Booten vanaf SCSI

Pagina: 1
Acties:

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-03 15:29
Heren,

we zitten met een klein probleem hier, we hebben een pc samengesteld wat bestaat uit het volgende onderdelen:

ASUS K8VSE Deluxe 3.4ghz 64bits
DUAL 512mb geheugen, 1024
Maxtor 73GB Ultra 320 SCSI HDD
LSI Logic Host Bus Adapter (LSI21040)

HDD is aangesloten op SCSI PCI controller.
eerst geboot vanaf Win XP CD, tijdens setup op F6 geklikt volgens de handleiding, hardeschijf laten herkennen, hardeschijf werd juist herkend, hardeschijf geformateerd op NTFS, uiteraard alle benodigden (WIN XP) is daarna gekopieerd om ermee te booten, daarna zou de pc automatisch vanaf de hardeschijf moeten booten voor Win XP Setup, maar HDD word niet in de bios herkend, dus kan het niet booten, we hebben een bios update gedraaid vanaf de SCSI CD, maar hij word nog steeds niet herkend. We komen hier ook niet verder mee, we hebben meerdere malen de handleiding doorgelezen, alles stap voor stap uitgevoerd, maar er is of iets met de controller, of we vergeten ergens iets.

Via SIS Config in MS-DOS hebben we nog geprobeerd te kijken of we het daarmee de HDD konden configureren maar daar kun je niks configureren, althans naar onze mening.

Iemand een idee wat we nog kunnen doen, we zijn er al 2 weken mee bezig, please help :)

Bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door EN-IS op 24-03-2005 15:46 . Reden: HDD ]

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

80GB is niet een scsi 'formaat' schijf. SCSI schijven zijn 18, 36, 72 (73), 146 en 300GB. Oudere schijven kunnen kleiner zijn, en er is een 180GB 7200 rpm 1.6 inch schijf.

Weet je zeker dat dat een scsi schijf is? Heb je misschien een model nummer van die schijf?

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• EN-IS
Device Manager schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 15:34:
80GB is niet een scsi 'formaat' schijf. SCSI schijven zijn 18, 36, 72 (73), 146 en 300GB. Oudere schijven kunnen kleiner zijn, en er is een 180GB 7200 rpm 1.6 inch schijf.

Weet je zeker dat dat een scsi schijf is? Heb je misschien een model nummer van die schijf?
Ja dat klopt, je hebt gelijk, het is een Maxtor 73GB Ultra 320 SCSI HDD

• Ecto2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09-2025
Zover ik weet verschijnt een SCSI HD nooit in de BIOS.

Het enige wat je moet doen om vanaf een SCSI HD te booten is je boot order in de BIOS aanpassen :

First Boot Device : SCSI.

Edit : enkel IDE HD's verschijnen in de BIOS

[ Voor 14% gewijzigd door Ecto2002 op 24-03-2005 15:52 ]

• EN-IS
Ecto2002 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 15:51:
Zover ik weet verschijnt een SCSI HD nooit in de BIOS.

Het enige wat je moet doen om vanaf een SCSI HD te booten is je boot order in de BIOS aanpassen :

First Boot Device : SCSI.

Edit : enkel IDE HD's verschijnen in de BIOS
Dat kan wel kloppen, maar het enige wat ik zie is dat het Diskette en CD ROM Drive worden herkend als boot, geen optie om uit SCSI te kiezen, wat ik ook zie als ik het computer aanzet is dat bij het AUTO Detecting al word aangegeven "NO Hard Disk Drive Detected"

[ Voor 2% gewijzigd door EN-IS op 24-03-2005 16:02 . Reden: typo ]

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

kun je niet een of ander int xx (18 meen ik) device opgeven als bootoptie in het bios?

[ Voor 8% gewijzigd door elTigro op 24-03-2005 16:03 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• EN-IS
BK1 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 16:03:
kun je niet een of ander int xx (18 meen ik) device opgeven als bootoptie in het bios?
Sorry maar wat is int xx ?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

vak heb je ook wel de optie other welke opties heb je allemaal bij de boot volgorde

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-03 16:53
ALs je een aparte SCSI-controller hebt komt deze vaak in je opstart-procedure voorbij... volgens mij configureer je daar dat je wilt booten vanaf SCSI

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 16:09:
vak heb je ook wel de optie other welke opties heb je allemaal bij de boot volgorde
boot from other devices ja, die moet je op yes zetten, weet niet of dat verder gaat lukken hoor.

• EN-IS
TrailBlazer schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 16:09:
Ik zie geen other opties, deze optie heb ik er niet tussen staan, ik zie alleen

- Boot Device Priority (hier kan ik alleen uit 2 boots kiezen, tussen diskette en cd rom, derde optie is disabled)
- Boot Settings Configuration
- Security

Verwijderd

Weet je zeker dat je alle apparaten goed aangesloten (en geterminate) hebt? Heeft je SCSI kaart geen eigen bios waarin je het boot LUN kan aangeven?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
Schakel eventueel aanwezig onboard raid eens uit?

Misschien dat ie de raidbios gebruikt om van te booten ipv je SCSI krt bios.

Vroeger ooit gehad in mn server, ding wou perse van een Promise controller booten en niet van m'n 29160. Door de kaarten te wisselen van PCI slot kreeg ik scsi uiteindelijk wel als bootdevice.
In jouw geval gaat wisselen niet, en aangezien je raid niet gebruikt (vermeld je iig niet) kun je die ff disablen.

• Ecto2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09-2025
Controleer ook of de BIOS optie "Plug and Play OS" op No staat, dit kan ook wel eens voor problemen zorgen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-03 17:09
DJSmiley schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 16:30:
..In jouw geval gaat wisselen niet, en aangezien je raid niet gebruikt (vermeld je iig niet) kun je die ff disablen.
Ik denk dat het toch zeker de moeite waard is de SCSI kaart eens van PCI slot te wisselen :) De onboard RAID controller hangt ook aan de PCI bus dus kan er qua volgorde wel degelijk wat veranderen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
Abbadon schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 17:07:
[...]

Ik denk dat het toch zeker de moeite waard is de SCSI kaart eens van PCI slot te wisselen :) De onboard RAID controller hangt ook aan de PCI bus dus kan er qua volgorde wel degelijk wat veranderen.
ach, stom, de raid krt is niet van pci te wisselen, de scsi kaart natuurlijk wel |:(

• EN-IS
het probleem is dat ik die moglijkheid niet heb

• EN-IS
en van pci slot heb ik ook al eens gewisseld en heeft geen effect gehad

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 16:49

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Heb je al in de SDMS BIOS van je controller gekeken, of kijk je alleen in de BIOS van je moederbord? Jou SCSI kaart heeft namelijk een eigen BIOS waarin je het boot device moet opgeven. Je komt in deze BIOS door control-C in te drukken vlak voordat windows gaat booten. Zie ook: http://www.lsilogic.com/f...nt/Software/SDMSUGv12.pdf

• EN-IS
dat is nou juist ook mijn probleem ik krijg die melding niet eens ook al druk ik ctrl+c in krijg ik niet de bios van de scsi

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dan is je SCSI BIOS niet goed geinstalleerd omdat hij geen schijf kan vinden.

Ik zou je kabels en terminator maar eens checken en alle jumpers op de schijf zoals ID en auto start mode.

Als je schijf goed is aangesloten staat er SCSI BIOS installed succesfully en kan je CTRL+C doen om in de BIOS te komen.

Alle proemn in n drek

• EN-IS
Bierkameel schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 12:00:
Dan is je SCSI BIOS niet goed geinstalleerd omdat hij geen schijf kan vinden.

Ik zou je kabels en terminator maar eens checken en alle jumpers op de schijf zoals ID en auto start mode.

Als je schijf goed is aangesloten staat er SCSI BIOS installed succesfully en kan je CTRL+C doen om in de BIOS te komen.
We hebben het maar in een ander pc gezet om te kijken of het kaart wel functioneerde, deze bootte gewoon goed... daar werkte de kaar wel.

toen hebben we het teruggeplaatst in de pc waar die in moet komen, de promise serial ata raid controller in de bios uitgezet, toen deed ie het!

Bedankt voor jullie hulp... _/-\o_
Pagina: 1