[3D/Reactor] Cloth aan 2 objecten 'constrainen'

Pagina: 1
Acties:

• alientje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01-2008
Ik ben een scène aan het maken in 3dmax7 met de bijgevoegde reactor engine.

Wat ik wil bereiken is dat een cloth-object bij sommige polygonen meebeweegt met een object en dat de rest berekend wordt door reactor. Dit is mogelijk door het gehele object linken met een ander object dat niet in reactor zit. Dit tweede object laat je bewegen waardoor het cloth-object mee gaat bewegen. Als je vervolgens bij de 'contraints' van het cloth-object de constraint 'Keyframe vertices' meegeeft en dan de vertices selecteert die een van te voren vastgestelde animatie moeten nalopen, werkt dit principe: De geselecteerde vertices bewegen mee met het andere object en de rest van het cloth object wordt berekend door reactor. Tot zo ver geen problemen.

Het probleem komt wanneer je het cloth-object aan 2 verschillende objecten wilt koppelen. Stel: je hebt een doek en het moet aan 2 kanten vast zitten aan een bewegend object. Dan kun je de vorige methode niet gebruiken, simpelweg omdat het niet mogelijk is om het gehele cloth-object aan 2 verschillende objecten te linken.

Het is wel mogelijk om verschillende vertices van het cloth-object aan 2 rigid body’s te koppelen via de contraints, maar elke animatie die je aan een rigid body geeft verdwijnt zodra reactor iets gaat berekenen. Zelfs wanneer je de rigid body's zelf niet beweegt, maar ze linkt aan andere objecten die bewegen, verdwijnt de animatie van deze rigid body's tijdens een berekening van reactor.

Weet iemand dus hoe het mogelijk is om verschillende delen van een cloth-object te koppelen aan 2 verschillende objecten de los van elkaar animeren?

3d-en is leuk

Verwijderd

Volgens mij, maar ik doe dit nu even uit mijn hoofd, ik wil dit later nog wel even checken, kun je die twee Rigid Bodies bij Properties van reactor Unyeilding maken, waardoor reactor de door jou gemaakt keyframes met rust laat en niet meeneemt in de dynamics berekeningen.

• alientje
Voor degenen die geïnteresserd zijn: het is opgelost.

Ik heb aan de cloth 2 bones gehangen door middel van een skin-modifier. Daarna heb ik de bones aan 2 verschillende objecten gekoppel. (in dit geval een poppetje en een gitaar) Door nu de objecten te bewegen, gaan ook de bones bewegen en daarmee ook de cloth. Vervolgens heb ik met de constraint 'Keyframe vertices' de vertexen die het dichtste bij de bones zaten hun originele animatie laten behouden. De uiteindes van de cloth met de bones eraan zijn dus vast ge-animeerd, maar de rest wordt met reactor berekend.
Dit is het resultaat: fillumpie

3d-en is leuk

• alientje
@wildmedia.. hmmz dat klinkt een stuk makkelijker dan mijn belachelijke oplossing :D

Ik zal eens naar dat 'Unyealding' kijken.

3d-en is leuk

Verwijderd

Nou, dat is toch heel aardig gelukt zo? Je had wellicht ook "Rope" kunnen gebruiken, dat werkt wat eenvoudiger vind ik.

• alientje
Ik heb het even nagekeken en unyielding werkte inderdaad... hier ben ik dus 4 uur mee bezig geweest :P

Aan iedereen die dus ooit een rigid body los wil animeren in reactor: VINK UNYIELDING AAN!

3d-en is leuk

Pagina: 1