Computer valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:00
Al een tijdje heb ik last van een computer die zonder aankondiging opnieuw gaat opstarten.

Ik dacht eerst dat het aan Windows lag, dus alles opnieuw geinstalleerd, maar het probleem was er nog steeds. Vervolgens, op aanraden van ViComputers, de harde schijf vervangen, daar zou het aan liggen. Nu heb ik een nieuwe HD gekocht (Maxtor DiamondMax 10, 160gb, 8mb) maar ook dat wil niet werken.

Vandaag heb ik het opnieuw geprobeerd, nog één keer met de oude HD (Maxtor 60gb 2mb). Windows startte op, maar is héél traag (veel trager dan normaal), je hoort ook soms de HD een vreemde tik maken. Daarna de harde schijf losgekoppeld en geprobeerd Movix (een van CD bootable linux-distri) te starten. Helaas zonder effect. Het lijkt alsof het alleen maar erger wordt, momenteel zijn de de DVD-speler, CD-rewriter en HD losgekoppeld maar hij komt bij het opstarten soms niet eens tot het bios. Komt ie daar wel en druk je op DEL om erin te komen dan start ie na onbepaalde tijd zomaar opnieuw op.

Het lijkt dus alsof er iets anders mis is dan m'n HD, maar wát? De ventilator van m'n CPU draait, de fan van m'n grafische kaart (Geforce MX 440 64mb) heb ik ook maar weer aangesloten en nog werkt het niet. Het lijkt me dat de voeding werkt of niet werkt, daar kan het toch niet aan liggen? Iemand een idee wat het kan zijn?

Dit zit er overigens in: AMD XP 2000+, 512mb, Geforce 4 MX440 64mb, DVD-speler, CD-rewriter, Maxtor 60gb 2mb. De voeding is een Sweex 350W.

Verwijderd

Is het nooit bij je opgekomen dat het sluiting met de kast zou kunnen zijn (slechte kwaliteit kast?), geen randaarde, of een slechte voeding? Sweex 350 = slecht. Punt.

Verwijderd

meschien word he teen beetje heet daar binnen
kijk de temps een na
meschien koelpasta vevangen asl hij te heet word en je koeler ff schoonmaken

Verwijderd

Ik zou ook eerst eens een andere voeding proberen.

• roel-online
Ik zou ook eerst eens een andere voeding proberen.
Gisterenavond een andere voeding (300W, geen idee welk merk) geprobeerd. Alles werkte prima en zonder problemen. Daarom vandaag de Sweex 350W voeding ingeruild voor een nieuwe maar de problemen zijn er nog steeds.

Om zeker te zijn dat het niet ligt aan de brander, dvd-speler, diskettedrive of HD heb ik die brede grijze kabels (hoe heten die dingen?) losgetrokken.
meschien word he teen beetje heet daar binnen
kijk de temps een na
meschien koelpasta vevangen asl hij te heet word en je koeler ff schoonmaken
De processor-koeler + koelspul is nog geen jaar geleden vervangen. Ik denk dus niet dat het daar aan kan liggen. De pc geeft in het bios een temp van 30-45 graden Celcius voor de CPU aan. Het moederbord hangt rond de 28 graden.

En nog steeds blijft ie uitvallen. Kan het de grafische kaart soms zijn?

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02
Heb je de sweex voeding omgeruild voor een ander merk? Of heb je nu weer een sweex voeding?

• roel-online
MEGATRON schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 21:57:
Heb je de sweex voeding omgeruild voor een ander merk? Of heb je nu weer een sweex voeding?
Ja, het is gewoon weer een Sweex Voeding van hetzelfde type. Lijkt me niet dat dat problemen op moet leveren, het heeft voorheen geen problemen opgelevert.

Ik heb nu één voor één alles weer aangekoppeld en alles leek te werken. Totdat ik wilde booten vanaf CD! Het lijkt nu alsof ie uitvalt zodra ie een CD probeert te lezen...

(En terwijl ik dit schrijf start ie opnieuw op en is ie opeens de HD + Floppydrive kwijt zonder dat ik er iets aan gedaan heb.)

Verwijderd

Post je voltages eens hier; Je kan Everest ervoor gebruiken: Computer->Sensors.
Everest kan je vinden op www.lavalys.com

Verwijderd

aub, neem geen sweex, koop een normale voeding, als hij het wel doet met die andere voeding, en niet met dat prut dat sweex een voeding noemt. dan moet je toch tot de conclusie komen dat het daar aan ligt.

• Nilco
Ik denk toch dat het de voeding is. Kan je niet van een vriend/kennis een A-merk voeding lenen?
Als alles dan wel normaal werkt is het toch echt die sweex voeding. Sweex staat nou niet bekend om zijn goede kwaliteit.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:39
koop idd geen sweex voeding....geef dan iets meer geld uit voor een huntkey...zijn iig iets betrouwbaarder.....of geef nog iets meer geld uit en koop een antec 350 watt ofzow maar geen sweex...= bagger :r

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nou betekent het nou ook weer niet dat een sweex voeding een product is dat het absoluut niet doet hoor. Ik vind het toch een beetje onnodig MS Sweex bashen. Ik heb zelf een 650W voeding van Sweex, en dat ding doet het nog steeds perfect zonder haperingen hoor. Hetzelfde verhaal bij een vriend van me, die nagenoeg dezelfde configuratie heeft.

Wel kan het natuurlijk zijn dat je voeding te zwak is :)

[ Voor 9% gewijzigd door spone op 27-03-2005 20:42 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Nilco
@spone : die 650 watt van jou is piekvermogen en zal dan ca. 400-450 watt continue geven. Die 350 watt van de ts zal waarschijnlijk dan 250-275 watt continue geven wat heden te dagen te weinig is.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MEGATRON schreef op zondag 27 maart 2005 @ 19:59:
@spone : die 650 watt van jou is piekvermogen en zal dan ca. 400-450 watt continue geven.
True true :z
Die 350 watt van de ts zal waarschijnlijk dan 250-275 watt continue geven wat heden te dagen te weinig is.
Dat zei ik inderdaad ook ja. Maar aan de andere kant: in de pc van mn zus zit een 275 watt noname voeding, met het 'beruchte' Elitegroup K7S5A Pro moederbord, 1 harddisk, 1 cd speler en burner en een gf4mx440 en ook daar draait het als een trein.

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 27-03-2005 20:46 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• roel-online
De enige voeding waar ik zo snel aan kon komen is een 300W van het merk 'Maxpower'. Nooit van gehoord verder, maar de pc waar ie inzat draait altijd zonder problemen. Ik heb 'm nu aangesloten op m'n (uitvallende) computer en tot nu toe is ie al een half uur niet uitgevallen. Het lijkt dus toch de voeding te zijn.

Even over het feit dat het een 'Sweex' voeding betreft. Ik weet wel dat 'Sweex' geen vooraanstaand merk is, maar je mag toch wel verwachten dat 't gewoon wérkt? Ik zocht destijds een goedkope voeding en vond in Sweex een goedkoop en waarschijnlijk krachtig genoeg dingetje. (Er zit bovendien drie jaar garantie op.) Ik gebruik m'n pc toch vrijwel alleen voor desktoptoepassingen.

Doe ik er nu verstandig aan om 'm gewoon weer om te ruilen, kan ik een ander merk eisen dat wél werkt of moet ik gewoon maar een wat duurdere A-merk voeding kopen? (Hij is trwns gekocht bij Com4...)

Edit: Te weinig vermogen? Mijn systeem (ECS Elitegroup K7S6A, AMD 2000+, 512mb, DVD-speler, CD-burner, Maxtor 160gb) kan toch makkelijk toe met een 300W voeding?

[ Voor 16% gewijzigd door roel-online op 27-03-2005 21:01 ]

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

In principe zou 350 watt genoeg moeten zijn.
Sweex is echter niet een echt goede voeding. Het geleverd vermogen kan dus behoorlijk fluctueren (of de geleverde voltages). Waarschijnlijk verklaart dat dus waarom je PC af en toe uitvalt: de voeding trekt het af en toe niet helemaal meer, gevolg: crashes, opnieuw opstarten, geheugenprobs, tikkende HD's, etc.

De voeding is een van de meest ondergewaardeerde onderdelen van een PC. Zonder een goede stabiele voeding kun je de raarste problemen krijgen.
Als je even de search gebruikt zie je de raarste verhalen staan over Sweex (en vergelijkbare goedkope) voedingen die hele systemen hebben verkloot.

Je moet het dus zelf weten: je loopt met Sweex zeker een risico. Als je het aandurft kun je de voeding erin terughangen. Vervolgens met een monitor prg'tje je voltages aflezen. Doe dit vooral onder een stress programma (burn in test, prime, etc.). Als de voltages stabiel en niet te veel afwijken (5% en 10% voor de 12V) kan dit een indicatie zijn dat het misschien toch niet aan de Sweex ligt. Als ze wel te veel afwijken kun je in ieder geval je geld terug vragen.
Voltages zijn een indicatie, het vermogen kan dan nog steeds fluctueren.

Advies: test nog even door met de andere voeding. Indien je systeem dan wel stabiel is, weet je wat de oorzaak is en kun je op zoek naar een goede voeding. Zie de faq's t.a.v. voedingen.

AdB

• Nilco
roel-online schreef op zondag 27 maart 2005 @ 20:57:
Edit: Te weinig vermogen? Mijn systeem (ECS Elitegroup K7S6A, AMD 2000+, 512mb, DVD-speler, CD-burner, Maxtor 160gb) kan toch makkelijk toe met een 300W voeding?
Daar ligt dus het probleem. 300watt zou voldoende zijn maar die sweex levert dat niet of levert niet constante voltages.

[ Voor 5% gewijzigd door Nilco op 27-03-2005 21:45 ]

Pagina: 1