Toon posts:

Nieuw moederbord, zelfde overhitting van cpu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gister een nieuw mobo gekocht, Asus A7V8X-X, maar hij loopt vast door de hitte van mijn Cpu (en northbridge)

Mijn syteem is: Asus A7V8X-X, amd XP 2400, 512 mb DDR noname ram, codecom 350watt voeding.

Ik heb mijn cpu gestresst met BurnK7 en mijn systeem gemonitord met MBM. MBM gaf een waarschuwing toen mijn cpu meer dan 70 graden bereikte en in mijn bios stond zelfs 87 graden. De northbridge was zo heet geworden dat je hem gewoon niet meer kon aanraken, ook niet voor 5 seconden ofzo. De northbridge is eigelijk al de gehele tijd te heet om aan te raken, ook zonder stress.

Met mijn vorige moederbord, ECS L7S7A2, had ik hetzelde probleem. Die had ik daarom omlaag geklokt naar 115 fsb en werkte hierna zonder problemen (behalve wederom een erg hete northbridge).

Mijn syteem verder: Asus A7V8X-X, amd XP 2400, 512 mb DDR noname ram, codecom 350watt voeding.

Ik heb de videokaart inmiddels 2 keer vervangen dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk zelf aan de voeding, aangezien ik er bij twee verschillende moederborden last van had. Heeft iemand een idee?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:12

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waarom begin je bij het mobo zit je koeler er goed op koelpasta in orde.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:23
Misschien een stomme opmerking, maar heb je de koeler/fan van je CPU ook vervangen?
Denk dat dat het eerste is waar je naar moet kijken.

Limbids

Verwijderd

Topicstarter
Het is de orginele fan van amd en ik heb geen koelpasta tussen de cpu en de passieve koeler. Maar aangezien mijn Northbridge ook enorm heet wordt dacht ik dat dat niet het probleem kon zijn. Of kan de cpu bij de hitte 'doorgeven' aan de northbridge ?

Verwijderd

Topicstarter
De fan is niet vervangen trouwens :)

• TrailBlazer
  • Laatst online: 18:12

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ehm geen koelpasta tussen cpu en het koper/ijzer blok dat lijkt me niet goed
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 08:14: Of kan de cpu bij de hitte 'doorgeven' aan de northbridge ?
:? :?

[ Voor 54% gewijzigd door TrailBlazer op 25-03-2005 08:19 ]

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je geeft net zelf al aan dat MBM aangaf dat je CPU 70 graden werd, en dat het BIOS zelfs een temperatuur van 87 graden aangaf. Dat is veel te hoog voor een 2400+.
Ik heb er hier 2 in een servertje zitten, die worden gestressed amper 60 graden en zelfs dat vind ik al aan de warme kant. Zou zeker eens kijken voor een andere, betere CPU koeler.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:04

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik zou éérst eens beginnen met wél koelpasta gebruiken. Als je dit niet gebruikt kan je processor z'n warmte niet goed doorgeven aan het koelblok! Daarbij is het handig om naar de caseflow in je systeem te kijken, want als ik het zo hoor is die niet optimaal.
Op zich een oplossing die niet veel geld hoeft te kosten, het heeft je meer geld gekost om al je onderdelen te vervangen.
Verder is dit faq-werk / zoekvraag, dus leeft je uit in de search! ;)

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips tot zo ver. Alleen vraag ik me toch af hoe de northbridge zo extreem heet kan worden, de kast staat open trouwens.

Ik neem aan dat het toevoegen van koelpasta of eventueel een nieuwe koeling dat probleem niet wegneemt. Of bestaat er een relatie tussen de temp van de cpu en de temp van het moederbord ? (dit heb ik overigens niet teruggevonden met de search)

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Die wordt zo warm omdat:

-Geen airflow
-Hete lucht van proc blaast eroverheen

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Bertus schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 16:51:
Die wordt zo warm omdat:

-Geen airflow
-Hete lucht van proc blaast eroverheen
dat laatste kan dus weer niet omdat hij geen koelpasta tussen z'n heatsink en proc heeft.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Om te beginnen zou ik idd eerst de HSF eens fatsoenlijk met een thermal interface bevestigen. Kijk tevens naar de airflow in je bak, je onderdelen moeten de warmte natuurlijk wel kwijt kunnen. Overigens kunnen 'northbrigde' chips behoorlijk warm worden :) En het wel of niet kunnen aanraken v.d. chip zegt lang niet alles; de ene brandt z'n vingers al bij b.v. 40 graden (zoals ik :X ) en de ander vindt iets pas warm bij 60 C.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem lijkt een beetje opgelost te zijn. Ik heb de koeling (passief+fan) vervangen met een oude koeling die ik nog had liggen en hij blijft nu rond de 60 hangen met burnk7 gemonitort met mbm. Nog steeds vrij hoog maar het blijkt dus toch aan de koeling te liggen.

Het nieuwe moederbord heb ik trouwens gekocht omdat mijn vorige steeds meer gebreken ging vertonen, niet alleen om het hitte probleem :)

Bedankt voor de tips.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Kan het zijn dat er silver koelpasta op de CPU zit, en deze toevallig een brugje maakt.....
maak de CPU (vooral om de core) goed schoon en probeer het dan nog eens

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Een brugje dat zorgt voor hoge temperaturen, dat is een nieuwe.
Pagina: 1