Flash Plugin Detectie

Pagina: 1
Acties:

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Na vele topics en resources te hebben gelezen zit ik nog steeds met een aantal vragen.
Voor een grote klant dienen wij een onderzoekje te doen naar het al dan niet hebben geinstalleerd van een flash plugin. Nu ben ik wat mooie scriptjes tegen gekomen maar het probleem is dat voor IE browsers altijd gebruikt maakt van VBSCRIPT, nu is het probleem dat er nogal wat virusscanners/firewalltools VBSCRIPT uitzetten. Voor normale flash detectie is dat ook geen ramp, want je kan dan altijd nog iemand er op wijzen dat er een plugin vereist is.

Echter voor dit onderzoek mag de gebruiker niet gevraagt worden naar het installeren van een plugin, de bedoeling is dat we via een parameter op een plaatje loggen of iemand flash heeft geinstalleerd.

Heeft iemand ideeen hoe je dit voor elkaar zou kunnen krijgen? De detectie dient dus ook te werken op minder gebruikte browsers zoals bijvoorbeeld IE op de MAC, Opera, Firefox en Netscape versies.

Verwijderd

iets als
code:
1
2
3
<object>
  [img]"fallbackplaatje.php">
</object[/img]

als de browser het object niet kan weergeven moet ie het fallbackplaatje weergeven, en heb je dus een hit op je php file

(zou moeten werken, maar geen idee of dat ook daadwerkelijk het geval is)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 15:15 ]

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 08:13
simpel met php en html:
je maakt een pagina, bij het opvragen van de pagina is er een hit, en wordt er een uniek ID gereserveerd. in de database zet je op dat id dat het geen flash heeft.
op die pagina staat een kleine flash file, bij het opvragen van die file, (id meegeven naar file) wordt het veld in je database op "wel flash" gezet.
dus enkel als ook de flashfile wordt opgevraagd is er flash, logisch toch...

• raptorix
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 15:14:
iets als
code:
1
2
3
<object>
  [img]"fallbackplaatje.php">
</object[/img]

als de browser het object niet kan weergeven moet ie het fallbackplaatje weergeven, en heb je dus een hit op je php file

(zou moeten werken, maar geen idee of dat ook daadwerkelijk het geval is)
Het punt is dat er dus geen flash getoont mag worden, slechts gedeteceerd, inmiddels heb ik iets gevonden wat wel bruikbaar is, ingeval van IE wordt er getract een Object Container aangemaakt te worden, vervolgens wordt gecheckt of het object ook bestaat, dus iets van :

code:
1
2
3
        document.write('<OBJECT ID=RealPlayerAX CLASSID="clsid:CFCDAA03-8BE4-1­1cf-B84B-0020AFBBCCFA" WIDTH=200 HEIGHT=200></OBJECT>'); 
        realPlayer_IE = document.RealPlayerAX; 
        return (realPlayer_NS || realPlayer_IE)? true: false;

Ik denk dat ik deze verder ga uitwerken.

• raptorix
Mayco schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 15:20:
simpel met php en html:
je maakt een pagina, bij het opvragen van de pagina is er een hit, en wordt er een uniek ID gereserveerd. in de database zet je op dat id dat het geen flash heeft.
op die pagina staat een kleine flash file, bij het opvragen van die file, (id meegeven naar file) wordt het veld in je database op "wel flash" gezet.
dus enkel als ook de flashfile wordt opgevraagd is er flash, logisch toch...
Vanwege het volume mag detectie slechts clientside gebeuren, kortom het resultaat van de test dient als parameter aan een image mee te worden gegeven zodat we later vanuit de logfile kunnen parsen hoeveel mensen flash hebben.

Verwijderd

nja, dan kan je toch gewoon een leeg flashje erin zetten? dan zie je ook niks

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:48

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb dit met java als volgt opgelost: een applet (zeer klein houden) van 1x1 pixel dat meteen redirect naar de java-pagina en op de pagina na 5 seconden een meta refresh laten plaatsvinden naar de HTML pagina. Achterliggende gedachte: als het java applet niet redirect is er ook geen java, het applet is zo klein dat het geen 5 seconden duurt om binnen te halen. Als het applet geladen wordt en uitgevoerd redirect het meteen. :)
Kan je dat met Flash niet doen?

Saved by the buoyancy of citrus

• raptorix
Cyphax schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 15:28:
Ik heb dit met java als volgt opgelost: een applet (zeer klein houden) van 1x1 pixel dat meteen redirect naar de java-pagina en op de pagina na 5 seconden een meta refresh laten plaatsvinden naar de HTML pagina. Achterliggende gedachte: als het java applet niet redirect is er ook geen java, het applet is zo klein dat het geen 5 seconden duurt om binnen te halen. Als het applet geladen wordt en uitgevoerd redirect het meteen. :)
Kan je dat met Flash niet doen?
Dan wordt er toch weer flash gebruikt, en dat mag dus niet. Overigens is er net besloten om toch voor de VBscript check te gaan voor IE/WIN browsers. Kortom mijn probleem is voorlopig opgelost. Maarjah het is jammer omdat ik zo vermoed dat het aantal mensen dat VBscript heeft uitgeschakelt hoger is als het aantal mensen zonder recente flash plugin.

• raptorix
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 15:25:
nja, dan kan je toch gewoon een leeg flashje erin zetten? dan zie je ook niks
Een lege flash is ook flash, en ik ben bang dat men dan weer meldingen krijgt dat flash geupdate moet worden en dat soort ellende.

Verwijderd

niet als je 'm in flash 4 maakt ofzo

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 23:15
Volgens mij was er een open-source statistieken-tool die ook detecteerde of je Actobat Reader en Flash op je pc geinstalleerd was. Dit gebeurde d.m.v. een paar regels javascript. Was dit niet AWstats?

Uit de feature-list op awstats.org:
Ratio of Browsers with support of: Java, Flash, RealG2 reader, Quicktime reader, WMA reader, PDF reader (need to add some HTML tags in index page).
Tip: bekijk de source van http://awstats.sourceforge.net/js/awstats_misc_tracker.js even ;)

[ Voor 45% gewijzigd door jurri@n op 24-03-2005 16:49 ]

• raptorix
Mjah heb inmiddels een andere gevonden, het VBscript lijkt redelijk goed te gaan.
Ding komt van : http://www.dithered.com/javascript/flash_detect/index.html

Bedankt voor de input in ieder geval.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:48

Cyphax

Moderator LNX
raptorix schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 15:37:
[...]

Dan wordt er toch weer flash gebruikt, en dat mag dus niet. Overigens is er net besloten om toch voor de VBscript check te gaan voor IE/WIN browsers. Kortom mijn probleem is voorlopig opgelost. Maarjah het is jammer omdat ik zo vermoed dat het aantal mensen dat VBscript heeft uitgeschakelt hoger is als het aantal mensen zonder recente flash plugin.
Dat is met Java ook soms wel en soms niet het geval maar daar kon je nog invloed op uitoefenen. Kan dat bij Flash per definitie niet? (dat ie niet met een popupding komt waarin gevraagd wordt of Flash effe geinstalleerd mag worden)

Saved by the buoyancy of citrus

• raptorix
Cyphax schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 17:06:
[...]

Dat is met Java ook soms wel en soms niet het geval maar daar kon je nog invloed op uitoefenen. Kan dat bij Flash per definitie niet? (dat ie niet met een popupding komt waarin gevraagd wordt of Flash effe geinstalleerd mag worden)
Mjah ik geloof dat dat opzich wel mogelijk is, maar aangezien het allemaal op korte termijn gebouwt moet worden is er geen tijd om hier ook nog onderzoek naar te doen.
Pagina: 1