[DHCP] Router gebruiken als DHCP-Client

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
De situatie:
Een vriendin van me heeft een internetverbinding op haar studentenkamer. Iedere kamer heeft z'n eigen ethernetaansluiting en IP-adressen worden d.m.v. DHCP uitgedeeld (dus geen modem e.d., maar internet rechtstreeks uit de muur :) )
Nu wil zij ook draadloos kunnen werken en met een (draadloze) router tussen PC/laptop moet dat wel lukken lijkt me. Althans, dacht ik, maar vanwege DHCP kan dit misschien toch lastig worden.

Dus dit moet het worden:
Ethernetaansluiting met DHCP server -> Router; aan ene zijde (WAN-kant zeg maar) een DHCP-Client; aan andere kant (LAN-kant) WiFi/draad, evt. eigen DHCP-server -> PC (gewoon bekabeld) + laptop (WiFi)..

Dus in principe moeten laptop en PC internet delen; alleen de router moet een DHCP-client zijn terwijl die normaal gesproken een vast IP-adres hebben.
Vraag is: bestaan er routers die dit kunnen? Ik heb zelf zo'n Siemens Gateway-achtig ding en daar moet ik toch gewoon een IP-adres invullen voor de WAN-kant.
Of kan het gewoon met alle routers en zie ik iets over het hoofd?

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:35
Ik weet niet of ik nu complete onzin ga zeggen maar hier komt ie:
Volgens mij kan je de router zelfs gewoon met de Wan poort op de wandcontactdoos aansluiten. Zorg er dan voor dat het wan gedeelte ingesteld staat om automatisch een IP toegewezen te krijgen.

Het signaal dat uit de muur komt wordt dan als het ware gezien als het signaal dat direct van een ISP komt (nu zal dat waarschijnlijk van een andere router of iets dergelijks in het gebouw komen), zo zou het moeten werken. Ik heb hier thuis ook wel eens meerdere routers op die manier op elkaar aangesloten om te testen en dat zonder enige problemen.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
thoomie schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:15:
Ik weet niet of ik nu complete onzin ga zeggen maar hier komt ie:
Volgens mij kan je de router zelfs gewoon met de Wan poort op de wandcontactdoos aansluiten. Zorg er dan voor dat het wan gedeelte ingesteld staat om automatisch een IP toegewezen te krijgen.
Mja, dat is dus het "probleem" een beetje. Ik heb zelf een Siemens-gateway (nu overigens ingesteld als een Bridge, dus eigenlijk alleen Switch met WiFi; ben passwords kwijt voor het inloggen, dus dat doet mijn modem braaf zelf).
En bij die gateway kon ik die optie (automatisch IP-adres verkrijgen) niet vinden.

Ik zag bij MyCom dat de Asus WL-500G in de aanbieding was.. Die is vrij uitgebreid (kan ze ook direct printen) dus als die het kan, vind ik het ook prima.

Verwijderd

Alle routers die ik heb geïnstalleerd (cisco en een stuk of 3 el-cheapo's) konden allemaal aan de wan kant automatisch een ip-adres verkrijgen. Volgens mij kun je op de site van de fabrikanten dit wel vinden.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Inderdaad.. even wat verder gezocht en die Asus kan het wel, volgens mij (voor zover ik de screenshots kan lezen).
Wel gek, want die Siemens van mij heeft er meer problemen mee, dacht ik.

Dat wordt weer een makkie, dus..
Bedankt iig.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

De mijne krijgt ook automatisch een ip-adres en deelt via de dhcp server ervoor ook weer automatische ip-adressen naar draadloze apparaten uit. Heb een e-tech ap kan hem niet vinden @ e-tech.nu, enige jammere is eraan dat hij niet webbased in te stellen is.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Thijmen schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 10:01:
De mijne krijgt ook automatisch een ip-adres en deelt via de dhcp server ervoor ook weer automatische ip-adressen naar draadloze apparaten uit. Heb een e-tech ap kan hem niet vinden @ e-tech.nu, enige jammere is eraan dat hij niet webbased in te stellen is.
Okee, het moet dus geen probleem zijn. Volgens mij moet dat ook wel, aangezien Cable-modems het liefst ook automatisch doen (athans, dat leek de handleiding van de Asus me doen geloven)..

Het is het proberen waard, maargoed.. als tweaker zijnde, moet ik het er wel simpel uit laten zien, als ik het bij haar installeer :*) .

Zo, heb ik eindelijk ook mijn achteraf redelijk nutteloze post >:)

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Zorg er wel voor dat mac filtering aanstaat, anders gaat heel het gebouw via haar verbinding surfen...

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
yoshi_rules schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 10:41:
Zorg er wel voor dat mac filtering aanstaat, anders gaat heel het gebouw via haar verbinding surfen...
Uiteraard... en WEP/WPA.. als haar wat oudere PC dat ondersteunt.
Deed ik vroeger ook bij mijn collega's standaard.. Die 3COM daar liet zichzelf niet zien aan onbekende MAC-adressen.
Kwam er weer iemand binnen: -er is toch WiFi hier? -Ja.. -Ik zie 'm niet :? -Ja, even wachten..
Klikkerdeklik... -Nu wel...
(Ik was WiFi-beheerder; de systeembeheerder wilde er niet zoveel van weten...)

• Yoshi|IA2
MrSleeves schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 10:55:
[...]

Uiteraard... en WEP/WPA.. als haar wat oudere PC dat ondersteunt.
Deed ik vroeger ook bij mijn collega's standaard.. Die 3COM daar liet zichzelf niet zien aan onbekende MAC-adressen.
Kwam er weer iemand binnen: -er is toch WiFi hier? -Ja.. -Ik zie 'm niet :? -Ja, even wachten..
Klikkerdeklik... -Nu wel...
(Ik was WiFi-beheerder; de systeembeheerder wilde er niet zoveel van weten...)
Ik snap nou niet hoe je een wifi station kunt instellen dat hij zich niet laat zien aan bepaalde mac adressen. Tis toch niet dat je de radiogolven zo kunt sturen dat ze bij MAC1 aankomen en bij MAC2 niet. Het enige dat je kan doen om je wifi netwerk "onzichtbaar" te maken is toch de session id broadcasting afzetten?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
yoshi_rules schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 11:07:
[...]

Ik snap nou niet hoe je een wifi station kunt instellen dat hij zich niet laat zien aan bepaalde mac adressen. Tis toch niet dat je de radiogolven zo kunt sturen dat ze bij MAC1 aankomen en bij MAC2 niet. Het enige dat je kan doen om je wifi netwerk "onzichtbaar" te maken is toch de session id broadcasting afzetten?
Je kan de SSID ook verbergen.. maargoed, het werkte wel zo. Ze zagen niks totdat ik het MAC-adres opgaf. En echt instantly.

Waarschijnlijk broadcast je WiFi-kaart met de vraag of alle AP's willen reageren. En die 3COM ziet een "onbekend" MAC-adres en reageert gewoon niet. Zoiets, misschien?

Verwijderd

Heb zelf ook zo'n 3COM accesspoint waar jij het over hebt, maar dat is gewoon de optie: MAC Filtering. Wat je dus krijgt is dat wanneer je een verbinding probeert op te zetten, afgezien of deze WPA/WEB encryptie heeft, eerst dat MAC adres van je wifi kaart geapproved moet worden op het accesspoint voordat er verder gebabbeld kan worden.

De 2e optie is SSID broadcasting die aan/uit gezet kan worden om zo het SSID "onzichtbaar" te maken.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:14:
Heb zelf ook zo'n 3COM accesspoint waar jij het over hebt, maar dat is gewoon de optie: MAC Filtering. Wat je dus krijgt is dat wanneer je een verbinding probeert op te zetten, afgezien of deze WPA/WEB encryptie heeft, eerst dat MAC adres van je wifi kaart geapproved moet worden op het accesspoint voordat er verder gebabbeld kan worden.

De 2e optie is SSID broadcasting die aan/uit gezet kan worden om zo het SSID "onzichtbaar" te maken.
Ja, dat bedoelde ik ook..
Maar misschien dat die MAC-filtering een verkapt SSID gebruikt om de AP voor onbekende MAC-adressen te verbergen.

AP was onzichtbaar, totdat het MAC-adres was goedgekeurd.

• Yoshi|IA2
MrSleeves schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 11:22:
[...]

Je kan de SSID ook verbergen.. maargoed, het werkte wel zo. Ze zagen niks totdat ik het MAC-adres opgaf. En echt instantly.

Waarschijnlijk broadcast je WiFi-kaart met de vraag of alle AP's willen reageren. En die 3COM ziet een "onbekend" MAC-adres en reageert gewoon niet. Zoiets, misschien?
Ja, maar als de router dan reageert als een "approved" wifi kaartje vraagt om te reageren, zien alle wifi kaartjes binnen bereik het antwoord van het de router. Dus dan zien op dat moment de niet-approved de router wel...

Verwijderd

Je moet zeker niet invullen dat je automatisch IP adres verkrijgt. Het probleem is dan dat je in principe alle beschikbare adressen toegewezen kunt krijgen. Het kan dan dus voorkomen dat je zit te internetten op het IP adres van je buren. De provider vindt dat niet leuk en trapt je van het internet af. Dat is mij ook overkomen nl.
Je moet gewoon de instellingen die nu in de computer staan overnemen en instellen in de router, dus met een vast IP adres.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 15:34:
Je moet zeker niet invullen dat je automatisch IP adres verkrijgt. Het probleem is dan dat je in principe alle beschikbare adressen toegewezen kunt krijgen. Het kan dan dus voorkomen dat je zit te internetten op het IP adres van je buren. De provider vindt dat niet leuk en trapt je van het internet af. Dat is mij ook overkomen nl.
Je moet gewoon de instellingen die nu in de computer staan overnemen en instellen in de router, dus met een vast IP adres.
De instellingen van de computer: Automatisch IP-adres verkrijgen....
(Anders was er natuurlijk geen probleem geweest he ;) )

Het is geen internet over de kabel of ADSL; althans ik weet niet waar het uiteindelijk op uit komt.
Het is internet kant-en-klaar uit muur zeg maar. Gewoon ethernet uit de muur. Er ligt gewoon een netwerk en daar betaal je een vast bedrag per kamer voor (ofzo).

Ik weet niet precies hoe het zit, maar prik gewoon die router tussen "muur" en pc en neem de instellingen over van de PC.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
*schop*

Ikke dus gisteren even die router "installeren".. nou, dat was dus weer een beetje jammer..
Ik had dat ding zo ingesteld dat'ie alles automatisch ontving (aangezien dat ook de instelling was van de PC waar ik de router tussenplantte) en automatisch IP-adressen uitdeelde (DHCP dus, standaard netwerk 192.168.1.*)...
Goed, PC aan.. ding krijgt IP-adres, kan de router zien, maaarrr.. geen internet.. :(
Ik zoeken; vinkje van proxy stond aan. Zou dat er wat mee te maken hebben?
Zonder router had ik wel internet en dat vinkje maakte dus niet uit (er stond ook niks ingevuld).

Maargoed, dat werkte dus allemaal niet. Wat me wel opviel is dat de adressen die de internetverbinding gaf ergens in een 82.x.x.x zat (DNS, gateway enzo zaten op 82.x.x.1).

Uiteindelijk kreeg ik het dus absoluut niet aan de praat, terwijl alles op automatisch uitdelen stond. De DHCP heb ik qua gateway en DNS, het adres van de router (192.168.1.1) geprobeerd alswel die van de verbinding zelf (82.x.x.1). Maakte ook niks uit.

Uiteindelijk heb dat ding op AP-mode gezet. Dat houdt in dat dat ding gewoon een (draadloze) switch is; jammer genoeg issie dan ook niet meer te bereiken (geen reactie op 192.168.1.1, ook al geef ik een PC handmatig een adres in die reeks); dus dat was nog lastig om een MAC-filterlijst in te vullen..
Maargoed, op AP-mode krijg ik wel overal internet alleen krijgen alle PC's IP-adressen van de oorspronkelijke verbinding (82.x.x.x dus) en dat wilde ik eigenlijk niet.

Beetje jammer dus allemaal. En ik kan daar dus niet tegen. Ik wil gewoon weten waarom het niet werkt.. |:(
Overigens waren de 82.x.x.x-adressen gewoon met een 255.255.255.0-masker; weet alleen het tweede en derde getal niet uit mijn hoofd. Het waren in ieder geval geen vrijgegeven, lokale adressen viel me op.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12 16:50
Volgens mij kun je makkelijker een WAP gebruiken, een Wireless Accesspoint.. Dat werkt een stuk makkelijker als een router en aangezien je de router dan toch niet gebruikt om te routeren maar alleen vanwege de draadloze netwerk-mogelijkheden.

Verwijderd

MrSleeves schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 09:04:

[...]

Maargoed, dat werkte dus allemaal niet. Wat me wel opviel is dat de adressen die de internetverbinding gaf ergens in een 82.x.x.x zat (DNS, gateway enzo zaten op 82.x.x.1).

Uiteindelijk kreeg ik het dus absoluut niet aan de praat, terwijl alles op automatisch uitdelen stond. De DHCP heb ik qua gateway en DNS, het adres van de router (192.168.1.1) geprobeerd alswel die van de verbinding zelf (82.x.x.1). Maakte ook niks uit.

[...]

Overigens waren de 82.x.x.x-adressen gewoon met een 255.255.255.0-masker; weet alleen het tweede en derde getal niet uit mijn hoofd. Het waren in ieder geval geen vrijgegeven, lokale adressen viel me op.
Heb je al geprobeerd:
- IP-adres en subnet op automatisch verkrijgen
- Als gateway het adres van je routertje (dus 192.168.1.1)
- Als DNS het adres uit de 82.x.x.x-range wat de PC normaal automatisch krijgt als DNS. Of je gaat nog een stapje verder en pakt bijvoorbeeld het IP-adres van de DNS-server van je provider, in plaats van de DNS-requests door je routers te laten forwarden.

Het zou namelijk gewoon moeten werken.
Sierra-NL schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 09:11:
Volgens mij kun je makkelijker een WAP gebruiken, een Wireless Accesspoint.. Dat werkt een stuk makkelijker als een router en aangezien je de router dan toch niet gebruikt om te routeren maar alleen vanwege de draadloze netwerk-mogelijkheden.
De TS wil de PC's van zijn vriendin in een "eigen" netwerk zetten. Hij wil dus bewust geen AP, maar een gateway gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 09:40 ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Sierra-NL schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 09:11:
Ja, grappig.. maar het dus niet de bedoeling om de router als AP te laten werken. Dat was het enige waardoor ik het internet aan de gang kreeg..
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 09:37:
[...]

Heb je al geprobeerd:
- IP-adres en subnet op automatisch verkrijgen
- Als gateway het adres van je routertje (dus 192.168.1.1)
- Als DNS het adres uit de 82.x.x.x-range wat de PC normaal automatisch krijgt als DNS. Of je gaat nog een stapje verder en pakt bijvoorbeeld het IP-adres van de DNS-server van je provider, in plaats van de DNS-requests door je routers te laten forwarden.

Het zou namelijk gewoon moeten werken.
Eerste drie ja, laatste nee, dus.. :(
Ik snapte er ook niks van.
Ik heb eigenlijk gewoon de instellingen van de PC overgenomen (alles automatisch verkrijgen dus). En vervolgens de DHCP ingesteld op afgeven van adressen en daarbij ongeveer alle gateway/DNS-combinaties die ik kon verzinnen ingevuld.
[...]

De TS wil de PC's van zijn vriendin in een "eigen" netwerk zetten. Hij wil dus bewust geen AP, maar een gateway gebruiken.
Inderdaad..

[ Voor 10% gewijzigd door MrSleeves op 29-03-2005 09:53 ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Oja, ik zat even wat te bedenken..

Die Asus kan je als het om draadloze verbindingen gaat, instellen om alleen signalen van andere AP's te laten ontvangen, of alleen van "gebruikers" (zeg maar), of een combinatie van beiden.
Kan het zijn dat de switch/router (waarschijnlijk de aansluiting aan het einde van de lijn die uit de muur komt) ook zo'n instelling heeft. Dat deze dus alleen een PC's accepteert (en per ongeluk ook een switch, maar geen router)?
Het lijkt me sterk aangezien het gewoon signaal is en een router niet een "extra" signaal doorstuurt.. of wel?

Pagina: 1