Toon posts:

[VBXpress + Access] Database architectuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo programmeurs,

Ik wil een programma op gaan zetten waarin observaties bij patienten kunnen worden opgeslagen.
Nu ben ik me alleen aan het bedenken hoe ik de database vorm moet gaan geven. De database wordt in Access opgesteld. De bedoeling is dat ik tussen een aantal patienten kan kiezen en dat ik bij elke patient een variabel aantal punten kan invoeren waarop gescoord kan worden. Verder moet bij elk van deze punten een eigen scoretelling moeten kunnen toegevoegd (bijv. zelfstandig eten, met hulp, volledig afhankelijk). Bij elk punt moet het dus mogelijk zijn om een unieke scoretelling toe te passen. Ook is het nodig om dit een x-aantal dagen bij te kunnen houden.

Heeft iemand een idee hoe ik de architectuur van deze database vorm kan geven?

Alvast bedankt,

Bart

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Heeft iemand een idee hoe ik de architectuur van deze database vorm kan geven?
Wat zijn je eigen ideeen? :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat zelf te denken aan aparte tables voor elke patient aan te maken, maar is dit een goede (snelle) oplossing? En kunnen tables verwijderd/toegevoegd worden dmv VBxpress in een access db?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 22:57

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat is VBxpress? Bedoel je VBA?

En nee, maak absoluut niet een aparte tabel voor elke patient. Maak 1 tabel met patient gegevens.

Om een ontwerp voor je data te maken: inventariseer eerst welke data (en van welk type) je allemaal wilt opslaan. Bekijk welke gegevens bij elkaar horen en waar relaties gelegd kunnen worden. Bepaal waar je invoer wil beperken door middel van opzoek-tabellen.

Dan je tabellen maken, dan pas je formulieren.

Maareh... klinkt alsof dit voor redelijk serieus gebruik is. Nofi, maar is het dan wel handig om dat zelf te gaan doen? Goed database ontwerpen is iets waar een hoop over te leren is. Je eerste database is bijna nooit goed. Als die dan wel al in gebruik is genomen, kom je later voor een hoop problemen te staan die met een goed ontwerp voorkomen hadden kunnen worden.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
VBxpress is Visual Basic Express. Ben ondertussen overgestapt op visual basic .net 2003 aangezien deze heel wat uitgebreidere functies heeft. Ik heb nogmaals de gegevens die ik zal gaan invoeren hieronder uitgetypt. Omdat het om een variabel aantal scoringsparameters gaat kan ik mij niet zo goed bedenken hoe dit voor verschillende patienten in één tabel gezet kan worden. Misschien kan iemand mij hier duidelijkheid over gegeven?

Het wordt een programma dat ik voor mij opleiding aan het ontwikkelen ben en hier ook in de praktijk wil gaan toepassen

In te voeren gegevens;

Patient
* Patienten naam
* Variabel aantal scoringsparameters (bv. ADL, activiteiten, sociale contacten)
* Zelf in te voeren scoringsschaal (bv. ADL: Volledig zelfstandig, met hulp, volledig afhankelijk)
* Variabel aantal dagen observatie bij te houden

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 01:02
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 17:47:
Ik zat zelf te denken aan aparte tables voor elke patient aan te maken, maar is dit een goede (snelle) oplossing? En kunnen tables verwijderd/toegevoegd worden dmv VBxpress in een access db?
:o :X :/
Nee dus. Je gaat niet voor ieder patient een aparte table aanmaken. Wat ga je doen als er een patient bijkomt ? Als er patient moet verwijderd worden, etc.... ?
Je maakt één table voor alle patienten, en je maakt een genormaliseerde database. (Weer ff een woordje waar je kunt op zoeken).

Als ik zo vrij mag zijn: is dit in opdracht van iemand dat je dit gaat maken ? Ik mag eigenlijk hopen van niet, want als ik het zo lees, heb je nog niet veel kaas gegeten van software ontwikkeling.
Er is al genoeg software op de markt die eigenlijk niet veel meer dan 'gepruts' is, en dergelijke dingen geven de IT in 't algemeen niet echt een goede naam....

https://fgheysels.github.io/

• whoami
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 22:02:
VBxpress is Visual Basic Express. Ben ondertussen overgestapt op visual basic .net 2003 aangezien deze heel wat uitgebreidere functies heeft. Ik heb nogmaals de gegevens die ik zal gaan invoeren hieronder uitgetypt. Omdat het om een variabel aantal scoringsparameters gaat kan ik mij niet zo goed bedenken hoe dit voor verschillende patienten in één tabel gezet kan worden. Misschien kan iemand mij hier duidelijkheid over gegeven?
Weet wel dat VB.NET niet zomaar een taaltje is waar je maar wat moet in aanklooien en wat klikken.

• whoami
Eigenlijk vind ik dat programmeur een beschermd beroep zou moeten zijn, dat niet iedereen zomaar mag uitoefenen.
Ik vind het trouwens erg dat er mensen zijn die altijd voor de goedkoopste oplossing willen gaan, en ff vragen aan een student of hobbyist om ff een applicatie in elkaar te draaien.... Daar komen ze geheid bekaaid vanaf.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 22:57

Boss

+1 Overgewaardeerd

(eigenlijk vind ik de edit knop gebruiken ook wel een goeie tip :) )

Maargoed, ff ontopic:

Als ik het zo lees lijkt 1 tabel met patientgegevens voldoende, en daaraan gekoppeld een tabel met per patient de scorigngsvariabelen en hun score. Een 1-op-veel relatie dus. Zo kan je per patient opgeven welke parameters van belang zijn.

En sja... dat gehobby kan een hoop ellende geven. Ergens kan ik er wel om lachen en je ziet soms de meest vreemde oplossingen. Maar het is gewoon jammer dat een bedrijf dan soms jarenlang heeft lopen aanrommelen. Hoeveel uren en geld dat niet gekost heeft...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• whoami
Editten is voor mietjes.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals, dit is voor mijn opleiding en zal zowieso in eerste instantie voor eigen gebruik zijn. Verder vindt ik het ontwikkelen van een programmaatje zoals deze een goede opstap naar de programmeerwereld. Vandaar dat ik hier zelf de eerste poging tot doe.

Nog één vraagje (misschien komt dit weer erg noob-achtig over); Moet voor het gebruik van een Access database in Visual Basic op de computer waarop dit programma uitgevoerd wordt Access geinstalleerd zijn? Of kan VB de database openen zonder bepaalde access runtime-bestanden nodig te hebben?

Alvast bedankt!
Pagina: 1