ASUS P4P800S-X en P4 3.0GHZ werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• muis|IA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11-2022
Aangezien m'n oude CPU niet echt een van de snelste meer was heb ik maar is een nieuwe aangeschaft. Een P4 3.0E GHZ 800MHZ 1MB.

Wanneer ik die op m'n moederbord plaats dan gebeurd er helemaal niets, ik krijg totaal geen beeld. Ook geen foutmeldingen of wat. Vervolgens stuurde ik 'm terug naar de leverancier en heb ik vandaag weer een nieuwe binnen gekregen .... met hetzelfde probleem.

Als ik me niet vergis dan zou je een nieuwe CPU toch zo op je moederbord moeten kunnen prikken?

Ik heb al de compatibility lijst van het moederbord bekeken en daar stond m'n CPU gewoon tussen, ook heb ik m'n BIOS geflashd naar de nieuwste versie (1008.008)

http://www.asus.nl/produc...78/p4p800s-x/overview.htm

[ Voor 8% gewijzigd door muis|IA op 24-03-2005 12:54 ]

Een vergissing is menselijk maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig (met mij erachter)

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 13:39
Volgens mij moet je bij Asus de laatste bios downloaden en je moederbord dus updaten. Want als ik het goed zie heb jij een Prescott in plaats van een Northwoord P4. Deze laatste heeft maar 512KB aan cache in plaats van de 1MB. Dus Asus zegt dat die moederborden de Prescott ondersteunen, maar dan moet je wel ff je bordje updaten met de laatste biosversie. :)
Succes.

[ Voor 6% gewijzigd door Emos op 24-03-2005 12:32 ]

Emos

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

en clear je cmos eens.
mischien verwacht je bios nog de oude proc. en kan deze niet vinden ?
ook al je kabels weer aangesloten van je voeding op het moederbord ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Raar genoeg, in de afgelopen 6 jaar dat ik computers als hobbyist in elkaar schroeven heb ik vorige jaar maar liefst twee prutser mobo's in huis gehaald en allebij waren van ASUS (de P4C800 Deluxe en P4S800) De P4S800 heeft een bruikbare slot uit 6 (5 PCI en 1 AGP) en dat is het AGP slot. Die heeft er maar één IDE-channel dat werkt en dat is gelukkig Primary IDE. De FDD slot doet het ook niet dus het maak flashen al bijna onmogelijk (behalve als jij vanuit een OS kan flashen of vanaf CD kunt booten en flashen), hij heeft er ook alleen maar 2 werkende USB-poorten; Nutteloos dus. De andere (P4C800 Deluxe) heb ik een stapel geld voor uitgehaald toen die net vrijgesteld was... werkt prima behalve voor de BIOS clock welke stil staat. Je kunt er enigiets op draaien zolang dit geen tijdsgebonden functies heeft. wel leuk als jij op over 4 weken 500 SETI@Home pakketten terug sturen met hetzelfde verwerkings datum. of als jij op nieuw toegevoegde bestanden moet gaat zoeken.

Ik kan je alleen aanraden om na te gaan wat voor geheugen toegevoegd zijn. ik denk niet dat enigiets onder DDR400 goed is voor prestaties op je bord. Oók als je gebruikt maakt van de overclocking ... doe ma niet... het werkt niet altijd zo goed... Kijk ook bijv naar Intrusion detection switch. Als je er wel een hebt zal de PC over zijn nek gaan iedere keer dat jij hem opstart, in dat geval moet jij hem fisies uit zetten en dan weer aan.

Suc7
BFA

• muis|IA
Emos schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:29:
Volgens mij moet je bij Asus de laatste bios downloaden en je moederbord dus updaten. Want als ik het goed zie heb jij een Prescott in plaats van een Northwoord P4. Deze laatste heeft maar 512KB aan cache in plaats van de 1MB. Dus Asus zegt dat die moederborden de Prescott ondersteunen, maar dan moet je wel ff je bordje updaten met de laatste biosversie. :)
Succes.
Ik heb m'n moederbord geflash naar 1008.008. Volgens de CPU support list http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx zou mijn cpu (de onderste volgens mij) "P4-3E GHz (800 FSB, L2 cache:1MB, HT, 90nm)" vanaf 1005A moeten werken.

Een vergissing is menselijk maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig (met mij erachter)

• muis|IA
chucky666 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:37:
en clear je cmos eens.
mischien verwacht je bios nog de oude proc. en kan deze niet vinden ?
ook al je kabels weer aangesloten van je voeding op het moederbord ?
Toen de nieuwe CPU erin zat heb ik m'n bios via een jumpertje leeggemaakt. Maar dit bood ook geen uitkomst

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

heb je ook al de nieuwste bios geprobeerd ?
de 1009 ?
http://www.asus.com/suppo...elName=P4P800S-X&Type=All

en ook dit gedaan wat erbij staat ?
Please must use AFUDOS.EXE which is included in zip file to flash BIOS

doet ie het trouwens wel met de oude proc. erin ?

[ Voor 42% gewijzigd door chucky666 op 24-03-2005 13:09 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Emos
Check ff de voltages, aangezien de Prescott andere voltages nodig heeft dan de Northwood. Verder neem ik aan dat de CPU gewoon goed in de socket zit en dat er pasta opzit.

Emos

• muis|IA
chucky666 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:04:
heb je ook al de nieuwste bios geprobeerd ?
de 1009 ?
http://www.asus.com/suppo...elName=P4P800S-X&Type=All

en ook dit gedaan wat erbij staat ?
Please must use AFUDOS.EXE which is included in zip file to flash BIOS

doet ie het trouwens wel met de oude proc. erin ?
Die 1009 heb ik nog niet, ik zag 'm net pas staan. Die AFUDOS.exe is volgens mij enige manier om 'm van floppie te upgraden.

Met de oude CPU doet ie het gelukkig wel. Wanneer ik die weer terug stop dan werkt 't gelijk weer. M'n bios geeft dan alleen aan dat ie een nieuwe CPU heeft gevonden

• muis|IA
Emos schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:16:
Check ff de voltages, aangezien de Prescott andere voltages nodig heeft dan de Northwood. Verder neem ik aan dat de CPU gewoon goed in de socket zit en dat er pasta opzit.
De voltages staan volgens mij op auto, aangezien ik m'n bios neit inkom wanneer die CPU erin zit kan ik dat verder ook ff niet checken. Er zit geen pasta op die CPU maar een of ander soort rubber lapje op de koeler, inmiddels kleeft ie aan m'n CPU

• Emos
De kans bestaat natuurlijk dat deze CPU gewoon kaduuk is. Kan je hem ergens anders testen? Anders misschien toch nog er mee terug naar de winkel?

Sorry.... ik heb nog nooit gehoord van dat rubberlapje. Ik kan mij er iets bij voorstellen hoor. Maar ik ben het nog nergens tegen gekomen. Zegt meer iets over mij misschien. ;) Die Prescott wordt in ieder geval goed heet. Dus check dat nog eens.

Kan het zijn dat je Plug and Play optie in het moederbord uit staat? Misschien dat hij daarom de CPU niet herkent?

Het lijkt er wel op alsof de automatische beveiliging in werking treedt, wanneer de CPU niet goed geinstalleerd is of niet voldoende gekoeld. Ik zou toch nog ff die koeling checken.

[ Voor 29% gewijzigd door Emos op 24-03-2005 13:36 ]

Emos

• muis|IA
Emos schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:23:
De kans bestaat natuurlijk dat deze CPU gewoon kaduuk is. Kan je hem ergens anders testen? Anders misschien toch nog er mee terug naar de winkel?

Sorry.... ik heb nog nooit gehoord van dat rubberlapje. Ik kan mij er iets bij voorstellen hoor. Maar ik ben het nog nergens tegen gekomen. Zegt meer iets over mij misschien. ;) Die Prescott wordt in ieder geval goed heet. Dus check dat nog eens.

Kan het zijn dat je Plug and Play optie in het moederbord uit staat? Misschien dat hij daarom de CPU niet herkent?
Helaas kan ik 'm niet ergens testen, ik zal is ff aan de winkel vragen of ze die vorige wel getest hebben.

Dit zit er trouwens op:

Afbeeldingslocatie: http://www.bonsee.com/Afb016.jpg

• Emos
Nog nooit gezien. Ziet er wel uit als een soort pasta, maar ook weer niet. Misschien dat iemand anders hier iets over kan zeggen?

Emos

Verwijderd

Emos schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 14:08:
Nog nooit gezien. Ziet er wel uit als een soort pasta, maar ook weer niet. Misschien dat iemand anders hier iets over kan zeggen?
Lijkt wel alsof ie al een keer gebruikt is }) .

• Emos
Bij een gebruikte CPU zou je inderdaad pasta verwachten en of een afdruk van de koeler die er op zat. Normaal gesproken zit er een laagje pasta op en aan de randjes is de laag dan iets dikker, omdat de koeler deze naar de uiteinde schuift.

Dit ziet er indaad meer uit als een soort folielaagje. Ik ken het in ieder geval niet. Je moet die winkel bellen hierover. Als het er niet ophoort dan moet er pasta op. Maar misschien moet het blijven zitten en moet er alsnog pasta op.

Emos

• muis|IA
Ik ben nog maar ff flink verder gaan klooien.

Probleem bleek m'n geheugen module te zijn die niet echt veel zin had om samen te werken met de nieuwe CPU. Een nieuwe 512mb Kingston geheugen module vond het geen probleem om samen te werken met de CPU. :) Daarna startte de pc gewoon op en werkt ie zoals het hoort.

Pagina: 1