Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

vapochill

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik heb dus een oude vapochill hier, (2001) heb hem net even aangesloten.
hij doet unloaded -37 ongeveer op het diskplay aangegeven.. (is dit genoeg) hij doet hier ongeveer 4 minuten over.
naja, mijn plan was dus om binnekort een venice/winchester processor tekopen met een leuk dfi board en gskill geheugen, en dan daar de vapo op te zetten.
die vapochill heb ik eigenlijk al een hele tyd staan, t is er telkens niet van gekomen om hem te gaan gebruiken (brak moederboard en processor enzo dus ik vond het wat nutteloos.)

naja, het plan:
de vapochill kast is een beetje brak, front is kapot, diskplay is er uit geragt.
pics, 800x600:
http://www.heyz.nl/pics/vapo1.JPG
http://www.heyz.nl/pics/vapo2.JPG
http://www.heyz.nl/pics/vapo3.JPG
http://www.heyz.nl/pics/vapo4.JPG
dus wat ik zat te bedenken:
Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/vapo5.JPG
dus de vapo uit de huidige kast slopen en dan van hout een mooi nieuw kastje te maken voor de vapo die ik op me huidige kast zet.
(het kan er niet onder want dan moet ik de slang helemaal gaan ombuigen of de hele zooi op z'n kop zetten.)

naja, nog wat problemen:
- er moet een gat in mijn prachtige thermaltake kast (voor de slang) edit: krijg net een idtje, er zit een usbhub achtig iets ingebouwt daar, ik dacht eraan om die er uit te slopen, scheeld weer gezaag.
- de isolatie, ik gok wat van dat plastic? spray en wat schuim?
- de socket, moet ik persé 70 euri uit gaan geven aan zo'n bevestigings kit of kan ik zo iets oko zelf in elkaar knutselen .
- kan ik de fan van de vapochill gewoon op 7 volt zetten oid? (maakt best wel wat geluid imo)

alvast bedankt _/-\o_
(btw ik wist niet of dit nou in die hard overclocking moest of in casemodding.. ik heb het hier maar neer geplant)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 13:00 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 09:20
Over welke isolatie heb je het? Van je socket? Van de slang/kop van de vapo? (denk aan beide gevallen eens aan neopreen)

Socket: Geen idee hoe handig je bent. je zou er best zelf wat voor kunnen maken. De kop van zo'n vapo is een simpel cilindertje wat recht op de core moet komen. Daarbij moet er wel redelijk wat kracht op komen zodat er goed contact is.

De fan: Hangt af van hoe zwaar het ding belast wordt. Die fan is zowel voor de koeling van de condenser (soort radiator) als de koeling van de compressor. Die dingen moeten gekoeld worden. Vooral bij de opstart-fase wordt de condenser vrij warm en moet die warmte afgevoerd worden. Tijdens normaal bedrijf zou de fan misschien wel wat minder hard kunnen draaien. Dit principe wordt ook bij een prom gebruikt.

Verwijderd

waar trekt iedereen die vapo's opeens vandaan? :D tijden niks meer van gehoord en opeens zijn ze erweer :D -37 wil zeggen dat er al geen r134a meer in zit, wat ook wel te zien is aan het feit dat er een schrader is gelast zit. vraag me af wat er wel in zit... vapo die ik hier heb staan met r134a doet -30 unloaded. die isolatie op de zuigleiding mag wel wat netter inderdaad als je het mij vraagt ;)

of jij een bevestigingkit zelf kan maken ligt helemaal aan jezelf natuurlijk ;)

Als je de fan op 7 volt zet voel dan even of de onderste pijp van de condensor niet te warm wordt. wordt die stuk warmer dan die is (onder load) dan zou ik hem op 12 volt laten staan. hoe kouder de condensor hoe kouder de verdamper...

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht aan socket 939.
kwa isolatie dus de socket, maar de isolatie van de slang is ook niet al te best meer dus die ga ik ook proberen te vervangen.
kwa handigheid: naja, ik denk wel dat het gaat lukken, (tiewrap any one?:P)
neej, maar ik dacht aan 2 lange bouten, aangezien je gewoon een gaatje in de bevestiging van de vapo kan boren.
edit, oke ik zet er wel gewoon een andere 120mm fan op :)
en die vapo had ik al sinds de zomer vakantie staan alleen ik had geen zin om een nieuwe amd te kopen.
en hij is idd een jaar geleden opnieuw gevuld. daarna nooit meer gedraait (naja net dan ff.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 13:26 ]

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:35

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:24:
(het kan er niet onder want dan moet ik de slang helemaal gaan ombuigen of de hele zooi op z'n kop zetten.)
Unknown_road kan de slang er wel anderom op lassen, zodat de vapo onder de kast gemaakt kan worden.
naja, nog wat problemen:
1 er moet een gat in mijn prachtige thermaltake kast (voor de slang) edit: krijg net een idtje, er zit een usbhub achtig iets ingebouwt daar, ik dacht eraan om die er uit te slopen, scheeld weer gezaag.
2 de isolatie, ik gok wat van dat plastic? spray en wat schuim?
3 de socket, moet ik persé 70 euri uit gaan geven aan zo'n bevestigings kit of kan ik zo iets oko zelf in elkaar knutselen .
4 kan ik de fan van de vapochill gewoon op 7 volt zetten oid? (maakt best wel wat geluid imo)
1. Een gat hou je toch, de slang zal toch ergens door moeten gaan.
2. voor socket isolatie, ga eens op zoek naar neopreen.
3. je kan best zelf wel wat in elkaar klussen, zolang het maar voldoende kracht op de cpu geeft, zoals Twynn als zei.
4. je moet gewoon ff voelen hoe warm de condensor wordt bij 7 volt :)

succes ermee :)

voor socket isolatie, moet je eens op zoek gaan naar vapo/prom reviews.
Daar staan meestal wel plaatjes bij van hoe zei dat gedaan hebben.
zie bijvoorbeeld de review van madschrimps

[ Voor 11% gewijzigd door Jack op 24-03-2005 13:36 ]

[Specs]

• Twynn
Jack schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:27:
Unknown_road kan de slang er wel anderom op lassen, zodat de vapo onder de kast gemaakt kan worden.
Helaas. Het ontwerp van de vapo is zo dat je de verdamper altijd onder de compressor moet houden. Heeft met olie-omloop te maken.

Het is wel aan te passen, maar het is niet simpelweg even een slang er anders aan solderen :)

Verwijderd

met propaan zal je niet zo snel problemen krijgen met olie return ;) Maar waarom moet die altijd onder je compressor hangen? verdamper zo ontworpen?

• Twynn
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:35:
met propaan zal je niet zo snel problemen krijgen met olie return ;) Maar waarom moet die altijd onder je compressor hangen? verdamper zo ontworpen?
Inderdaad, het systeem is zo ontworpen. Geen olie-loops etc.
Staat ergens een thread op xtreme over geloof ik, van bowman. Daarin stond het een en ander uitgelegd :)

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:35

Jack

MHz Matters

Twynn schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:37:
Inderdaad, het systeem is zo ontworpen. Geen olie-loops etc.
Staat ergens een thread op xtreme over geloof ik, van bowman. Daarin stond het een en ander uitgelegd :)
ben je met een andere verdamper van het probleem af dan?

unknown_road, hoe duur is zon flexibele rvs slang eigenlijk?

[ Voor 9% gewijzigd door Jack op 24-03-2005 13:40 ]

[Specs]

Verwijderd

olie return heeft naar mijn mening bar weinig te maken met het overall design van het systeem, zeker aangezien er niks interessants aan het systeem zit behalve misschien een vreemde verdamper...

een 60cm rvs slang kost bij www.bes.ltd.uk iets van 15 euro...

• Twynn
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:44:
olie return heeft naar mijn mening bar weinig te maken met het overall design van het systeem, zeker aangezien er niks interessants aan het systeem zit behalve misschien een vreemde verdamper...
* Twynn graaft even diep in z'n geheugen...
't zou kunnen dat het geen olieprobleem was, maar het probleem dat koelmiddel zich altijd verzamelt op het koudste punt. Bij het starten zou er daardoor opeens alleen maar vloeibaar koelmiddel de compressor in gezogen worden. Ook niet zo goed dus.

Die verdamper is volgens mij niets bijzonders.

Verwijderd

Twynn schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:49:
[...]

* Twynn graaft even diep in z'n geheugen...
't zou kunnen dat het geen olieprobleem was, maar het probleem dat koelmiddel zich altijd verzamelt op het koudste punt. Bij het starten zou er daardoor opeens alleen maar vloeibaar koelmiddel de compressor in gezogen worden. Ook niet zo goed dus.

Die verdamper is volgens mij niets bijzonders.
Bij opstarten is de verdamper toch al niet meer het koudste punt neem ik aan. heb is wat gezocht op XS maar kan zo niks vinden, enig idee waar dat topic nog meer over ging?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, we hebben de spullen gekocht (ja wil gelijk aan de slag :P)
1 cm mdf, hoekjes enz enz, slang isolatie.
neopreen moet ik nog ff ergens regelen, komt wel goed.
dan nog een vraagje:
hoe ga ik dat mdf mooi schilderen :)

trouwens die slang er anders om op lassen, tis wel wat veel werk, en je moet hem dan weer refillen.
magoed als je hem niet om last dan zit je met het probleem dat je hem niet rechtop neer kan zetten (ik kan hem niet meteen gebruiken omdat ik eerst hardware moet regelen.
de slang zit dan in de weg.
edit: matthijs komt er net met z'n heldere kop mee aan dat de slang te kort gaat zijn :(
dus of ik maak een hele houten kast of ik moet de slang om (laten) lassen.
any one?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 14:16 ]

Verwijderd

mdf mooi schilderen? dikke grondverf kopen en dat mooi gladstrijken ;)

wat is precies de vraag in je laatste edit?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 14:16:
mdf mooi schilderen? dikke grondverf kopen en dat mooi gladstrijken ;)

wat is precies de vraag in je laatste edit?
hoe ik het ga oplossen :+

Verwijderd

nou een te korte slang is maar op 1 manier op te lossen denk ik, hem verlengen :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 14:32:
nou een te korte slang is maar op 1 manier op te lossen denk ik, hem verlengen :D
Kan jij dat? :P Je woont op de campus van uttwente?
edit: u've got mail

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 14:42 ]

Verwijderd

GOT moet PM functie krijgen :D Ik studeer alleen maar in twente ik woon in de buurt van amersfoort. (ja ik ga ooit nog op kamers :D weet alleen niet of ze het leuk vinden als ik me hobby meeneem (propaan oxy brander etc :+)) oh ja trouwens dat moet me wel lukken... denk dat het handigste is als we gewoon een extra stukje koper tussen compressor en flexibele slang hangen? of wil je totaal nieuwe flexline?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja das wel een goed plan, ik woon in bunschoten dus ik kan zo langskomen :)

• Twynn
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:53:
heb is wat gezocht op XS maar kan zo niks vinden, enig idee waar dat topic nog meer over ging?
Ik heb dat bewuste topic ook niet teruggevonden, maar wel iets vervangends.

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=17712

Vrij simpel aan te passen dus ;)

Verwijderd

Topicstarter
update:

zo we zijn even wezen shoppen, ingrediënten: schroefjes, paar platen mdf, hoekjes, 2 roosters voor de 120 mm fans, verfrollers, grondverf, zwarte hoogglans verf en neopreen voor rond de verdamp buis (of hoe dat kreng ook mag heten)

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/kast3.JPG

Jarno aan het zagen :P

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/ik.JPG

De planken en het nike bandje van matthijs :D

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/kast2.JPG

2 planken op elkaar geschroeft:

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/kast1.JPG

Nog een paar, en gelijk een gat gemaakt in de achterkant voor het rooster.:

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/kast4.JPG

ik heb er maar een cip van gemaakt:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1022072

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 19:08 ]

Verwijderd

dat ding komt nu dus onder je kast? En moet op je CPU? wordt een flinke verlenging van de zuigleiding :D

edit: nevermind...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 18:47 ]

Verwijderd

zit een foto dubbel in, edit ff ;p

Verwijderd

Topicstarter
@ unknown road: neej hij komt Op de kast :) (lijkt mij tenminste het slimst, scheeld ook werk volgens mij.)

en de foto is weg gehaald :)

Verwijderd

je slang is verlengt en het systeem hangt nu aan de vacuumpomp ;) op hoeveel watt moet ik hem tunen?

oh ja heb je een cpu met heatspreader of niet?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
jep, het word een amd 64 3000+ hoezo, is het anders moeilijk om dat ding er mooi op te monteren?
ik heb niet zo heel veel verstand van dat tunen enzo, maak er maar wat leuks van.

wel top trouwens, bedankt man :)
* jarno moet zich er maar is meer in gaan verdiepen

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 16:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
update!

zo, we zijn gister weer druk bezig geweest.
de doos zat zo goed als in elkaar, alleen het frontje er nog in.
die er eerst ingezet.

en toen zijn we alles opnieuw gaan plamuren en schuren (ik hou wel van een beetje afwerking.)
het zag er eerst zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/dedoos/PICT0031.JPG

toen gaan plamuren.:

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/dedoos/PICT0019.JPG

toen schuren:

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/dedoos/PICT0032.JPG

en daarna natuurlijk gaan verven:

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/dedoos/PICT0024.JPG

resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/dedoos/PICT0026.JPG

toen het gedroogt was:

Afbeeldingslocatie: http://www.heyz.nl/pics/dedoos/PICT0035.JPG

morgen in de zwarte verf i guess.
en binnenkort de vapochill weer ophalen bij unknown road _/-\o_

Verwijderd

nou als je geen heatspreader had dan liet ik het isolatie uit de kop een klein beetje uitsteken zodat je een seal had rond je core maar met heat spreader is dat niet nodig ;)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 17:39:
nou als je geen heatspreader had dan liet ik het isolatie uit de kop een klein beetje uitsteken zodat je een seal had rond je core maar met heat spreader is dat niet nodig ;)
Heb je het ding ook hergast?
en presteert ie nu (veel) beter na het tunen?

@jojarno

Mooi hoor _/-\o_

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
er zat ook al propaan in voor dat hij hergast werd.
t zou wel relaxed zijn als hij nu nog beter gaat :Y)
bedankt :)

Verwijderd

ik had al zo'n vermoedde dat er propaan in zat :D propaan wordt altijd erg goed opgenomen door de olie als je dan het systeem open maakt dan laat het olie langzaam aan propaan los en loopt er nog een tijdje propaan uit de buizen. Dit vatte vlam tijdens het lassen ;) r134a doet dit ook wel maar iets minder en de vlam daarvan houdt zichzelf niet echt in stand en het verschil ruik je ook wel. verbrand r134a stinkt enorm.

hergassen heb ik nog niet gedaan, was opeens een wolkbreuk hier en we kregen wat lekkage dus had andere prioriteiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ow, ik had het dus beter even kunnen zeggen.
naja je hebt het overleeft daar gaat het om :Y)

Verwijderd

haha nee hoor maakt niet uit, ik weet wat ik doe ;)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:10

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 19:47:
haha nee hoor maakt niet uit, ik weet wat ik doe ;)
Ghehe, ik was laatst nét te laat met het uitdoven van een vlam. Lekkere internal combustion in de compressor :P Wel een grappig geluid geeft dat, zoals een babypijltje met oud en nieuw, maar dan 10x zo luid :D

Leuk projectje :) Als dat ding lekker afgetuned wordt dan is het nog steeds een leuk ding, misschien geen supertemps, maar beter dan waterkoeling :) Ben benieuwd....

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Epsilon

Exigence schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 20:17:
[...]

Ghehe, ik was laatst nét te laat met het uitdoven van een vlam. Lekkere internal combustion in de compressor :P Wel een grappig geluid geeft dat, zoals een babypijltje met oud en nieuw, maar dan 10x zo luid :D

Leuk projectje :) Als dat ding lekker afgetuned wordt dan is het nog steeds een leuk ding, misschien geen supertemps, maar beter dan waterkoeling :) Ben benieuwd....
Beter dan waterkoeling zowieso
beter dan pelts ook dik

-15c loaded kun je wel halen namelijk :) (ik ga altijd uit van een CPU, dus 150 ~ 200w)

Verwijderd

Ik ga op 150 watt tunen, voor meer load moet er toch een stuk af van de cap tube waarschijnlijk...

hm het display kan -43 aan :D aparte compressor trouwens, enorm undercharged blijft die exact op 0barg. ding heeft echt een enorme hekel aan vacuum denk ik...

Verwijderd

Topicstarter
wtf haald ie -43 unloaded? >:)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
zeg, misschien kan hierbij ook de motor van de compressor zodat ie op de ormale 3000rpm draait. Of lul ik maar wat en kan dat alleen bij de SE/LS ?

LinkedIn
BlackIntel

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat lijpe ding van mij moet ik ook eens onder handen nemen:P Ik had gister zoiets van: Laat ik hem eens aanzetten. Dus even voeding er aan hangen en aan. Kom na een aantal uur terug, zit hij nog maar op -1 :S... En dat bij een kamertemperatuur van 20 graden. Ook werd de slang die naar beneden loopt vochtig... volgens mij moet die zooi eens opnieuw geisoleerd:P! Waar haal je eigenlijk neopreen?

Oja: Is dit ook een d35f compressor?

Verwijderd

nee enorm undercharged haalde die dat. dus met nog veel te weinig gas erin. Ik ben nog niet klaar met tunen omdat me loadblok geen goed contact maakte. Wordt aan gewerkt.

deze motor loopt standaard al op 3500 toeren. Ik denk dat alleen de eerste vapo's op 2500 toeren liepen.

dit is een bd35f compressor ja.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:16
waarom heb je daar van die rare beugeltjes voor gebruikt en dat niet meteen in elkaar geschroeft gelukkig zit het aan de binnen kant maar dat is toch wel erg :X

Verwijderd

Topicstarter
probeer jij mdf is mooi in elkaar te schroeven...
ik heb het voorste frontje proberen te schroeven, het mdf barst gewoon spontaan...
dus toen maar geplamuurt en gespijkert
zowiezo zit het zo lekker sterk in elkaar. trouwens er zit ook nog lijm tussen :)
trouwens het zwart verfen en de bovenplaat er op gaat morgen worden aangezien ik vandaag bezoek heb :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 15:35 ]

Verwijderd

mdf moet je voorboren voor dat je er schroeven in draait. dan krijg je stuk mooier resultaat.

Ik heb hem nu getuned op 150 watt load en dit geeft een temperatuur van -12 *C constant. Lijkt me niet slecht voor een bd35f compressor. Denk dat een standaard r134a mach 1 iets van -20 (echte temp niet display) doet bij 150watt. (beetje appels met peren vergelijken ik weet het)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
lekker :) lets oc.

• mister_dog
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 21:57
Ik ook maar is posten :P mister_dog = matthijs = mede-modder.
Jarno waneer heb je je vapo weer terug? Zal binne kort maar weer is kome kijke als je geschilderd hebt.
Wordt zeker een coole mod (al zeg ik het zelf :*) )

Verwijderd

mister_dog schreef op zondag 27 maart 2005 @ 19:23:
Ik ook maar is posten :P mister_dog = matthijs = mede-modder.
Jarno waneer heb je je vapo weer terug? Zal binne kort maar weer is kome kijke als je geschilderd hebt.
Wordt zeker een coole mod (al zeg ik het zelf :*) )
hij kan hem op komen halen...

Verwijderd

Topicstarter
okey, waarschijnlijk kom ik hem dan dinsdag ophalen als dat jou ook uitkomt, maar dat overleggen we wel ff op msn.
tis morgen 2e paasdag dus dan heeft mijn pa niet zo'n zin om te rijden :P
dus dan maar schilderen.
trouwens ik heb weer een paar dikke ideeën om de kast af te werken, muhaha, jullie zien het vanzelf wel.
Pagina: 1