Het grote Half-Life één/CS/TFC/DoD mapping Topic.

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:17
Het Grote Half-Life mapping topic
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/cwforum/forum/uploads/post-10-1111685040.jpg
Inleiding

Hoi, Welkom bij het mapping topic voor de Half-Life engine. Dit topic is tot stand gekomen, omdat er op het forum soms vragen waren over mappen voor Half-Life en er in het Nederlands nog geen goede site voor was (buiten Mox, zie hieronder). De inspiratie kwam van het HL² mapping topic ;).

Dit topic is bedoelt voor de spellen:
  • Half-Life (Deathmatch)
  • Counter-Strike
  • Day of Defeat
  • Team Fortress Classic
  • Opposing Force
  • Alle 3rd party mods, zoals Natural Selection, Battlegrounds etc.
Dit topic is dus NIET bedoeld voor spellen als HL² of Counter-Strike: Source, daarvoor kun je in het Grote HL² mapping topic terecht.
Tutorials

Er zijn een heleboel mapping site's te vinden, hier zijn er enkele:
  • TWHL
    Een van de grotere mapping communities met een forum en véél tutorials.
  • Mox
    Een Nederlandstalige site, met een begincursus, en een paar tutorials.
  • Valve ERC
    De officiële mapping site, erg handig als naslagwerk.
  • TFMapped
    Site speciaal voor het mappen voor Team Fortress Classic.
Met deze tutorials zou je een heel eind moeten komen :)

Half-Life Unit To Real-Life Unit Conversion Uit HL² mapping topic

Half-life to reallife conversion
Op deze pagina is te vinden hoe je er rekening mee moet houden welke "maten" je moet hanteren wil je level een beetje realistisch overkomen, ook zijn hier wat standaard maten te vinden over gangen en deuren, zeker de moeite waard!

Tips om te mappen Uit HL² mapping topic

Voordat je begint met een map te maken is het makkelijk om te weten wat je PRECIES wilt gaan maken, "uit je hoofd" mappen werkt meestal niet zo goed. Je kan daarom het beste eerst op papier iets neerkladden over hoe je map eruit moet te komen te zien, en wat voor een soort map het wordt. Dit mapt al snel stukken fijner.

Hier nog een paar vuist regels voor DM maps:
  • Maak nooit dode punten in je Death match map. Dit is echt een dood doender voor veel DM maps. Zorg er altijd voor dat mensen door kunnen lopen, en dat je geen dode punten hebt. (dit geld natuurlijk alleen voor de globale stroming van je map.) kijk maar eens naar bestaande officiele maps, je kan eigenlijk als 1 zelfde rondje blijven lopen langs alle belangrijke punten van de map zelf.
  • Zorg er altijd voor dat wapens en health niet dichtbij een map liggen. En dit geld van vooral voor sterke wapens als bijv de Revolver en de RPG. Anders krijg je van die natuurlijke camp plekjes en dat wil je voorkomen.
  • Zet je meeste Spawn plekjes redelijk in de buurt van de standaard wapens. (MP7, shotgun) zodat iemand niet altijd opgewapend moet vechten zodra hij spawned.
  • Probeer de sterkere wapens wat moeilijker te bereiken zijn. Bijv de RPG op een platform die van veel plekken te zien is, of zoals bij DM_Lockdown met een ventilator die aangezet kan worden.
Thnx to Wiebbe. :)

Dev textures gebruiken:

In de editor van hl2 zitten zogenaamde devtextures, voluit zijn dit developementtextures: Deze textures worden gebruikt door de developer om het mappen wat makkelijker te maken. Zo is er bijvoorbeeld een texture "dev door". Op deze texture staat hoe hoog/breed een deur moet zijn om een beetje realistisch over te komen.Als je zoekt op "dev" kom je nog veel meer handige hulpjes tegen: Maten van gangen, players, trappen.
Verder als je zoekt op "shader" dan krijg je verschillende shaders voor over je texture, om het mooier te maken. Het is een beetje uitprobereren wat wat doet, maar het is in ieder geval heel handig!

Thnx to Speedrage!

Gcfscape

GCFScape kun je gebruiken om GCF files uit te pakken, die in je SteamApps folder zitten. Die files heb je nodig, want je vind er al je textures en andere dingen in!

Gcfscape 1.2.5 Download Gcfscape.
Tenslotte

Bij deze wil ik even het HL² mapping topic bedanken, voor de lay-out, en sommige stukjes :).

Ook wil ik vragen, dat als je denkt dat er nog wat bij moet in de startpost, je het gewoon moet posten en dat zal ik er voor zorgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door --Christiaan-- op 25-03-2005 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Vind het persoonlijk een beetje onzin om alles op papier te kladden, doe alles nog uit m'n hoofd en dat werkt best :)

Veel films/plaatjes kijken van het thema dat je net maakt wil ook wel lukken. Op het moment ben ik bezig met een western theme map voor een andere game, dus ik ben atm veel pics aan het verzamelen van bijv. stadjes en landschappen die je dan deels kan namaken met een beetje eigen dingen erbij :)

[ Voor 57% gewijzigd door Bleet op 24-03-2005 19:11 ]

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Blade_V schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 19:08:
Vind het persoonlijk een beetje onzin om alles op papier te kladden, doe alles nog uit m'n hoofd en dat werkt best :)

Veel films/plaatjes kijken van het thema dat je net maakt wil ook wel lukken. Op het moment ben ik bezig met een western theme map voor een andere game, dus ik ben atm veel pics aan het verzamelen van bijv. stadjes en landschappen die je dan deels kan namaken met een beetje eigen dingen erbij :)
Dat dacht ik eerst ook, maar op papier werkt toch erg goed ;). Voor welke game maak je dan een map en waarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Dit topic is dus NIET bedoeld voor spellen als HL² of Counter-Strike: Source, daarvoor kun je in het Grote HL² mapping topic terecht.
Dan zou ik als ik jou was de titel van je OP even aanpassen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:50:
[...]

Dan zou ik als ik jou was de titel van je OP even aanpassen :P
Nee, want er staan dingen in die óf voor alle games waar je voor kunt mappen van belang zijn, óf bij HL1 en 2 hetzelfde zijn gebelven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DJChristiaan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:51:
[...]

Nee, want er staan dingen in die óf voor alle games waar je voor kunt mappen van belang zijn, óf bij HL1 en 2 hetzelfde zijn gebelven :)
Dus deze titel boven je wordart-achtige opening klopt :?
Het Grote Half-Life 2 / CSS mapping/modding topic
Er staat 3 regels onder de regel die ik hier quote namelijk expliciet aangegeven dat het voor HL1 en CS bedoeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:53:
[...]

Dus deze titel boven je wordart-achtige opening klopt :?

[...]

Er staat 3 regels onder de regel die ik hier quote namelijk expliciet aangegeven dat het voor HL1 en CS bedoeld is :)
Sorry, niet gezien. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:07
Toch wel schrikken, zie je ineens de helft van je SP terug in een ander topic :D

Denk eigelijk dat er niet meer veel gemapped gaat worden voor hl1/cs1.6 enz enz, nu de nieuwe cs bekender gaat worden...
Mijn mening.

Toch suc6 met dit topic ;)

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
jarnotjuh schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:59:
Toch wel schrikken, zie je ineens de helft van je SP terug in een ander topic :D

Denk eigelijk dat er niet meer veel gemapped gaat worden voor hl1/cs1.6 enz enz, nu de nieuwe cs bekender gaat worden...
Mijn mening.

Toch suc6 met dit topic ;)
Dat klopt, maar er word ontzettend veel gemapt voor TFC, en voor CS 1.6 komen er ook nog veel maps uit, en die entities zijn anders dan bij CSS :). Nog bedankt voor de SP :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

I speel nou toch al een aantal jaren counterstrike, maar ben de standaard mappen nooit beu geraakt. Sterker nog, doe liever geen nieuwe maps omdat ik die toch niet ken, en niet weet waar de juiste plekje zijn of waar het "clash" point zit waar CT en T elkaar tegenkomen.

Mijn lievelingsmappen blijven toch de originele, alhoewel ik sommige niet zo graag speel, maar dat zijn dan meer de weinig gebruikte.

Mappen waar ik dan wel weer blij mee was waren de custom made "waterfall" map en nog wat meer oude mappen voor UT, maar dat is weer een heel ander topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 10:41:
I speel nou toch al een aantal jaren counterstrike, maar ben de standaard mappen nooit beu geraakt. Sterker nog, doe liever geen nieuwe maps omdat ik die toch niet ken, en niet weet waar de juiste plekje zijn of waar het "clash" point zit waar CT en T elkaar tegenkomen.

Mijn lievelingsmappen blijven toch de originele, alhoewel ik sommige niet zo graag speel, maar dat zijn dan meer de weinig gebruikte.

Mappen waar ik dan wel weer blij mee was waren de custom made "waterfall" map en nog wat meer oude mappen voor UT, maar dat is weer een heel ander topic :P
Waterfall ken ik niet, maar ben wel fan van Nipper. Die vent heeft al meer dan 150 CS maps gemaakt met alle mogelijk entities!

offtopic:
[@HTT]FOK! all the way :')[/flame]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DJChristiaan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 10:44:
[...]

Waterfall ken ik niet, maar ben wel fan van Nipper. Die vent heeft al meer dan 150 CS maps gemaakt met alle mogelijk entities!

offtopic:
[@HTT]FOK! all the way :')[/flame]
offtopic:
FoK is dood :')

Ik heb mijn account daar getrashed omdat iemand een rotstreek uithaalde en ik het wel gezien had. Ze stellen complete kneuzen aan als mod op het moment dat er even iemand tekort is en zijn tamelijk inconsequent.

Ik lurk er nog wel, maar dat is het dan wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

DJChristiaan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:46:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar op papier werkt toch erg goed ;). Voor welke game maak je dan een map en waarmee?
Misschien is het probleem ook wel dat ik niet kan tekenen en het daarom niet doe ;)
Maar ik map met GtkRadiant atm voor Enemy Territory, maar ik dacht, laat ik eens wat tips uitdelen wat het mappen vergemakkelijkt (worked for me)

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 10:53:
[...]

offtopic:
FoK is dood :')

Ik heb mijn account daar getrashed omdat iemand een rotstreek uithaalde en ik het wel gezien had. Ze stellen complete kneuzen aan als mod op het moment dat er even iemand tekort is en zijn tamelijk inconsequent.

Ik lurk er nog wel, maar dat is het dan wel :P
offtopic:
En ze wilden jou nog wel als mod aanstellen (verkiezingen :'))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DJChristiaan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:44:
[...]

offtopic:
En ze wilden jou nog wel als mod aanstellen (verkiezingen :'))
offtopic:
Ja :')

Maar ik werd het niet omdat iemand in de crew op mij tegen was ofzo. Pouque deed het goed maar was niet aanwezig, tessje was niet aanwezig omdat ze met zichzelf in de knoop zat (niet gek met haar omvang) en de nu aangestelde kloon (ruis is kloon van pp) is de grootste klootzak sinds de uitvinding van het woord zelf.

Er hebben er meerdere gestemd voor me omdat ze dachten dat ik de crew wel even wakker zou schudden, maar het mocht niet zo zijn :P

Nu maar wachten tot ik hier op Twiekers modje word, al ben ik bang dat ik tegen die tijd een ons weeg, want ik denk niet dat ze een adhd'ende onzinmod kunnen gebruiken, gezien het feit dat ze hier niet eens een onzin forum hebben :') wat overigens een schande is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 13:00:
[...]

offtopic:
Ja :')

Maar ik werd het niet omdat iemand in de crew op mij tegen was ofzo. Pouque deed het goed maar was niet aanwezig, tessje was niet aanwezig omdat ze met zichzelf in de knoop zat (niet gek met haar omvang) en de nu aangestelde kloon (ruis is kloon van pp) is de grootste klootzak sinds de uitvinding van het woord zelf.

Er hebben er meerdere gestemd voor me omdat ze dachten dat ik de crew wel even wakker zou schudden, maar het mocht niet zo zijn :P

Nu maar wachten tot ik hier op Twiekers modje word, al ben ik bang dat ik tegen die tijd een ons weeg, want ik denk niet dat ze een adhd'ende onzinmod kunnen gebruiken, gezien het feit dat ze hier niet eens een onzin forum hebben :') wat overigens een schande is :P
offtopic:
Ik wist niet dat ruis dat was :o.

HK=ONZ btw?

[ Voor 8% gewijzigd door --Christiaan-- op 03-05-2006 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DJChristiaan schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 13:03:
[...]

offtopic:
Ik wist niet dat ruis dat was :o. Ik hoop dat DrekH eruit gaat en dan gaat pp maar mee :r :r :r, maar genoeg ge-offtopiced ;)

HK=ONZ btw?
Ja, maar:

1) Daar mag ik niet in
2) ik betwijfel of got dezelfde mate van zwarte humor hanteert als op mijn oude forum :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booth
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 08:46

Booth

¯¯¯¯¯¯

Dit heeft niets met mapping te maken. Er zwerft vast nog wel ergens een Counter-Strike 1.6 topic rond

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 16:54 ]

Pagina: 1