Toon posts:

epox 4pca3+ ram probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
bij mij thuis zijn een paar keer de stoppen doorgeslagen, en nu boot m'n computer niet meer.
Volgens de error indicator zegt ie de ene keer dat de ram module niet goed zit of eventueel kapot is.

|Ik heb daarna mijn ram in een andere slot gedaan en weer dezelfde error gekregen.
Daarna heb ik met de jumper mijn bios gereset, maar krijg nog steeds een error.

Daarna ben ik naar de winkel gegaan en heb ik nieuwe ram gekocht.
Die d'r in gestopt en nu krijg ik weer een andere error
Coh en dat betekent:
- Disable shadow RAM
- Disable L2 cache (socket 7 or below)
- Program basic chipset registers

nu loop ik helemaal vast. Ik heb namelijk weer de bios gereset met de jumpers en door de batterij er een paar sekonde uit te halen

iemand nog tips want het is nogal frusterend

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:18
Het klinkt bijna alsof je mobo gewoon kapot is? (wat jammer zou zijn, heb hem zelf ook, fijn bordje ;))

Dat je stoppen doorslaan hoeft niet funest te zijn voor je computer, maar de oorzaak dat je stoppen doorsloegen kan best schade hebben aangericht aan je PC. De kans dat je mobo kapot is is imo veel groter dan de kans dat je RAM module kapot is...

Overigens lijkt me de kans dat je voeding kapot is gegaan bij die stroomstoring nog groter, heb alleen geen idee of een kapotte voeding dit soort klachten kan veroorzaken - ik zou het zelf nog wel even testen met een andere voeding iig.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
de voeding zal het wel niet zijn omdat hij wel gewoon start. Dat wil zeggen dat de fans gewoon draaien. En de moederboord, tja ik denk dat hij nog gewoon werkt omdat hij wel normaal een foutmelding geeft.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

ik had precies hetzelfde probleem, nadat ik de voeding vervangen had was het probleem opgelost, ook door stroom problemen, ik heb er nu een UPS aan hangen met stroom spanning gedoe erop enzo, maar sindsdien ook nooit meer stroompiek/uitval/stoppen gedonder gehad.

probeer ander geheugen, bios reset, kale boot (cpu+ram+vga+mobo)
en zeker een andere voeding proberen, de mijne starte ook gewoon op maar er waren wel 2 condensatoren verrot, kreeg waarschijnlijk net genoeg om te booten, maar was zo onstabiel als de pest.

[ Voor 100% gewijzigd door prutser001 op 24-03-2005 18:16 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:18
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 18:05:
de voeding zal het wel niet zijn omdat hij wel gewoon start. Dat wil zeggen dat de fans gewoon draaien.
En dat wil volgens mij alleen maar zeggen dat hij 12V geeft, dan gaan je fans draaien ja... hij moet alleen ook nog een heleboel andere voltages aan je mobo leveren (+5V, +3.3V, etc). Daarnaast is je moederbord iets gevoeliger voor verkeerde voltages dan een fan. ;) Ik denk aan de voeding omdat het toevallig gebeurde bij een probleem met je zekeringen, ik zeg al, ik heb geen idee of het ook kan zijn... het is gewoon een vage gedachte ;)
En de moederboord, tja ik denk dat hij nog gewoon werkt omdat hij wel normaal een foutmelding geeft.
Mja, maar net zo goed dat ik mobo's in handen heb gehad met een kapotte IDE controller of desnoods met een kapotte floppydrivecontroller (8)7) kan er natuurlijk ook iets mis zijn met je RAM controller, lijkt me.
Volgens mij heb je niet echt veel opties als je al geprobeerd hebt om ander ram te plaatsen, dit in een ander slot gezet hebt en al een CMOS clear geprobeerd hebt... PC zo kaal mogelijk booten (alles wat je niet direct nodig hebt los) heb je ook al wel gedaan lijkt me?

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 24-03-2005 18:17 . Reden: typo :X ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:56
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 18:05:
de voeding zal het wel niet zijn omdat hij wel gewoon start. Dat wil zeggen dat de fans gewoon draaien. En de moederboord, tja ik denk dat hij nog gewoon werkt omdat hij wel normaal een foutmelding geeft.
Dat je fans gewoon starten geeft alleen maar aan dat de 12V lijn nog werkt, wellicht is je 3.3V / 5V lijn wel extreem instabiel geworden, dan kun je dit verwachten.

Echter, doorgaans zijn voedingen vrij goed afgezekerd tegen dit soort zaken, ik acht de kans vrij klein dat daar iets mis mee is. Zou eerder eens gaan kijken of je CPU nog wel goed is, en anders vrees ik een kapotte northbridge - nieuw mobo halen in dat geval :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1