ADSL probleem wegens ISRA punt?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.054 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01-2025
HEELLPP!! Ik heb een tijdje geleden ADSL geinstalleerd in een HEEL oud huis. Het punt waar het telefoonnet het huis binnenkomt is zo oud dat het nog het huis binnenkomt in een loden pijp gevuld met teer. De draadjes zijn ook dusdanig oud dat als je ze vastpakt, dat het plastic(??) omhulsel op je vingers blijft plakken. Nou gingen er twee draadjes naar een verdeeldoosje die alles over het huis verspreiden...normaal dus. Mijn eerste ingeving was...installeer de splitter VOOR het verdeeldoosje. Dus ik heb netjes (met zo zo zo vreselijk veel tijd en moeite) die kleine verouderde rot draadjes in de goede volgorde in een RJ11 steentje proberen te proppen, lijkt gelukt te zijn...maar geen verbinding dus.Dat heb ik maar opgegeven en heb toen besloten om de splitter bij de dichtsbijzijnde telefoonaansluiting te installeren, woonkamer dus. Dat ging dus prima.

Nou begint het... ik had geen beltoon meer... :'(
Ik had die draadjes die zeg maar uit de grond komen van buiten gewoon weer aangesloten precies zoals ze waren. Maar geen toon. Na heel veel precisiewerk en pielen heb ik de draadjes zo tegen het verdeeldoosje kunnen leggen dat het weer contact maakte...maar..er moet dus geen briesje voorkomen in die kast want dan komt het gedoe weer los. De woonkamer telefoon doet het prima, maar boven hoor je veel ruis. ADSL doet het prima....ALS het het doet.
Het probleem is namelijk, je moet het modem 3 of 4 keer per dag aan/uit zetten omdat er dan opeens geen verbinding meer is.

Nou heb ik een aardig achtergrond gegeven over de bedrading omdat ik denk dat het daaraan ligt. Zou iemand (met verstand van electronica en telefonie) mij kunnen vertellen wat er misschien mis is en wat ik kan doen om dat probleem te fixen?

phew....dank voor het lezen :*)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je boven veel ruis hoort betekent dat dat die telefoon voor de splitter is aangesloten. Dat is dan ook de reden dat je vebinding wegvalt. Als je mazzel hebt is de aansluiting boven gewoon doorverbonden in de contactdoos beneden, dan kun je die doorverbinding makkelijk achter de splitter maken.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Dat je boven ruis hebt komt omdat daar de telefoons niet via de splitter lopen, je splitter zit nu achter het verdeeldoosje zeg je zelf. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn van het verbreken van de verbinding: zodra je de telefoon boven gebruikt kan ik me voorstellen dat de verbinding verbreekt.
De beste optie is toch de splitter op de juiste plaats te installeren, anders een splitter voor elke telefoon te installeren. Hier is pas nog een topic over geweest, ik zal het even opzoeken.

Deze dus: ADSL valt weg als er wordt gebeld, daarna weer goed!

[ Voor 10% gewijzigd door cowgirl op 25-03-2005 11:54 . Reden: Link toegevoegd ]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
die kleine verouderde rot draadjes in de goede volgorde in een RJ11 steentje proberen te proppen
welke "goede volgorde"? maakt volgens mij niets uit ;)

Als het nog kan zou ik proberen de twee draadjes (en evt. het tweede aderpaar alsje een tweede lijn gebruikt) in een kroonsteentje te stoppen en van daaruit een platte telefoonkabel verder die je wel makkelijk in een RJ11-stekkertje krijgt.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

kan je anders niet een nieuw begin doosje kopen bij de kpn shop?
Daar schroef je dan je draadjes in, en vanaf daar een kabeltje naar je splitter !

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom probeer je de aders die direkt van buiten komen (die verouderde dingen die bijna uitelkaar vallen) in vredesnaam direkt aan een RJ11 stekkertje te hangen? Gewoon een kroonsteentje ertussen en vanaf het kroonsteentje een kabel met een RJ11 aansluiting. Hetzelfde principe heb ik ook: ik heb dan een lasdop, maar daar heb ik gewoon de twee aders die ik nodig had verlengd (niet met een kroonsteentje, maar door gewoon de aders inelkaar te draaien) en dat gaat naar de RJ11 stekker toe. Werkt perfect. Telefoon is geen rocketscience.

Signatures zijn voor boomers.

• shnazzle
Wat ik niet snap is, er is dus een verdeeldoosje. Die neemt alles wat uit die rotte oude jaar-0 kabels komt en die split het over al de aansluitingen in het huis. Dus...zeg ik heb 4 aansluitingen, en adsl (en ook de splitter dus) zit alleen op de eerste, krijgen de andere drie niet gewoon wat uit de grond komt? Ik bedoel, de splitter zit alleen bij bij aansluiting 1.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Die krijgen inderdaad alle drie wat uit de grond komt: telefoon + adsl. En als je de link leest die ik gepost hebt, heb je ook gelezen dat splitter eigenlijk een verkeerde naam is en dat ding eigenlijk filter zou moeten heten (de adsl-splitter dus).

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Inderdaad, de adsl splitter maakt geen adsl verbinding. Het enige wat die splitter van kpn doet is de phone uitgang filteren, zodat je telefoontoestellen niet meer storen en andersom

Overigens, als je ISRA echt zo gaar is als je hier omschrijft, zou ik eens de storingsdienst van kpn bellen op 0800 0407 en even uitleggen hoe die eruit ziet en dat je er enorme problemen mee hebt om adsl op aan te sluiten omdat de aansluitingen zo gaar zijn.

Dan heb je gerede kans dat ze hem kosteloos vervangen. KPN is namelijk verantwoordelijk voor de lijn tot aan de ISRA, jij zelf voor je eigen stekkers, splitters, verdeeldoosjes en bekabeling. Maar dan moet de ISRA natuurlijk wel bruikbaar zijn, wat-ie bij jou niet klinkt als je alles goed omschrijft in je startpost...

[ Voor 61% gewijzigd door JvS op 25-03-2005 12:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• shnazzle
Dank, het is me allemaal een stuk duidelijker...zeker wat betreft de 'splitter'. Ik zal in ieder geval KPN bellen en zeggen dat die loden pijp met teer er toch ECHT uit moet. Dus ik had het wel bij het goede einde (splitter voor verdeelkastje) maar was technisch niet genoeg op de hoogte.

Andere vraag. Dus die splitter ga ik dus voor het verdeeldoosje installeren...maar het modem staat nu ergens anders en is aardig ingebouwd (kabels weggewerkt en zo). Wat was ook weer de maximale afstand tussen splitter en modem?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Er wordt aangeraden die verbinding zo kort mogelijk te houden en niet meer dan enkele meters (max 10 dacht ik) te maken, maar ik ken iemand die gewoon 30 meter telefoonsnoer er tussen heeft liggen en nog steeds de verbinding maximaal kan gebruiken (ADSL light abbo).

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

shnazzle schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 13:09:
Dank, het is me allemaal een stuk duidelijker...zeker wat betreft de 'splitter'. Ik zal in ieder geval KPN bellen en zeggen dat die loden pijp met teer er toch ECHT uit moet. Dus ik had het wel bij het goede einde (splitter voor verdeelkastje) maar was technisch niet genoeg op de hoogte.

Andere vraag. Dus die splitter ga ik dus voor het verdeeldoosje installeren...maar het modem staat nu ergens anders en is aardig ingebouwd (kabels weggewerkt en zo). Wat was ook weer de maximale afstand tussen splitter en modem?
Er zijn geen duidelijk maximale afstanden aan te geven, maar KPN hanteert 15 meter met UTP (10 meter met ronde telefoondraad) geloof ik. Daarboven is het, als het werkt, dan werkt het. Wat het vaak ook wel doet, maar dat wordt door KPN iig niet meer gegarandeerd (dat dat niet zaligmakend is lijkt me logisch :)).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Chemist schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 14:46:
Er wordt aangeraden die verbinding zo kort mogelijk te houden en niet meer dan enkele meters (max 10 dacht ik) te maken, maar ik ken iemand die gewoon 30 meter telefoonsnoer er tussen heeft liggen en nog steeds de verbinding maximaal kan gebruiken (ADSL light abbo).
Ik had in ons studentenhuis met 20meter platte kabel waarvan 2 aders voor adsl en 2 voor telefonie werden gebruikt geen enkel probleem met een 3,2mbit verbinding. Maar dat is compleet afhankelijk van de kwaliteit van je adsl signaal. KPN levert tot aan je ISRA een verbinding die met 2 x 1,5m kabel en een splitter gewoon goed moet zijn, alles daarboven kan theoretisch problemen opleveren, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn

• bjck
  • Laatst online: 03-01 20:09
nescafe schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 11:53:
[...]
welke "goede volgorde"? maakt volgens mij niets uit ;)

Als het nog kan zou ik proberen de twee draadjes (en evt. het tweede aderpaar alsje een tweede lijn gebruikt) in een kroonsteentje te stoppen en van daaruit een platte telefoonkabel verder die je wel makkelijk in een RJ11-stekkertje krijgt.
Wie adviseert er nu kroonsteentjes |:(
JvS schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:23:
Inderdaad, de adsl splitter maakt geen adsl verbinding. Het enige wat die splitter van kpn doet is de phone uitgang filteren, zodat je telefoontoestellen niet meer storen en andersom

Overigens, als je ISRA echt zo gaar is als je hier omschrijft, zou ik eens de storingsdienst van kpn bellen op 0800 0407 en even uitleggen hoe die eruit ziet en dat je er enorme problemen mee hebt om adsl op aan te sluiten omdat de aansluitingen zo gaar zijn.

Dan heb je gerede kans dat ze hem kosteloos vervangen. KPN is namelijk verantwoordelijk voor de lijn tot aan de ISRA, jij zelf voor je eigen stekkers, splitters, verdeeldoosjes en bekabeling. Maar dan moet de ISRA natuurlijk wel bruikbaar zijn, wat-ie bij jou niet klinkt als je alles goed omschrijft in je startpost...
Dit zou bijna letterlijk ook mijn advies zijn. Gewoon bellen en aangeven dat je een onwerkbaar ISRA hebt en moeite hebt met netjes aansluiten van je DSL verbinding.
JvS schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 14:57:
[...]

Ik had in ons studentenhuis met 20meter platte kabel waarvan 2 aders voor adsl en 2 voor telefonie werden gebruikt geen enkel probleem met een 3,2mbit verbinding. Maar dat is compleet afhankelijk van de kwaliteit van je adsl signaal. KPN levert tot aan je ISRA een verbinding die met 2 x 1,5m kabel en een splitter gewoon goed moet zijn, alles daarboven kan theoretisch problemen opleveren, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn
Kan goed gaan als je het netjes aansluit. Liever nog van dat installatiedraad gebruiken met massief koperen aders eignelijk dan. Alleen als de lijn naar je woning/pand al 'minder' of 'langer' is en je snelheid van je DSL verbinding ook hoog is is de kans dat het nare invloeden heeft groter natuurlijk. 't Kan werken, hoeft niet goed te gaan (ook soms op de langere termijn).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• nescafe
  • Nu online
bjck schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 16:27:
[...]

Wie adviseert er nu kroonsteentjes |:(
Welke moderator onderbouwt zijn mening nu niet?

Ik denk dat je dit gewoon zou kunnen proberen, of brengen kroonsteentjes nou zoveel signaalverlies met zich mee? KPN kun je altijd nog bellen, het netjes aanbrengen in een kroonsteentje en van daaruit met makkelijker kabels (om in een stekker te knijpen) verder werken vind ik iig een ruime verbetering t.o.v. twee draadjes in een RJ11-stekkertje proberen te prutsen.

• bjck
nescafe schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 21:55:
[...]
Welke moderator onderbouwt zijn mening nu niet?

Ik denk dat je dit gewoon zou kunnen proberen, of brengen kroonsteentjes nou zoveel signaalverlies met zich mee? KPN kun je altijd nog bellen, het netjes aanbrengen in een kroonsteentje en van daaruit met makkelijker kabels (om in een stekker te knijpen) verder werken vind ik iig een ruime verbetering t.o.v. twee draadjes in een RJ11-stekkertje proberen te prutsen.
Kroonsteentjes zijn voor electra, niet voor telecom doeleinde bedacht. Elke extra 'brug' in een aansluiting is in princiepe een stootpunt op een lijn en levert signaal verlies op. Maar of een kroonsteen nu vervelender is dan zeg 15 meter plat snoer wat handmatig gestript is aan een uiteinde dat naast een 220 snoer in een gaatje door het plafond is getrokken, tja. (kabels leg je, die trek je niet ivm interne beschadigingen).

Verwijderd

Houd er rekening mee dat als de aders van deze loden invoerkabel voorzien zijn van een laklaagje, deze moet je er wel eerst ff afkrabben voordat je er een stekkertje opknijpt.

Maar waarom niet de splitter na de verdeler en van daaruit weer verder monteren ??

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Omdat de verdeler wellicht naar andere telefoonlijnen verdeelt die dan niet via de splitter zijn aangesloten en dat kan lastig zijn als daar een toestel op zit.

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
Ik heb zelf ook een oud huis en het isra punt ligt in de kelder van me buurman.....
vandaar loopt een dun kabeltje (2 aders telefoon/2 aders voor deurbel van 30meter)naar boven waar een aansluitdoos is voor me telefoon.
van dat aansluitpunt loopt zo'n verlengkabel van 10m en daarna is de splitter aangesloten.
vanaf de splitter is het 5 m naar me pc en weer 15m naar m'n telefoons (3 stuks) in me huis..
Alles werkt zonder problemo's (p.s.ik heb ADSL-Light van HCCnet/KPN)
veel succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

JvS schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 16:14:
Omdat de verdeler wellicht naar andere telefoonlijnen verdeelt die dan niet via de splitter zijn aangesloten en dat kan lastig zijn als daar een toestel op zit.
Met de spullen uit het pakketje ( als de TS deze heeft ) is dat toch zo weer te fixxen.

• shnazzle
Probleem (mischien)...

Ik hoorde net van iemand dat als ik al zelf heb zitten pielen aan het ISRA punt (lees : invoerdraadje is gestript omdat isolatie op m'n vingers bleef plakken), dat KPN dan het werk niet meer kosteloos komt doen. Kan dit kloppen? Want in feite heb ik de staat van de bedrading niet veranderd.

• nescafe
  • Nu online
Als je het ISRA-kastje hebt geopend (het KPN-gedeelte) dan is het afsluitmechanise onherstelbaar beschadigd. Als dit nog heel is kan jij onmogelijk aan dat gedeelte van het ISRA-kastje zijn gekomen (dus waar de (gekleurde) KPN-kabel in vastzit).

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Er zijn geen duidelijk maximale afstanden aan te geven, maar KPN hanteert 15 meter met UTP (10 meter met ronde telefoondraad) geloof ik. Daarboven is het, als het werkt, dan werkt het. Wat het vaak ook wel doet, maar dat wordt door KPN iig niet meer gegarandeerd (dat dat niet zaligmakend is lijkt me logisch :)).
In principe kun je de bekabeling in je huis tot 110 meter met UTP Cat5 draad leggen zonder signaal verlies. Tenminste niet meer signaalverlies dan je al had bij binnenkomst op het ISRA punt.
Uiteraard moet je dan wel een goede krimptang gebruiken. Als je te hard knijpt verander je namelijk de elektrische waarde van het signaal. gebruik je de tang die bij het doehetzelfpakket zit, hou dan maximaal 30 meter aan. [ff off-topic] Om deze redenen mag ik op mijn werk ook geen kabels meer knijpen, en wordt dit door een cat6 gecertificeerd bedrijf gedaan [/ff off-topic]
UTPkabel voor Telefonie heet in de volksmond ook wel ISDN kabel. en is 4 draads.
Je kunt dit gewoon per meter kopen bij de Primafoon (Hebben ze op haspel).

[ Voor 8% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 01-04-2005 18:21 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
shnazzle schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 18:06:
Probleem (mischien)...

Ik hoorde net van iemand dat als ik al zelf heb zitten pielen aan het ISRA punt (lees : invoerdraadje is gestript omdat isolatie op m'n vingers bleef plakken), dat KPN dan het werk niet meer kosteloos komt doen. Kan dit kloppen? Want in feite heb ik de staat van de bedrading niet veranderd.
Gewoon vertellen dat het eraf viel toen je met je handen in je zak er naar keek.. ;)
Over het algemeen (hangt er vanaf wie je treft) is de storingsmonteur na een kop koffie een stuk vriendelijker en minder procedureel.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• shnazzle
Err..kastje?! :) Jongens het gaat hier dus om een lode pijp gevuld met teer en 9234092349032 draadjes...zo komt ie uit te grond, en vanaf daar gaan 2 van die vele draadjes naar het verdeeldoosje. :-) Geen kastje, doosje, of whatever (behalve dan de kast waar de dradenbundel in uitkomt :) )
Dus als ik het zo hoor, kunnen ze nooit claimen dat ik eraan heb gezeten...er is uberhaupt geen seal die gebroken kan worden >:) heheh

• bjck
shnazzle schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 20:00:
Err..kastje?! :) Jongens het gaat hier dus om een lode pijp gevuld met teer en 9234092349032 draadjes...zo komt ie uit te grond, en vanaf daar gaan 2 van die vele draadjes naar het verdeeldoosje. :-) Geen kastje, doosje, of whatever (behalve dan de kast waar de dradenbundel in uitkomt :) )
Dus als ik het zo hoor, kunnen ze nooit claimen dat ik eraan heb gezeten...er is uberhaupt geen seal die gebroken kan worden >:) heheh
En dan nog, als je er naar kijkt valt het ook uit-een ;)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Die kabel waar jij het over heb is volgens mij de dikkekabel waar meerdere ansluitingen op kunnen, dit is in iedergeval iets waar je NIET aan mag zitten van meneer KPN bij bedrijven komt deze dikke kabel meestal uit in een grote isra punt behuizing, bij thuisgebruikers in een kunstof of lode pijp waarna er een stuk UTP/Telefoonsnoer aanzit met hierop de 1e huisaansluiting.

Je moet dus eigenlijk de kabel die uit de die dikke lasdop komt afknippen en een varkenssnuit op zetten en dan daarop een stekker prikken met rj11 zodat die direct in je splitter kan, dit kan je eventueel voor de kant naar je in pandige aansluitingen ook doen. het klinkt niet logisch maar het is beter dan een kroonsteentje of een RJ11 connector want die is bijna niet op een harde telefoonkabel te knijpen omdat dan de pennen van de RJ11 connector scheef gaan en dus niet lekker contact maken.

ISRA DK -> Dundraadje -> Varkenssnuit -> Normale Telefoonstekker met RJ11 snoer -> Splitter -> Rj11 snoer naar een Varkenssnuit met RJ11 aansluiting -> Varkenssnuit doosje -> inhousetelefoonaansluitigen.

Er zijn overigens ook doosje waarop je normaal telefoonsnoer / UTP kan overlaten lopen naar een RJ11 connector.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Je mag overigens ook fotos online zetten mischien kunnen we er dan nog wat meer van maken 8)

• shnazzle
Varkenssnuit? Dikke draad? Hmm...weet niet of dit hetzelfde is... Hier even een simpele pic..

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deoudste/pic.JPG

Met Lijn 1 bedoel ik dus aansluiting 1, dat is de aansluiting van het telefooncontact beneden, en die telefoon doet het prima. De andere 2 aansluitingen hebben natuurlijk veel ruis...

maar zoals ik het in het plaatje heb staan, zo is die pijp met al die draadjes. Die rode en blauwe draden die hebben dus eigenlijk niet die kleur (vanaf die pijp) maar die heb ik zo gekleurd voor alle duidelijkheid. Al die andere 'zwarte' draadjes doen dus niks.

Wat is dat varkenssnuit ding en maakt zo'n ding het makkelijk om een RJ-11 erop te zetten?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een varkens snuit is een "muurstekker", dat ding dat hier linksonder in het plaatje staat:

Afbeeldingslocatie: http://www.kpnadsl.nl/support/gaw_html/eth/images/Afb-08.gif

Waar de fout zit is nu toch overduidelijk? Je splitst de lijn voor je in de splitter bent... Wat jij moet doen is eigenlijk zo simpel:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/dslaansl.gif

Of je laat dat grijze kastje er tussen zitten, en gebruikt EEN aderpaartje wat daar af komt om er een RJ11 op te zetten voor naar de splitter. Dat donkergrijze ding op mijn tekening mag zeker wel een kroonsteen zijn, telefoonsignaal gaat bij wijze van spreke nog wel door waslijn heen, dus maak je daar niet druk om :P.

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 04-04-2005 17:21 ]

• shnazzle
Cheers voor de mooie tekeningen :P ...maar zover was ik al. De manier waarop ik het getekend heb is de 'noodoplossing' zoals hij nu is..dus de splitter staat verkeerd, I know this. Het probleem is dat dat aller-onderste stukje vaar die twee draadje uit die pijp komen (rood+blauw), niet zo makkelijk te doen is als jij op je plaatje hebt getekend. Ik heb geprobeerd om het in een RJ11 stekkertje te doen, maar :

1. RJ-11 verwacht 4 draadje, dus waar moet ik die 2 in doen? :? kan ik misschien 2 'nep-draadjes' gebruiken als stuffing?
2. Die draadjes hebben geen isolatie meer, dus die krijg ik heel moeilijk vast in zo'n RJ-11je. Ik heb het geprobeerd met die RJ11, maar kreeg geen beltoon. Oplossing? En waar moet welke kleur draadje en zou iemand me mischien een handige manier uit kunnen leggen om dit zonder dwergvingers te kunnen doen.
3. Het is allemaal wel heel erg tricky spul, als ik het draadje per ongeluk onderaan kapot maak...dan ben in 100% screwed want de rest zit onder het teer. Met het gevaar dat KPN dan zegt dat ik de pleuris kan krijgen en dat het de moeder van m'n vriendin mucho veel geld kost om te repareren..door mij.

8)7

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Neem een standaard plat telefoonkabeltje met 2 RJ11 stekkertjes eraan, dan kun je meteen zien dat de aders in het midden zitten (als er maar 2 aders zijn) ;)
Knip dit kabeltje door en strip de aders aan, hopelijk kun je aan de kleuren zien waar wat zit.
De gestripte aders schroef je op het ISRA punt (rood en blauw in jouw tekening).
De rest spreekt voor zich en je had het zelf al uitgevonden geloof ik :P

Afbeeldingslocatie: http://www.adslforum.nl/images/overig/voorbeeld2_600.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-04-2005 20:12 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heb je nou uberhaupt al een keer met de telefonie storingsdienst gebeld om er eens over te praten?

• shnazzle
Nein...dacht ik vraag het even snel op GoT ... maar ik heb inmiddels genoeg info en ga het weer een keertje proberen.
Het moet wel lukken, zo niet, zal ik KPN bellen omdat ISRA punt te moderniseren. |:(

Trouwens... wil je nog een keer die oranje en witte draadje uitleggen (voor m'n eigen algemene kennis). Want dit heb ik namelijk nog nooit bij een ISRA punt gezien. ALleen rood en blauw.

[ Voor 32% gewijzigd door shnazzle op 05-04-2005 20:49 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

shnazzle schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 20:46:
Nein...dacht ik vraag het even snel op GoT ... maar ik heb inmiddels genoeg info en ga het weer een keertje proberen.
Het moet wel lukken, zo niet, zal ik KPN bellen omdat ISRA punt te moderniseren. |:(

Trouwens... wil je nog een keer die oranje en witte draadje uitleggen (voor m'n eigen algemene kennis). Want dit heb ik namelijk nog nooit bij een ISRA punt gezien. ALleen rood en blauw.
Als je een aansluitdoos als deze hebt, dan kun je alles aansluiten zoals vermeld.
Een telefoon gebruikt de bovenste 2 pinnen van de stekker, dus die waar wit en oranje aan zitten.

Wat ze hier doen is rood en blauw (vanaf ISRA) op de adsl-splitter aansluiten, de telefoonuitgang van de splitter zetten ze op wit en oranje.
Op deze doos kun je dus direct een telefoon aansluiten met een normale telefoonstekker ;)
De adsl uitgang van de splitter gaat uiteraard naar je adsl modem.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

oranje wit is gewoon een ander aderpaar, waar je eventueel een tweede telefoonlijn op aan kan vragen.

• shnazzle
hmm...dus stel er is gewoon een lijn, heb je die oranje/wit uberhaupt nodig? Want ik zou dus bij god niet weten welke van de 2 miljoen draadjes de oranje en de witte zijn. Sterker nog, zoals aangegeven op het plaatje van mij...alleen de blauwe en rode zijn daadwerkelijk verbonden aan het verdeeldoosje. En dan werkt alles. Uitgaande van dit feit ga ik ervan uit dat de oranje / wit alleen dus nodig zijn als je een 2de lijn hebt of zo. Maar... Ik het mooie (niet getekende) plaatje worden de witte en oranje draadjes WEL gebruikt...

Kortom.... Shnazzle is completely lost en weet zelf niet meer wat ie schrijft... 8)7 |:( 8)7 |:(

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

shnazzle schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 00:24:
Ik het mooie (niet getekende) plaatje worden de witte en oranje draadjes WEL gebruikt...
Nee man, in dat plaatje gebruiken ze gewoon een telefoonsnoertje (geen kpn lijn) waarvan ze het witte en oranje draadje gebruiken.

Jij hoeft je geen zorgen te maken om witte en oranje draadjes. Je weet op welke adres je telefoonsignaal zit (dat is gewoon 1 aderpaar, plus en min, meestal rood en blauw gebruikt door kpn), dat aderpaar moet op (de middelste twee aansluitpuntjes van ) de RJ11 stekker, die gaat de line van de splitter in en op de phone uitgang en dsl uitgang plug je de rest van je spul.

Dat plaatje wat daar staat, is er om je adsl signaal van je ISRA naar je splitter, terug naar je ISRA te krijgen (via het oranje witte kabelpaar), zodat je "gemakkelijker" je telefoontoestellen aan kan sluiten, als ik het zo inschat. Een beetje vage constructie naar mijn mening, maar zal in sommige gevallen handiger zijn. Wat het precies met deze aansluiting van doen heeft is me niet helemaal duidelijk.

Negeer oranje wit, concentreer je op het rood blauwe aderpaar (het aderpaar waar jouw telefoonsignaal op zit) en split die gewoon. Je zegt dat die aders gaar zijn, pak dan gewoon een kroonsteentje (jazeker, ondanks de |:( :P) en sluit daar die adertjes op aan, neem een nieuw stukje telefoondraad en sluit daarvan twee adertjes aan op de andere kant van die kroonsteen en maak aan het andere eind van die kabel een stekkertje. Rood en blauw, of andere kleuren die jij (van je eigen kabel) hebt gebruikt om het op die kroonsteen aan te sluiten, sluit je op de middelste twee aansluitpuntjes van die RJ11 aan.

Op dat RJ11 stekkertje heb jij dan gewoon telefoon én adsl signaal staan. Test dat door er een telefoon op aan te sluiten. Werkt die vervolgens, sluit dan datzelfde stekkerjte op de line van de splitter. Sluit op phone et een kort en werkend telefoonkabeltje een telefoontoestel aan. Die moet dan gewoon werken, zoniet dan werkt de splitter niet naar behoren. Op de DSL aansluiten zit dan het signaal voor je modem.

Het is echt zo simpel. Kom je er niet hier mee uit, bel dan in godsnaam gewoon die installatiehulp, daar zitten mensen die met jou je bekabeling door kunnen nemen en eventueel mensen langs kunnen laten komen!

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 08-04-2005 00:42 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oh, xcuse me, die foto gaf idd wel verwarring |:(

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/highend/voorbeeld2.jpg

Deze is een stuk kaler, hier sluit je de rode en blauwe ader van het ISRA punt op aan.
Als je een standaard plat telefoonsnoer met 2 telefoonstekkertjes eraan door knipt, kun je de rode en blauwe aders (iig de middelste 2 als de kleuren anders zijn) bij de rode en blauwe schroeven, desnoods doe je dit met kroonsteentjes als je niet zo'n aansluitdoos als op het plaatje hebt.
Het stekkertje van het platte telefoonsnoer gaat direct in de splitter.
Op de splitter kun je met weer een standaard telefoonkabeltje het adslmodem aansluiten.

Verwijderd

LOL als Data / Telecom monteur heeft deze draad me zo nu en dan wel wat lachneigingen bezorgt...

Varkenssnuitjes, dikke kabels, isra, adsl... leuk spul...

Probeer dit anders 's?

http://www.mxstream.nl/support/GAW_eth.html

De contacten in je kpn aansluit doos die je moet gebruiken voor je adsl aansluiting zijn A voor rood en B voor (daar staat als bruggetje dan ook de B voor) Blauw...

Wat betreft kabellengte van adsl filter tot pc, ik zou zeggen gebruik cat5e UTP/datakabel en het maakt in princiepe geen ruk uit hoe lang deze kabel is (bij een 10/100 netwerk moet je je pas zorgen gaan maken boven de 100 meter)

Al is het wel zo, hoe korter hoe beter...

Wat betreft je oude stamkabel (dat dikke ding dat uit de grond komt) gewoon KPN bellen en aangeven dat je met verouderde kabels zit die zorgen voor problemen met je adsl. Oude loodkabels worden zondermeer vervangen bij zulke problemen. Is een probleem waar wij ook vaak tegenaan lopen bij de aansluiting van Isra's, Inbraak of Branddetectie centrale's. Tot nu toe werden deze problemen altijd door kpn verholpen. (Kan even duren maar ja dan heb je wel wat)

Succes ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 14:35 ]

Pagina: 1