Een Areca PCI-X of PCI-E op een Socket 939 moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 17:31
Vraag: Ik wil gaar een Areca RAID kaart op een AMD 939 moederbord draaien, kan iemand mij een moederbord aanraden die aan deze eisen voldoet?

Reden: Ik draai momenteel een 3ware 7810 ATA RAID server op een oud Asus Intel bord (P2B) met een P3-450. Dit werkt redelijk goed, ik wil eerdaags echter (binnen de komende drie maanden) upgraden naar een modernere setup waar meer en grotere schijven op passen (kijkend naar de toekomst). Het probleem is alleen dat ik de electriciteits kosten niet de pan uit wil laten reizen, een P3-450 trekt zo een 23W, een AMD 64 3000+ trek zo een 22W idle (als ie flink aan 't rekenen slaat natuurlijk meer, maar dat is slechts 5%-10% van de tijd), dus qua kosten besparing is dat reuze fijn. Daar komt bij dat een AMD 64 3000+ slecht €120 nieuw kost terwijl energie zuinige oplossingen voor de Optron al vlot 2-3 maal zo duur zijn per proc en dan nog maar niet te spreken over de extra kosten voor 't moederbord. Na Femme z'n ervaringen te hebben gelezen met de Areca kaarten en de redelijk schappelijke prijzen (in vergelijking met de concurent), heb ik besloten om voor een een Areca te gaan (waarschijnlijk de 16 poorts versie, daar kan ik dan nog een paar jaartjes mee voort). Ik kan echter nergens informatie vinden over de combinatie AMD 939 bord en areca kaart (PCI-X of PCI-E), wel een paar draatjes gevonden maar die gaven ook weinig duidelijkheid.

Zie ook:
PCIe vs. PCI-X: welke RAID-controller, welk moederbord?
+1 Terabyte opslag zelfbouw

Verwijderd

Met het risico wat bijdehand over te komen; maar heb je wel goed rondgekeken ?

Je kan in de BenchDB toch best wel wat gegevens vinden van deze raid-kaart (16 poorts); of één van zijn familieleden.

Daarnaast kan je via de shop in nl ook aan info komen, bijvoorbeeld deze hardware compatabillity list; plus dat op de site van de (enige) leverancier in Nederland een korte opsomming staat van resultaten van de Review van t.net.

Maar ik denk dat je vooral eventjes goed moet rondkijken voor je mobo. Want borden met een PCI-X aansluiting, of een PCI-E aansluiting voor de A64 (s939) zijn niet zo wijd verbreid. Zeker de PCI-E's daarvan worden momenteel pas chipsets voor afgeleverd; en daar zit dan lang niet altijd een 8 lane-PCI-E connector op. A64 (s939) borden met PCI-X/PCI-Ezijn derhalve vanwege de "nieuwigheid"/"zeldzaamheid" vrij duur.

Mss dat je kan rondkijken naar een single s940 (opteron) bord, die worden nog wel eens 2e hands aangeboden voor een schappelijke prijs. Ook daaraan zitten nadelen (alleen registered geheugen, en opteron is vrij prijzig), maar dergelijke workstationborden hebben vaker een PCI-X en zijn uiteindelijk meer geschikt voor server/workstation-werk.

Over combabiliteit van de controllers icm ofwel PCI-X ofwel PCI-E zou ik me niet teveel zorgen maken; want Areca heeft wat dat betreft zijn zaakjes goed voor elkaar. Ik heb nog nergens gelezen dat een Areca controller icm een bepaald mobo uiteindelijk niet werkte (maar goed, ik was voornamelijk voor mijzelfop zoek naar een 8-poorts versie icm een dual XEON, op PCI-X 133).

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 13:27 ]

• Cergorach
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:07:
Met het risico wat bijdehand over te komen; maar heb je wel goed rondgekeken ?
Redelijk goed, niet perfect. Niet bijdehand, mischien een tikkeltje achterdochtig ;-) , maar toch bednkt voor de info die geeft.
Je kan in de BenchDB toch best wel wat gegevens vinden van deze raid-kaart (16 poorts); of één van zijn familieleden.
De BenchDB zegt me niets, maar na een google snap ik wat je bedoelt. Het probleem is dus niet dat ik niet genoeg info kan vinden over de Areca kaart, het probleem is dat ik niets kan vinden over een Areca kaart in combinatie met een 939 moederbord. In de BenchDB kan ik niets vinden over welk moederbord er gebruikt wordt in de test.
Daarnaast kan je via de shop in nl ook aan info komen, bijvoorbeeld deze hardware compatabillity list; plus dat op de site van de (enige) leverancier in Nederland een korte opsomming staat van resultaten van de Review van t.net.
Het probleem is dat er op die lijst helemaal geen 939 bord staat en deze lijst drie en een halve maand oud is, ik kan me haast niet voorstellen dat er in die tijd geen hardware is uitgebracht die wel werkt met een Areca kaart. Vandaar dat ik een nieuw topic start met de vraag of iemand mij een moederbord kan aanraden die aan deze eisen voldoet (Areca kaart op een 939 bord).

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-03 19:07

Shuriken

Life is all about priorities

Ik snap je probleem. De Areca website loopt niet over aan informatie.

Ik heb even op de Tekram website gekeken omdat die ook Areca kaarten leveren (onder hun eigen naam) maar daar is ook geen nuttige info te vinden. Daar is wel een pdf te vinden vergelijkbaar aan die bij conexxion. Echter ook geen socket 939 te bekennen.

Volgens mij heeft Femme in BenchDB alleen de PCI-X versies gebruikt. Het gebruikte Tyan K8S moederbord beschikt nl. niet over PCI-E.

[ Voor 18% gewijzigd door Shuriken op 24-03-2005 13:31 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Cergorach schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:25:
[...]
De BenchDB zegt me niets[...]
Zie ook ff mijn edit, en mss dat je hem al gevonden hebt, maar hier heb je de link: http://www.tweakers.net/benchdb

Oei, dat je die BenchBD niet gevonden had; hij is nog wel vol trots door onze "grote leider" Femme opgezet :+

Maar ik zit zelf eens die DB door te nemen, maar ik kan ook niet goed/snel/efficient scores selecteren op grond van controller/processor enzovoorts. Het ziet ernaar uit dat je ze één voor één moet doorlopen om te zien of dat betreffende resultaat voldoet.

Noot aan Femme:
mss een selectiemogelijkheid om resultaten te selecteren op basis van processor/platform, controller (merk/type) en dergelijke ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 13:39 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik zie ook geen s939 moederborden met PCI-X wél s940 borden met PCI-X.

Bv. als je een mobo hebt met een nForce 4, dan heb je wel SLI, PCI-E x16/x8 en een (aantal) x1 sloten maar daar gaat je Areca niet op werken, op de x16/x8 poorten kun je enkel videokaarten kwijt en op het x1 slot kan je de areca niet in doen, zie PMG FAQ

Je zal dus een s940 bord moeten aanschaffen waar je wel zo'n mooie kaart op kan prikken, of een hele goede raad (misschien) is om over te stappen naar dual-Xeon die kosten vandaag de dag niet veel meer en beschikken over PCI-X sloten, een hele goede aanrader is de asus NCCH-DL die is niet duur en beschikt over alle gemakken, ik heb 'm zelf ook :) ik heb dat moederbord gekocht icm. een LSI MegaRAID 320-2X, werkt perfekt en koste 'niet veel'.

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:40:
Ik zie ook geen s939 moederborden met PCI-X wél s940 borden met PCI-X.

[...]
of een hele goede raad (misschien) is om over te stappen naar dual-Xeon die kosten vandaag de dag niet veel meer en beschikken over PCI-X sloten, een hele goede aanrader is de asus NCCH-DL die is niet duur en beschikt over alle gemakken, ik heb 'm zelf ook :) ik heb dat moederbord gekocht icm. een LSI MegaRAID 320-2X, werkt perfekt en koste 'niet veel'.
Nadeel daar dan weer van is dat het niet echt energie-efficient is (helemaal niet zelfs, mijn xeons lijken wel van die PC-hoofd-trekkers qua verbruik :+); en dat was één van de eisen in van de TS, en de reden waarom hij meer naar deze Athlon mogelijkheid aan het kijken was.

Maar xeons zijn qua aanschaf idd behoorlijk gunstiger geprijs dan de meesten denken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 13:47 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb nog geen resultaten van de Areca ARC-12xx-serie in de BenchDB. Dat deze kaarten goed presteren is bekend.

Er heerst op dit moment erg veel onduidelijkheid over de compatibiliteit van PCIe RAID-adapters op desktopmoederborden met PCIe x16-slots. Op de compatibiliteitslijst van Areca staat geen enkele nForce4-plank. Nu ben ik zelf ook niet zo bekend met deze materie, maar als het inderdaad zo is dat het PCIe x16-slot alleen met videokaarten werkt dan heb je een probleem.

Met een Opteron-systeem zul je moeilijk in de buurt kunnen komen van het stroomverbruik van een Athlon 64-systeem. Ik heb thuis een Sempron 3100+ met twee Maxtor DiamondMax 10 300GB-schijven (waarvan er eentje meestal door het power management is uitgezet) en die verbruikt 65-75W. Een MSI K8D Master dual Opteron-plank met één Opteron 242, 1GB geheugen en verder geen componenten verbruikte ongeveer 90W. Een systeen met een Tyan Thunder K8S, één Opteron 240, 2GB RAM, een SATA PCI-X-controller en een ander merk voeding zit op 120W. Pas als PowerNow! ondersteund gaat worden zullen Opteron-systemen in de buurt komen van Athlon 64-machientjes.

• Cergorach
Hmm... Ik was hier al een beetje bang voor.

Een mogelijk voorlopig alternatief is m'n 'oude' Iwill MPX2 te gebruiken met een Athlon XP-M 2400+, deze proc trekt rond de 45W. De Iwill MPX2 heeft een 64bit/66MHz PCI slot en ik had begrepen dat PCI-X backwards compatible zou zijn met PCI (en dus deze snellere bus). Ik zou later altijd nog kunnen overstappen op een Opteron board zodra Power Now! beschikbaar is in de wat goedkopere Opteron processoren, ik had trouwens begrepen dat het Q1 van 2005 geintroduceert zou worden.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-03 19:07

Shuriken

Life is all about priorities

Cergorach schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 14:16:

Een mogelijk voorlopig alternatief is m'n 'oude' Iwill MPX2 te gebruiken met een Athlon XP-M 2400+, deze proc trekt rond de 45W. De Iwill MPX2 heeft een 64bit/66MHz PCI slot en ik had begrepen dat PCI-X backwards compatible zou zijn met PCI (en dus deze snellere bus). Ik zou later altijd nog kunnen overstappen op een Opteron board zodra Power Now! beschikbaar is in de wat goedkopere Opteron processoren, ik had trouwens begrepen dat het Q1 van 2005 geintroduceert zou worden.
Inprincipe zou het compatible moeten zijn. Alleen ik zag bv. dat de nieuwe Promise SX8 controller absoluut niet op een PCI slot zou gaan werken. (volgens specs bij promise).

Ik weet niet of dat voor andere kaarten ook telt.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Helaas kom ik pas a.s. vrijdag weer thuis, maar vandaag is er als het goed is een RAIDcore BC4852 bij mij thuis afgeleverd welke ook een PCI-X interface heeft. Deze moet op een Gigabyte MPX plankje gaan werken. Dit Gigabyte bord heeft ook 2 PCI64/66Mhz sloten, maar volgens mij is dit gewoon een PCI-X slot alleen dan 64Bit/66Mhz i.p.v. 64Bit/133Mhz wat de RAIDcore kaart max aan kan. De RAIDcore en Areca kaarten zijn beide ook geschikt voor 5Volt sloten dus zou het allemaal moeten passen. In iedergeval zal ik komend weekend dit met zekerheid kunnen vertellen ;) ....

[ Voor 80% gewijzigd door _Dune_ op 24-03-2005 15:20 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cergorach schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 14:16:

Een mogelijk voorlopig alternatief is m'n 'oude' Iwill MPX2 te gebruiken met een Athlon XP-M 2400+, deze proc trekt rond de 45W. De Iwill MPX2 heeft een 64bit/66MHz PCI slot en ik had begrepen dat PCI-X backwards compatible zou zijn met PCI (en dus deze snellere bus).
De Areca ARC-11xx-serie (PCI-X) moet in principe probleemloos in een 760MPX-plankje moeten werken. Het voltage van het slot is geen probleem, de Areca-kaarten passen ook in 5V-slots.
Ik zou later altijd nog kunnen overstappen op een Opteron board zodra Power Now! beschikbaar is in de wat goedkopere Opteron processoren, ik had trouwens begrepen dat het Q1 van 2005 geintroduceert zou worden.
Als het goed is zouden de processors die nu worden verkocht al ondersteuning hebben voor PowerNow!. Het is alleen nog wachten op BIOS-ondersteuning. AMI heeft begin deze maand een nieuwe BIOS-versie met PowerNow!-ondersteuning uitgebracht.
Pagina: 1