[Ervaring] Compaq Presario 1200 + ram uitbreiden

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik kan voor een prijsje een Compaq Presario 1200 Latop kopen. Nu vroeg ik me af of er mensen ervaring hadden met deze laptop.

En is hij in staat om divxjes af te spelen?

In het model dat ik zou kunnen kopen zit het volgende:
-processor: AMD mobile K6-2 450Mhz
-Syseembus:100Mhz
-Ramgeheugen:32MB
-Cachegeheugen: 512KB
-Videogeheugen: 4Mb/shared
-Harde Schijf: 5GB
-Cd-Rom lezer: 24xCD-ROM
-Scherm:12.1" HPA
-1x USB

Die 32MB Ram is echt té weinig. Als ik het zou uitbreiden welk ram moet je er dan insteken? Slikken die dingen enkel compaq ram of zijn die tolerant?
En bovendien wat vinden jullie van die laptopjes?

"If it works, don't fix it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb toevallig net van de week een Presario 1200 XL-109 (van 11-4-2000) retour gekregen ter vervanging.
Hij doet het nog redelijk met Win98SE (en het onofficiele Win98 SP meuktracker: Windows 98SE Unofficial SP 2.0 RC 2), maar alles duurt natuurlijk erg lang (bijna 4,5 minuten om te starten) (64Mb geheugen).
Morgen zet ik er 128Mb bij (Kingston SO-Dimm, 128Mb SDram PC133, 144-pins, kost ongeveer 40 euro) om te kijken of het dan nog redelijk werkt als 'nood' PC met Word/Excel/Wireless Internet voor tijdelijke vervanging. Zal je dan laten weten of die ram goed werkt en ik kan ook nog wel even een divx proberen maar daar verwacht ik niet al te veel van.
P.S. als je zo'n exemplaar met wireless wilt gaan gebruiken dan kan je niet gebruik maken van het interne geluid terwijl je wireless actief is, dit stoort nl. op de geluidskaart van deze modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Dat zou tof zijn...
Kan je ook ff vermelden of die 128 mb extra een degelijke snelheidswinst opleverd?
ik d8 dat de prestaties van een K6-2 450Mhz te vergelijken zou zijn met een iets tragere pIII 500.

[ Voor 26% gewijzigd door deleenheir op 24-03-2005 20:09 ]

"If it works, don't fix it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er zijn wel wat topics over het afspelen van DivX op een trage bak. Zoals hier: k6-2 450 Te traag voor divx? en hier: [rml][ DIVX]Afspelen op lagere kwaliteit[/rml]

[ Voor 37% gewijzigd door Noork op 24-03-2005 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 23:21
nou, zon k6 is aardig traag hoor.

Zon +3 model is nog wel snel, maar je moet niet vergeten dat dit gewoon so7 cpu's zijn.
Nee, die k6-2 kun je beter vergelijken met een celeron 333A ofzo.

En dat is gewoon erg traag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net even getest. Die 128Mb S0-Dimm werkt prima. Windows ziet echter alleen 128Mb totaal (de originele 64Mb ziet hij niet meer). Of dit aan een limiet van het BIOS van de Presario ligt of dat windows e.e.a. verkeerd rapporteert of dat ik wat aan moet passen in autoexec.bat m.b.t. geheugenbeheer met emm386.exe heb ik verder niet uitgezocht.
Starten van Windows gaat nu 2x zo snel dus hij is prima geschikt voor simpel Word/Excel/Internet gebruik.

Ik heb ook nog even VLC/Videolan geinstalleerd en 2 xvid bestanden getest. Dat gaat redelijk echter als de camera een pan doet (bijv. van links naar rechts beweegt zodat de hele achtergrond meebeweegt) dan gaat dat niet vloeiend, je ziet kleine haperingen in de beweging die je met een snellere cpu niet ziet.
Als je het process VLC een hogere prioriteit geeft gaat het nog iets beter maar helemaal vloeiend krijg je het waarschijnlijk niet met Win9X.

Misschien dat je met een speciale linux distributie een beter resultaat kan krijgen (zie daarvoor het topic dat Noork hierboven noemde, GeeXBox oid).
Pagina: 1