Supermicro DAC-SATA-MV8 ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 882 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Topicstarter
Ik zit erover te denken om de Super Micro DAC-SATA-MV8 aan te schaffen.

Dit is een SATA PCI-X Controller 8 poorts. Hij heeft geen onboard bios en maakt gebruikt van een Marvell 88SX5080. Het is een goedkope oplossing van slechts 89 euro (ex. btw.)

Nu wil ik deze i.c.m. een Tyan Thunder 2510 boardje als fileserver gaan gebruiken.(Linux Software Raid 5)

De informatie die Supermicro over de controller verschaft is op zn zachts gezegd weinig te noemen. Dus ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke informatie wil je dan graag over de controller hebben :? Ik zie op de Supermicro site toch wel aardig wat details over de controller: http://www.supermicro.com...es/addon/DAC-SATA-MV8.cfm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Ik hoopte op wat info over Performance en Compatibiliteit. De info op de Supermicro site had ik als ervaren GoTer uiteraard bekeken.

En via google kom je wat minime info op de fora van 2cpu en storagereview tegen.

[ Voor 58% gewijzigd door Shuriken op 24-03-2005 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Via Google kan ik inderdaad ook niks nuttigs vinden. En ik kan me ook niet herinneren dat deze controller ooit hier in OM werd genoemd. Het is an sich ook een relatief nieuwe en onbekende controller. Ik denk ook niet dat je hierover veel reacties zal krijgen ;)

De genoemde Marvell chip zit trouwens ook in o.a. de HighPoint RocketRAID 1820A, waarover je dan weer aardig wat reviews kunt vinden. De performance en de compatibiliteit zullen maar weinig verschillen, omdat het hier om dezelfde SATA controllerchip gaat :) Femme heeft laatst zo'n HighPoint gereviewed: reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters

Wellicht een overbodige vraag, maar wat zijn eigenlijk jouw beweegredenen om voor zo'n onbekende controller te gaan? De prijs? :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 24-03-2005 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Uiteraard de prijs. Daarnaast denk ik (hoop ik ;) ) dat de performance niet veel slechter zal zijn als de 1820A.

De 1820A heeft wel een XOR engine. Maar van die HPT 601 heb ik niet zo'n hoge pet op.

Ik denk inderdaad dat er niet veel reacties zullen komen. Maar niet geschoten is altijd mis.

Nu ik naar de specs kijken van de Promise SX8 vind ik ze wel verdacht veel overeenkomen. Promise gebruikt zoiezo al Marvell controllers natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Shuriken op 25-03-2005 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Ik ken deze controller niet maar ik weet wel dat Supermicro eigenlijk alleen maar i/o kaarten maakt met de bedoeling deze als optie toe te voegen aan hun reeks superservers. Met die gedachte in het hoofd zou ik deze kaart dan ook alleen maar overwegen als ik een dergelijke Superserver in huis heb. Verder heeft deze kaart geen BIOS en kan dus niet als boot drive worden ingesteld. Wat deze controller kost is lastig omdat er in Nederland géén on-line aanbieder van deze kaart is.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Online aanbieder is niet het probleem, die heb ik nl. al gevonden. Die heeft mij ook de prijs gegeven van 89 euro ex. Dat de kaart niet op de prijslijsten voorkomt hoeft nog niet te betekenen dat ie niet gelevert kan worden.

Dat de kaart geen bios heeft vind ik geen onoverkomelijk probleem. Het laatste wat ik wil is van mijn RAID 5 array gaan booten.

Ik zal bij Supermicro nog wel navragen of de controller samenwerkt met de 370DLE. Dat is ook een Serverwork III LE chipset moederbord.

Ik heb daarnaast nog wat meer zoekwerk verricht. Ik kwam deze PDF tegen.

Het is een uitgebreid test verslag van een studie naar Wan Performance door de Universiteit van Californie. Ik moet zeggen zoiezo zeer intressant leeswerk. Ze werken samen met Microsoft, S2io, Newisys en AMD. Om zo tot een prototype te komen om 1 GByte/s over de Atlantische verbinding te pompen })

Ze testen eerst wat controllers. Waaronder 3Ware en deze Supermicro. Ze rusten hun Newisys Quad Opteron server uit met 3 van deze Supermicro kaarten. 8 disk per controller.

Per controller weten ze onder Windows zo een read en write performance te halen van 445 MB/s

Ik denk dat ik dus wel kan concluderen dat qua compatibiliteit het wel snor zit. Kan me nl. niet herinneren dat Supermicro Opteron boardjes maakt >:)

Enige balen is natuurlijk dat ik onder Linux een performance hit krijg door de slechtere drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Wil je ons ook vertellen waar jij deze controller kunt krijgen??

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Tuurlijk ;)

Bij de enige Supermicro Importeur die ook PC winkel is nl. TWP Computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De benchmarks met de HighPoint RocketRAID 1820A laten wel zien dat de Marvell 88SX5080 erg hoge transfer rates kan halen als je 'm op een snelle PCI-X-bus zet en er veel harde schijven aan hangt. In principe moet software RAID dus uitstekend op deze controller moeten kunnen presteren (vergeleken met software RAID op andere kale controllers).

[ Voor 10% gewijzigd door Femme op 26-03-2005 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
€ 89,00 is een spotprijs waarvoor je nauwelijks fout kunt gaan. Gauw kopen en ons jouw ervaringen vertellen :)

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Webconnexxion heeft deze kaart inmiddels ook opgenomen in haar webshop (levertijd onbekend). Waarschijnlijk heeft men dit topic ook gelezen :) .

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Ik heb inmiddels van Supermicro vernomen dat de controller zonder problemen op een 64 bit /66 Mhz PCI slot gaat werken. Alleen haal ik dan natuurlijk niet de volledige snelheid.

Over de daadwerkelijke aanschaf zit ik nog steeds te twijfelen. Als ik aan een Silicon Image 3124 gebaseerde controller zou kunnen komen heb ik voor ongeveer dezelfde prijs een die wel SATAII en NCQ ondersteund.

Mijn beoogde schijven zijn hitachi T7K250 of 7k80 een beetje afhangend van het budget. Dat zijn SATAII schijven die misschien wel beter passen bij de Sil 3124 controller...

BenchDB geeft me ook geen uitsluitsel daar er op de Sil3124 slecht enkele schijven zijn getest.

Lastig Lastig :9

[ Voor 8% gewijzigd door Shuriken op 30-03-2005 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Kleine update. Ik heb inmiddels een 2e hands exemplaar op de kop kunnen tikken van de Supermicro.

Een eerste benchmark (ATTO) met een SATA150 7K250 120GB wees uit dat ik hogere scores haal met de supermicro dan met op een Nforce4 SATA controller.

Nforce4 max zo'n 35 MB/s terwijl de DAC-SATA-MV8 op de 47 MB/s zit.

De DAC-SATA-MV8 zit in een 64bit/66Mhz PCI slot. Nu word het nog een paar bijpassende schijven uitzoeken.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
Sorry voor het kicken van zo'n oud topic, maar ik vind dit een zeer interessant kaartje. Kan je ondertussen wat meer ervaringen posten?

Roomba E5 te koop

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Ik heb em inmiddels in Windows 2003 draaien met 3 x 7k250 erop in software raid 5. Zie hier voor score: http://www.tweakers.net/benchdb/testcombo/745

De software raid performt niet zo super. Maar dit heeft verder niets met de controller van doen. Het test platform is niet de aangegeven AMD 64 maar een Tyan 2510 met 2x 933 Mhz en 64 bit PCI 66.

Supermicro levert er de Marvell drivers bij. De drivers die Supermicro levert zijn trouwens opzich verder prima. Ze leveren er nog een simpele GUI bij waarmee je TCQ en Caching opties kan aanpassen. Ik denk alleen niet dat er nog een nieuwere versie gaat komen.

Marvell heeft nl. inmiddels de driver ontwikkeling aan Adaptec overgegeven. Ik krijg echter de Adaptec Hercules 1 drivers niet werkend op deze kaart. Terwijl volgens de inf file (Vendor ID en PCI ID zijn hetzelfde) het wel zou moeten werken. Het voordeel van de Adaptec drivers is dat je Adaptec Storage Manager kan draaien. Dit is een monitoring tool.

Op de nieuwe AOC-SAT2-MV8 (die een paar tientjes duurder is) werkt dit wel. Dan heb je ook gelijk een SATA 300 adapter.

Van de laatste kaart kun je ook booten en van de mijne niet want daar zit geen bios op.

Voor Linux word trouwens een volledige opensource driver gelevert. Deze kan je geheel zelf compileren en zit je niet zoals bij de adaptec drivers vast aan specifieke kernel/distributie.

[ Voor 11% gewijzigd door Shuriken op 11-08-2005 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Juggernaut
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 20:59
Ik heb deze kaart inmiddels een jaar in mijn bezit, hij heeft eerst een tijd dienst gedaan in een dual athlon mp systeem (Asus A7M266-D) en later in een Nforce 2 systeem (Asus A7N8X). De kaart werkt dus ook in 64bit 66 Mhz en 32bit 33 Mhz pci sloten. Op beide systemen was het OS Windows XP. Ik draaide een software raid 0 array met 2 hitachi deskstar 7k250 schijven.

Het werkte altijd perfect dus wat mij betreft is deze kaart een aanrader voor iedereen die goedkoop een flink aantal (8!) SATA poorten aan zijn systeem toe wil voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 17:40

ReseTTim

Chocolate addicted

The Juggernaut schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:37:
Ik heb deze kaart inmiddels een jaar in mijn bezit, hij heeft eerst een tijd dienst gedaan in een dual athlon mp systeem (Asus A7M266-D) en later in een Nforce 2 systeem (Asus A7N8X). De kaart werkt dus ook in 64bit 66 Mhz en 32bit 33 Mhz pci sloten. Op beide systemen was het OS Windows XP. Ik draaide een software raid 0 array met 2 hitachi deskstar 7k250 schijven.

Het werkte altijd perfect dus wat mij betreft is deze kaart een aanrader voor iedereen die goedkoop een flink aantal (8!) SATA poorten aan zijn systeem toe wil voegen.
ik zit te denken aan een raid 5 configuratie over een tijdje te kopen. heb nu een 3ware controller die op ata werkt.. fijn ding de 6410 zit een mooie webmanager etc. bij..

mijn vraag is eigenlijk wat is nou precies het verschil tussen die software raid en die hardware raid. ik wil met deze supermicro controller raid5 config bouwen.. maar is dat dan wel veilig. als hij cpu in beslag gaat nemen is dat niet zo'n probleem denk ik heb namelijk dual xeon 2.8ghz

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
De veiligheid is prima. Echter bedenkt wel dat je schrijf snelheid in software raid 5 niet echt hoog zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 17:40

ReseTTim

Chocolate addicted

Shuriken schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 15:52:
De veiligheid is prima. Echter bedenkt wel dat je schrijf snelheid in software raid 5 niet echt hoog zal zijn.
mja maargoed.. heb nu raid5 controller die ata66 is. daarbij heb ik 2 raid controllers op mijn PCI bus zitten.. kortom dat komt ook niet ten goede van de snelheid..

mmh zit nu ook met het onboard geheugen te dubben.. maar tis wel interessant. want een gewoon 8P raid5 controller kost minimaal € 599,= ong..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Ik zit nog ff wat in de specificaties te lezen, en in de manual staat "Software RAID 0, RAID 1, RAID 10 and JBOD supported" en "The SATA-MV8 also boasts a vast array of online and remote management features including on-line capacity expansion and RAID level migration". Nu begrijp ik er dus eigenlijk niks meer van...
-Kan deze kaart nu wel RAID 5 of niet? (Of alleen in software? Ofzo?)
-Stel ik heb een RAID 5 array onder XP. Werkt online capacity expansion dan wel of niet? Of moet je OS dit ondersteunen?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Lijkt me dat ie alleen 0, 1 en 10 kan, en dat je kan switchen en schijven toevoegen, maar wel binnen de ondersteunde raid levels.

Software raid 5 in windows ondersteunt geen OCE volgens mij, het is wel een "light" versie van raid 5 software van Veritas, die dat misschien wel hebben. Maar andere raid 5 software raid dan de NT versie heb ik trouwens nooit kunnen "vinden" :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

sig69 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 14:09:
Ik zit nog ff wat in de specificaties te lezen, en in de manual staat "Software RAID 0, RAID 1, RAID 10 and JBOD supported" en "The SATA-MV8 also boasts a vast array of online and remote management features including on-line capacity expansion and RAID level migration". Nu begrijp ik er dus eigenlijk niks meer van...
-Kan deze kaart nu wel RAID 5 of niet? (Of alleen in software? Ofzo?)
-Stel ik heb een RAID 5 array onder XP. Werkt online capacity expansion dan wel of niet? Of moet je OS dit ondersteunen?
Ik begrijp je verwarring, ze zijn erg onduidelijk wat deze kaart nu wel aan RAID ondersteund en wat niet. http://www.supermicro.com...es/addon/DAC-SATA-MV8.cfm Helaas kan ik daar ook nog niet uit wijs worden. Zeer slechte informatievoorziening in iedergeval. Hier staan helemaal geen rAID levels bij, of lees ik er nu overheen? :|

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 17-08-2005 14:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
gladiool schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 14:13:
...
Software raid 5 in windows ondersteunt geen OCE volgens mij,
Dat dacht ik ook ja.
het is wel een "light" versie van raid 5 software van Veritas, die dat misschien wel hebben. Maar andere raid 5 software raid dan de NT versie heb ik trouwens nooit kunnen "vinden" :)
Dat wist ik ja, ik heb ooit wel het een en ander "gevonden", maar heb het nooit goed aan de praat gekregen / uitgevonden hoe het werkt. Ik zal supermicro maar eens mailen ofzo.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Tja, ik snap eigenlijk ook niet wat ze hiermee bedoelen: The SATA-MV8 also boasts a vast array of online and remote management features including on-line capacity expansion and RAID level migration, which is ideal for storage arrays for Network Attached Storage (NAS), and Nearline Backup.

Ik heb geen bios erop. En met de bijgeleverde drivers is het niet meer dan een domme SATA controller.

Dus zover ik het kan bekijken kan je em als controller voor een Windows/Linux software raid gebruiken.

Ik denk dat ik eens een mailtje naar support ga sturen. Als is het maar om te kijken wat ze ervan zeggen. (edit: net mailtje gestuurd. Support is goed dus verwacht snel antwoord)

[ Voor 9% gewijzigd door Shuriken op 18-08-2005 12:32 ]

• sig69
We wachten in spanning af...

Roomba E5 te koop

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Eerste reply gehad. Hierin werd verwezen naar de Mvsatgui tool. Daar dit niets minder is dan een tooltje die:
1. snelheid per channel
2. cache per channel (write en read)
3. tcq opties per channel
laat zien, ben ik nog maar even verder gaan vragen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JokerLash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-04 11:03
Heeft hier iemand al de Supermicro AOC-SAT2-MV8 gekocht (is trouwens voor € 100,50 bij 4Launch te koop).

Zo ja, wat zijn je ervaringen hiermee (ik doel dan op benchmarks liefst raid0 meerdere schijven en in een pci-x slot getest) andere resultaten zijn natuurlijk ook welkom!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
JokerLash schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:59:
Heeft hier iemand al de Supermicro AOC-SAT2-MV8 gekocht (is trouwens voor € 100,50 bij 4Launch te koop).

Zo ja, wat zijn je ervaringen hiermee (ik doel dan op benchmarks liefst raid0 meerdere schijven en in een pci-x slot getest) andere resultaten zijn natuurlijk ook welkom!
Ik heb er 1 gekocht.
Kaart zit in een supermicro X6DA8-G2 mainbord in een 100 Mhz PCI-X slot (ZCR slot)

Ben er nu mee aan het testen met T7K250 disc(s). De write snelheid is niet goed op dit moment (max 7 MB/sec), maar ik weet nog niet zeker of dit ligt aan de Harddis of aan de controller.
Op mijn Areca controller klopt van een atto test niks meer door de cache, want daar heb ik 300 Mbyte/seconde. In sandra heb ik aan de Supermicro een drive index van 55MB/sec en via de areca 65MB/sec. In HD-tach zie ik weinig verschil.

De slechte write perfrormance viel me op omdat ik er een 10 Gbyte file heen wilde sturen en het 'nogal' lang duurde. (joinen van een file d.m.v MPEG2HDTV wat inderdaad dan met ~7 Mbyte/sec loopt en naar een raptor toe al snel 45 Mbyte/sec)

Ik zal er een maxtor maxline-II en een raptor aan gaan hangen. Tevens wil ik de t7k250 disc nog aan de on-board controller testen. Dan kan ik ook met de software van hitachi wellicht de disc in sata-2 mode zetten. Deze tool vind de disc namelijk niet aan de Supermicro controller.

Als ik de write performance opgelost heb wil ik wel een raid-0 maken. Ik heb er nog een paar liggen. Kan ik vergelijk met de areca doen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
7 MB is wel schrikbarend weinig. Ik heb op mijn DAC normale lees en schrijfsnelheden.

Ik begrijp dat er op de AOC wel een bios zit? Wat moet ik me daar van voorstellen? Kan je raid 1 en 0 configureren ofzo?

• jacovn
Shuriken schreef op woensdag 14 september 2005 @ 09:38:
7 MB is wel schrikbarend weinig. Ik heb op mijn DAC normale lees en schrijfsnelheden.

Ik begrijp dat er op de AOC wel een bios zit? Wat moet ik me daar van voorstellen? Kan je raid 1 en 0 configureren ofzo?
Nee, niets van kunnen vinden in de handleiding. Ze spreken over software raid only.
Ik heb wel een bios update gedaan, zelfde resultaat.

Wellicht is de gekozen cluster size bij de format (default gekozen) wel de oorzaak. Zal nog eens een format doen met grotere waardes. Sla toch alleen maar files op die minimaal enkelen Megabytes zijn, dus veel verlies zal ik niet krijgen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Ik haalde met een 7k250 al iets van 45 MB/s. Dus het lijkt op een incompatibliteit ofzo.

Heb je met de mvsatagui tool gekeken naar writecache, command queueing instellingen e.d.?

• jacovn
Shuriken schreef op woensdag 14 september 2005 @ 16:24:
Ik haalde met een 7k250 al iets van 45 MB/s. Dus het lijkt op een incompatibliteit ofzo.

Heb je met de mvsatagui tool gekeken naar writecache, command queueing instellingen e.d.?
Gekeken met deze tool. Alles lijkt goed (write cache, NCQ), HD op 300 gezet. Blijft net zo slecht.

Zowel een MaxlineII-250 als een 74 GB Raptor lopen wel goed op de controller.

Hier de atto resultaten:
T7K250 aan Supermicro OAC-SAT2-MV8
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/atto_7K250_super_micro.PNG

T7K250 aan Areca 1130
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/atto_7K250_areca.PNG

T7K250 aan ICH5R
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/atto_t7K250_ich5r.PNG

Raptor aan Supermicro OAC-SAT2-MV8
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/atto_raptor_supermicro.PNG

MaxlineII-250 aan OAC-SAT2-MV8
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/atto_maxlineII_supermicro.PNG

Zal maar eens een boze mail aan supermicro support sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 14-09-2005 21:27 ]

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Tja misschien ook aan Hitachi? misschien is het wel een firmware probleem?

• jacovn
Ook mail aan hitachi gestuurd.

En ..mail terug gekregen dat zij deze combinatie niet getest hebben, en dat het voor hun ook niet mogelijk was elke combinatie die er is te testen. Verder moest ik me maar tot supermicro richten.

[ Voor 77% gewijzigd door jacovn op 15-09-2005 11:36 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even een tip, mocht je andere schijven willen gaan gebruiken neem dan geen Maxtor Daimondmax 10. Zoals bekent mag zijn kunnen deze schijven ook problemen geven op RAID (S-ATA) controllers.

Lees ook de reactie van John2B in dit topic over support van de Maxtor Daimondmax 10 serie door Supermicro voornamelijk m.b.t. backplanes, maar toch, een gewaarschuwd mens... : Maxtor Diamondmax10/MaxLine III

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 15-09-2005 19:13 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jacovn
_Dune_ schreef op donderdag 15 september 2005 @ 19:12:
Even een tip, mocht je andere schijven willen gaan gebruiken neem dan geen Maxtor Daimondmax 10. Zoals bekent mag zijn kunnen deze schijven ook problemen geven op RAID (S-ATA) controllers.

Lees ook de reactie van John2B in dit topic over support van de Maxtor Daimondmax 10 serie door Supermicro voornamelijk m.b.t. backplanes, maar toch, een gewaarschuwd mens... : Maxtor Diamondmax10/MaxLine III
Ik heb 5 stuks maxline-III in raid-5 lopen op een areca, geen problemen tot dusver.

Ik wilde met deze controller goedkoop uit zijn, maar heb er wel pech mee. In noodgeval ga ik nog wel 8 poorten areca erbij kopen, dan weet ik wat ik koop tenminste. (en de hitachi loopt daar ook op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Welke drivers gebruik je eigenlijk op die OAC? is dat de Marvell of de Adaptec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Marvell, kan niks vinden op de adapatec site, voorbeeld van slechte website (althans als je zoiets zoekt)
Web je wellicht een link ?

Wel de 1420 adapter die Marvell chips gebruikt gevonden, maar om nu domweg die software zo maar te installeren.

[ Voor 60% gewijzigd door jacovn op 17-09-2005 08:05 ]

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Nou er staat het e.a. op de Supermicro FTP. Supermicro refereert naar de AOC als zijnde een Marvell Hercules 2. De Hercules 2 drivers worden inmiddels door adaptec ontwikkelt.

Ik heb zelf geprobeert de Hercules 1 driver te installeren op mn DAC. Maar dat wilde niet.

Je kunt het in elk geval even proberen. Ze staan hier: ftp://ftp.supermicro.com/driver/SATA/Adaptec_Marvell_H2/

Als ze werken is er ook nog ergens een beheertool van Adaptec genaamd StorageManager. Maar goed kijk eerst maar of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
shuriken, bedankt voor de tip.

Lijkt nu goed te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/atto_t7k250_supermicro_adaptec.PNG

De monitoring tool mvSataguid doet het welliswaar niet meer, maar de performance is nu dik OK.
En ik heb nu een Adaptec kaart met digitally signed drivers :)

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 18-09-2005 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De adaptec storage manager doet het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Shuriken schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 14:51:
Eerste reply gehad. Hierin werd verwezen naar de Mvsatgui tool. Daar dit niets minder is dan een tooltje die:
1. snelheid per channel
2. cache per channel (write en read)
3. tcq opties per channel
laat zien, ben ik nog maar even verder gaan vragen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Ik kick dit topic weer even, ben eigenlijk nog steeds nieuwsgierig of je verder nog antwoord hebt gehad? (Mbt RAID5, online capacity extension, etc). Het staat nog steeds op de website namelijk, maar bij de AOC-SAT2-MV8 niet.

[ Voor 7% gewijzigd door sig69 op 18-10-2005 12:08 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Volgens de handleiding van de AOC-SAT2MV8 ondersteund deze controller alleen:

Software RAID 0, RAID 1, RAID 10 and JBOD (-simple volume) supported

En

Bootability from a single drive.

http://www.supermicro.com/manuals/other/AOC-SAT2-MV8.pdf

Nu zou ik mij kunnen voorstellen dat dat na een firmware upgate wel mogelijk zou zijn, echter er wordt erg weinig uit de doeken gedaan op de site wat @sig69 ook al opmerkt mbt online capacity expansion en andere handige futures?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
sig69 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:07:
[...]

Ik kick dit topic weer even, ben eigenlijk nog steeds nieuwsgierig of je verder nog antwoord hebt gehad? (Mbt RAID5, online capacity extension, etc). Het staat nog steeds op de website namelijk, maar bij de AOC-SAT2-MV8 niet.
Verder geen antwoord meer op gehad. Ze vinden me lastig denk ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Zelf ook nog maar even gemaild hoe dat nou zit met die online capacity expansion en raid level migration etc, kreeg dit antwoord:
Nee, het is geen hardware Raid kaart, maar een 8 poort SATA kaart die via
software RAID wat in te stellen is in BV windows 2000 of windows 20003 ook
RAID ondersteund
Het punt is ook dat deze kaart geen bios heeft, dus je kunt er niet van
booten.
Mocht je dit willen dan kun je onze SATA II kaart gebruiken de AOC-SAT2-MV8,
deze heeft een bios en kun je op een van de 8 poorten een OS installeren
(geen RAID dus!!)

http://www.supermicro.nl/...es/addon/AoC-SAT2-MV8.cfm

http://www.supermicro.nl/manuals/other/AOC-SAT2-MV8.pdf
Met andere woorden, mijn vraag is nu nog steeds niet beantwoord dus ik heb ze weer terug gemaild...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Laatst online: 01-07 14:46
Je vraag is naar mijn idee wel beantwoord. Het is gewoon een 8 poorts sata-kaart. Dus voor die functionaliteit ben je puur afhankelijk van de gebruikte software raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Dat vermoed ik dus ook. Toch even een mailtje gestuurd wat ze dan precies onder online capacity expansion en raid level migration verstaan. (Persoonlijk viindt ik dit vreemde functionaliteiten voor een niet-raid kaart)

[ Voor 24% gewijzigd door sig69 op 19-10-2005 13:06 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Dat is volgens mij allemaal marketing priet-praat. Het is gewoon een domme non-bootable 8 poorts SATA controller. Met een niet onaardige performance :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Vandaar dat het misschien ook angstvallig stil blijft als je een beetje doorvraagt, de eerste mail had ik binnen een half uur antwoord op...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shuriken schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:24:
Dat is volgens mij allemaal marketing priet-praat. Het is gewoon een domme non-bootable 8 poorts SATA controller. Met een niet onaardige performance :9
Wat een gedoe allemaal zeg daar bij SuperMicro, wel RAID geen RAID, bootable en dan weer niet... :P Volgens mij is het zo simpel als Shuriken hier boven zegt;

Ik denk dat ik deze kaart maar eens ga bestellen. Wil goedkoop een software raid(5) opzetten met veel capaciteit, dus veel schijfen en daar is die dan: een betaalbare S-ATA controller met maarliefst 8 poorten. Precies waar ik naar op zoek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Je kan ook nog altijd naar de Highpoint RocketRaid 2220 kijken. Ik heb zelf dit kaartje sinds kort, en het bevalt me goed. Deze heeft wel de genoemde functies, en is ook vrij goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Nou ja, vrij goedkoop.. Toch al snel weer een factor 3 duurder. Maar hij ziet er wel interessant uit idd. Waar heb jij 'm vandaan, en voor hoeveel?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Ik zelf heb hem bij WebConneXXion vandaan, maar ik zie dat die bij andere winkels alweer goedkoper is geworden: pricewatch: Highpoint RocketRAID 2220 (8x SATA300, PCI-X64/133)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb de AOC-SAT2-MV8 nu een tijdje volop in gebruik, en hij doet het prima met losse discs.
Verder geen software raid geprobeerd omdat ik dat niet nodig heb.

Performance met de adpatec drivers en mijn Hitachi discs is nu prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13
Ik zit er aan te denken om deze controller te kopen en deze aan te sluiten op mijn Intel SE7500CW2.
Deze controller moet simpelweg 8x300gb Maxline III aan sturen. Ik wil er later nog een zelfde controller bij kopen en nog maals 8 schijven aan te sturen. Kan dit problemen opleveren door 2 maal dezelfde controller in 1 mobo te gebruiken? Ik weet dat dit bij mijn Promise TX-2 133's nogal problemen opleverde.
Dit systeem zal gebruikt worden op LAN-party's om het een en ander te delen via DC++ en FTP.
Is investeren in een duurdere controller nuttig? Of zal dit meer dan toereikend zijn?
Ik ga ervanuit dat een 100mhz pci-x slot geen belemmering op de performance zal zijn tov een 133mhz slot?
Supermicro AOC-SAT2-MV8 is niet sneller neem ik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door arnoman op 18-12-2005 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Met de Maxline's zal je waarschijnlijk niet veel verschil merken tussen de AOC en de DAC. De maxlines zijn nl. ook SATA150.

[ Voor 18% gewijzigd door Shuriken op 18-12-2005 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Dan waag ik het er maar op denk ik ;)
Ik heb je mail ontvangen, reageer er morgen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Volgens mij maakt een 100 of 133 Mhz bus niet zo veel uit. Ik weet niet hoe veel kans er op is dat je straks op 16 poorten precies de volle bandbreedte van de disc wilt lezen/schrijven. Met 16x50 Mbyte/sec zou je wel boven de limiet van een 100 Mhz bus komen.

Maar aan de andere kant trekt een gigabit Ethernet netwerk dat ook niet meer. Of ga je het goed oplossen met een 10 Gigabit adapter en een 10 gigabit switch. (nog niet echt low budget apparatuur)

De AOC-SAT2-MV8 kaart doet bij mijn nog steeds goed zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Ik gebruik een 3Com 996SX voor het netwerk gebeuren. Dat is een gigabit kaart, dus sneller dan 125mb up en 125mb down haal ik theoretisch toch nooit.
Dan ga ik Shuriken maar is mailen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
kan iemand mij vertellen hoelang deze controller is vanaf de goude pci-x pinnen tot aan het pci-face-plaatje
Afbeeldingslocatie: http://arno.fotovanmij.nl/@/code/caeecd70f59df903bb75aa6e241e469b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Ik kom op 41mm

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Hmm, ik denk dat dat krapjes word...
Ik kan deze plank overnemen:
Afbeeldingslocatie: http://www.corecomputers.com.au/ebay/intel/SE7500WV25.jpg
Maar dit is een 1u plank, en zou dus in het onderste slot (van de afbeelding uitgaande ) deze controller willen prikken, ik ben dus bang dat dat niet gaat passen :(
weet iemand de lengte van een pci-x slot?

[ Voor 6% gewijzigd door arnoman op 05-01-2006 14:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Ik neem aan dat daar rechtsonder een connector in de weg zit?

Misschien een risercard met kabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.procase.nl/Images/IPC-SSC019.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door John2B op 05-01-2006 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Op het laatste moment voor een ander moederbord gedaan, geen riser nodig dus :)
Bedankt voor de tip iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Zijn er inmiddels wat meer antwoorden naar boven gekomen mbt online expansion? Ik heb atm 2 Daimond Max 11 schijven liggen en wil er binnen 1 maand nog 2 bij prikken en deze vervolgens in Raid0 laten draaien.
Ik heb de capaciteit op zeer korte termijn nodig en wil/ kan daardoor niet wachten op de 2 extra schijven die volgende maand binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Moet je kijken of je OS dat aankan. Deze kaart kan zelfs immers helemaal niets, behalve 8 schijven aansturen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Ik kan momenteel geen informatie met betrekking tot online expantion vinde in OS'n via de search.
Uit je opmerking op te maken heb jij hier blijkbaar wel ervaring mee, welke besturingssystemen ondersteunen het naar jou weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Windows ondersteund het niet, tenzij je er dure software als Veritas of iets dergelijks op zet. Linux kan het wel, sommige versies geloof ik maar van Linux heb ik niet zoveel verstand.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Nog even over de preformance. Je kunt met de AOC-SAT2-MV8 adapter niet zo maar de PCI-X bus vol drukken ben ik achter gekomen.
Ik moest veel data van HD's overzetten, dus 4 stuks T7K250 en 4 stuks WD3200 eraan gehangen. De bedoeling was data van de T7K250's naar de WD3200's te copieren.
Dat gaat bij 1 disc goed, bij de 2e ook nog, maar bij de 3e zakte de snelheid in elkaar.
Je zou dan 6 x ~60 Mbyte/sec moeten hebben, en dat was duidelijk te veel van het goede. 4 x ~60 gaat nog wel. Zou ook kunnen dat de CPU de stress in loopt, aangezien de copie actie toch door windows gestuurd moet worden lijkt me.

Wellicht iets om rekening mee te houden voor de 'heavy' users.

Voor de rest doet de kaart het nog steeds prima, en voor de prijs per poort heb ik er denk ik een prima koop mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
@ boven mij

Ehrm..
Afbeeldingslocatie: http://www.ip-phone.nl/ATTO-DM11-4xR0-t3.PNG
Dit is met 4x DM11 500gb op de supermicro controller
Zou ook kunnen dat de CPU de stress in loopt, aangezien de copie actie toch door windows gestuurd moet worden lijkt me.
Mijn cpu komt niet boven de 10% uit..

[ Voor 41% gewijzigd door arnoman op 30-03-2006 19:55 . Reden: cpu toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ziet er niet verkeerd uit. Software raid-5 (of raid-0 ?) en dan maar 10% CPU belasting lijkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Software Raid 0.
Tis wel op een Dual Xeon 2.2mp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

arnoman schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 23:37:
Software Raid 0.
Tis wel op een Dual Xeon 2.2mp ;)
Waarschijnlijk voor beide CPU's 10% load wat samen 20% zou worden voor een singel CPU systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05-2022
Kan iemand mij zeggen of deze kaart ook SMART info doorstuurd? zodat ik met bijvoorbeeld mbm (motherboard monitor) de temperaturen van de harde schijven uit kan lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Laatst online: 11-09 15:45
Da_Bink schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:41:
Kan iemand mij zeggen of deze kaart ook SMART info doorstuurd? zodat ik met bijvoorbeeld mbm (motherboard monitor) de temperaturen van de harde schijven uit kan lezen?
Ik heb nog nooit SMART informatie van een SATA disk kunnen uitlezen. Ik heb dit geprobeert met Maxtor disks met zowel een Promise als de beschreven Supermicro controller en beide wou dit niet bij. Kan natuurlijk ook aan de schijven liggen, maar ik heb hier geen ander merk SATA disks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05-2022
Ah, ok jammer.

Maar het is wel mogelijk om SMART info via SATA op te vragen, het is me wel eens met een promise controller gelukt, en ook met een Nforce SATA controller. Ik geloof dat ik daar toen wel een aspi driver voor moest installeren, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK
  • Laatst online: 29-08 21:21

JSK

Thunder K8WE

Ik heb deze kaart sinds kort in bezit (de DAC-SATA-MV8), maar er was geen cdrom met drivers bijgeleverd. Weet iemand welke drivers horen te werken? Met de adaptec hercules I/II drivers (verschillende geprobeerd) krijg ik stevast:

This device cannot start. (Code 10)

O/S is WinXP-SP2 (32bit).

Als dit probleem blijft, gaat de kaart terug. Weet iemand nog een alternatief? Ik zoek een goedkope PCI-X of PCI-e kaart met veel sata poorten (4 of 8 ) zonder raid. De opvolger van deze kaart (de SAT2 versie) lijkt nergens te krijgen..

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
JSK schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:17:
Ik heb deze kaart sinds kort in bezit (de DAC-SATA-MV8), maar er was geen cdrom met drivers bijgeleverd. Weet iemand welke drivers horen te werken? Met de adaptec hercules I/II drivers (verschillende geprobeerd) krijg ik stevast:

This device cannot start. (Code 10)

O/S is WinXP-SP2 (32bit).

Als dit probleem blijft, gaat de kaart terug. Weet iemand nog een alternatief? Ik zoek een goedkope PCI-X of PCI-e kaart met veel sata poorten (4 of 8 ) zonder raid. De opvolger van deze kaart (de SAT2 versie) lijkt nergens te krijgen..
Ik kreeg em ook niet aan de praat met de Adaptec drivers. Wel met de cdrom die ik erbij had.

Edit: Ik kreeg net een brainwave...wie bewaard die heeft wat. Ik heb nog een mail met de laatste drivers via Supermicro support. Ik ben em even aan het uploaden: http://www.xs4all.nl/~joeribl/Windows_3_4_1.zip

[ Voor 17% gewijzigd door Shuriken op 29-12-2009 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK
  • Laatst online: 29-08 21:21

JSK

Thunder K8WE

Perfect! Het werkt met deze driver :)

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu sinds kort ook deze kaart, maar ik krijg hem niet aan de praat :s ?
De kaart installeerd perfect en ik sluit daarne men schijf aan, maar er gebeurd niets?
Doe ik iets fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ziet geen schijven in schijfbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt... ik zie enkel mijn C schijf daar... hmm... daarnet toch even wat vooruitgang geboekt, ik heb de drivers geinstalleerd die in de i386 map stonden. Als ik nu een schijf aansluit brandt het oranje ledje op de kaart, als hij windows begint te laden komt er een groen ledje bij die knipperd (zal wel betekenen dat hij aan het laden is). dit ledje blijft echter knipperen en windows stopt met laden...

doe ik nu echt iets fout of heb ik gewoon men dagje niet?

ik heb de kaart gewoon in de pc gestoken in een gewoon pci slot, geinstalleerd met de drivers die hier boven me staan (3 tal poststerug)

Edit:
nvm... moederbord kapot, heb nu een nieuw en nu werkt het :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2007 13:14 ]

Pagina: 1