2 FTP Vragen

Pagina: 1
Acties:

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Ik weet hoe ik een FTP server op moet zetten. Ik heb een (file)server thuis met windows 2k3, daar wil ik een FTP server op gaan maken. Maar op dit moment gebruik ik de FTP mogelijkheid van mijn Asus WL-500g. Ik moet er wel even aan toevoegen dat ik verder niet veel afweet van het hele gebeuren. Ik ben wel van plan erin te duiken, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

De FTP is door het hele gezin hier in gebruik, maar het gaat moeizaam omdat de gebruikers telken moeten navigeren naar ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@Ipadres. Dit moeten ze allemaal onthouden en dat is zo'n problematisch gedoe.
Daarom bedacht ik me dat het handiger zou zijn als ik naar een site navigeer waar ik dan een venstertje heb, waar ik gebruikersnaam en wachtwoord in kan typen zodat ik in kan loggen in de
FTP.

Ik heb hier verder nog geen ervaring mee... Ik heb veel gezocht, maar ik kon eigenlijk niet vinden hoe ik dit mogelijk zou kunnen maken. Wel heb ik nagedacht over hoe het misschien zou kunnen. Ik heb namelijk @home, en dus ook webspace, daar zou ik dus een site kunnen bouwen. Mijn idee is dan om via de site makkelijk naar de FTP server te navigeren door zo'n inlogschermpje...

Vraag1: Is de situatie die ik hier schets mogelijk? (volgens mij wel, gewoon een linkje op de site naar de FTP maar dan met inlog gegevens) Ik heb hier geen ervaring mee, en ik kan moelijk iets vinden hierover. Ik wil mezelf er dus in gaan verdiepen, maar ik weet totaal niet waar ik moet beginnen. Ik denk dat ik me eerst moet gaan verdiepen in het bouwen van een (simpele) site.
De vraag wordt dus eigenlijk: Hoe kan ik de FTP benaderen via een website?

Verder:

Bij een FTP server moet je gebruikers aangeven en daaraan ken je wachtwoorden toe. Wat ik nu eigenlijk wil is een soort openbaar deel en een deel waarvoor een wachtwoord nodig is. Dus dat bepaalde bestanden door anonieme gebruikers te downloaden zijn. Maar ook dat bepaalde bestanden (prive dingen) beschermd zijn zodat alleen ik of bijvoorbeeld een familielid erbij kan.
Vraag2: Is dit op de een of andere manier mogelijk?

Sorry als het domme vragen zijn...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm als je gewoon
"ftp://ipadress" intypt of aanklikt kom de explorer vanzelf met een schermpje toch ....

zo niet kun je toch gewoon een linkje op hun desktop leggen ... of toevogen aan je favorites oid daar zit het password gewoon bij .. (als je dat wil)

en deel 2 ja het is mogelijk ......

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 24-03-2005 20:19 ]

Iperf

• Double J
Ik weet dat als je ftp://ipadres intypt het schermpje verschijnt, maar ik wil het toch zo maken dat er via een website ingelogd kan worden. Verder moet iedereen op iedere computer in kunnen loggen, dus niet alleen thuis, maar ook bij andere mensen, dus ik kan niet zo maar een linkje op het bureaublad zetten.
Dus nu wil ik graag weten: Hoe doe ik dat? Kan iemand mij een beginnetje geven zodat ik er mee aan de slag kan, want ik weet niet waar ik moet beginnen.

Verder over deel 2: Hoe kan ik dat doen dan dat ik twee afzonderlijke delen maak op een FTP server? Is daar een guide voor of zo?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Double J schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:30:
Ik weet dat als je ftp://ipadres intypt het schermpje verschijnt, maar ik wil het toch zo maken dat er via een website ingelogd kan worden. Verder moet iedereen op iedere computer in kunnen loggen, dus niet alleen thuis, maar ook bij andere mensen, dus ik kan niet zo maar een linkje op het bureaublad zetten.
Dus nu wil ik graag weten: Hoe doe ik dat? Kan iemand mij een beginnetje geven zodat ik er mee aan de slag kan, want ik weet niet waar ik moet beginnen.
Dan moet je al met php/asp aan de slag gaan om de gebruikersnaam en wachtwoord af te vangen.
Verder over deel 2: Hoe kan ik dat doen dan dat ik twee afzonderlijke delen maak op een FTP server? Is daar een guide voor of zo?
Dat is afhankelijk van de software die je gebruikt voor je ftp. Waarschijnlijk kun je dit terug vinden in de handleiding van de software.

• weijl
  • Niet online
deel 1 kan met html of php en vast nog wel meer, hier zijn zat howto's over te vinden.
ik denk dat dat deel 2 aardig gedocumenteerd zal staan in de manual van de gebruikte software.

het is niet de bedoeling dat wij hier voor jou alles gaan zitten uitzoeken, ga aan de slag met een aantal howto's/manuals en kom vragen als je ergens vast loopt. ik denk dat ik wel mag zeggen dat je zelf iets meer initiatief mag tonen..
suc6.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:15

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
is dit wat hierboven gevraagd wordt, ook mogelijk met HTTP server? zoals EasyPHP, Apache?
want ik zou ook wel graag willen weten hoe dat werkt, dat ik een wachtwoord erbij kan maken?...

Home Assistant Configuratie V&A

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

franssie

Save the albatross

vraag twee is inderdaad in je FTP manual te vinden, groepen aanmaken etc.

vraag 1... is het teveel gevraagd om een FTP client te gebruiken? Kunnen ze hun wachtwoorden opslaan enzo. ook wel betere user interface meestal (filezilla werkt wel aardig).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Double J
gupje schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:37:
deel 1 kan met html of php en vast nog wel meer, hier zijn zat howto's over te vinden.
ik denk dat dat deel 2 aardig gedocumenteerd zal staan in de manual van de gebruikte software.

het is niet de bedoeling dat wij hier voor jou alles gaan zitten uitzoeken, ga aan de slag met een aantal howto's/manuals en kom vragen als je ergens vast loopt. ik denk dat ik wel mag zeggen dat je zelf iets meer initiatief mag tonen..
suc6.
Ik snap best dat jullie niet alles voor mij uit moeten zoeken, maar de kloof tussen een simpele FTP server opzetten en ineens met allerlei php scripts gaan werken is wel enorm groot (voor mij tenminste, ik heb geen ICT opleiding of zo). Ik weet gewoon niet waar ik moet zoeken voor zo'n vraag zoals de eerste, dit heb ik al aangegeven.
Ik wil me er graag in verdiepen, maar ik heb een begin nodig... Dus geef alsjeblieft even een iets uitgebreidere reactie ipv meteen zeggen dat ik dat zelf wel kan. Als ik het zelf wel zou kunnen vinden, dan zou ik het hier niet vragen.
franssie schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:40:
vraag twee is inderdaad in je FTP manual te vinden, groepen aanmaken etc.

vraag 1... is het teveel gevraagd om een FTP client te gebruiken? Kunnen ze hun wachtwoorden opslaan enzo. ook wel betere user interface meestal (filezilla werkt wel aardig).
Eigenlijk is dit wel te veel gevraagd, je kunt niet overal waar je komt een FTP client installeren...

[ Voor 52% gewijzigd door Double J op 24-03-2005 20:45 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

als het gaat om downloaden gaat het ook wel met http(s), iets minder efficient.
uploaden wordt al moeilijker en als ik je zo lees wil je daar nog niet aan beginnen.
FTP is er speciaal voor ontworpen, misschien wil je ook wel naar SFTP kijken als je het veilig wilt (voor de lol of zo)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• weijl
  • Niet online
is dit wat hierboven gevraagd wordt, ook mogelijk met HTTP server? zoals EasyPHP, Apache?
want ik zou ook wel graag willen weten hoe dat werkt, dat ik een wachtwoord erbij kan maken?...
.htaccess als ik je vraag goed begrijp.

jongens, google is je vriend.. dit had makkelijk zelf uitgezocht kunnen worden. :?
is de laatste keer dat ik het zeg, voordat ik een zeikerd gevonden wordt.
Ik wil me er graag in verdiepen, maar ik heb een begin nodig... Dus geef alsjeblieft even een iets uitgebreidere reactie ipv meteen zeggen dat ik dat zelf wel kan. Als ik het zelf wel zou kunnen vinden, dan zou ik het hier niet vragen.
3e link op google met 'php ftp login script'
http://www.a1javascripts....es/ftplogin/ftplogin.html

miss dat je er wat mee kan :?

[ Voor 33% gewijzigd door weijl op 24-03-2005 20:51 ]

• Double J
franssie schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:45:
als het gaat om downloaden gaat het ook wel met http(s), iets minder efficient.
uploaden wordt al moeilijker en als ik je zo lees wil je daar nog niet aan beginnen.
FTP is er speciaal voor ontworpen, misschien wil je ook wel naar SFTP kijken als je het veilig wilt (voor de lol of zo)
Ik bedoel eigenlijk dat als je op 'de' website zit, en je dan een username en pass intypt, je doorgelinkt wordt naar de FTP... Misschien heb ik het fout omschreven, maar dit is de bedoeling...
gupje schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:46:
[...]

.htaccess als ik je vraag goed begrijp.

jongens, google is je vriend.. dit had makkelijk zelf uitgezocht kunnen worden. :?
is de laatste keer dat ik het zeg, voordat ik een zeikerd gevonden wordt.
Ik vind je geen zeikerd, maar ik weet (bijna) niks van dit onderwerp af en ik weet gewoon niet hoe ik het beste kan beginnen. Ik weet niet waarnaar (met welke keywords) ik moet zoeken... Misschien is het voor jou wel makkelijk omdat je er al lang mee bezig bent, maar op dit gebied ben ik beginner.

• weijl
  • Niet online
ik krijg het vermoeden dat je mijn edit boven je laatste post nog niet gelezen hebt, vandaar deze reply..
hopelijk kan je er wat mee, en ik blijf van mening dat het wel zelf uit te zoeken was. (8>

• franssie

franssie

Save the albatross

lijkt me voeldoende input nu.
Succes met de implementatie!

• Double J
Ik had je edit niet gezien nee... Ik moet dus wat meer van php weten begrijp ik nu. Daarmee zou het kunnen. Ik heb dat script van die site vandaan, heel erg bedankt!

Verwijderd

Is het niet veel makkelijker om gewoon een windows/samba share te gebruiken? Hoef je maar 1 keer te connecten en het vinkje aan te zetten dattie telkens weer moet connecten, that's it.

Just my 2 cents :p
Pagina: 1