Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Laptop] Schroef tegen printplaat harde schijf. Kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb hier een Dell Latitude C510/C610 laptop liggen die ik onlangs uit elkaar heb proberen te halen. Nu wou ik deze dus weer in elkaar gaan zetten, maar heb dus een iets te lange schroef (die dus ergens anders hoorde) gebruikt voor de schroef die de harde schijf vastmaakt, die dus mooi tegen de printplaat is gekomen :X. Als ik de harde schijf aansluit wordt deze helemaal niet gedetecteerd. Wel hoor ik hem opspinnen. De schijf zelf lijkt dus gewoon goed te zijn. De BIOS vindt echter helemaal geen schijf.

Waarschijnlijk dat een plaatje e.e.a. verduidelijkt (rechtsboven onder de witte sticker):

Afbeeldingslocatie: http://82.161.68.55/hd.jpg

Is het mogelijk dit op één of andere manier weer goed te maken? Aangezien een nieuwe 179,00 euro kost hoor ik net...

Groeten,

Een wanhopige Tweaker ;).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 10:03 ]

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Aan de schade aan de print te zien, is dit met enig 'gepast' geweld gegaan. Het zou kunnen zijn dat er aan de andere kant van de print een spoortje is gebroken, of dat er een onderdeeltje los is geschoten.

Zou je misschien een macro foto kunnen maken van het beschadigde stukje?

Signature unavailable

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Waarschijnlijk is dit een multilayerPCB en dus niet te repareren. Je zou op zoek kunnen gaan naar iemand waarvan de disk zelf is gecrasht en daar de PCB van overzetten (volgens mij had ResetTim een dode Dell) of je zou Dell kunnen mailen wat een los printje kost (als ze die al verkopen).

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik zou zeggen printje erafschroeven en kijken hoe de andere kant eruit ziet. Misschien is alleen die via (dat kleine rondje) gemold, het zou wel te repareren moeten zijn. Kun je eens een close up scan maken van het beschadigde stukje (600dpi ofzo)?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:14
Gr0wLiThE schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 10:52:
Waarschijnlijk is dit een multilayerPCB en dus niet te repareren. Je zou op zoek kunnen gaan naar iemand waarvan de disk zelf is gecrasht en daar de PCB van overzetten (volgens mij had ResetTim een dode Dell) of je zou Dell kunnen mailen wat een los printje kost (als ze die al verkopen).
Dat werkte toch niet vanwege de calibratie data? :?

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 22:12
Pakjebakmeel schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 11:23:
[...]

Dat werkte toch niet vanwege de calibratie data? :?
als ze exact hetzelfde zijn zie ik geen problemen..

• Mickey68
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05-2021
Check anders ff op www.de-laptopper.nl, goedkopere laptopschijven met garantie (hadden een grote 'ombouworder' voor laptops, dus uit nieuwe laptop gehaald om groter schijven in te bouwen,de schijven verkopen ze veel goedkoper).

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
mm, voor zover ik kan zien is alleen de toplaag eraf, het groene spul wat die koperen banen isoleerd.
Daar gaat ie niet kapot van, ik dnek eerder dat hij kapot is gegeaan omdat hij aangezet is met de schroef daar.

En dat er dan verbinding is geweest tussen dat "grote vlak" en dat puntje linksonder.
In dat geval is het dus kortsluiting, en als ie het dan niet meer doet kan je lang zoeken...

• naftebakje
  • Laatst online: 23-11 08:43
Volgens mij is dit heel simpel te repareren, met wat handigheid.
Het koperen "gaatje" (een via) waarnaast die schroef heeft gekrast mag niet verbonden zijn met het koper onder die groene laag, heel waarschijnlijk is er een stukje koper dat toch contact geeft, ff wegkrassen met een mes en het zou kunnen opgelost zijn.
Voor zover ik zie zit je niet in onderliggende lagen, maar het is ook wel niet echt zichtbaar. Mss zoals al gezegd eens een foto van het beschadigde stukje alleen posten.

edit: zoals SA007 hierboven ook zegt.

[ Voor 29% gewijzigd door naftebakje op 25-03-2005 12:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier een foto van het beschadigde stuk :).

Afbeeldingslocatie: http://82.161.68.55/hd3.jpg

Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.

• naftebakje
Er is geen verbinding te zien tussen het kopervlak en de via, en je hebt niet dieper gekrast dan de bovenlaag zo te zien. Of heb je al eens over die plek gewreven, dan kan de kortsluiting al weg zijn.
Anders is er mss een componentje aan de onderzijde kapot, SMD condensatoren bijvoorbeeld zijn nogal gevoelig voor buiging van de printplaat.

[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 25-03-2005 12:28 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Op de foto is duidelijk te zien dat het grote deel van de pcb kontakt heeft gemaakt met het holnietje.
Meestal is het grote pcb vlak verbonden met aarde (de min dus). Het holnietje met een data lijn o.i.d of zelfs met de plus. In ieder geval is het zo, dat er behoorlijk kortsluiting is geweest en dat er ergens intern iets is uitgefikt. Als je niet aan een andere voor deze hd geschikte pcb kan komen, heb je een mooie en dure sleutelhanger.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

heb nog een dode dell laptop hier liggen met een dode 10GB hdd..

btw nieuwe hdd kost 75,= euro voor 40Gb

[edit]
onderkant van de print ziet er anders uit bij mij dan bij jou op de foto...

[ Voor 29% gewijzigd door ReseTTim op 25-03-2005 12:58 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Mickey68 schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 11:50:
Check anders ff op www.de-laptopper.nl, goedkopere laptopschijven met garantie (hadden een grote 'ombouworder' voor laptops, dus uit nieuwe laptop gehaald om groter schijven in te bouwen,de schijven verkopen ze veel goedkoper).
ik zie niks op de site staan hierover...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
ReseTTim schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:57:
heb nog een dode dell laptop hier liggen met een dode 10GB hdd..

btw nieuwe hdd kost 75,= euro voor 40Gb

[edit]
onderkant van de print ziet er anders uit bij mij dan bij jou op de foto...
offtopic:
Hoe d00d?

@TS, is de hdd aan geweest met de schroef die deze beschadiging heeft veroorzaakt tegen de print aan?

Zo ja, waarschijnlijk doorfikken, niet repareerbaar, of het punt hieronder
Zo Nee, waarschijnlijk componenten los, flinke loep pakken en kijken of je fysieke beschadiging hebt

Wat voor hdd was het btw?
Heb misschien een hdd hier liggen, lijkt er wel op, maar weet neit uitwat voor lappie ie komt.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

adapter aansluiting is van het moederboard afgebroken..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 17:50:
[...]

offtopic:
Hoe d00d?

@TS, is de hdd aan geweest met de schroef die deze beschadiging heeft veroorzaakt tegen de print aan?

Zo ja, waarschijnlijk doorfikken, niet repareerbaar, of het punt hieronder
Zo Nee, waarschijnlijk componenten los, flinke loep pakken en kijken of je fysieke beschadiging hebt

Wat voor hdd was het btw?
Heb misschien een hdd hier liggen, lijkt er wel op, maar weet neit uitwat voor lappie ie komt.
Ja, de harde schijf is aangeweest met de schroef er tegenaan. Het betreft een IBM Travelstar 4200RPM 20GB schijfje.

Eigenlijk is het een hopeloos geval dus?

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12
Denk dat ie dood is.... Heb zelf ook een dode HDD hier liggen, alles geprobeert, maar er valt niks aan te doen

Offtopic,
Ik zoek nog steeds een vervangende HDD voor mijn laptopmod, Iemand?? 500 mb is al genoeg..
*Is heel wanhopig :'( *

• Mickey68
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05-2021
Is mij vertelt door een vriendelijke telefoniste aldaar, met nadruk op 'er zit gewoon garantie op' !

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Mickey68 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 10:01:
Is mij vertelt door een vriendelijke telefoniste aldaar, met nadruk op 'er zit gewoon garantie op' !
is dit een reaktie op deze post?
j-w schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 15:30:
[...]

ik zie niks op de site staan hierover...

[ Voor 28% gewijzigd door j-w op 29-03-2005 10:09 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

ChristiaanW: kun je het printje van de schijf afschroeven zodat we de schade aan de andere kant kunnen bekijken?

Clokc -gunner-: jij bent wel flink aan het spammen (in het laptopmod topic dezelfde post), maar ik heb nog een hele dikke 1,26gb laptop schijf liggen. Ruilen voor een 512mb CompactFlash kaartje? mh, da's niet zo'n heel eerlijke ruil, verzin maar wat. Mail staat in mijn profiel.

[ Voor 60% gewijzigd door Cassettebandje op 29-03-2005 11:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:21:
Ok, hier een foto van het beschadigde stuk :).

[afbeelding]

Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.
Ik weet niet hoe handig jij met een soldeerboutje bent...
Maar verder kapotmaken kan je niet meer, dus je zou eens kunnen proberen om een druppeltje tin met de soldeerbout in het gaatje te deponeren en dan hopen dat ie dan weer overal goed contact maakt.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:51

Santford

FP PowerMod
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 11:15:
[...]

Ik weet niet hoe handig jij met een soldeerboutje bent...
Maar verder kapotmaken kan je niet meer, dus je zou eens kunnen proberen om een druppeltje tin met de soldeerbout in het gaatje te deponeren en dan hopen dat ie dan weer overal goed contact maakt.
Dat zou ik nog niet doen,

liever eerst een macro-foto of 600DPI scan van de andere kant van het PCB zodat we kunnen kijken of er door doorbuiging of kortsluiting componenten kapot zijn gegaan...

• naftebakje
Van een SMD condensator kan je het niet zien, maar bij het minste zijn ze al kapot door buiging.

Verwijderd

Rechtsboven in lijkt ook een gat te zitten, wasda? :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:11:
Rechtsboven in lijkt ook een gat te zitten, wasda? :?
watervaste stift

Verwijderd

nou je het zegt :( 8)7 |:(

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023

Jgsvuden

Hoi!

dit lijkt op een kapotte via, aan de print is zo geen schade te zien, maar als je hem eens losschroeft en pics post, en anders test je de hdd even in een andere laptop, als je die niet -> pech :P nee, maar miss even aan iemand vragen dan...

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Verwijderd

Is de hd aangeweest toen de schroef er zo tegen zat? had de schroef verbinding met een ijzeren deel van de laptop (lijkt me wel)? als dat het geval is en je ziet aan de andere kant geen losse componenten dan kan hij in de bak vrees ik

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
ReseTTim schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 04:24:
[...]

adapter aansluiting is van het moederboard afgebroken..
Daarmee mol je toch niet de hele laptop, gewoon openbouwen en repareren?

Je bent tweaker of je bent het niet he :P

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Het is niet dat er een jumpertje van de schijf is afgeschoten? O-)

Als je echt 120% tweaker bent dan zou je voorzichtig met een fijn schuurpapiertje de toplaag rond om de beschadiging kunnen wegschuren totdat je de printbanen duidelijk kan zien. Met wat heel fijn draad kan je dan wel de printbanen herstellen.
Maar dat is wel erg lastig en je moet uitkijken dat je geen kortsluiting maakt.

[ Voor 72% gewijzigd door -=bas=- op 30-03-2005 15:00 ]

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1