IDE-apparaten willen niet op DMA mode

Pagina: 1
Acties:

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:51
Op mijn werk heb ik een Compaq Evo D5S, een P4 machine met 1,8GHz, 512MB geheugen, een 20GB WD200 harde schijf en een Plextor PX-712A dvd-brander. Het ding draait onder Windows XP SP1 (in onze bedrijfsomgeving is SP2 géén optie).

Probleem is dat het kreng tergend traag is, opstarten duurt erg lang, programma's starten traag op en het branden van een dvd duurt een eeuwigheid waarin de pc nergens anders meer voor gebruikt kan worden.
Al deze ellende wordt veroorzaakt doordat zowel de harde schijf als de brander in de Device Manager aangeven op PIO-mode te werken ipv DMA, hoewel de optie 'DMA if available' geselecteerd is.
Beide apparaten hangen elk op een eigen IDE channel, en zijn elk met een eigen 80-pins kabel verbonden met het mobo.

Wat heb ik geprobeerd?
Ik heb inmiddels de gehele ochtend het internet afgestruind op zoek naar een werkende oplossing. Aangeraden wordt:
  • De IDE-channels verwijderen en rebooten, zodat Windows ze opnieuw detecteert en beide apparaten DMA mode toekent ipv PIO.
  • De hele Ultra DMA controller verwijderen, inclusief channels en vervolgens rebooten.
  • Bij elk apparaat de optie 'PIO only' selecteren, rebooten, dan de optie "DMA if available' selecteren en weer rebooten.
  • in het register knutselen onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\000x om daar voor elk channel de waarde MasterIdDataCheckSum te verwijderen en vervolgens weeeeer te rebooten.
  • De 80-pins IDE-kabel van de HDD vervangen met een andere 80-pins kabel.
Dit alles heeft geen resultaat gehad. Beetje vreemd is wel dat ik het primaire IDE channel wel kan verwijderen uit windows, maar dat hij gewoon in de device-manager blijft staan. Wel vraagt Windows dan om een reboot. Als ik het secundaire channel weggooi, is die ook echt weg.
Als ik dan wil rebooten om het primaire kanaal opnieuw te detecteren, loopt de pc door de POST, komt dan daar waar Windows moet gaan starten, en reset spontaan. Nu start hij door tot hetzelfde punt, en geeft dan de melding dat Windows niet goed is opgestart ("We are sorry for the inconvenience." 8)7 ). Ik kan kiezen tussen de verschillende Safe Mode opties, Last Known Good Configuration en Start Windows Normally.

Bij normaal starten en bij Safe Mode, herhaalt hetzelfde kunstje zich: Hij start, reset en komt op het keuzescherm. Alleen de optie Last Known Good biedt de mogelijkheid om in Windows te komen, waarbij hij uiteraard niet de controller of channel verwijderd heeft.

Inmiddels ben ik door goeie ideeën heen. Die brander maakt me niet eens zoveel uit, als ik die HDD maar op UDMA kan laten lopen.
Een herinstallatie zie ik niet zo zitten, omdat die in deze omgeving standaard PIO mode kiest, en omdat ik nogal wat data heb staan die ik dan eerst op dvd moet fikken. En laat dat nou net niet zo vlot gaan...

Wie o wie kan mij verder helpen?

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:09

icecoolsniper

never run from a sniper!

Euhh misschien staat het in het bios verkeerd?? Dat je daar ff moet kijken of ie wel op dma staat en niet in pio modus, khad ook iets dergelijks met mijn laptop.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-03 18:51

mace

Sapere Aude

Misschien kan je even in de bios kijken waar hij op staat,
dus in de bios de dma mode van auto naar udma 4 (voor dvd) en 5/6 (voor HD).

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zoek de drivers van je IDE-chipset eens op. Misschien helpt dat.

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Controleer eventueel voor een biosupdate. Als je dat hebt gedaan zoek dan de laatste drivers van je moederbord erbij en laat windows die gebruiken. Mogelijk werkt het dan wel correct.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-03 17:49
Misschien kan je je IDE-controllers wèl in safe-mode verwijderen?
Bios update en/of reset doen soms ook wonderen.
En je kunt natuurlijk ook even (andere) chipset-drivers installeren...

edit: en ik ben een beetje traag...

[ Voor 10% gewijzigd door zetje01 op 24-03-2005 11:53 ]

• MetalStef
In de BIOS was wel een optie 'IDE default' te vinden, welke ik naar 'Max DMA' gezet heb, maar ook dat mocht niet baten. Ik zal eens zoeken naar een BIOS update.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Kijk eens of de jumper harde schijf op cable select of juist op master staat. zet hem eens anders.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MetalStef
Inmiddels zijn zowel BIOS als chipsetdriver ge-update, zonder gevolg. De pc reset nog steeds nadat ik controller of channel verwijderd heb.

De hdd had een jumper op Cable Select, maar die heb ik eraf gehaald, zodat hij zelf voor Single kiest. Zou moeten werken, maar niks hoor...

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

wat voor chipset zit erin? (wordt ik van de compaq site niet ech wijzer van)

via chipset:

http://support.microsoft.com/kb/327805
1. Right-click My Computer, and then click Properties.
2. Click the Hardware tab, and then click Device Manager.
3. Expand IDE ATA/ATAPI controllers.
4. Double-click Primary IDE channel, and then click the Driver tab.
5. Click Update Driver.
6. Click Install the software automatically, and then follow the on-screen instructions to complete the process.
(hmm, heb je vast al gedaan... maar ik dacht zo, ik post het effe)

of is het een 845 chipset? heb je dan in de applicatie van intel accelerated drivers al eens gekeken of je nog iets zinnigs kunt instellen?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• MetalStef
Ik heb geen applicatie Intel Accellerated Drivers. Geen idee dus ook wat voor chipset erin zit (kan nu ff niet rebooten om te kijken, en kan het in Windows niet vinden), maar zou wel goed een 845 kunnen zijn. Het lijkt mij trouwens geen driver-probleem, omdat de pc reset aan het eerste begin van Windows opstarten. Er worden dan nog geen drivers geladen, dacht ik.

Zal zo ff kijken wat voor chipset erin zit.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

MetalStef schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 14:48:
Geen idee dus ook wat voor chipset erin zit
ik dacht dat je zei dat je chipset drivers geupdate had.

Maar ook zonder rebooten kun je aardig raden wat erin zit: device manager -> system devices -> bla bla processor to agp/pci bridge. , waar bla bla overeenkomsten vertoond met een chipset.

• MetalStef
Ik heb de driver ook ge-update, maar da's zo'n Compaq installatieding, wat zowat alle mogelijke drivers van de HX-chipset t/m de 925 update. Dus daar weet ik nog niks mee.

Hij heeft een Intel 82845 AGP to PCI dingetje, dus ja dan zal het wel een 845 zijn. Nu nog even die Accelerated Drivers opsnorren. Alvast bedankt in elk geval!

Edit:
Nou, op de Intel site hebben ze de keuze uit meer 845-drivers dan de warme bakker keuze uit brood heeft. En ook in de BIOS wordt ik niet wijs uit de geïnstalleerde chipset. Zelfs niet dat het om een 845 gaat.
Lekker hiero... :(

Nog meer edit:
Goed plan wel, om niet het apparaat te verwijderen, maar om rechtstreeks de driver te updaten (ook al heeft elke videokaartbezitter geleerd om hem eerst te verwijderen en dan pas te updaten). Nu wordt er in Windows een beetje met drivertjes geschoven, en na een reboot ziet het er inderdaad anders uit:

...(vul hier tromgeroffel in)...

Alleen het tabje Advanced is weg. En da's precies dat tabje waarop je aangeeft of je in PIO of DMA draait. Euh... Dan lijkt me het probleem opgelost: Ik zal niet meer zien dat ik in PIO mode draai! :P

Nu alleen nog sneller dvd's fikken... :(

[ Voor 66% gewijzigd door MetalStef op 24-03-2005 16:13 ]

Pagina: 1