Toon posts:

Pc blijft rebooten...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik zal eerst maar even beginnen met wat specificaties, wel zo handig.

AMD Athlon XP 2800+ Zalman CNPS7000B-Cu
Twinmos 2x 512MB
Maxtor 2 x 80GB
Club3d ATI 9800 pro + Zalman ZM80C
Nexus 350W
Windows XP pro SP2

Ik wil nog even vooraf melden dat ik enkele maanden geleden ben begonnen met overclocken. Dit ging me redelijk goed af maar ik ben dan ook voorzichtig en opbouwend te werk gegaan. Het vreemde alleen is dat op het moment toen het probleem zich voordeed, stonden alle waardes standaard en was mijn pc dus NIET overclocked.

Het begon allemaal zo. Vrijdagmorgen starte ik me pc op en alles ging zoals behoren. Alleen toen het beeld net wou omslaan naar het windows gebruikerscherm, viel me monitor uit en herstartte de computer. Op het moment dacht ik dat er niet zo veel aan de hand was en dat ik misschien een beetje te veel volt door me componenten had stromen. Toen ik bij de BIOS terecht kwam, bleek alles op standaard te staan, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. ( Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf die waardes enkele dagen ervoor teruggezet, en dit is niet gedaan door de beveiliging van ASUS. )

Het tweede waar ik aan dacht, was misschien dat me Videokaart of een van de coolers het had begeven. Alle coolers deden het naar behoren en ik kon niks aantreffen wat problemen kon leveren. Toen heb ik gelijk de pc van me zus gejat, opgegeschroefd, videokaart eruit getrokken en geprobeerd in mijn pc. Helaas mocht dit ook niet helpen en bleef hij weer, zodra het bij "Verifing DMI Pool Data" terecht kwam en wilt overslaan naar het windows scherm, opnieuw opstartten.

Toen zat ik dus te denken, misschien ligt het aan mijn AGP-slot en is dat de boosdoener. Ik ben toen gaan rondvragen aan mensen met verstand en eigelijk kwam ik daar ook niet veel verder mee. Vandaar dat ik hier post. Misschien heeft het wel niks met me moederbord te maken en ligt het probleem in een hele andere hoek. Hopelijk heeft iemand dit-zelfde probleem ook ervaart of weet iemand een oplossing.

Bij voorbaat dank.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Werk de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door zou ik zeggen.

Verder kan ik niet helemaal uit het verhaal opmaken hoe ver de pc precies komt. Begrijp ik het goed dat je Windows in het geheel niet meer in komt, niet eens meer start? Dan zou het heel eventueel ook nog een vaag softwareprobleem kunnen zijn. Download op een andere pc knoppix, brand dat en probeer er eens vanaf te booten?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:30:
Werk de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door zou ik zeggen.

Verder kan ik niet helemaal uit het verhaal opmaken hoe ver de pc precies komt. Begrijp ik het goed dat je Windows in het geheel niet meer in komt, niet eens meer start? Dan zou het heel eventueel ook nog een vaag softwareprobleem kunnen zijn. Download op een andere pc knoppix, brand dat en probeer er eens vanaf te booten?
Precies, ik kom windows in het geheel niet meer in. Dit heb ik overigens wel beschreven in de tekst, denk alleen dat je er snel doorheen hebt gelezen.

Verwijderd

Kan je hem opstarten door te kiezen 'laatste bekende configuratie' in het opstartmenu?
Zo ja, ga dan naar syteeminstellingen > opstart- en herstelinstellingen en zet daar het vinkje 'automatisch opnieuw opstarten' uit.
Start nu opnieuw op en je zal een BSOD krijgen in plaats van dat hij gewoon opnieuw boot.

Heb je toevallig nieuw HD's geïnstalleerd ofzo? Ik heb het daarmee ook gehad.
Ze zaten er een week in en dan ineens... BSOD.
Mijn partities stonden toen op FAT32. Ik heb ze toen omgezet naar NTFS en het probleem was opgelost.

Mvg,

Thijs.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 17:03:
Kan je hem opstarten door te kiezen 'laatste bekende configuratie' in het opstartmenu?
Zo ja, ga dan naar syteeminstellingen > opstart- en herstelinstellingen en zet daar het vinkje 'automatisch opnieuw opstarten' uit.
Start nu opnieuw op en je zal een BSOD krijgen in plaats van dat hij gewoon opnieuw boot.

Heb je toevallig nieuw HD's geïnstalleerd ofzo? Ik heb het daarmee ook gehad.
Ze zaten er een week in en dan ineens... BSOD.
Mijn partities stonden toen op FAT32. Ik heb ze toen omgezet naar NTFS en het probleem was opgelost.

Mvg,

Thijs.
Thanks voor je reply alleen denk niet dat het aan me formaat kan liggen, vrijwel zeker dat ie op NTFS staat maar neem toch maar even een kijkje vanmiddag.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, zelf doormiddel van veilige modus kom ik niet in windows en herstart ie weer. Ook nadat ik me BIOS heb geflashed naar de nieuwste versie, blijft het probleem zich voordoen. Wat ik me wel herriner is dat bij de POST word weergegeven -> "No secondary IDE conductor 80 cable installed"
Zou dit misschien tot mijn probleem leiden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 13:56 ]

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-02 12:08
dit probleem heb ik 2 weken geleden ook gehad heel raar :
ik laad gewoon windows en opeens hoor ik de hdd een raar geluid komen en flist er een windowsfoutmelding voorbij in 1 sec en reboot hij. de pc moest toch geformateerd worden dus heb ik dat toen maar gedaan, nu heb ik er geen last van maar ik weet nog steeds de oorzaak van het rebooten niet

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 13:56:
Nee, zelf doormiddel van veilige modus kom ik niet in windows en herstart ie weer. Ook nadat ik me BIOS heb geflashed naar de nieuwste versie, blijft het probleem zich voordoen. Wat ik me wel herriner is dat bij de POST word weergegeven -> "No secondary IDE conductor 80 cable installed"
Zou dit misschien tot mijn probleem leiden?
Dat is meer een waarschuwing dat je IDE drives mogelijk niet optimaal kunnen functioneren doordat je een ouderwetse IDE kabel hebt aangesloten bij een van de drives. Dit soort rare problemen kan het niet veroorzaken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Draai anders eens [chkdsk /f] (nee dat is geen format) in de Recovery Console van de WinXP-CD, misschien dat je last hebt van een beschadigd bestand of zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
wesleytjuh schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 16:15:
dit probleem heb ik 2 weken geleden ook gehad heel raar :
ik laad gewoon windows en opeens hoor ik de hdd een raar geluid komen en flist er een windowsfoutmelding voorbij in 1 sec en reboot hij. de pc moest toch geformateerd worden dus heb ik dat toen maar gedaan, nu heb ik er geen last van maar ik weet nog steeds de oorzaak van het rebooten niet
Hoewel ik er toch bijna zeker van was dat dit een hardware-matige probleem was, blijkt het toch een een software-matige probleem te zijn, er zijn waarschijnlijk files in de knoei gegaan. Ik ga hem vanmiddag formatteren en dan hoort ie het weer te doen :) Thanks

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 16:38:
[...]

Dat is meer een waarschuwing dat je IDE drives mogelijk niet optimaal kunnen functioneren doordat je een ouderwetse IDE kabel hebt aangesloten bij een van de drives. Dit soort rare problemen kan het niet veroorzaken.
Hm, even off-topic:

Dus het komt erop neer dat mijn maxtor hd's zijn aangesloten met een 40-cable, waardoor mijn hd's helemaal niet optimaal kunnen fuctioneren en een stuk trager zijn dan aangesloten met een 80-cable? Zo jah, zitten deze aansluitingen allebei op een kabel en kan ik dus makkelijk switchen of moet ik hiervoor een aparte aanschaffen?

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 12:15:
[...]
Hm, even off-topic:

Dus het komt erop neer dat mijn maxtor hd's zijn aangesloten met een 40-cable, waardoor mijn hd's helemaal niet optimaal kunnen fuctioneren en een stuk trager zijn dan aangesloten met een 80-cable? Zo jah, zitten deze aansluitingen allebei op een kabel en kan ik dus makkelijk switchen of moet ik hiervoor een aparte aanschaffen?
Je hebt een 80-aderige kabel nodig ja. Waarschijnlijk heb je twee grote platte kabels in je kast. Als een van de twee uit kleinere draadjes bestaat, dan heb je kans dat dat een 80-aderige is. Daar moet je je harde schijven op aansluiten. Eventueel kan je die in een willekeurige computerzaak kopen, kost je iets van 6EUR per stuk. Je kan op een kabel twee apparaten kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 14:08:
[...]

Je hebt een 80-aderige kabel nodig ja. Waarschijnlijk heb je twee grote platte kabels in je kast. Als een van de twee uit kleinere draadjes bestaat, dan heb je kans dat dat een 80-aderige is. Daar moet je je harde schijven op aansluiten. Eventueel kan je die in een willekeurige computerzaak kopen, kost je iets van 6EUR per stuk. Je kan op een kabel twee apparaten kwijt.
In me moederbord manuel staat ie als: "40-pin 80 conductor UltraDMA133/100/66/33 IDE Ribbon cable" -> Betekent dit in mijn geval dat ik met mijn cable kan kiezen tussen de 40 en 80 aansluiting?

Trouwens, klopt het dat het niet elke keer word vermeld dat er een 40 cable is aangesloten bij de POST?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 14:24 ]

Pagina: 1