zijn voor jouw hardware :)

Zie ook PMG FAQ » Waarom staan alle devices op 1 IRQ? :)

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-08 20:52
BalusC schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:15:
IRQ conflicten zijn tegenwoordig dankzij ACPI echt geen issue meer. Of je moet enorm ranzige drivers gebruiken. Ga eens na of er BIOS/driverupdates zijn voor jouw hardware :)

Zie ook PMG FAQ » Waarom staan alle devices op 1 IRQ? :)
Staat ACPI toevallig disabled in de BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
De ACPI en pnpos staan aan

Ik heb de nieuwste chipset drivers in ider geval. maar dat zou toch niks uitmaken voor toewijzing van irq's?
drivers worden na bios init toch pas geladen?

Misschien een bios flash van mijn mobo. Nooit gedaan.
Dat zou misschien de boel opknappen

Commodus

Verwijderd

Topicstarter
Er is een verschil bij mij tussen wanneer mijn pc een spel niet aankan en de details dus omlaag moeten en dat interval slowdown. Ik heb (merk) dat niet bij alle spellen. Misschien is het er altijd wel, maar ligt het aan het type spel wat je speelt wil je dat merken. Bij racespellen merk ik het dus iritant veel.

Als ik met fraps de fps ga bekijken is het mooi 30 fps.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 12:43 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:31:
Ik heb de nieuwste chipset drivers in ider geval. maar dat zou toch niks uitmaken voor toewijzing van irq's?
Dat zeg ik ook niet :) Er kunnen drivers zijn die waardeloos met ACPI en gedeelde IRQ's omgaan. Waardoor je problemen in Windows kunt ondervinden.
drivers worden na bios init toch pas geladen?
Precies ;)
Misschien een bios flash van mijn mobo. Nooit gedaan.
Dat zou misschien de boel opknappen
Probeer in ieder geval ook verschillende/nieuwere videokaartdrivers, aangezien het voor de hand ligt dat het aan de combinatie games - videokaart ligt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de 66.83 van nvidia geinstalleerd. Ik zie nu ook dat er nieuwe drivers uit zijn. Kan ik proberen alleen weet ik niet of dat de beste drivers zijn voor mijn 4200 TI 128. Proberen kan altijd :)
Zit op werk en heb pauze dus kan niet ff snel probere thuis :)

BIOS flashen vind ik aardig riskant. Straks kan ik mijn pc weggooien omdat ik er niet meer in kom....
Pagina: 1