Toon posts:

[XP/Router] Sitecom WL-026 problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelopen maanden wat problemen met mijn router. Ik heb anderhalf jaar geleden een Sitecom DC-v202 router gekocht en deze gaf een aantal maanden na de aanschaf problemen die ik niet kon oplossen. Ik ben toen terug gegaan naar de winkel waar ik het ding had en daar werd mij toen verteld dat het apparaat waarschijnlijk kapot was. Ze hebben mij toen een nieuwe gegeven van een nieuw type (WL-026) en deze werkte een tijdje naar behoren. Nu heb ik inmiddels weer hetzelfde probleem en vermoed ik dus dat het probleem ergens anders ligt.

Ik heb de router dus aangesloten op mijn kabelmodem. Ik heb bij UPC een abonnement op Chello Classic en ik heb 2 pc's (beide XP Pro) op de router aangesloten. Deze pc's krijgen hun ip adres van de router via DHCP. Als ik via de webinterface van mijn kabelmodem de signaal sterkte van mijn internetverbinding bekijk, dan komt dit goed overeen met de waarden van de site van chelloo (http://www.chelloo.com/content/view/47/28/). De router heeft nog gewoon dezelfde firmware als toen ik het ding kreeg. Er is nog geen nieuwe firmware voor dit type, maar gezien de oude router hetzelfde probleem had vermoed ik dat er met de firmware zelf niets mis is.

Af en toe, meestal na een aantal uur, valt de internetverbinding weg. Tevens kan ik de router dan niet meer via de webinterface benaderen. Het vreemde is dat de pc's nog wel onderling met elkaar kunnen communiceren. Ze hebben dan wel een ip die niet in de normale ip-range (192.168.123.xxx) valt, maar deze kan misschien ook lokaal door de pc's zelf worden ingesteld zodra de verbinding met de router is verbroken. Als ik tijdens de uitval het "arp -a" commando uitvoer, zie ik bij elk van de pc's slechts de vermelding van de andere pc. Normaal gesproken staat de router hier zelf ook bij vermeld. De enige manier om de uitval te herstellen is door de stekker van de router eruit te trekken.

Wanneer ik een van de twee computers (noem deze pc A) op de router aansluit heb ik nergens last van. Zodra ik pc B op de router aansluit valt mijn verbinding na een tijdje uit. Je zou dus denken dat pc B het probleem veroorzaakt, maar wanneer ik deze *direct* op mijn kabelmodem aansluit heb ik geheel geen problemen.

Heeft iemand nog een idee wat het probleem kan veroorzaken? Nog ideeen hoe ik het probleem verder kan isoleren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelopen dagen weer het een en ander uitgeprobeerd en nu schijn ik toch een work-around te hebben gevonden. Als ik de pc's een statisch ip toe ken, en DHCP dus niet gebruik, gaat alles wél goed. Ook na een aantal uur. Dit is eigenlijk niet zoals ik het wilde hebben, maar goed. Als het werkt, dan werkt het.

Ik denk dat ik nu heel pragmatisch het maar gewoon laat zoals het is, tenzij iemand hier (naar aanleiding van de bovenstaande informatie) mij nog kan vertellen waar dit probleem aan ligt.