Toon posts:

Pc boot niet en sluit gelijk af

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een systeem:

Moederbord: Aopen AX4b-533
- P4 2.4 Ghz
- 512 (2x 256) Mb RAM *low buget merk*
- Gforce4 440 MX 64 MB
- HD Maxtor 40 Gb
- CD brander
- DVD Speler

300 WATT voeding.. *low budget merk*

(Probleem)
Zodra ik de pc aan zet geeft hij het bekende BIOS piepje maar schakeld zich daarna direct uit.
Na een aantal keer herstarten wil ie nog wel is ietsje verder booten en een scherm laten zien, maar direct daarna schakeld die zichzelf uit.

(Wat ik al geprobeerd heb:)
  • Andere voeding geprobeerd: zelfde probleem, alleen schakelt ie nu niet gelijk uit maar blijft gewoon zonder piep of iets doordraaien
  • Alleen geheugen reepjes eruit gehaald en dan aan zetten: error beep dat geheugen mist. Na 1 reepje (alle 2 geprobeerd) er weer in te hebben gedaan weer hetzelfde probleem.
  • Alleen videokaart eruit gehaald en dan opstarten: geen beep errors. Systeem blijft gewoon 'hangen'.
  • Bios gereset: het probleem blijft.
Ik heb echt geen idee wat dit zou kunnen zijn. Ik kan de processor helaas niet proberen aangezien ik deze niet xtra heb liggen en ik die van m'n eigen pc er absoluuut niet ga uithalen.

Zou het toch de proc kunnen zijn? Of kan ik nog andere dingen proberen?

Tips...iemand? :/

(jah ik heb de search gebruikt maar kon zo'n soort probleem als dit niet vinden :( )

Verwijderd

Topicstarter
*schopje

Iemand? :'(

Modbreak:Algemene gedragsregels (Netiquette)

Kicken binnen 24h is niet netjes, let daar voortaan even op ajb :)

[ Voor 71% gewijzigd door Pollewob op 25-03-2005 08:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:07:
(Wat ik al geprobeerd heb:)
  • Andere voeding geprobeerd: zelfde probleem, alleen schakelt ie nu niet gelijk uit maar blijft gewoon zonder piep of iets doordraaien
  • Alleen geheugen reepjes eruit gehaald en dan aan zetten: error beep dat geheugen mist. Na 1 reepje (alle 2 geprobeerd) er weer in te hebben gedaan weer hetzelfde probleem.
  • Alleen videokaart eruit gehaald en dan opstarten: geen beep errors. Systeem blijft gewoon 'hangen'.
  • Bios gereset: het probleem blijft.
Tja, heb je er die videokaart alleen uitgehaald of heb je d'r ook een andere ingestopt?
Lijkt anders verdacht veel op een of andere kortsluiting in je videokaart...
Edit: nee kan niet, je kan in je bios.

En die HD? Die al eens afgekoppeld?
Het zal denk ik sowieso iets met kortsluiting / overbelasting en je voeding te maken hebben.
Ik zou er echter niet meteen een andere voeding inzetten voor je met zekerheid het probleem kent. Anders kan je er 2 naar de haaien hebben...

Thijs.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Dit er uit halen en starten, see what happens :)
-1x 256) Mb RAM *low buget merk*
- HD Maxtor 40 Gb
- CD brander
- DVD Speler

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 19:34

TommyGun

Stik er maar in!

Kicken binnen 26 minuten is niet toegestaan ;) Minimaal 24 uur :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zit de koeler van de processor niet goed oid? Misschien dat die niet goed zit en de proc te heet wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door RoD op 24-03-2005 22:07 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 19:34

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 16:34
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:07:
• Alleen videokaart eruit gehaald en dan opstarten: geen beep errors. Systeem blijft gewoon 'hangen'
Hoe bedoel je? Geen opspinnen van de HD ofzo? Anders weet je niet of het systeem blijft hangen toch. Of misschien een andere videokaart?

Verder kun je eens proberen om zonder hd en cdrom en evt. pci kaarten te booten, als je pc dan niet meteen weer wordt uitgezet zou het daar in kunnen zitten.

Wat hiervoor ook al is gezegd, als je de voeding verwisselt en het probleem is anders dan zal er waarschijnlijk ergens een kortsluiting oid zitten waardoor de voeding problemen geeft/krijgt.

Zou iets kunnen zijn met het mobo of de videokaart, lijkt mij het meest waarschijnlijk in dat geval. Als je het probleem nog steeds hebt met het booten zonder videokaart (wat je daar ook mee bedoeld :) ) dan kom ik dus op het mobo uit..

Misschien kun je nog even proberen in de bios naar de voltages te staren om te zien of je daar iets bij opvalt. Ander even controlleren of het mobo misschien ergens contact met de kast maakt, bolle condensators heeft of iets anders vreemds. (tip: heb ooit iets gezien over een muis in een pc die kortsluiting had veroorzaakt, heb je daar al naar gekeken? )

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
ReallyStupidGuy schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:07:
[...]

Hoe bedoel je? Geen opspinnen van de HD ofzo? Anders weet je niet of het systeem blijft hangen toch. Of misschien een andere videokaart?
Als ik de pc aan zet krijg ik geen scherm, HD spint wel op volgens mij. Maar er komt vervolgens geen reactie van bios (geen piep). Soms wil ie wel is net 2 seconden langer aanblijven maar schakelt zichzelf daarna direct uit. Ik kan dus ook niet in BIOS komen. :/
Verder kun je eens proberen om zonder hd en cdrom en evt. pci kaarten te booten, als je pc dan niet meteen weer wordt uitgezet zou het daar in kunnen zitten.
Zonder HD en cd-roms al geprobeerd: Alles blijft dan gewoon draaien.
Zonder PCI kaarten kan ik nog wel even proberen jah.
Misschien kun je nog even proberen in de bios naar de voltages te staren om te zien of je daar iets bij opvalt. Ander even controlleren of het mobo misschien ergens contact met de kast maakt, bolle condensators heeft of iets anders vreemds. (tip: heb ooit iets gezien over een muis in een pc die kortsluiting had veroorzaakt, heb je daar al naar gekeken? )
Ik kan dus niet eens in bios komen. Zodra de eerst (goede) *piep* is geweest schakeld ie zn eigen al weer uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 09:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 22:01:
Zit de koeler van de processor niet goed oid? Misschien dat die niet goed zit en de proc te heet wordt.
Koeler zit al 2 jaar goed dus zou niet weten waarom die nu ineens verschoven zou zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Modbreak:Algemene gedragsregels (Netiquette)

Kicken binnen 24h is niet netjes, let daar voortaan even op ajb :)
Eeuwige Excuses... _/-\o_ _/-\o_

But you know: frustrations!! :X

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 16:34
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:16:
[...]

Ik kan dus niet eens in bios komen. Zodra de eerst (goede) *piep* is geweest schakeld ie zn eigen al weer uit.
Ik dacht dat dat soms (na een aantal reboots) dus wel lukte omdat je ook naar het bootscherm van windows kon kijken (mooi he) en de bios resetten.

Wat ik schreef over dat mobo lijkt me nog steeds het handigste, eventueel even het mobo eruit schroefen en weer terugstoppen. (als ik zoiets doe blaas ik er ook altijd even op, wie weet helpt het!)

Wat ik bedoelde met hoe bedoel je was:"Heb je nou gewoon de grafische kaart eruit getrokken en geboot of had je hem vervangen door een andere kaart.".

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02 16:06
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:17:
[...]

Koeler zit al 2 jaar goed dus zou niet weten waarom die nu ineens verschoven zou zijn.
Het kan ook zijn dat de koeler defect is of dat de heatsink behoorlijk onder het stof zit waardoor hij niet goed genoeg koelt. Misschien helpt het als je de heatsink schoonmaakt en daarna eens met open kast boot om te zien of de fan wel goed draait.

Verwijderd

Topicstarter
ReallyStupidGuy schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:41:
[...]

Ik dacht dat dat soms (na een aantal reboots) dus wel lukte omdat je ook naar het bootscherm van windows kon kijken (mooi he) en de bios resetten.
Bios reset hebbik gedaan met een jumper B)
Wat ik schreef over dat mobo lijkt me nog steeds het handigste, eventueel even het mobo eruit schroefen en weer terugstoppen. (als ik zoiets doe blaas ik er ook altijd even op, wie weet helpt het!)
Mobo is al schoon geblazen. Nog niet eruit gehaald. Ik wil dat echt tot het laatste bewaren aangezien dat toch wel wat werk is waar ik weinig zin in heb :P .
Wat ik bedoelde met hoe bedoel je was:"Heb je nou gewoon de grafische kaart eruit getrokken en geboot of had je hem vervangen door een andere kaart.".
Letterlijk: de kaart eruit gehaald. geboot.. en er weer trug in gestopt. K heb geen andere grafische kaart om te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Skerekrow schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 10:16:
[...]

Het kan ook zijn dat de koeler defect is of dat de heatsink behoorlijk onder het stof zit waardoor hij niet goed genoeg koelt. Misschien helpt het als je de heatsink schoonmaakt en daarna eens met open kast boot om te zien of de fan wel goed draait.
Het is de headsink niet. Die is al netjes schoongemaakt (klein zacht kwastje voor gebruikt) en de FAN die erop zit draait gewoon geruisloos zijn rondjes... :)

• Skerekrow
Heb je een anders systeem liggen waarop je onderdelen kan testen? zodat je onafhankelijk van elkaar de cpu en het geheugen kunt checken? Het lijkt mij echt de cpu of het geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Skerekrow schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:56:
Heb je een anders systeem liggen waarop je onderdelen kan testen? zodat je onafhankelijk van elkaar de cpu en het geheugen kunt checken? Het lijkt mij echt de cpu of het geheugen.
Daar zit ook met een probleem: ik heb geen reserve systeem om te testen.
En ik heb geen zin om de processor van mn eigen pc eraf te gaan slopen.
Geheugen lijkt me de oorzaak niet. Weet niet zeker waarom. Maar die doet het gewoon normaal. Kheb ze onafhankelijk van elkaar geprobeerd en dan blijft t hetzelfde probleem. haal ik ze er elle2 uit dan krijg ik 1 lange piep: no mem

• Skerekrow
Elk systeem hoort voorbij het POST scherm te komen als hij beschikt over een werkende processor en werkend geheugen (en een voeding uiteraard, maar die had je dus al getest). Het enige wat nu dus overblijft lijken voor mij de processor en het moederbord (misschien een move naar pmg handig?) . Als je geen reserve systeem kunt te regelen kun je misschien met je processor terug gaan naar de zaak waar je hem vandaan hebt en daar laten testen.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Dit heb ik ook een keer gehad en heeft mij bijna gek gemaakt omdat de oorzaak maar niet te vinden was .... Mobo op het buro deed het prima, maar in de kast hetzelfde probleem als bij jou ...

Na 2 dagen frustraties kwam ik er achter dat de aan/uit schakelaar kapot was en bleef hangen nadat ik hem had ingedrukt .. Er bleef dus contact bestaan zodat de hele boel na 4 seconden weer uitgeschakeld werd ....

Ofwel ... controleer de aan/uit schakelaar eens; trek hem van je mobo direct na het aanzetten .. (of wissel hem even tijdelijk om met de resetschakelaar)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Skerekrow schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 23:36:
Elk systeem hoort voorbij het POST scherm te komen als hij beschikt over een werkende processor en werkend geheugen (en een voeding uiteraard, maar die had je dus al getest). Het enige wat nu dus overblijft lijken voor mij de processor en het moederbord (misschien een move naar pmg handig?) . Als je geen reserve systeem kunt te regelen kun je misschien met je processor terug gaan naar de zaak waar je hem vandaan hebt en daar laten testen.
Dit dacht ik dus ook al :( Gelukkig is die PC niet van mij.
Tis zo'n zelfbouw ding van een standaard computerwinkeltje. Het ding is zo'n 3 jaar oud dus de garantie is al zeker niet meer geldig. Sja...hun probleem zal ik maar zeggen.
Dit heb ik ook een keer gehad en heeft mij bijna gek gemaakt omdat de oorzaak maar niet te vinden was .... Mobo op het buro deed het prima, maar in de kast hetzelfde probleem als bij jou ...

Na 2 dagen frustraties kwam ik er achter dat de aan/uit schakelaar kapot was en bleef hangen nadat ik hem had ingedrukt .. Er bleef dus contact bestaan zodat de hele boel na 4 seconden weer uitgeschakeld werd ....

Ofwel ... controleer de aan/uit schakelaar eens; trek hem van je mobo direct na het aanzetten .. (of wissel hem even tijdelijk om met de resetschakelaar)
Had weer hoop na dit gelezen te hebben aangezien de RESET knop ingedruk bleef! :o
Dit bleek te komen doordat ie niet goed meer vast zat. Het ligt dus ook niet hier aan.
Ben bang dat het toch iets op het moederbord is. Heb geen zin meer om er mijn tijd aan te verspillen.

:> Bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik ga hier een paar mensen teleurstellen. 8)7
Pagina: 1