Toon posts:

Van 4 naar 8 ohm

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi

ik heb hier 2 boxen staan waarin bijde een 180W dome tweeter 150W midrange en 2 (4 in totaal dus) woofers a 250W

nou heb ik van een speaker beide woofers opgeblazen >:)

nu heb ik van de andere speaker 1 woofer overgezet en heb 2 nieuwe woofers erbij gekocht

alleen 1 probleempje

de oude waren 8 ohm en de nieuwe zijn 4 ohm

nu vind de versterker dat niet erg en de woofers ook niet maar die met 4 ohm overheersen vreselijk

kan ik die dmv een weerstand opschroeven tot 8 ohm of moet ik ze in serie met de oude zetten (zit in elke box 1 oude en 1 nieuwe)

mvg

franky

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Echt fantastisch zal het wel niet worden, maar je beste kans is in beide speakers hetzelfde te doen ja. Dus in elke speaker één oude en één nieuwe. En dan gewoon even luisteren of het bevalt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik het goed begrijp had hij al 1 werkende woofer overgezet naar de defecte speaker, dus als het goed is, is het al gelijk verdeeld nu.

Maar ja, een 4ohm weerstand in serie met een 4 ohm woofer zal misschien wat beter werken, maar of het beter klinkt is nog maar te betwijfelen. Een speaker is niet lineair qua weerstand, dus het kan best zijn dat hij van 2 tot 8 ohm loopt ofzo. Die weerstand die je toevoegt is al heel wat lineairder.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 24-03-2005 19:45 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
er komt dus in elke speaker 1 oude woofer(8 ohm) en 1 nieuwe woofer(4ohm)

ik heb ze nu even in serie gezet (de oude en nieuwe woofers) en ze aan nu gelijk heen en weer ipv een heel erg en de ander niet :P

maar ik ben er al uit dat er nieuwe speakers inkomen

dit is niks

hij is veel scheller als eerst

en 4 ohm schijnt voor car audio te zijn en niet voor home

de versterker die eraan hangt is een sony QS serie dus ik wil dan ook goed geluid

nog tips voor speakers die goed presteren voor een zacht prijsje?

mvg

franky

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

4 ohm is nier per definitie voor car audio.

het gaat om maximale vermogens overdracht.
als je de speaker dezelfde weerstand geeft als de interne weerstand van je versterker krijgt je speaker het meeste vermogen door.

(en daarbij wil je de weerstand van de versterker zo laag mogelijk hebben)
aangezien een auto met relatief lage spaningen werkt is die veel eerder gebaat bij lage weerstanden dan jou 220 gevoedde versterker.

speakers met hoge weerstanden hebben dan ook weer relatief minder last van spanningsval over de bedrading. (denk maar aan 100volt systemen)

Iperf

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17

Caveman

whahoehaha

Als ik het goed begrijp zitten er in iedere box 2 woofers.... dus in totaal heb je 4 woofers, toch ?
Er is best wel een methode om het goed te laten werken en geen verschil tussen de boxen te krijgen.
als ik het goed begrijp heb je 2 woofers vevangen, in 1 box ? De oude woofers waren 4 ohm en de nieuwe zijn 8 ohm.
Ok, hoe zijn de oude woofers geschakeld ? parallel of serie? of worden ze aangesloten op een laagbandfilter (printplaatje)?
Je kun dus eens proberen om in 1 box een oude en een nieuwe woofer te zetten, je hebt nl. in de ander box 2 woofers zitten van 4 ohm. Je krijgt dus in ieder box een oude en een nieuwe woofer dus 1 van 4 ohm en 1 van 8 ohm, nu hangt het er een beetje van af hoe ze geschakeld zijn... om ze aan te sluiten. Je moet niet vergeten dat we praten over impedantie van 4 en 8 ohm...dat betekend als je een multimeter op een speaker zet dat je helemaal geen 4 of 8 ohm meet, deze weerstand onstaat pas als er een geluidssignaal opkomt...

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Topicstarter
ze zaten parallel

(ingang speaker)=>(printplaatje)=>1(woofer 8ohm) 2(woofer 8ohm) 3(mid 8ohm) 4(tweet 8ohm)

nu heb ik (ingang speaker)=>(printplaatje)=>1+2(Woofer 8ohm > woofer 4ohm) 3(mid 8ohm) 4(tweet 8ohm)

dit klinkt redelijk

ze staan nu dus in serie

dus eig heb ik nu een woofer van 12 ohm

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

fish schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 21:58:
als je de speaker dezelfde weerstand geeft als de interne weerstand van je versterker krijgt je speaker het meeste vermogen door.

Klopt geen fluit van wat je hier zegt.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17

Caveman

whahoehaha

jep, je hebt nu idd een woofer van 12 ohm. Je zou ook voorzichtig kunnen proberen om ze parallel te zetten, dan krijg je een woofer van pak'mbeet 3 ohm om eens te kijken hoe dat klinkt. Op zich kan dat wel er zit nl. toch nog een filter tussen, maar niet gelijk vol vermogen erop zetten..... >:)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TheBorg schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 20:52:
[...]

Klopt geen fluit van wat je hier zegt.
goed leg maar uit hoe het wel zit dan .......

maar ik zal je even een grafiekje tonen

Waarbij gesteld Uversterker=10V
op de x-as zie je Een mogelijke weerstand voor de belasting.

Je ziet dat het vermogen in de belasting het grootst is als beide weerstanden gelijk zijn
(kabelweerstand niet meegerekend .. gesteld is dat deze heel dik zijn a'la audiofiel)
Afbeeldingslocatie: http://www.fish.demon.nl/got/belasting.gif

[ Voor 48% gewijzigd door Fish op 25-03-2005 21:22 ]

Iperf

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

fish schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 20:55:
[...]

goed leg maar uit hoe het wel zit dan .......
Aangezien V gelijk is aan I * R waarvan we aannemen dat I onbeperkt beschikbaar is krijgen we voor een auto 12 = I * 4 = 36 Watt, voor 8 Ohm 12 = I * 8 = 18 Watt theoretisch maximaal vermogen, waaruit blijkt dat jouw stelling "aangezien een auto met relatief lage spaningen werkt is die veel eerder gebaat bij lage weerstanden dan jou 220 gevoedde versterker." correct is. Alleen wat heeft dat in godsnaam te maken met de interne weerstand van een versterker? Die zou goed 0,005 Ohm kunnen zijn en niet ongeveer gelijk aan de impedantie van de speakers.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ah te laat .. nou ja zie boven :)

typfoutje onderste grafiek .. moet 2 ohm zijn .. fixed now .....

[ Voor 54% gewijzigd door Fish op 25-03-2005 21:34 ]

Iperf

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ik moet toegeven, die grafieken heb je mooi gemnaakt. :P

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ach excel.

maar ben je het eensch of niet ?

Iperf

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:31

Part

Helemaal niets.....

Een versterker met een interne weerstand van 4 ohm zou niet best zijn.
Dan is de dempingsfactor 1 terwijl dit bij een goede versterker meestal meer richting 1000 gaat.

Een versterker kan wel voor een bepaalde weerstand geoptimaliseert zijn. Maar dat is dan niet zijn interne weerstand.

Edit:
fish Het is dit stukje dat ik totaal niet kan plaatsen.
als je de speaker dezelfde weerstand geeft (bv 4 ohm?)
als de interne weerstand van je versterker (dus ook 4 ohm?)
krijgt je speaker het meeste vermogen door (??)

[ Voor 41% gewijzigd door Part op 25-03-2005 22:15 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Part schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 22:01:
Dan is de dempings faktor 1 terwijl dit bij een goede versterker meestal meer richting 1000 gaat.

Een versterker kan wel voor een bepaalde weerstand geoptimaliseert zijn. Maar dat is dan niet zijn interne weerstand.
even mijn originele stelling ^^^^ zie boven ^^^

Iperf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Part schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 22:01:
Dan is de dempingsfactor 1 terwijl dit bij een goede versterker meestal meer richting 1000 gaat.

Edit:
fish Het is dit stukje dat ik totaal niet kan plaatsen.

[...]

als je de speaker dezelfde weerstand geeft (bv 4 ohm?)
als de interne weerstand van je versterker (dus ook 4 ohm?)
krijgt je speaker het meeste vermogen door (??)
Als een versterker een weerstand heeft van 4 ohm. dan zal een speaker van 4 ohm het meetste vermogen krijgen ja .

Ik zeg niet dat als je een speaker van 4 ohm hebt dat je een versterker met een inwendige weerstand van 4 ohm moet nemen voor maximaal vermogen

je versterker moet een zo laag mogelijke weerstand hebben ....
helaas alleen speakers van 0.005 ohm bestaan domweg niet
(bedenk alleen al aan al die amperes die er moeten gaan lopen om die conus in beweging te krijgen.
- maar ja als dat zo zou zijn dan zou je bij 12 volt (auto) 14,4Killowat geluid er uit kunnne pompen 8)7 )

Nadeel van laagohmige speakeropstelling is wel weer dat een behoorlijk deel van je vermogen letterlijk in je bedrading en verbindingen opgestookt kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 25-03-2005 23:04 ]

Iperf

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zou zeggen neem een stuk kabel van een centimeter of 50 (of in ieder geval zo lang dat de weerstand over de kabel even groot is als de interne weerstands van je versterker, en sluit beide uiteinden op de versterker aan. Draai nu de volumeknop omhoog en kom tot de constatering dat je geen "speaker" van 0,005 (oid) ohm aan je versterker wilt hangen, de boel gat er geheid aan.

Naast een maximaal voltage heeft een versterker ook een maximaal amperage wat 'ie uit kan sturen, elke halvering van de impedantie (bv van 8 naar 4) zorgt ervoor dat er voor een gelijke hoeveelheid electriciteit tweemaal zoveel ampere benodigd is, daarnaast halveert je dempingsfactor en worden de verliezen over de kabels ook dubbel zo groot (zoals je zelf al aangeeft).

Kortom: interne weerstand versterker /= ideale impedantie speakers.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Even het hele verhaal lezen ...... 4e post .

het ging om de stelling dat iemand zei dat 4 ohm voor car audio was ...ik zei dat dat niet zo was.
daarna kregen we discussies over de stelling voor maximale vermogensoverdracht
en dit is onafhankelijk van het feit dat det om een hifi versterker gaat

btw. jou stelling klopt. een voeding moet ideaal gewoon 0 ohm zijn. punt
Maar mijn stelling klopt ook, je moet hem even goed lezen . het gaat om vanuit welk oogpunt je het bekijkt.
- Ik krijg veel meer vermogen in mijn speaker als ik de weerstand net zou kunnen maken als de versterker. aleen dat is technisch gewoon nog niet haalbaar/betaalbaar. (zoals je zelf aangaf)

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 26-03-2005 11:31 ]

Iperf

Pagina: 1