Voor een grote website die ik maak, ben ik het geheel zo toegankelijk mogelijk aan het maken. Dat wil zeggen dat ik op een juiste manier de elementen gebruik, volledig gebruik maak van xhtml en css en bovendien spraak-css doorvoer. Dit alles met als doel uiteindelijk een W3c AAA logo te kunnen gebruiken.
Ik ben nu bezig met een webshop onderdeel waarbij uiteraard een flink aantal categorieën aanwezig is. Inmiddels weet ik vrijwel zeker dat, gezien de complexiteit van de data, een tabel de beste keus is, geprefereerd boven <ul>.
De tabel heeft deze gegevens:
Nou is het zo dat ik de categorieën in 3 hoofdcategorieën wil onderverdelen. Je krijgt dan ongeveer dit:
Nou ben ik inmiddels redelijk bekend met de tags die ik kan gebruiken. Op deze pagina heb ik een hoop informatie opgedaan. Het gaat mij voornamelijk om het gebruik van <thead> en <tbody>. <tfoot> heb ik niet nodig voor mijn tabel tot dusver, tenzij ik ooit nog eens "totaal"-rijtjes wil maken. Nu niet van toepassing dus.
Omdat het mooie van <thead> is dat zij op meerdere pagina's wordt afgedrukt is het natuurlijk fijn om deze zo veel mogelijk te gebruiken.
Zelfs dacht ik aan dit:
Het caption element en overige dingen heb ik even weggelaten voor de goede orde.
Een eventuele andere mogelijkheid is nog om met <rowgroup> te gaan werken. Ik vraag me echter af of dat in dit geval de beste oplossing is.
In hoeverre is de code zoals ik denk dat die het beste is ook écht het beste? Hoe kan ik op een zo duidelijk mogelijke manier weergeven hoe gegevens bij elkaar horen? Eventuele tips over wijzigingen in de structuur van de tabel zijn welkom, er staat niet iets vast boven alles, de semantiek is voor mij erg belangrijk.
Alvast bedankt.
Ik ben nu bezig met een webshop onderdeel waarbij uiteraard een flink aantal categorieën aanwezig is. Inmiddels weet ik vrijwel zeker dat, gezien de complexiteit van de data, een tabel de beste keus is, geprefereerd boven <ul>.
De tabel heeft deze gegevens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| |---------------------------------| |naam |aantal |datum | |---------|-------------|---------| |blabla |1000 |28-03-05 | |blabla |1000 |28-03-05 | |blabla |1000 |28-03-05 | |---------------------------------| |
Nou is het zo dat ik de categorieën in 3 hoofdcategorieën wil onderverdelen. Je krijgt dan ongeveer dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| |---------------------------------| |naam |aantal |datum | |---------------------------------| |SPECIAAL | |---------------------------------| |aanb. |1000 |28-03-05 | |nieuw |1000 |28-03-05 | |---------------------------------| |NEDERLAND | |---------------------------------| |blabla |1000 |28-03-05 | |blabla |1000 |28-03-05 | |---------------------------------| |EUROPA | |---------------------------------| |blabla |1000 |28-03-05 | |blabla |1000 |28-03-05 | |---------------------------------| |
Nou ben ik inmiddels redelijk bekend met de tags die ik kan gebruiken. Op deze pagina heb ik een hoop informatie opgedaan. Het gaat mij voornamelijk om het gebruik van <thead> en <tbody>. <tfoot> heb ik niet nodig voor mijn tabel tot dusver, tenzij ik ooit nog eens "totaal"-rijtjes wil maken. Nu niet van toepassing dus.
Omdat het mooie van <thead> is dat zij op meerdere pagina's wordt afgedrukt is het natuurlijk fijn om deze zo veel mogelijk te gebruiken.
Zelfs dacht ik aan dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| <table>
<thead>
<tr><th>Naam</th><th>aantal</th><th>datum</th></tr>
</thead>
<thead>
<tr><th colspan="3">SPECIAAL</th></tr>
</thead>
<tbody>
<tr><td>blabla...</td>...</tr>
</tbody>
<thead>
<tr><th colspan="3">NEDERLAND</th></tr>
</thead>
<tbody>
<tr><td>blabla...</td>...</tr>
</tbody>
</table> |
Het caption element en overige dingen heb ik even weggelaten voor de goede orde.
Een eventuele andere mogelijkheid is nog om met <rowgroup> te gaan werken. Ik vraag me echter af of dat in dit geval de beste oplossing is.
In hoeverre is de code zoals ik denk dat die het beste is ook écht het beste? Hoe kan ik op een zo duidelijk mogelijke manier weergeven hoe gegevens bij elkaar horen? Eventuele tips over wijzigingen in de structuur van de tabel zijn welkom, er staat niet iets vast boven alles, de semantiek is voor mij erg belangrijk.
Alvast bedankt.
[ Voor 18% gewijzigd door Dennis op 24-03-2005 22:39 ]