[PHP] Een afbeeldingsgallerij maken voor op het web

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel een afbeeldingsgalerij voor op het web aan het ontwikkelen. Althans, dat probeer ik. Ik heb een MySQL database opgezet met een tabel voor de afbeeldingen. Daarin staan 2 velden: een link naar een thumbnail een link naar het bijbehorende grote plaatje. Middels een PHP scriptje in frame 1 achterhaal ik alle thumbnails en plaats ik die in een tabel. Iedere thumbnail is meteen een hyperlink naar het grote plaatje, wat in frame 2 moet verschijnen. Nu weet ik dat je met HTML op de een of andere manier variabelen door kunt sturen, maar ik kan maar niet uitdokteren hoe.

Het gaat dus als volgt werken:
1. klik op een plaatje in de galerij
2. de galerij geeft een bepaalde variabele door aan een html bestand verantwoordelijk voor de grote weergave
3. grote weergave wordt ververst (jscriptje oid) en het grote plaatje wordt in frame 2 getoond

Hoe speel ik zoiets klaar? Nee, Google heeft me niet echt verder kunnen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Gewoon met de $_GET-array? :?

Overigens kun je beter ook een id-veld opnemen, dat geeft mooiere linkjes.

[ Voor 61% gewijzigd door NMe op 24-03-2005 23:45 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<a href="grootplaatje.html?plaatjenummer=5">zo misschien</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:54
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:42:
Ik ben momenteel een afbeeldingsgalerij voor op het web aan het ontwikkelen. Althans, dat probeer ik. Ik heb een MySQL database opgezet met een tabel voor de afbeeldingen. Daarin staan 2 velden: een link naar een thumbnail een link naar het bijbehorende grote plaatje. Middels een PHP scriptje in frame 1 achterhaal ik alle thumbnails en plaats ik die in een tabel. Iedere thumbnail is meteen een hyperlink naar het grote plaatje, wat in frame 2 moet verschijnen. Nu weet ik dat je met HTML op de een of andere manier variabelen door kunt sturen, maar ik kan maar niet uitdokteren hoe.

Het gaat dus als volgt werken:
1. klik op een plaatje in de galerij
2. de galerij geeft een bepaalde variabele door aan een html bestand verantwoordelijk voor de grote weergave
3. grote weergave wordt ververst (jscriptje oid) en het grote plaatje wordt in frame 2 getoond

Hoe speel ik zoiets klaar? Nee, Google heeft me niet echt verder kunnen helpen...
Zoals gezegt is dat helemaal niet moeilijk (eerder is het eigenlijk basis kennis van HTML icm PHP of andere scriptingtaal). In de PHP manual staat een hoofdstuk over Variabelen van buitenaf. Daar wordt gesproken over GET en POST variabelen, welke weer onderdeel uitmaken van het HTTP-protocol.

Nu is het meestal zo dat GET wordt gebruikt om variabelen via een URL mee te geven. Je krijgt dan bijvoorbeeld zoiets als:
code:
1
http://www.google.nl/search.php?q=test&id=78

POST vaak gebruikt om gegevens van een invulformulier (<FORM> element in HTML) te versturen.

Wat jij zoekt is de GET methode, PHP vertaald deze variabelen automatisch naar een array met de naam $_GET. Hoe je deze kunt gebruiken staat keurig uit gelegd in de documentatie zoals die te vinden is op php.net. Wat je ook kunt doen koop een PHP boek zoals "PHP 4 het complete Handboek" (voor meer PHP boeken kun je even de PW-faq erop na slaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
Je kunt het ook volledig in javascript doen (heb je ook geen frames nodig). Erg simpel:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[img]"defaultpic.jpg"[/img]
<table class="thumbnails">
<tr>
 <td><a href="pic1.jpg" onclick="document.getElementById('picture').src='pic1.jpg'; return false">
     [img]"TN_pic1.jpg"[/img]</a></td>
 <td><a href="pic2.jpg" onclick="document.getElementById('picture').src='pic2.jpg'; return false">
     [img]"TN_pic2.jpg"[/img]</a></td>
</tr>
</table>

Op deze manier krijgen mensen met javascript aan dat het plaatje met id picture verandert als ze klikken op ene thumbnail. Hebben ze javascript uit dan wordt er naar de losse plaatjes gelinkt (en zullen ze dus de back-knop van de browser moeten gebruiken om een ander plaatje te zoeken).

Voor een javascript-loze oplossing kun je beter naar GET of multiviews kijken.

Regeren is vooruitschuiven